|
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲,Mar 19 2024 سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲,Mar 19 2024 سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲,Mar 19 2024
۱۸ فروردين ۱۳۹۷ " "
کد خبر: 2262

خطبه های نماز جمعه 10 فروردین 1397 مصادف با 12 رجب 1439 فسا

خطیب جمعه: حسین جمالی زاده

موضوع خطبه اول: شخصیت امیرالمومنین (ع)

موضوع خطبه دوم: شهادت حضرت زینب س – سیزده نوروز - شعار سال حمایت از کالای ایرانی - تشکر از مردم و ستاد تسهیلات خدمات سفر نوروزی - مشکل آب و گرمای زودرس - بازار و بافت سنتی

خطبه ی اول:

بسم الله الرحمن الرحیم

الْحَمْدُ وَ الثّناء لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين، الَّذی نَوَّرَ قُلوُبَنا بِشُعاعِ اَنوارِ المَحَبَّهِ العَلَویِّه وَ جَعَلَنا مِنَ المُتَمَسِّکین بِوِلایَهِ المُرتَضَویِّه. و اتمّ نعمته بالهدایة الحیدریة، ثم الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَى مُبَلِّغِ الرِّسالاتِ الاِلهیَّه سَيِّدِنَا مَوْلَانَا وَ مقتدانا أبی القاسِمِ مُحَمَّد صلواتُ اللهِ وَ سَلامُه عَلَیهِ و عَلی آله، الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ، المَعصُومینَ المَکَرَّمینَ سِیَّمَا بقیةِ الله في الاَرَضین، روحی وَ أَرْوَاحُ الْعَالَمِینَ لِتُرَابِ مَقْدَمِهِ الْفِدَاء.

اُوصِيكُم عِبادَ اللّهِ و نَفسی بِتَقوَی الله،

در آستانه میلاد با سعادت امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه السلام هستیم، قبل از هر سخنی خودم را و سپس شما خواهران و برادران مومن و نمازگزار جمعه امروز را توصیه می کنم به رعایت حدود الهی، همان سفارشات مکرر قرآنی و توصیه های اهل بیت عصمت و طهارت سلام الله علیهم اجمعین در ارتباط با رعایت تقوا، حداقلش انجام واجبات و ترک محرمات و گناهان، خصوصاً در این ماه رجب که بسیار بستر مناسبی است، آنهم در آغاز سال شمسی و بهار طبیعت خودمان را مستعد کنیم. یک مروری به خودمان داشته باشیم و ارتباط خودمان با خدایمان را مورد بررسی قرار دهیم و موجبات جلب رضایت باری تعالی را فراهم کنیم، که به برکت تقوا و رضایت حضرت پروردگار، رحمتها و برکات خداوند متعال بر خودمان و جامعه پیرامونمان بیش از گذشته نازل شود. اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله.

چون شب میلاد با سعادت حضرت امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه السلام است یک نکته راجع به مولود این ایّام گفته شود آن هم در یک بعدی که تقریباً فاز جدید معرفتی به روی ما و محققین ما باز شود وگرنه در رابطه با شخصیت امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه السلام زیاد گفته شده و شنیده اید، ولی آن چیزی که امروز در این وقت کم و خطبه اول محضرتان می خواهم داشته باشم از یک جهتی است که شروعی باشد برای اینکه عزیزانی که مایل هستند خودشان بیشتر بررسی کنند و آن این است که یکی از راه های شناخت شخصیت هایی چون امیرالمومنین علی بن ابی طالب شناخت مفهوم و معانی اسامی و القاب آن بزرگوار است، اسامی و القاب امیرالمومنین سلام الله علیه یا از طرف خود خدا به آن حضرت داده شده و یا از طرف پیغمبر خاتم محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله و سلم؛

