|
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲,Mar 19 2024 سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲,Mar 19 2024 سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲,Mar 19 2024
۱۵ اسفند ۱۳۹۶ " "
کد خبر: 2211

خطبه های نماز جمعه 27 بهمن 1396 مصادف با 29 جمادی الاولی 1439 فسا

خطیب جمعه: حسین جمالی زاده

موضوع خطبه اول: شخصیّت فاطمه زهراء (س)  

موضوع خطبه دوم:

خطبه ی اول:

بسم الله الرحمن الرحیم

الْحَمْدُ وَ الثّناء لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين، ثُمَّ نُصَلّي و نُسَلِّمُ عَلی حَبیبِه و نَجیبِه سیّدنا و نبیّنا أَبِی الْقَاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد صلواتُ اللهِ وَ سَلامُه عَلَیهِ و عَلی آله، الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ، سِیَّمَا بقیةِ الله في الاَرَضین، روحی وَ أَرْوَاحُ الْعَالَمِینَ لِتُرَابِ مَقْدَمِهِ الْفِدَاء.

اُوصِيكُم عِبادَ اللّهِ و نَفسی بِتَقوَی الله،

تقوای خدا را مردم مد نظر داشته باشیم، پیگیری کنیم و خدا را حاضر و ناظر در تمامی حرکات و سکنات لحظات و ثانیه های عمرمان در فعالیت های مختلفی که در این دنیا به سر میبریم و داریم بدانیم ... اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله.

