|
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲,Mar 19 2024 سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲,Mar 19 2024 سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲,Mar 19 2024
۱۹ اسفند ۱۳۹۶ " "
کد خبر: 2233

خطبه های نماز جمعه 18 اسفند 1396 مصادف با 20 جمادی الثانی 1439 فسا

خطیب جمعه: حسین جمالی زاده

موضوع خطبه اول: ادامه بحث قبل، بصیرت نتیجه دینداری دین و شناسانه

و مسجد ضرار

موضوع خطبه دوم:

خطبه ی اول

بسم الله الرحمن الرحیم

الْحَمْدُ وَ الثّناء لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين، ثُمَّ نُصَلّي و نُسَلِّمُ عَلی حَبیبِه و نَجیبِه سیّدنا و نبیّنا أَبِی الْقَاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد صلواتُ اللهِ وَ سَلامُه عَلَیهِ و عَلی آله، الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ، سِیَّمَا بقیةِ الله في الاَرَضین، روحی وَ أَرْوَاحُ الْعَالَمِینَ لِتُرَابِ مَقْدَمِهِ الْفِدَاء.

اُوصِيكُم عِبادَ اللّهِ و نَفسی بِتَقوَی الله،

تقوای خداوند متعال را در خطبه اول توصیه می کنم، اولاً خودم را و سپس شما سروران معظم و محترم نمازگزار جمعه امروز را.

بحثی که در خطبه های اول داشتیم، در رابطه با دین داری دین شناسانه بود. دینداری و تدینی که بر مبنای معرفت دینی باشد. آثار و برکات و نتایجی دارد. یکی از آثاری که شروع کرده بودیم این است که اینجور انسان مومن و متدین و دین شناسی اهل بصیرت می شود و خداوند متعال یک نورانیت باطنی به این شخص می دهد که سر بزنگاه ها و شاهراه هایی که ممکن است دچار اشتباه جاده ای و رفتن در صراط مستقیم شود خداوند متعال با این نور باطنی او را هدایت میکند که به این، بصیرت می گویند و فهم و بینش عمیق همراه با شناخت و دیدن تمامی جوانب آن حادثه. نکاتی را در هفته های گذشته گفتیم امروز به چند نکته تأثیرگذار اشاره می کنم، نکته اول این است که بصیرتی که نتیجه دینداری دین شناسانه است، طبق روایت منقول از امام کاظم علیه السلام و طبق آن سندی که در یکی از خطبه های قبل گفتیم این بود که

 "تَفقَّهُوا في دِينِ اللّه ِ ، فإنَّ الفِقهَ مِفتاحُ البَصيرَةِ"،

مردم و متدینین! دین شناس شوید و مواظب باشید به دینداری و عمل به ظواهر احکام اکتفا نکنید و دین شناس بشوید.  چرا؟ فإنَّ الفِقهَ مِفتاحُ البَصيرَةِ چون کلید بصیرت پیدا کردن و کلید فهم و بینش عمیق در این راه پر خطری که در این دنیا شروع می شود و به برزخ و قیامت می رسد کلید رفتنش همین دین شناسی همراه با دینداری است. آنقدر این مسئله اهمیت دارد که استفاده میشود از آموزه های دین، یکی از ضروریات زندگی هدفمند است. یعنی خیال نکنیم همین که به احکام شرعی پایبند هستیم، مسجد می رویم و ظاهر هم شعار دینی و انقلابی میدهیم، کارمان تمام است، نه! بلکه نیاز به دین شناختن داریم که در کتاب المحاسن مرحوم احمد بن محمد برقی از علمای قرن سوم هجری قمری کتابی نوشته به نام المحاسن، روایتی از امام صادق علیه السلام به سند صحیح نقل می کند. از طلحة بن زید قال: از امام صادق خودم شنیدم که يقول : اَلْعَامِلُ عَلَى غَيْرِ بَصِيرَةٍ كَالسَّائِرِ عَلَى غَيْرِ اَلطَّرِيقِ می فرماید آن کسی که اهل عمل هست یعنی متدین هست، نماز و روزه و حج و خمس و زکات و اهل کارهای خیر است اما عَلَى غَيْرِ بَصِيرَةٍ آن نور بصیرت را ندارد که نتیجه معرفت دینی است یعنی دین شناس واقعی نیست.

