|
پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳,Mar 28 2024 پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳,Mar 28 2024 پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳,Mar 28 2024
۱۸ فروردين ۱۳۹۷ " "
کد خبر: 2258

پیام امام جمعه محترم فسا به مناسبت آغاز سال جدید ۱۳۹۷

پیام امام جمعه محترم فسا به مناسبت
آغاز سال جدید ۱۳۹۷

باسمه تعالی

حلول سال نو ۱۳۹۷ هجری شمسی و بهار سرسبز و با طراوت طبیعت که با ماه بزرگ رجب المرجب مقارن و با شعار "حمایت از کالای ایرانی" توسط مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نامگذاری شده را محضر یکایک شما شهروندان عزیز تبریک و شادباش می‌گویم و سالی مملو از شادابی و نشاط و پیشرفت و خوشبختی و موفقیت را در پرتو عنایات الهی و توجهات حضرت ولی عصر(عج) برای تمامی شما مردم نجیب و جوانان گرانقدر این دیار خواهانم.
بی‌گمان زایش دوباره طبیعت در نسیم بهاری فرصتی است تا ما نیز به تامل و بازسازی خویش پرداخته و جان و دل و فکر و ذهنمان را همراه با بهار زمینی، در بهار اخلاق و معنویت به پرواز درآورده و خود و جامعه پیرامونی خویش را نوسازی کنیم.
امیدوارم مردم شریف و مدیران محترم در پایه‌ریزی زندگی سعادتمند و شرافتمندانه مشمول عنایات و توفیقات الهی قرار گیرند.
بهتر شدن جامعه پیرامونی ما در راستای سعادت و پیشرفت همه جانبه، مستلزم نهادینه شدن ارزش‌های الهی و خلو آن از آسیب‌های اجتماعی و اخلاقی با تقویت پایه‌های اتحاد و انسجام و همکاری و هم‌افزائی همگانی است که سزاوار است وجهه همت تمامی علاقمندان به سرنوشت نظام و انقلاب و جامعه قرار گیرد.

در این مجال نکاتی را متذکر میشوم

۱-  سال 96 با تمام فراز و نشیب هایش گذشت که جا دارد از همراهی و یکپارچگی و صفای شما همشهریان هوشمند و قدرشناس در این چند ماهی که خود مشاهده کردم تشکر و سپاس خویش را ابراز دارم

۲ - سزاوار است در سال 97،  نهادینه شدن اخلاق در سیاست ورزی و روابط اجتماعی و مراودات اقتصادی و اداری و امور خانواده و رشد روز‌افزون پایگاه‌های ارزشی و معنوی و انقلابی به معنی حقیقی آن نه شعاری به منظور دستیابی به چشم‌انداز شهرستانی پیشرفته و فرهنگ مدار در دستور کار تمامی شهروندان اعم از مردم و مسئولان قرار گیرد. در همین راستا می بایست شاهد مقابله ای همگانی با کمرنگ شدن و فروپاشی ارزش‌های اخلاقی در فعالیتهای سیاسی اجتماعی فرهنگی و امور خانوادگی به منظور دستیابی به شهرستانی مطمئن برای فرزندانمان باشیم که حساسیت همگان بویژه مسئولین، رسانه ها و نخبگان را می طلبد.
۳ - توجه ویژه به معضلات جوانان و بانوان بخصوص ایجاد بستر مناسب و زیرساختهای لارم جهت اشتغال و ازدواج جوانان طی برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت با به کار گیری نهادهای مختلف اجرایی و غیره و  همچنین ایجاد فضاهای فرح بخش و نشاط آور برای جوانان و بانوان شهرستان

۴- توجه ویژه به مجموعه های هنری و فعالیتهای هنرمندان در سراسر شهرستان یکی دیگر از اولویتهای دست اندرکاران شهرستانی می تواند باشد