بحثی که در هفته های گذشته داشتیم به مناسبت ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها فاکتور می گیریم و به این مناسبت چند نکته در رابطه با شهیده این ایام، فاطمه زهرا سلام الله علیها محضرتان داشته باشیم که به شبهای شهادت آن بزرگوار نزدیک میشویم و به مجالس عزای آنحضرت مقداری معرفتمان در این زمینه اگر چه داریم بیشتر بشود. خیلی فکر کردم در خطبه اول چه مطلبی که هم کوتاه باشد و هم قابل استفاده باشد برای عزیزان و حضار محترم برادران و خواهران و نیز خود بنده مفید باشد. یکی از راه های شناخت اهل بیت عصمت و طهارت تقریباً از طریق القاب و اسمها و صفات آن بزرگواران قابل مطرح شدن است. یعنی تقریباً میشود گفت از طریق آن نامگذاری ها و اسم ها القابی که برای معصومین سلام الله علیهم اجمعین گذارده شده، خصوصاً از طریق خود اهل بیت عصمت و طهارت که برگرفته از وحی الهی است، میتوان مقداری به شناخت و معرفت آن حقایق بزرگ راه یافت. در رابطه با القاب و اسماء آن بزرگواران آنچه از روایات استفاده می شود بیشترین اسم و لقب برای حضرت امیرالمومنین علی بن ابیطالب گذاشته شده یعنی از طریق خود آن بزرگواران القاب تقریبا بالای 380 اسم و لقب در روایات ما در رابطه با حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام گذارده شده که تمام این نام ها و اسم ها روی حکمت است. بعضی از اسم ها است که منحصر به فرد است یعنی اگر گفتند این اسم و لقب برای فلان امام معصوم است، ماحق نداریم آن اسم و لقب را برای غیر آن امام معصوم به کار ببریم حتی بعضی جاها اهل بیت عصمت و طهارت نهیمان کرده اند مثلا یکی از القاب آنحضرت امیرالمومنین است در رابطه با حضرت امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه السلام داریم که وجود مقدس پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله و سلم به امیرالمومنین فرمودند تو امیرالمومنین هستی اما این اسم به غیر از تو اطلاق نخواهد شد، حتی بالاتر یکی از یاران امام حسن مجتبی علیه السلام آمد محضر امام و عرض کرد یا امیرالمومنین یک مرتبه دیدن حضرت برافروخته شد و رنگ چهره شان متغیر شد، امام حسن فرمودند چرا این اسم که منحصر به پدرم هست برای غیر ایشان به کار می برید، من امام هستم ولی امیرالمومنین تنها است و لقبی است که در دنیا و آخرت فقط و فقط خداوند برای پدرم علی بن ابیطالب پسندیده است. راجع به دیگر امامان معصوم دومین معصومی که اسم و لقبش زیاد است بعد از امیرالمومنین حضرت بقیه الله الاعظم امام زمان علیه السلام است که در روایات داریم بیش از صد و هشتاد اسم و لقب در رابطه با این بزرگوار آمده است. یکی از این چهارده معصومی که اسم ها و القاب گوناگونی دارد و هر کدام از این اسماء و القاب از ناحیه وحی الهی اطلاق شده است و دارای معنای کامل و جامعی است، تقریباً اسم با مسمایی است حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها که در روایات ما به اسما و القاب آن بزرگوار اشاره شده، در این خطبه اول اگر وقت اجازه بدهد از چند اسم و لقب آن بزرگوار که بشود شخصیت آن بزرگوار را در حد قطره ای بررسی کرده امروز استفاده کنم. در امالی مرحوم شیخ صدوق رضوان الله تعالی صفحه ۵۹۲ از یونس بن ظبیان از امام صادق نقل می کند که فرمودند: لفاطمة تسعة أسماء عند الله؛ برای فاطمه زهرا سلام الله علیها نزد خداوند متعال نه اسم و لقب وجود دارد، اگرچه عرض کردم که القاب متعددی دارند آن بزرگوار ولی در این روایت 9 اسم و لقب ایشان آمده ، فاطمة والصدِّيقة والمباركة، والطاهرة، والزكية، والراضية والمرضية، والمحدَّثة، والزهراء ... اسم و لقب را امام صادق علیه السلام نام میبرند، وقتی امام صادق نام میبرند یعنی خداوند متعال این اسم ها و لقب ها را پسندیده برای حضرت صدیقه طاهره، یک نکته اینجا عرض کنم من و شماها پدران و مادرانمان روی ما اسم هایی گذاشته اند که اینها به خاطر مسما و به خاطر اینکه ما این ویژگیها را داشتیم نبوده است، به خاطر این بوده که میخواستند در فرهنگ اهل بیت عصمت و طهارت یا در هر فرهنگی که زندگی می کنیم می خواستند علاقه خود را به آن فرهنگ نشان دهند مثلا بعضی علاقه به فرهنگ غربی یا شرقی دارند پس اسم بچه هایشان را طبق آن فرهنگ می گذارند، بعضی هم علاقه به فرهنگ اسلامی و شیعی دارند که اسم و لقب اهل بیت و یارانشان را روی فرزندانشان می گذارد ولی این به خاطر این است که ما اینجور هستیم. ولی در رابطه با اهل بیت عصمت و طهارت این چنین نیست اگر مثلاً به فلان امام معصوم این اسم و لقب را گذاردند چون از طرف خدا این نام و لقب گذارده شده به خاطر آن ویژگی هایی بوده که آن امام معصوم داشته و آن اسم را گذاشتند مثلاً در رابطه با امام حسین علیه السلام لقب شهید کربلا که به خاطر همان مسئله ی شهادت ایشان است و سید شهدای عالم است. در رابطه با امیرالمومنین علی بن ابیطالب یکی از القاب و اسماء آن بزرگوار امیرالمومنین است، یعنی فرمانروا و امیر مومنین و حقیقتاً هم الگوی ما و پادشاه به معنای حقیقیش خود امیرالمومنین است که ما افتخار هم می کنیم. در رابطه با حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها یکی از اسم ها و لقب های آن بزرگوار، فاطمه است. در روایات داریم چرا به فاطمه فاطمه گفتند، شب ها بعضی سخنرانان بزرگوار قطعاً فرموده اند من فقط می خواهم بحثمان ناقص نماند اشاره به یک روایت داشته باشیم، در امالی مرحوم شیخ صدوق رضوان الله تعالی علیه صفحه ۵۹۲ از امام صادق علیه السلام نقل شده از تفسیر فرات کوفی صفحه ۵۸۱ نقل شده، در عیون اخبار رضا جلد دوم صفحه ۷۳ هم نقل شده، یکی فرمودند: لاِنَّهَا فُطِمَتْ مِنَ الشّرِ چرا به فاطمه فاطمه گفته می شود؟ به خاطر اینکه از تمام شرور و بدی ها حضرت جدا شده و ذره و قطره ای از شرور و بدی ها نزدیک حضرت زهراسلام الله علیها نتوانست شود چه برسد به اینکه این انسان مطهره خودش متصف به یک صفت شری بشود. در روایتی که در همین مدارک عرض کردند: لاَنَّهَا فُطِمَتْ هِيَ وَ شِيعَتُها عَنِ‌ النّارِ و نیز چرا فَاطِمَةَ گفته شده؟ لِأَنَّ اَعْدائَهَا فُطِمُوا عَنْ حُبِهّا. چرا به فاطمه زهرا فاطمه گفتند؟ فرمود به خاطر این که حضرت زهرا سلام الله علیها در روز قیامت شیعیان خود را از آتش جهنم جدا خواهد کرد و نیز در دنیا دشمنانش را از محبت زهرا جدا کرده اند. فرمودند: لاِنَّ‌ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ‌ مَعْرفَتِهَا، فُطِمُوا و فَطَم و فاطم یعنی جدا شده، یعنی عاجز شدن، چون مخلوقات خدا در دنیا عاجز هستند از این که فاطمه شناس شوند. آنقدر عظمت دارد که خداوند به پیامبرش می گوید تو هم نمیدانی زهرا کیست. وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ، پیغمبرم تو خیلی بزرگی، پدر فاطمه هستی ولی تو هم نمیدانی فاطمه کیست. در روایت داریم لیله القدر فاطمه است. در روایت دیگر داریم فُطِمَتْ هِيَ وَ شِيعَتُهَا و ذُرِّيَّتَهَا و مُحِبِّيهَا مِنَ النار، خودش، شیعیان و محبین و دوستدارانش و ذریّه آن بزرگوار از آتش جهنم جدا شده اند.