 و خود خداوند و پیغمبر خدا هم اگر اسم و لقبی را بر شخصی می گذارند، اشاره به آن حقیقتی است که در وجود طرف است. من خیال می کنم ماها غافل مانده ایم میرویم برای شخصیت اهل بیت عصمت و طهارت زحمت میکشیم، تحقیق میکنیم، کتاب می خوانیم، اما بعضی مواقع از اصل غافل می شویم، اصل در اینجا خدا با یک لقب امیرالمومنین را مطرح کرده، با یک کلمه و عبارت این کلمه و عبارت هم اشاره به آن معنا و شخصیت آن بزرگوار هست. مثل اسمگذاری ماها نیست که همین جوری بچه متولد میشود و کار نداریم این شخصیت می خواهد چه کاره شود، یک اسم روی آن میگذاریم، خدا وقتی اسمی روی شخصی می گذارد خیلی دقیق است و روی حساب و کتاب است. در بین چهارده معصوم می دانید که چهارده معصوم سلام الله علیه اجمعین دارای اسم ها و لقب هایی هستند، ولی بیشترین لقب در رابطه با دو معصوم مطرح شده، یکی حضرت ولی عصر سلام الله علیه و دوم راجع به امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه السلام، در بین این دو امام معصوم امیرالمومنین بیشترین لقب را دارد. کتابی از طرف آستان قدس رضوی اخیراً چاپ شده که برای امیرالمومنین علی بن ابیطالب ۳۰۶ لقب از طرف خدا و پیغمبر خدا مطرح شده، بنده در20 سال پیش کتابی نوشته ام در رابطه با امیرالمومنین که القاب زیادی با استفاده از روایات در رابطه با امیرالمومنین در آن کتاب آورده ام ولی این کتاب آستان قدس در حدود ۳۰۶ لقب و یک اسم برای حضرت ذکر می کند یعنی اینکه ایشان یک اسم دارد به نام علی و بقیه اسم هایی که برای امیرالمومنین ذکر میشود لقب آن بزرگوار است و نیز چند کنیه دارد. در رابطه با حضرت ولی عصر سلام الله علیه در کتاب نجم الثاقب مرحوم محدث نوری میرزا حسین آقا نوری، استاد مرحوم حاج شیخ عباس قمی صاحب مفاتیح الجنان، ایشان ۱۸۲ لقب و یک اسم برای حضرت ولی عصر سلام الله علیه آورده است، من در رابطه با القاب امام زمان امروز کاری ندارم اگر عمری باشد نیمه شعبان، اما در رابطه با امیرالمومنین ۳۰۶ لقب از طرف خدا و پیامبر خدا برای آن حضرت معین شده. بنده امروز فقط یک اسم و یک لقب آن بزرگوار را مطرح می کنم و از همین یک اسم و یک لقب ببینید چه دریچه ای باز میشود به روی ما راجع به آن شخصیت. در رابطه با 305 لقب دیگر بماند. اگر دو سه سال در ماههای رمضان کامل راجع به شخصیت امیرالمومنین از کانال این القاب بخواهیم صحبت کنیم هنوز وقت کم می آوریم. من امروز دوتا را انتخاب کردم، یک اسم و یک لقب.