۵ - همه می دانیم که چندین دهه است اقتصاد کشور ما با نفت مدیریت می شود و این الگوی غلط رفته رفته به پاشنه آشيل اقتصاد این مرز و بوم تبدیل شده که می بایست این وابستگی مدتها پیش قطع می شد و با اتکای به ظرفیت های بالای داخل، تولید ثروت می کردیم لذا با قطع نظر از در آمد نفتی می توان با خلاقیت و پشتکار و برنامه ریزی از طریق تولید ملی و سرمایه گذاری و اتکا بر توان داخلی منهای نفت با چالش های اقتصادی مبارزه کرد.
 در این شهرستان نیز می توان با ظرفیت های عظیم بالقوه اقتصادی و طبیعی و نیروی انسانی خلاق و توانمند بدون چشم داشت به ردیف های بودجه ای، حرکتی جدید را با فکر و برنامه ریزی خلاق و جذب سرمایه گذاری آغاز کرد که مستلزم وجود مدیرانی توانمند، کاردان خلاق، فرصت شناس و متعهد است که از کمترین امکانات و فرصتها و نیروی کار ، بیشترین بهره وری را به ارمغان آورند که الحمدلله اینچنین مدیرانی کم نیستند.
مدیری که به نگاه فوق باور دارد بستر و پیش زمینه های آن را ایجاد می کند که از جمله آنها تشکیل یک اتاق فکر و تیم پژوهشی از صاحب نظران و اندیشه ورزان متخصص،  زمان شناس و فارغ از سلیقه های موجود می باشد که چنین مدیری می تواند با نگاهی جامع و شفاف نسبت به آینده و با تحلیل و بررسی کارهای انجام شده ، به سمت اجرای کارهای بزرگتر حرکت کند.
 توقع این است که با شروع حرکت فوق در همین ابتدای سال جدید، مدیران محترم شهرستان خود را در مقیاس شهرستان ویژه با هدف انجام کارهای خلاقانه بزرگ دیده و سامانه اداری زیرمجموعه خود را به تحرک و پویایی مضاعف در تراز شهرستان بزرگ فسا رسانده که علاوه بر دانش لازم و نشاط، شجاعت و قاطعیت می خواهد که شان اين شهرستان و مردمش چنین اقتضایی را دارد. اگرچه موانعی هم ممکن است در این مسیر ایجاد شود همچون وجود باندها و گروههای غیر رسمی دخالت کننده در کار و همچنین احساس غرور سازمانی، روزمرگی و فرسودگی، عدم خلاقیت در کار که با تدبیر برطرف خواهد شد.

۶ - در مراکز علمی اعم از حوزه ها و دانشگاهها و مدارس ضمن بسنده نکردن به وضع موجود علمی، آموزشی، پژوهشی و تربیتی می توان با عمیق تر کردن تلاش ها و جدی تر شدن هماهنگی ها به سمت جایگاه الگوسازی حرکت کرده و دچار رکود نباشیم.
   از بن دندان یقین داشته باشیم که هزینه کردن در چنین مراکزی به شرط جهت گیری صحیح و برنامه ریزی عالمانه، سرمایه ای بلند مدت و به نفع جامعه است، ولی باید ضمن توجه به مباحث علمی؛ بر رشد اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی و سیاست ورزی انقلابی (نه سیاست زدگی و جناح گرایی متعصبانه) نیز توجه ویژه شود.
  موفقیت مراکز علمی آموزشی فارغ از آمارهای گوش نواز، فقط در سایه نگاه راهبردی و آینده نگری و پرورش شخصیت دانش آموزان و دانش پژوهان در همه ابعاد تعلیم و تربیت محقق می شود. بنابراین در برنامه ریزی و طراحی های ستادی نگاه مدیریتی جامع سخت افزاری و نرم افزاری و توجه همه جانبه به شخصیت دانش پژوه ضرورت دارد.
  همچنین در خصوص فضاهای آموزشی بویژه مدارس با ایجاد فضاهای فرح بخش، زیبا و با معماری اصیل ایرانی و لحاظ شرايط بومی و منطقه ای و فراهم آوردن امکانات گوناگون، می توان الگوی نو و جدیدی ارائه داد که با استفاده از فرهنگ وقف و ظرفیت خیرین این کار شدنی و سهل الوصول است.
۷ - نوع نگاه همه ما نسبت به شعار سال ناظر به مطالبه کلان رهبری معظم که همان اقتصاد مقاومتی و شکوفائی اقتصادی است باشد که آن را یکی از فروعات مساله اقتصاد بدانیم لذا با پایه‌ریزی بنیاد‌های نوین در حوزه صنایع مختلف قابل در منطقه و حوزه خدماتی با بهره‌گیری از فرصت‌های کشوری و بین‌المللی برای پیشرفت شهرستان، قدم برداشته که قطعاً مسئولین محترم به آن التفات دارند.
اگر چه نامگذاری امسال علاوه بر بعد اقتصادی، می تواند ناشی از ضعف های فرهنگی و روانی باشد که در فعالیت ها و برنامه ریزی ها بعضاً مورد توجه جدی قرار نمی گرفت لذا در صورت تحقق شعار امسال به نحو احسن، نه فقط اقتصاد که بسیاری از معضلات فرهنگی و اجتماعی نیز مرتفع خواهد شد.
برای تحقق شعار امسال علاوه بر اصرار مسئولین و مردم بر استفاده از کالا و محصولات داخلی نسبت به مشابه خارجی، نظارت و کنترل دقیق دست اندرکاران مربوطه بر تولیدات داخلی و نیز بازار و اماکن عرضه کالاهای ایرانی ضرورت دارد تا کالای ایرانی با کیفیتی عالی و درخور با قیمت مناسب به شهروند ایرانی عرضه گردد در این صورت است که هموطنان آزادانه بدون احساس هرگونه کراهت و اجباری به سراغ آن خواهند رفت،