باید خودمان را با این معیار و مقیاسی که خواهم خواند تنظیم کنیم ببینیم چه اندازه بصیرت داریم، مشکل ما این است که بعضی وقت ها شعار می دهیم اما نگاه به باطن و محتوا نمی کنیم،

می فرمایند کسی که اهل عمل باشد ولی اهل بصیرت نباشد، می فرمایند كَالسَّائِرِ عَلَى غَيْرِ اَلطَّرِيقِ نماز و روزه و واجبات و مستحباتش مثل آن آدمی می ماند که حرکت می کند اما در غیر راهش حرکت می کند. آدمی که عمل دارد، کار خوب دارد و واجبات و مستحبات را انجام می دهد اما بر مبنای بصیرت نباشد، كَالسَّائِرِ عَلَى غَيْرِ اَلطَّرِيقِ مثل کسی است که حرکت میکند و زحمت می کشد اما در غیر راهی که باید برود میرود لاَ يَزِيدُهُ سُرْعَةُ اَلسَّيْرِ إِلاَّ بُعْداً  این راهی که می رود نه تنها به مقصد نمیرساند بلکه از مسیر اصلی دورتر هم می شود. این یکی از نمونه های از روایت هایی است که از ما عمل بابصیرت خواسته اند آن بصیرت هم نور است. «أَلْعِلْمُ نُورٌ يَقْذِفُهُ اللّه ُ فِى قَلْبِ مَنْ يَشآءُ.» علمای حدیث این علم را ترجمه کرده اند به آن معرفت و آن معرفتی که بینش باطنی در آن باشد، یعنی بصیرت.

نکته دوم اینکه معمولاً در فضای عادی بصیرت، خود را نشان نمیدهد، اگر بحران پیش بیاید برای انسان ها مشخص میشود و بحران نیز همان فتنه ای است که درباره آن زیاد گفته شده است که این فتنه همان بحران است و از مجموعه آیات و روایات که در رابطه با فتنه و امثال آن آمده، همه اینها به یک معنای مادری برمیگردد و آن این است که جایی که شبهه حق و باطل باشد و اتفاقی که انسان در شک قرار بگیرد که حق و باطل کجاست این، بحران و فتنه است که به وسیله بصیرت انسان میتواند نجات پیدا کند، بصیرت هم با شعار و ظاهر نیست که کسی بگوید من اهل بصیرت هستم و فلان شخص نیست، از قرآن استفاده می شود که فتنه و مواردی که مربوط به فتنه است که برای شناخت مومن از غیر مومن،  بصیرت لازمست.

آیا اصلاً فتنه برای ما پیش می آید؟

 أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ، آیا مردم خیال می کنند ما اینها را در دنیا فرستاده ایم و در فتنه قرارشان نمیدهیم،

 در آیه دیگر:

 أَوَلا یَرَوْنَ أَنَّهُمْ یُفْتَنُونَ فی‌ کُلِّ عام مَرَّةً أَوْ مَرَّتَیْن، آیا این مردم نمی دانند که برای هر کدامشان در یک سال یک یا دوبار فتنه بر سرشان مسلط میشود، یعنی در فتنه قرار میگیرند. از بعضی از روایات استفاده میشود انسان در هر شبانه روزی یک بار مبتلا به فتنه می شود، بصیرتی که اینقدر اهمیت دارد و این چراغ و قطب نمایی که انسان را به بهشت می رساند، ممکن است در خانه یا شهر فتنه باشد یا در روستایی که زندگی می کند مورد فتنه قرار بگیرد و از این آیه شریفه استفاده می شود که همه ما مبتلا به فتنه می شویم. اینجاست که بصیرت به درد میخورد. نکته ای که اینجا هست این است که اگر یک فتنه ای پیدا شود بگوییم یک حادثه بود، مثلاً محرم است و به خاطر بعضی مسائل عزاداری ها در شک میافتیم این می شود فتنه یا مناسبت جشن است و ممکن است به وسیله یک اتفاق در شک بیافتیم که این می شود فتنه، معلوم میشود که انسان همیشه خودش را باید آماده کند برای از فتنه و بحران با موفقیت به در رفتن.