اما در رابطه با اسم آن حضرت که علی میباشد در روایات داریم در بحارالانوار مرحوم مجلسی جلد ۳۵ صفحه ۴۸ و همچنین معاني الأخبار مرحوم صدوق صفحه ۶۱ و علل الشرایع مرحوم صدوق جلد اول صفحه ۱۳۶ پرسیدند چرا به امیرالمومنین علی گفته اند فرمودند: سُمِّيَ عَلِيّاً لِعُلُوِّهِ عَلَى كُلِّ مَنْ بَارَزَهُ. فرمود: پنج علت دارد، نامگذاری علی خصِّصتما بالولد الزکیّ، و الطاهر المنتجب الرضیّ، فإسمه من شامخٍ عليٍ، عليٌ اشتق من العليِّ، اسم علی از اعلی، اسم خدا گرفته شده، حالا چرا خدا این اسم را به علی داده؟  به ۵ علت، میفرماید: اولین علت، لِعُلُوِّهِ عَلَى كُلِّ مَنْ بَارَزَهُ.  به خاطر اینکه امیرالمومنین در هر جنگی که وارد میشد از همه سر داشت و برتر بود و دست بالا بود. دوم لِأَنَّ دَارَهُ فِي الْجِنَانِ تَعْلُو، در بهشت جایگاهی که امیرالمومنین خداوند برایش در نظر گرفته است از همه بالاتر است، حتی از پیغمبران. سوم لِأَنَّهُ عَلَا عَلَى ظَهْرِ رَسُولِ اللَّهِ بِقَدَمَيْهِ طَاعَةً لِلَّهِ تَعَالَى، بعد از فتح مکه در سال هشتم و یا نهم هجری وقتی که مکه را پیامبر و مسلمانان فتح کردند دور تا دور کعبه و دیوار و پشت بام کعبه پر بود از بتهای رنگارنگ، اینجا این افتخار از طرف خدا نصیب امیرالمومنین شد که قدم های مبارک را بر شانه های رسول الله محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله بگذارد و بر پشت بام کعبه برود و بت ها را از بین ببرد و کعبه را پاکسازی کند، به خاطر اینکه بر بالا رفت آن هم بر کتف نازنین رسول الله قرار گرفت بهش گفتند علی. چهارم لِأَنَّهُ زُوِّجَ فِي أَعْلَى السَّمَاوَاتِ، در بالاترین جایگاه عالم آسمانها و ملکوت عقد امیرالمومنین با فاطمه زهرا بسته شد. پنجم لِأَنَّهُ أَعْلَى النَّاسِ عِلْماً بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ، بعد از پیغمبر از نظر علمی اعلم الناس بود و از نظر علمی از همه عالمتر بود.

دومین نکته که اشاره میکنم یکی از لقب های حضرت است. یکی از القاب که خداوند این لقب را فقط برای امیرالمومنین پسندیده و انتخاب کرده لقب امیرالمومنین است. در خطبه غدیریه رسول خدا در غدیر خم، وقتی پیغمبر خاتم امیر المومنین را خواست معرفی کند به عنوان امام بعد از خودش، خطبه غدیریه علما میدانند یکی از خطبه های مفصل است که پیغمبر خدا خطبه را ایراد کرده من یک روز بررسی میکردم که در حدود بیش از ۲۰ خطبه سخنرانی در آن وجود دارد که از آن خطبه های عادی نیست و در رابطه با امامت امیرالمومنین در آن هوای گرم بین مکه و مدینه وجود مقدس پیغمبر ایراد کردند. فرازی از آن خطبه این است أَلا وَ إِنَّ الله عَزَّوَجَلَّ قالَ وَ أَنَا قُلْتُ عَنِ الله مردم بدانید خدا گفته است و من هم که می گویم از طرف خدا می گویم أَلا إِنَّهُ لا «أَمیرَالْمُؤْمِنینَ» غَیْرَ أَخی هذا، بدانید لقب امیرالمومنین به غیر از برادرم علی بن ابی طالب برای احدی زیبنده نیست، أَلا لاتَحِلُّ إِمْرَةُ الْمُؤْمِنینَ بَعْدی لاَحَدٍ غَیْرِهِ. فرمود: حلال و جایز نیست که کسی بخواهد لقب امیرالمومنین را برای غیر علی بن ابیطالب به کار ببرد. کسی بگوید من به امام صادق بگویم امیرالمومنین، این اشتباه است. بعضی افراد میخواهند خودشان را خوب نشان بدهند و اسم امامان معصوم را که می برند با یک پسوند و پیشوند هایی میبرند که اصلا جایز نیست، یکی لقب امیرالمومنین است چه برسد به افراد عادی غیر معصوم بخواهیم امیرالمومنین را به کار ببریم.

در یکی از روایات آمده است حجر بن عدی آمد خدمت امام مجتبی علیه السلام، حجر بن عدی یکی از یاران مقرب در درگاه اهل بیت و شهید در راه ولایت امیرالمومنین شده، ایشان در زمان امامت امام مجتبی آمد محضر ایشان، سلام کرد و گفت السلام علیک یا امیرالمومنین، به امام حسن مجتبی گفت امیرالمومنین سلام بر تو، یک مرتبه حجر بن عدی گفت دیدم امام حسن مجتبی رنگشان متغیر شد و به شدت ناراحت و عصبانی شدند و رو کردند به من و گفتند وای به حالت، تو چرا به من میگویی امیرالمومنین، این لقب امیرالمومنین نه برای من جایز است، نه برای افرادی که بعد از من خواهند آمد، یعنی بقیه امامان معصوم و فقط و فقط خداوند پسندیده برای یک نفر در عالم خلقت آن هم برای علی بن ابی طالب است.