۸ - سزاوار است طرح های اقتصادی در شهرستان با در نظر گرفتن امکانات و شرایط اقلیمی باشد. لذا برای تقویت زیرساخت ها و ایجاد بستر کار و اشتغال، همه باید در زمان خشکسالی، کشاورزان را به سمت کشاورزی با حداقل مصرف آب و بیشترین بهره وری؛ هدایت کرد. همچنین با ایجاد صنايع تبديلي و تكميلي كشاورزي و صنايع روستايي که - علاوه بر ایجاد اشتغال، موجب كاهش حجم ضايعات كشاورزي نیز می باشد- می توان بر رونق اقتصاد منطقه افزود.
  ۹ - شهرسازی در فسا و معماری نیاز به برنامه ریزی و طراحی جامع و نوین دارد. چه خوبست که خيابانها، بلوارها، میادین، نمای ساختمانها و ورودی ها از الگویی پیشرفته، دقیق و با رعایت پارامترهای معماری ایرانی اسلامی تبعیت کنند که در شأن این دیار بزرگ و فرهنگی و شهر یکهزار و یکصد شهید باشد.
  همچنین با توجه به موقعیت خاص استراتژیکی شهرستان و واقع شدن در استان پر توریست فارس و قرار گرفتن در مسیر شیراز، بندر عباس کرمان، می توان با تقویت نقاط گردشگری و تفریحی به روز و ایجاد امکانات رفاهی لازم جهت ميهمانان و مسافران در تراز جهانی، صنعت گردشگری را احیا کرد و رونق بخشید که در همین مقوله تقویت بازار شهرستان و حمایت از بازاریان کم توقع و صبور هم مکمل خواهد بود.

۱۰ - از آحاد مردم شریف و مسئولین محترم استدعا دارم در راستای اهداف عالیه انقلاب و استحکام پایه های نظام و تامین منافع خرد و کلان مردم و شهرستان، همگرایی و انسجام لازم را تقویت نموده و هیچ مجالی به بلندگوها و مراکز تفرقه افکن با هر شعار و نشانه ای ولو دینی و مقدس داده نشود که با ایجاد تفرقه، چه سفره ها و دکان هایی برای تغذیه و رشد عده ای قلیل از نا اهلان فراهم خواهد شد که دراینصورت آنچه قربانی و فدا می شود راه اصیل انقلاب و نظام و ولایت و فرصت پیشرفت شهرستان است. پس بر اقشار مختلف مردم و مسئولان بویژه جوانان است که فضای همگرایی و صفا و صمیمیت را در راستای نظام و انقلاب و رهنمودهاي مقام معظم رهبری تقویت کرده و در عمل و رفتار و موضع گيريها به نظرات و فرمايشات بلند ایشان که در حقیقت نقشه راهبردی کشور و نظام بوده و خیر دنیا و آخرت ما در آن است توجه ویژه مبذول شود لذا هم مردم عزیز حافظ اتحاد و یکپارچگی باشند و اجازه تفرقه اندازی و تخریب را به احدی نداده و هم مسئولین خدوم با همگرایی بین خویش و اصرار بر اجرای امور از طریق مسئول و اداره مربوطه و مجرای قانونی دستاویزی برای تفرقه افکنان ندهند.

۱۱ - رشد و پیشرفت این امور با پیگیری مقتدرانه ، آزاد و در راستای منافع مردم توسط رسانه های مختلف شهرستان می باشد. رسانه می بایست برای نقد واقعی و حقیقی و نیز اطلاع رسانی منطبق با واقع، آزاد و تامین باشد. رسانه اما نباید از پیشنهاد و نقد سازنده به سمت مچ گیری، هتاکی و بی اخلاقی حرکت کرده و یا بر اساس شنیدنی ها و شایعات نقل خبر کند که موجب مفاسد بیشماری می باشد، لذا بر مردم عزیز و دست اندرکاران است که با حمایت مجدانه همراه با تشویق، میدان را برای فعالیت گسترده رسانه هایی که با نقل خبر و گزارش صادقانه و منطبق با واقع و انتقاد منصفانه بدون هر گونه تخریب و فارغ از هر گونه وابستگی به اشخاص و جناح ها و سلیقه های رایج فقط به فکر پیشرفت همه جانبه منطقه و حاکمیت ارزشهای اخلاقی می باشند باز کرده که قطعاً در این فضا شایعه پردازان و تخریب گران و ارزش ستيزان مجالی برای جولان پیدا نخواهند کرد.

۱۲ - رعایت جایگاه بلند پیشکسوتان از انقلاب و دفاع مقدس و جبهه و شهادت بویژه خانواده های معظم شهيدان و ايثارگران و جانبازان و آزادگان و عزيزاني که به عللی به مقام بازنشستگی نایل شده اند بلکه بازنشستگان در عرصه های مختلف که با تکریم و استفاده از نظرات و تجربیات آنان برکاتی غیر قابل تصور برای جامعه و منطقه به دنبال دارد را نباید فراموش کرد.
پیروز و سربلند باشید

   فروردین  ۱۳۹۷
حسین جمالی زاده
  امام جمعه فسا

:کلیدواژه‌ها
""
اخبار مرتبط
نام:                       

پست الکترونیک:  
نظر شما:  

فیلم
صوت
پربازدیدترین ها
آخرین اخبار