خیال هم نکنیم ما چک تضمینی از طرف خدا و انقلاب و شهدا و امام و ولایت داریم که همیشه راه را پیدا میکنیم، بالاترین شخص را در نظر بگیرید، وجود مقدس خاتم انبیا محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله و سلم در قرآن داریم که در سالهای آخر عمر پیامبر یک عده جمع شدند در نزدیکی مسجد قبا یک مسجد بسازند بعد از آن یک آیه نازل شد به نام مسجد ضرار. این مسجد از اول به این نام نامگذاری نشده بود و فقط به عنوان یک مسجد بود. ابوعامر سردمدار ساختن مسجد بود و امام جماعتش هم شد، ابوعامر پدر شهید حنظله غسیل الملائکه است، بله این ابو عامر اوایل بت پرست بود، آمد در مدینه و مسلمان شد، پدر حنظله غسیل الملائکه آن شهیدی بود که در جنگ احد، ایشان جوان مومن و مسلمانی بود ایمان به پیغمبر آورده و در اولین شب زفاف و ازدواجش نصفه های شب متوجه شد که پیغمبر و مسلمانان از مدینه رفته اند به طرف جنگ احد، ایشان همان لحظه که فهمید دیگر نرفت غسل کند و بدون غسل از خانه بیرون زد و خودش را به پیامبر رسانید و یکی از آنهایی بود که در اولین لحظات جنگ به شهادت رسید. پیامبر خدا با مسلمانان هنگامی که می خواستند آن را دفن کنند خبر به گوش همسرش رسید، همسرش پیغام می دهد که ایشان غسل بر گردنش است و غسل واجب را انجام نداده، پیامبر خدا محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله و سلم مکثی کردند و به این تعبیر فرمودند ایشان توسط ملائکه غسل داده شد، خداوند متعال عده ای از ملائکة الله را فرستاد و آنها را مأمور کرد برای تغسیل حنظله و به همین ترتیب ایشان شد حنظله غسیل الملائکه یعنی شهیدی که از اول خلقت تا پایان عمر دنیا منحصر به فرد است، حالا این حنظله پدری دارد به نام ابو عامر، خیلی خانواده بزرگی هستند، ایشان آمدند با عده ای از مسلمانان در نزدیکی قبا مسجدی ساختند، آنها آمدند محضر پیغمبر و گفتند یا رسول الله ما میخواهیم مسجدی بسازیم در منطقه قبا و دلمان می خواهد شما در آن نماز بخوانید، پیغمبر فرمودند من الان نمی توانم بیایم نماز بخوانم باید برم جنگ تبوک و از آنجا که برگشتم در بین راه ميايم آن جا نماز می خوانم، یعنی پیغمبر خدا تلویحا اجازه ساخت مسجد را دادند و نیز قول و وعده هم به ابو عامر و مسلمانان دادند که بیایند و در مسجدشان نماز بخواند. آنها مسجد را ساختند ابوعامر امام جماعت بود و مسلمانان در آنجا نماز می خواندند و منتظر قدوم پیامبر بودند همین که پیامبر خدا نزدیکی مدینه رسید آیه نازل شد:

 وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مَسْجِدًا ضِرَارًا وَكُفْرًا وَتَفْرِيقًا بَيْنَ الْمُؤْمِنِينَ وَإِرْصَادًا لِمَنْ حَارَبَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ مِنْ قَبْلُ ۚ وَلَيَحْلِفُنَّ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا الْحُسْنَىٰ ۖ وَاللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ ﴿١٠٧﴾ لَا تَقُمْ فِيهِ أَبَدًا... پیغمبرم حق نداری در این مسجد بروی، زیرا خدا از انگیزه و نیت درون دل آنها خبر دارد، کار خوب انجام می دهیم، هیئت داری و مسجد داری بکنیم، اما نیت ها را باید بخوانیم