یکی از القاب آن بزرگوار محدثه است. چرا به فاطمه محدثه گفته اند؟ این هم لقبی است که خداوند به فاطمه زهرا داده است. عِلَلُ الشَّرائِع مرحوم شیخ صدوق رضوان الله تعالی علیه، که ایشان در زمان غیبت صغرای حضرت زندگی می کرد، یعنی بیش از هزار سال پیش. فرمودند: إِنَّمَا سُمِّيَتْ فَاطِمَةُ مُحَدَّثَةً؟ چرا به فاطمه محدثه گفته اند؟ لِأَنَّ الْمَلَائِكَةَ كَانَتْ تَهْبِطُ مِنَ السَّمَاءِ فَتُنَادِيهَا كَمَا تُنَادِي ... به خاطر اینکه بعد از رحلت پیامبر جبرئیل از طرف خداوند می آمد خدمت زهرا، حضرت امیرالمومنین بود ولی جبرئیل می آمد سراغ زهرای مرضیه و می نشست کنار حضرت زهرا و با حضرت زهرا سخن می گفت، حضرت زهرا سلام الله علیها مطالبی که از جبرئیل میگرفت به امیرالمومنین می فرمود و علی بن ابی طالب می نوشت. ایشان به جایی می رسد که در همین عالم ماده و جسم در این دنیا، هم سنخ فرشته ها و مجردات می شود. محدثه یعنی کسی که با او حرف می زدند. امام صادق می فرماید چون جبرائیل با او حرف می زد، جبرئیل عرض می کرد خداوند به من جبرئیل گفته است که سیده و خانم و سرور تمام زنان عالم و عالمیان هستی سَیِّدَةُ نِساءِ الْعالَمینَ مِنَ الْأوَّلینَ وَ الْآخِرینَ.  لقب سوم ایشان زهرا است، الإمامة و التبصرة مرحوم علی بن بابویه قمی پدر شیخ صدوق که در زمان امام حسن عسکری زندگی می کرد، ایشان همان سالی که از دنیا رفت در همان سال حضرت ولی عصر پیغام داد به شیعیان که من از حالا به بعد غیبت کبرایم شروع شده. صفحه ۱۳۳ ایشان از جابربن یزید جعفی نقل می کند از امام صادق لم سميت فاطمة الزهراء زهراء؟ چرا به فاطمه زهرا گفته اند؟ خداوند زهرا و فاطمه را از نور و عظمت و بزرگی خودش خلق کرد، فلما أشرقت أضاءت السماوات والأرض بنورها، وقتی زهرا خلق شد، آسمان و زمین نورانی شدند، وغشيت أبصار الملائكة، و ملائکه الله جلوی چشمانشان گرفته شد و فضا برایشان تنگ شده و قابل روئیت نشد مثل کسی که نگاه به خورشید می کند، وخرّت الملائكة لله ساجدين.. ملائکه به خاطر این خلقت زهرا همه سر به سجده گذاشتند، فأوحى الله إليهم: هذا نور من نوري، وأسكنته في سمائي، خداوند به ملائکه فرمود: این نورمن است و از نور من خلق شده است، خلقته من عظمتي، أخرجه من صلب نبي من أنبيائي، أفضّله على جميع الأنبياء، وأُخرج من ذلك النور أئمة يقومون بأمري، زهرا را بر تمام پیغمبران ترجیح دادم تا به اینجا که فرزندان از نسل ایشان حجت خدا بر مردم خواهند شد.