در کتاب الهداية الكبرى؛ ص192، :دَخَلَ عَلَيْهِ حُجْرُ بْنُ عَدِيٍّ الطَّائِيُّ، فَقَالَ لَهُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ كَيْفَ يَسَعُكَ تَرْكُ مُعَاوِيَةَ؟ فَغَضِبَ الْحَسَنُ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) غَضَباً شَدِيداً، حَتَّى احْمَرَّتْ عَيْنَاهُ وَ دَارَتْ أَوْدَاجُهُ وَ سُكِبَتْ دُمُوعُهُ وَ قَالَ: وَيْحَكَ‏ يَا حُجْرُ تُسَمِّينِي بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنِينَ وَ مَا جَعَلَهَا اللَّهُ لِي وَ لَا لِأَخِي الْحُسَيْنِ وَ لَا لِأَحَدٍ مِمَّنْ مَضَى وَ لَا لِأَحَدٍ مِمَّنْ يَأْتِي إِلَّا لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ خَاصَّةً؟ أَ وَ مَا سَمِعْتَ جَدِّي رَسُولَ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ)، قَدْ قَالَ لِأَبِي يَا عَلِيُّ إِنَّ اللَّهَ سَمَّاكَ بِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ لَمْ يُشْرِكْ مَعَكَ فِي هَذَا الِاسْمِ أَحَداً فَمَا تَسَمَّى بِهِ غَيْرُهُ إِلَّا وَ هُوَ مَأْفُونٌ فِي عَقْلِهِ، مَأْبُونٌ فِي عَقِبِهِ، فَانْصَرَفَ عَنْهُ وَ هُوَ يَسْتَغْفِرُ اللَّه‏

و در تحفة الأولياء (ترجمه أصول كافى)؛ ج‏2؛ ص409؛ از امام جعفرصادق عليه السلام  نقل شده كه: مردى آن حضرت را از قائم آل محمد عليه السلام سؤال كرد كه آيا بر او مى‏شود به امير المؤمنين سلام دادن (كه بر آن حضرت چنين سلام كنند كه: السلام عليك‏ يا اميرالمؤمنين‏)؟ فرمود: نه، اين نام، نامى است كه خدا امير المؤمنين على بن ابى طالب عليه السلام را به آن ناميده و كسى پيش از او، به اين نام ناميده نشده و بعد از او كسى به اين نام خود را نمى‏نامد، مگر كافر. عرض كرد كه: فداى تو گردم، پس بر حضرت قائم چگونه سلام مى‏شود؟ فرمود كه: مى‏گويند: السلام عليك يا بقية اللَّه». بعد از آن، اين را خواند كه: «بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ»، يعنى: «آنچه خدا باقى گذارد، بهتر است از براى شما؛ اگر هستيد باور دارندگان گفتار من».  اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله ...

خطبه دوم:

بندگان خدا اولاً خودم را و سپس شما سروران عزیزم را توصیه می کنم به رعایت حدود الهی، ماه رجب است و به نیمه این ماه نزدیک میشویم در آستانه میلاد با سعادت امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه السلام هم هستیم و ایام اعتکاف، که خودتان میدانید چه ایام نورانی را سپری میکنیم، خصوصاً بندگی خدا در این شبها و روزها که در پیش داریم و تبریک عرض می کنم خدمت همه شما و همچنین عزیزانی که آماده می شوند برای اعتکاف.

تسلیت عرض می کنم وفات حضرت زینب کبری سلام الله علیها، که روز ۱۵ رجب دوشنبه یک سال بعد از حادثه کربلا ایشان از دنیا رفتند.