 پیغمبرم لا تَقُمْ فِيهِ أَبَداً لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوى‌ مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ ... در این مسجد نماز نخوان، چون این مسجد با نیت تقوا بنا نشده است. قرآن می فرماید این مسجد ضرار است و به عنوان اینکه یک ضرری به دیگر مسلمانان وارد شود برای این ساخته شده است که عده ای از مسلمانان در مسجد قبا نماز می خواندند و اینها برای این که آن مسجد خلوتتر شود این مسجد را ساختند، درست است که مسجد خانه خداست و درست است که ابو عامر پدر شهید حنظله غسیل الملائکه ساخته، ولی پیغمبرم نیت نیت دیگری است و چون اینجور نیتی دارند باید این مسجد خراب شود و آن مسجد را به آتش بکش تا این مسجد تا قیام قیامت پا نگیرد چون محل تفرقه است. اینجا بصیرت می خواهد تا بفهمد. کسی که دین شناس متدین است، میگوید من دینم را از پیغمبر گرفته ام و باید از پیغمبر بپرسم که نظرش چیست، نگاه نکنید ببینید آن شخص و اشخاص چه کسی هستند هرچند ظاهر خوب دارند، شعار خوب می دهند و سابقه خوبی دارند، ببینید شاخصه و ملاکشان چیست یعنی اگر ما بوديم چه می کردیم؟ مسجدی با اذن تلویحی از رسول خدا و دست اندرکار و امام جماعت فردی چون ابوعامر پدر شهید آن هم چه شهیدی، غسیل الملائکه،  ولی چون فعالیتش بر مبنای تفرقه است و در برابر مسجد اصلی است که مسجد قبا است دستور صریح خدا است که پیامبر  حق نداری به آن مسجد بروی یعنی هیچ مسلمانی حق ندارد در آن مسجد برود چون تفرقه انگیز است و لو ابوعامر و پدر شهید باشد بلکه بالاتر باید پیامبر آن را خراب کند و بسوزاند،  اینجا فقط بصیرت به درد می خورد بصیرت نباشد انسان جهنمی میشود. فلذا در شهرستان فسا خیلی مواظب باشید با این شاخص و ملاکی که دین و قرآن به ما یاد داده است خود را در تمامی حرکات و سکرات بسنجیم به شعارها و ظواهر و سابقه ها دلخوش نکنیم.

در کل کشور یک شاخص داریم آن هم ولایت و رهبری است و هر کس هر کار مقدسی با هر سابقه خوبی میخواهد انجام دهد نگاه نکنید که او کیست ببینید با شاخص ولایت و رهبری چقدر سازگاری دارد.

ملاک، مقدس گری و سابقه و شعار نیست که، ملاک شاخص است. زمان پیغمبر، پیغمبر. زمان امام معصوم، امام معصوم و زمان غیبت کبرای حضرت ولی عصر ،  علما و مراجع و در رأسشان ولی فقیه. ببینید عقربه قطب نمای حرکت دینی و انقلابی که ولی فقیه است در کشور چیست؟

در شهرستان هم ملاک همین نماز جمعه است،  نزدیکترین مکان و جایگاهی که به ولایت و رهبری است همین نمازهای جمعه است(تکبیر حضار).

این دکان باز کردن ها برای چیست و هر کس برای خودش شعاری می دهد و هر کاری بخواهد انجام می دهد، مردم کلاه سرتان نرود ببینید با شاخص دین و انقلاب سازگاری دارد، ممکن است دم از شهدا و انقلاب و ولایت و خط امام بزند، اما ببینید با این قطب نمای ولایت در کل کشور و در شهرستان و منطقه و هر بخشی با نماز جمعه همخوانی دارد یا نه، اگر دارد حمایت کنید، اگر یک در میلیارد زاویه دارد کنار بکشید خود را اگر می خواهید خسران دنیا و آخرت گریبانتان را نگیرد. اگر میخواهیم خودمان موثر شویم در جامعه و به نفع دین و انقلاب اثرگذار باشیم این راهش است می فرماید در این مسجد نماز نخوان و خرابش کن و آن را بسوزان حتی اگر مسجد است چون هدفشان اختلاف انگیزی است، هدف تفرقه است. اگر هدف وحدت بود اشکال نداشت، چون هدف اینها به اسم مقدسات و به اسم توی پیغمبری که بیا در این مسجد نماز بخوان، هدفشان اختلاف اندازی بین جامعه اسلامی است: لَا تَقُمْ فِيهِ أَبَدًا... حق نداری نزدیک آن بشوی،  نه اینکه نزدیکشان نشوی بلکه آنجا را ولو مسجد باشد خراب کن و نه اینکه خراب کنی بلکه آنجا را آتش بزن که دیگر پا نگیرد و اهلش رسوا شوند....

اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله

خطبه دوم:

مردم، بندگان خدا، برادران و خواهران عزیز اولاً خودم را و ثانیاً همه شما حضار محترم را توصیه می کنم به رعایت تقوای پروردگار. هم تقوا شناس شوید که رمز و راز بصیرت داشتن است، که نتیجه معرفت داشتن به دین همراه با دین داری است که در خطبه اول عرض کردم، و هم از این تقوا محافظت کنید که تا آخر عمر این تقوا را داشته باشیم .  عبادالله و نفسی بتقوی الله

میلاد با سعادت حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها را داریم امروز بیستم جمادی الثانی محضرتان تبریک عرض می کنم و تشکر می کنم از همه شما حضار محترم  که هم در برپایی این مجالس جشن و شادی در ارتباط با حضرت زهرا سلام الله علیها زحمت کشیدید و هم شرکت کردید تشکر میکنم. قطعاً حضرت ولی عصر  عج راضی و خوشنود می باشد و هم روز زن نامگذاری شده که خدمت زنان و بانوان شهرستان فسا تبریک عرض می کنم.

چند نکته خدمتتان عرض کنم اینطوری که در تبلیغات دنیا مرسوم است یا از خودشان راجع به زن می گویند و یا اینکه دین ما را متهم می کنند در ارتباط با زنان و بانوان این جور نگاه نکنید، متاسفانه ما از چند جهت ضربه خورده ایم، متاسفانه زنان با شخصیت جامعه ما از دو جهت ضربه خوردند در رابطه با شخصیت خودشان. یک ضربه از دست غرب و شرق عالم است. آن غرب و شرقی که دین و مذهب و آموزه های دینی ما را قبول ندارند و تبلیغات اینجوری می کنند و به ظاهر جذابیت زیادی برای زنان دارد اما در پشت و پنهان این خبرها نیست که نمونه ای از آن را مقام معظم رهبری در فرمایشاتشان فرمودند که اشاره خواهم کرد. از طرف دیگر زنان محترم ما از آداب و رسوم خودمان ضربه خوردند، ما بعضی از کارها و چیزها را به اسم دین در زندگیمان دخالت داده ایم و زنانمان را مجبور کرده ایم به کارهایی که به اسم دین و مسلمان است و لذا اگر زن مسلمان بخواهد حقیقت خودش را دریابد و ببینند کدام فکری به نفعش گام بر می دارد عمل به دین مقدس اسلام است، نمونه اش امیرالمومنین و فاطمه زهرا، یک زن و شوهر. امیرالمومنین در همان لحظات شهادت فاطمه زهرا سلام الله علیها جمله راجع به حضرت زهرا دارند فرمایند: فواللّه ما اغضبتها و لا اکرهتها علی امر، به خدای من علی قسم، من یک بار هم زهرا را ناراحت نکردم، اینجور روش زندگی در کجای عالم پیدا می شود. نه اینکه من علی خانمم را ناراحت نکرده باشم او را مجبور برای هیچ کاری نکردم، آزادی کامل به زنم داده بودم،

 و لا اغضبتنی ولا، به خدا قسم هیچ زمان و لحظه ای تا پایان عمرش او هم مرا ناراحت نکرد، نافرمانی حرف من را هم نکرد. لقد کنت انظر الیها فتنکشف عنی الهموم و الأخزان. طوری بود وقتی نگاه او میکردم تمام غمهای عالم از دل میرفت. تبریک عرض می کنم محضر این زنان بزرگ با شخصیت، بانوان محترمه شهرستان فسا.

تولد امام راحل هم در چنین روزی بوده است، رضوان الله تعالی علیه روحش با اولیای خدا محشور باشد.