اما یکی از لقب های آنحضرت حانیه است، علامه مجلسی در بحارالانوار می فرمایند: حانیه به کسی میگویند که در خانواده خوش زبان و مهربان و دلسوز باشد، چرا به حضرت گفته اند حانیه با حاء جیمی؟ چون حضرت بسیار مهربان بود، هم نسبت به  شوهر هم نسبت به پدر و فرزندان، ایشان معدن و مجسّمه محبت و مهربانی به امت پیغمبر است. مادر ندارد ولی مادری می کند در حق پدر، در حدی که پیامبر میفرماید این ام ابیها است. امیرالمومنین خود می فرماید یک بار ندیدم کلامی بگوید که مرا ناراحت کرده باشد، فلذا در روایت داریم وقتی که حضرت زهرا سلام الله علیها با امیرالمومنین می خواست باب سخن را باز کند با احترام می فرمود: یا اباالحسن نفسی لک الفدا، جانم فدایت، از آن طرف امیرالمومنین وقتی میخواست زهرا را صدا بزنند میفرمود: سیدتی، خانومم، معشوقم، یا بنت رسول الله...

خطبه دوم:

اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله، مردم تقوای خدا را مد نظر داشته باشیم، خصوصاً در رابطه با یکدیگر، خانواده ها، زن و شوهر ها، پدر و مادرها، تقوای خدا را در نظر داشته باشید تا گرفتاریها کمتر شود.

شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها محضرتان تسلیت عرض می کنم، الحمدالله فضای شهرستان هرجا که نگاه می کنیم حالت عزای حضرت زهرا خودش را نشان می دهد، مجالس و محافلی که در سطح شهرستان برگزار هست، حتماً شرکت کنید در اینجا هم شخصیت بزرگوار و عالم دانشمندی دعوت هستند، خیلی قابل استفاده است. من فقط اشاره ای برای اینکه حال و هوای مجلس ما فاطمی شود فرازی از مقتل داشته باشم. امیرالمومنین علی بن ابیطالب به نقل از بحارالانوار علامه مجلسی رضوان الله تعالی علیه جلد ۴۳ صفحه ۱۷۸ که مقتلی است از علامه مجلسی رضوان الله تعالی علیه،

(مردم شهادت حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها الان مراجع تقلید اصرار دارند مثل عاشورا باشد، چون امام حسین خودش خیلی به این مادر احترام می گذاشت. ما عاجز هستیم از فاطمه شناس شدن، خدا می داند این شخصیت که ۱۸ سال بیشتر عمر نکرد و نزد خداوند چه عظمتی دارد اما چقدر مبتلا به رنج و مصیبت شد، یک عبارتی نسبت داده شده به حضرت که فرموده باشد صُبَّتْ عَلَيَّ مَصَائِبُ لَوْ أَنَّهَا. مردم آنقدر مصیبت روزگار بر سر و روی من ریخت که اگر این مصیبت های بر من زهرا در این عمر کوتاه، این مصیبت ها را بر تمام روزهای دنیا تقسیم کنند، صُبَّتْ عَلَى الْأَيَّامِ صِرْنَ لَيَالِيَا تمام روزها از این مصیبت ها نمی توانستند تحمل کنند و شب می شدند.)

فقط این نکته را بگویم علامه مجلسی می فرماید: فَأَقْبَلَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ مُسْرِعاً امیرالمومنین دوان دوان آمد منزل زهرایش حَتَّى دَخَلَ عَلَيْهَا وقتی وارد خانه شد وَ إِذَا بِهَا مُلْقَاةٌ عَلَى فِرَاشِهَا ... وقتی دید زهرا در بستر آرمیده وَ هِيَ تَقْبِضُ يَمِيناً وَ تَمُدُّ شِمَالًا  از درد مشخص است چه حالی دارد زهرا وَ أَقْبَلَ حَتَّى أَخَذَ رَأْسَهَا وَ تَرَكَهُ فِي حَجْرِهِ نشست کنار بالین زهرا، سر زهرای هجده ساله را بلند کرد و بر روی دامن گذاشت و صدایش زد، وَ نَادَاهَا يَا زَهْرَاءُ فَلَمْ تُكَلِّمْهُ فَنَادَاهَا يَا بِنْتَ مُحَمَّدٍ یا زهرا دختر پیغمبرخدا؛ فَلَمْ تُكَلِّمْهُ فَنَادَاهَا يَا ابْنَةَ مَنْ صَلَّى بِالْمَلَائِكَةِ فِي السَّمَاءِ مَثْنَى مَثْنَى ای دختر آن شخصیتی که در آسمان ها با فرشتگان الهی نماز خواند فَلَمْ تُكَلِّمْهُ جوابی نیامد فَنَادَاهَا يَا فَاطِمَةُ كَلِّمِينِي فَأَنَا ابْنُ عَمِّكَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ  فاطمه جانم من پسر عمویت علی هستم قَالَ فَفَتَحَتْ عَيْنَيْهَا فِي وَجْهِهِ این جمله را گفت یک مرتبه دید زهرا چشمانش را باز کرد وَ نَظَرَتْ إِلَيْهِ  و نگاهی به چهره ی امیرالمومنین کرد وَ بَكَتْ و شروع کرد به گریه کردن وَ بَكَى عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ امیرالمومنین هم شروع کرد به گریه کردن وَ قَالَ فرمود مَا الَّذِي تَجِدِينَهُ فَأَنَا ابْنُ عَمِّكِ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ فاطمه جان چرا گریه می کنی من علی بن ابی طالب هستم فَقَالَتْ يَا ابْنَ الْعَمِّ إِنِّي أَجِدُ الْمَوْتَ الَّذِي لَا بُدَّ مِنْهُ علی جان من دارم میمیرم وصیتهایی دارم قبول می کنی که به تو بگویم، ایشان وصیتهایش را کرد... وَ قَدْ صَلَّى أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع صَلَاةَ الظُّهْرِ وَ أَقْبَلَ يُرِيدُ الْمَنْزِلَ إِذَا اسْتَقْبَلَتْهُ الْجَوَارِي بَاكِيَاتٍ حَزِينَاتٍ فَقَالَ لَهُنَّ مَا الْخَبَرُ وَ مَا لِي أَرَاكُنَّ مُتَغَيَّرَاتِ الْوُجُوهِ وَ الصُّوَرِ فَقُلْنَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ أَدْرِكْ ابْنَةَ عَمِّكَ الزَّهْرَاءَ ع وَ مَا نَظُنُّكَ تُدْرِكُهَا فَأَقْبَلَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع مُسْرِعاً حَتَّى دَخَلَ عَلَيْهَا وَ إِذَا بِهَا مُلْقَاةٌ عَلَى فِرَاشِهَا وَ هُوَ مِنْ قَبَاطِيِّ مِصْرَ وَ هِيَ تَقْبِضُ يَمِيناً وَ تَمُدُّ شِمَالًا فَأَلْقَى الرِّدَاءَ عَنْ عَاتِقِهِ وَ الْعِمَامَةَ عَنْ رَأْسِهِ وَ حَلَّ أَزْرَارَهُ وَ أَقْبَلَ حَتَّى أَخَذَ رَأْسَهَا وَ تَرَكَهُ فِي حَجْرِهِ وَ نَادَاهَا يَا زَهْرَاءُ فَلَمْ تُكَلِّمْهُ فَنَادَاهَا  يَا بِنْتَ مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى فَلَمْ تُكَلِّمْهُ فَنَادَاهَا يَا بِنْتَ مَنْ حَمَلَ الزَّكَاةَ فِي طَرَفِ رِدَائِهِ وَ بَذَلَهَا عَلَى الْفُقَرَاءِ فَلَمْ تُكَلِّمْهُ فَنَادَاهَا يَا ابْنَةَ مَنْ صَلَّى بِالْمَلَائِكَةِ فِي السَّمَاءِ مَثْنَى مَثْنَى فَلَمْ تُكَلِّمْهُ فَنَادَاهَا يَا فَاطِمَةُ كَلِّمِينِي فَأَنَا ابْنُ عَمِّكَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ قَالَ فَفَتَحَتْ عَيْنَيْهَا فِي وَجْهِهِ وَ نَظَرَتْ إِلَيْهِ وَ بَكَتْ وَ بَكَى وَ قَالَ مَا الَّذِي تَجِدِينَهُ فَأَنَا ابْنُ عَمِّكِ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ فَقَالَتْ يَا ابْنَ الْعَمِّ إِنِّي أَجِدُ الْمَوْتَ الَّذِي لَا بُدَّ مِنْهُ وَ لَا مَحِيصَ عَنْهُ وَ أَنَا أَعْلَمُ أَنَّكَ بَعْدِي لَا تَصْبِرُ عَلَى قِلَّةِ التَّزْوِيجِ فَإِنْ أَنْتَ تَزَوَّجْتَ امْرَأَةً اجْعَلْ لَهَا يَوْماً وَ لَيْلَةً وَ اجْعَلْ لِأَوْلَادِي يَوْماً وَ لَيْلَةً يَا أَبَا الْحَسَنِ وَ لَا تَصِحْ فِي وُجُوهِهِمَا فَيُصْبِحَانِ يَتِيمَيْنِ غَرِيبَيْنِ مُنْكَسِرَيْنِ فَإِنَّهُمَا بِالْأَمْسِ فَقَدَا جَدَّهُمَا وَ الْيَوْمَ يَفْقِدَانِ أُمَّهُمَا فَالْوَيْلُ لِأُمَّةٍ تَقْتُلُهُمَا وَ تُبْغِضُهُمَا ثُمَّ أَنْشَأَتْ تَقُولُ‏