سالروز تاسیس بنیاد شهید توسط امام راحل در سال ۵۸ را داریم که بنده افتخار خودتان را فقط بگویم، شهرستان فسا بیش از ۱۱۰۰ شهید تقدیم کرده، ۲۳۹۱ جانباز و 107 آزاده که بعد از شیراز در استان فارس بزرگترین شهرستان از نظر تعداد شهدا و ایثارگران این شهرستان است. یک و نیم برابر بیشتر از کل استان هرمزگان اینجا شهید و جانباز و آزاده داده. شهرستان فسا به خودتان ببالید و تشکر میکنم از خانواده های معظم و معزز شهدا که نور چشم ما هستند و خیلی ما به آنها افتخار می کنیم و جانبازان عزیز و با صلابتمان و آزاده های سرافرازمان و ایثارگران و بسیجیان به جا مانده از دوران دفاع مقدس که افتخار دیگری هستند در شهرستان تشکر میکنم، از دست اندرکاران بنیاد شهید شهرستان هم که با عده کم خیلی زحمت می کشند تشکر میکنیم که یک و نیم برابر بیشتر از ایثارگران و شهدای یک استان هرمزگان است حالا ببینید در یک استان چند نفر کارمند بنیاد شهید دارد اما یک و نیم برابر شهدا و ایثارگران این جا دارد، اما می بینید با یک اداره عادی بنیاد شهید و با ۶ نیروی مرد و چند نیروی خانم، اینها در خدمت خانواده های معظم شهدا هستند. هر چند ممکن است کمبودی باشد بالاخره مشکلاتی هست همانطور که می دانید بنیادشهید محدود است و امکاناتشان کم است و فقط کمک های دولتی به آنها میرسد و از جای دیگر به آنها کمک نمی شود ولی انصافاً خوب زحمت میکشند و بنده تشکر ویژه دارم از جناب آقای رسولی که خودم میبینم چقدر زحمت میکشند.

نکته دیگر روز بزرگداشت شهدا است که ما درود و سلام می فرستیم به این شهدای سرافراز و والامقاممان که انشاءالله در دنیا و آخرت شرمندهشان نباشیم.

سالروز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد که در سال ۷۱ تأسیس شد. انصافاً اصل تاسیس کار خوبی بوده ولی اگر عزیزانی که کانون دارند و دست اندرکاران کانون های فرهنگی واقعاً پیگیری کنند که این کانون ها فعال شود، فعال فرهنگی هنری اجتماعی شود و نه خدای ناکرده رقیب بازی و کار فرهنگی در یک جهت و راستا در آن ستاد فرماندهی قرارگاه فرهنگی اجتماعی شهرستان هماهنگ شوند و همه عزیزانی که در هر مسجد زحمت میکشند این همکاری را داشته باشند.

یک نکته از فرمایشات مقام معظم رهبری که دیروز، خیلی اثرگذار و حکیمانه نکاتی عرض کردند، بنده آخر شب که نگاه می کردم خدا را شکر کردم، من کاری به چپ و راست ندارم ولی بعضی از مسئولان ما یک حرفهایی که نباید بزنند می زنند و کارهای شان و حرف هایشان حساب شده نیست و موجب ناامیدی وتفرقه است، ولی من خدا را شکر کردم که یک همچنین رهبری داریم و یک شخصیتی داریم که اگر همه بخواهند ما را ناامید کنند یک آقای نازنینی داریم چقدر متواضعانه و حکیمانه با مبادی دینی در دیدار با شعرا و مداحان اهل بیت در سراسر کشور بودند که یکی از نکاتی که مطرح کردند، اهم فرازهای آن بزرگوار در رابطه با فرمایشات ایشان یکی از فرازها در رابطه با آمریکا و اروپا که دارای مبنا بود فرمایشات ایشان و انصافاً اینقدر مبانی محکم و متقن منطبق بر عقل و فطرت و انصاف و وجدان و آموزههای دین بود که هیچ شک و شبه ای انسان پیدا نمی کند و امیدوار میشود به آینده، در  رابطه با آمریکاییها و اروپاییها گفتند این ها چگونه به خودشان اجازه میدهند راحت در منطقه ما بیایند، ما در منطقه خودمان اگر میخواهیم حرکتی بکنیم باید از آنها اجازه بگیریم! این چه جور منطقی است آنها چه کاره هستند، آنها اگر می خواهند بیایند باید از ما اجازه بگیرند. ما با همسایگانمان مذاکره باید بکنیم که میکنیم در ارتباط با حضور در منطقه آبی و خاکی خودمان.