ابْكِنِي إِنْ بَكَيْتَ يَا خَيْرَ هَادٍ

 

وَ اسْبِلِ الدَّمْعَ فَهُوَ يَوْمُ الْفِرَاقِ‏

يَا قَرِينَ الْبَتُولِ أُوصِيكَ بِالنَّسْلِ‏

 

فَقَدْ أَصْبَحَا حَلِيفَ اشْتِيَاقٍ‏

ابْكِنِي وَ ابْكِ لِلْيَتَامَى وَ لَا

 

تَنْسَ قَتِيلَ الْعِدَى بِطَفِّ الْعِرَاقِ‏

فَارَقُوا فَأَصْبَحُوا يَتَامَى حَيَارَى‏

 

يَحْلِفُ اللَّهَ فَهُوَ يَوْمُ الْفِرَاق‏

 

شب شده علامه مجلسی نقل می کند امیرالمومنین جنازه را برداشت و در حیاط خانه آورد و غسل داد کفن کرد. امیرالمومنین می فرماید: فَلَمَّا هَمَمْتُ أَنْ أَعْقِدَ الرِّدَاءَ و قتی آمدم بندهای کفن را ببندم نَادَیْتُ یَا أُمَّ کُلْثُومٍ یَا زَیْنَبُ یَا سُکَینَةُ یَا فِضَّةُ یَا حَسَنُ یَا حُسَیْنُ هَلُمُّوا تَزَوَّدُوا مِنْ أُمِّکُمْ بچه ها بیایید و برای آخرین بار مادرتان را ببینید، فَهَذَا الْفِرَاقُ‏ وَ اللِّقَاءُ فِی الْجَنَّةِ فَأَقْبَلَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ حسن و حسین دوان دوان آمدند تا جنازه مادر را ببینند، امیرالمومنین می فرماید: وَ هُمَا یُنَادِیَانِ وَا حَسْرَتَا فَقَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ إِنِّی أُشْهِدُ اللَّهَ أَنَّهَا قَدْ حَنَّتْ وَ أَنَّتْ وَ مَدَّتْ یَدَیْهَا به خدا قسم دیدم فاطمه من دستهایش را از کفن بیرون آورده با دست راست حسنش را و با دست چپ حسینش را به بغل گرفت از امیرالمومنین نقل می کنند منادی ندا در داد علی جان فرشته ها طاقت ندارند این منظره را ببینند، حسن و حسین را جدایشان کن.

پروردگارا قلب مقدس صاحب عزای اصلی این ایام را از ما راضی و خوشنود بدار، تعجیل در فرجش عنایت بفرما، باران رحمتت را بر این مردم نازل فرما، مقام معظم رهبری را طول عمر و سلامت بدار، حوائج مشروعه این جمع را برآورده به خیر بگردان، روح مطهر امام، ارواح شهدا همه شان را از ما راضی و با زهرای مرضیه مهمان بفرما، اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله.

نکته اول تشکر از شما مردم ، انصافاً ۲۲ بهمن امسال فسا تماشایی بود، همه آمده بودند، این مردم یکپارچه علاقه به دین و نظام و ولایت و رهبری دارند، سراسر کشور هم تماشایی بود. مقام معظم رهبری هم پیام خیلی بلندی دادند و تشکر کردند از این مردم، یکی از جملاتی که حضرت آقا در پیامشان فرمودند: مسئولان! به این مردم باید خوب خدمت کرد، خدمت خالصانه به این مردم، مردم الان گرفتار هستند، زندگی های شان دچار مشکل است. در شهرستان فسا واقعا وقتی انسان میبیند وضعیت بعضی خانواده ها را، آدم دردناک می شود، خصوصاً در مسئله اشتغال و بیکاری،  مسئولان کشوری، مسئولان استان، مسئولان شهرستان، کارهایی کنید که اشتغالزایی زیاد شود همه باید دست به دست هم بدهیم، مردم یکپارچه باشید، یکی از توطئه های دشمنان این است که مردم تکه تکه شوند و فرصت کار و اشتغال از دست برود و فرصت ها خشکیده شود.

بعضی جاها دیده میشود جنس خوب عرضه داده نمی شود. به عنوان مثال بعضی نانوایان که از آنها نان تهیه می شود ولی نان خوب پخت و عرضه نمیشود نعمت خدا را و ثروت مملکت را خراب میکنند. دست اندرکاران باید آنهایی را که به مردم جنس خوب عرضه میکنند آنها را تشویق کنید و آنهایی که خدای نکرده نان خوب ارائه نمیدهند تنبیه کنید. به من می گویند آرد خوب نیست، خوب آن را عوض کنید. میگویند درست خمیر نمیکند، نانوا داران آنها که وارد نیستند را عوض کنند و آدمهای وارد بگذارند. و تشکر هم میکنیم از همه بازاریانی که واقعاً احساس مسئولیت میکنند.

نکته دیگر بیانات مقام معظم رهبری در دیدار دست اندرکاران کنگره شهدای استان سیستان و بلوچستان بود، ببینید کنگره زیاد گرفته می شود، ولی به خاطر اینکه حرفهای زیادی در آن هست این مطلب از سخنان آقا را انتخاب کردم برای استان پهناوری که شیعه و سنی در آن زندگی می کنند. سه نکته محوری حضرت آقا داشتند، یکی بحث شهید و شهادت و بزرگداشت شهدا، حضرت آقا روی شهدا خیلی حساسیت دارند، خیلی احترام می گذارند، دوم وحدت شیعه و سنی. ایشان فرمودند این استان شیعه و سنی دار هست با هم زندگی کرده اند الان هم باید با هم زندگی کنند. نگویید اینها طرفدار کسی هستند که غاصب حق امیرالمومنین و حضرت زهرا هستند. همین ها زمان دفاع مقدس از همین اهل سنت سیستان و بلوچستان به شهادت رسیدند. سومین نکته کلیدی آقا رسیدگی جدی به مناطق محروم و مستعد بود....

نکته آخر سه شنبه اول اسفند ماه شهادت جمعی از عزیزان سپاه و بسیج در دوران دفاع مقدس، آیت الله محلاتی نماینده امام در سپاه آن زمان و همچنین ۴۰ نفر از دست اندرکاران سپاه و ارتش و بسیج در دفاع مقدس سال۶۴ ؛ ارواحشان با اولیای خدا محشور باشد، که روز روحانیت و دفاع مقدس هم نامگذاری شده. مردم همه اقشار در این کشور جبهه رفتند و شهید دادند علما و روحانیت ما هم به شهادت رسیدند اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله .....

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار مرتبط
نام:                       

پست الکترونیک:  
نظر شما:  

فیلم
صوت
پربازدیدترین ها
آخرین اخبار