نکته دوم در رابطه با زن و حجاب اسلامی فرمودند و راجع به زن مسلمان نکاتی را فرمودند که در نهایت فرمودند بعضی از شعارهای غربی را خانم ها توجه نکنید این ها ظاهر فریب هست و پشت پرده این شعار واقعیتی غیر از این وجود دارد و آنها خودشان می فهمند که به چه سمت و سوی ناکجا آباد رسیده اند و این جور نیست که خودشان را نشان میدهند، بحث عدالت جنسیتی را مطرح میکنند که میبینید دروغ صد در صد است. از آن طرف فرمودند زن مسلمان هم مدیر است و هم محور خانواده، بحث حجاب را هم مطرح کردند و فرمودند علیرغم اینکه دشمنان ۴۰ سال فعالیت کردند و پول خرج کردند و اتاق فکر تشکیل دادند برای اینکه حجاب را از بین ببرند، اما ببینید چند نفر خانم پیدا میشود که مشخص نیست با چه انگیزه دست به این کار میزنند این نشان میدهد که تیرشان به سنگ خورده و ابراز تاسف هم کردند از برخی از خواص که در الفبای مسئله حجاب مانده اند که خودتان ملاحظه فرمودید. خداوند متعال را شاکریم به وجود چنین رهبر عزیز و حکیمی، انشاالله خداوند متعال طول عمر با عزت و اقتدار روزافزون نصیب این بزرگوار عنایت بفرماید و سایه بلند مرتبه اش تا ظهور حضرت ولیعصر مستدام بفرمایید.

یک نکته راجع به شهرستان که دیروز با حضور وزیر محترم نیرو و استاندار محترم، که جناب آقای فرماندار امروز به من فرمودند، یک کار بزرگ و زیربنایی برای شهرستان صورت گرفت که کلنگ زنی خط انتقال آب از منطقه ی ایج استهبان به فسا بود، با ۸۰ میلیارد تومان هزینه و اعتبار و مقدار آبی که بناست از ایج استهبان به فسا بیاید ۸ میلیون مترمکعب آب معادل 327 لیتر آب در ثانیه برای فسای شما تدارک دیده شده است در این بحران خشکسالی و کم آبی. ۵ میلیون مترمکعب آن جهت آب شرب مردم فسا و سه میلیون مترمکعب مربوط به صنعت و معدن و غیره می باشد. اعلام شده است ۱۸ ماهه تحویل داده میشود یعنی یک سال نیم دیگر ان شاءالله از نتیجه کلنگزنی دیروز مردم سرافراز شهرستان بهره مند خواهند شد  من از طرف شما تشکر می کنم از دست اندرکاران، مسئولان شهرستانی، فرماندار محترم، استاندار محترم و وزارت نیرو که قدم مثبتی برای شهرستان و آینده استان برداشته شد ولی مردم در مصرف آب صرفه جویی کنید. کشاورزان عزیز آب سطحی نداریم در شهرستان فسا اگر آبی باشد که دارد تمام می شود آب زیرزمینی است آن آبی هم  که می آید برای شرب و صنعت است. اما در مسائل کشاورزی بروید سراغ نوع محصولات کشاورزی که کم آب بخواهد و قیمت و محصول پر بازده هم بدهد، هم درآمد خوبی داشته باشد هم آب کمی بخواهد، نروید سراغ محصولات کشاورزی سنتی که زیاد آب زیرزمینی بخواهد و بازده و نتیجه آنچنانی هم ندارد. در زمینه استفاده آب شرب هم در منازل مان کمال رعایت را داشته باشیم.

ایام تعطیلات عید هم هست و گرفتاران و محرومان را هم فراموش نکنیم، کمیته امداد هم آماده جمع آوری کمک های شماست و از همه شما حضار محترم خواهران و برادران عزیز، مرددم بزرگ شهرستان فسا تشکر میکنم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار مرتبط
نام:                       

پست الکترونیک:  
نظر شما:  

فیلم
صوت
پربازدیدترین ها
آخرین اخبار