 تاریخ در رابطه با زینب کبرا یک مقدار بیمهری کرده است. شما در رابطه با زینب کبرا فقط در تاریخ میبینید راجع به واقعه عاشورا به بعد آمده، حتی بعد از آمدن به مدینه و از مدینه به شام رفتنش در تاریخ ذکر نشده. در دوران زندگی حضرت زینب کبرا، چون ایشان ۵۸ سال عمر کردند، یعنی در سن ۵۷ سالگی در کربلا همراه امام حسین آمد و به اسارت رفتند، یعنی ۵۷ سال از عمر زینب کبرا که چه گذشته، در تاریخ نداریم، چه تاریخ اهل سنت که در رابطه با برخی شخصیت های تاریخی از شیعه و سنی آمده از زینب کبرا چیزی ننوشته اند و همچنین در تاریخ شیعیان و خیلی کم اشاره شده و حالا آنکه زینب کبری سلام الله علیها بنابر فرمایش یکی از بزرگان می فرمود اگر دختر یا پسری هم مادر و پدرش معصوم و دارای مقام عصمت باشند و دارای ولایت تکوینی هم باشند، فرزند بدون هیچ شک و شبهه ای هم دارای مقام عصمت است هم دارای مقام ولایت تکوینی است. زینب کبرا هم مادرش فاطمه و هم پدرش علی بن ابیطالب امام معصوم هست قطعاً این بزرگوار معصوم بوده و دارای مقام عصمت و ولایت تکوینی بوده، این جور شخصیتی تاریخ کم مهری کرده نسبت به ایشان. خدا میداند زینب کبری سلام الله علیها برای امام حسین و دیگر امامان معصوم و حتی برای پیغمبر خدا چه شخصیتی است.

یکی از ادله و علتهایی که باعث شد پنج شنبه ها در دفتر روضه امام حسین بگیرم، به خاطر شخصیت زینب کبری سلام الله علیها بود. گفتم هر هفته نامی از امام حسین و زینب برده شود، مردم خواهران و برادران زینب کبری یک شخصیت عظیمی است و یک گنجی است که در بین من و شما این جور راحت دسترسی به ایشان داریم و عادی به آن نگاه می کنیم و شب رحلت و شهادتش را دست کم نگیریم.

برنامه های خوبی در سطح شهرستان، خصوصاً در مساجدی که معتکفین عزیزمان هستند تدارک دیده شده و در همین مکان مقدس فردا شب به عنوان شام میلاد امیرالمومنین و پس فردا شب به عنوان شب رحلت و شهادت زینب کبرا و همچنین روز دوشنبه عصر دعای ام داوود اینجا برنامه ریزی شده که حتماً استفاده کنید. و انشاالله خداوند متعال مبارک گرداند و توفیق ما بدهد.

یکشنبه دوازدهم فروردین روز جمهوری اسلامی و روز اعلام نتایج همه پرسی مردم ما نسبت به نوع نظام و حکومتمان در سال ۵۸ که 2/98 مردم ما به نوع نظام جمهوری اسلامی رأی دادند، محضرتان تبریک عرض میکنم و امیدواریم مردم و مسئولین ما پایبند به این روز و حقیقت این شعار جمهوری اسلامی باشند.

دوشنبه ۱۳ فروردین روز طبیعت است که من دو نکته بیشتر خدمتتان عرض نمی کنم. نکته اول این است که امروز روز خوبی است برای استفاده از طبیعت، انسان میتواند هم در مراسم دعای ام داوود بعد از ظهر شرکت کند و هم صبح برود در طبیعت و نگاهی به طبیعت بیاندازد و روح و نفسی تازه کند. اسلام مخالف این مسائل نیست، آن هم در روزی که دشت و صحرا، باغ و بوستان زنده است، انسان برود در دشت و صحرا و کنار آب و سبزه و جنگل و درخت و از این دغدغه های زندگی که در درون شهر روستا بوده یک مقدار راحت شود و استراحتی کند. بهانه است برای صله رحم و باهم بودن و لذت سالم بردن و نگریستن به صحرا و آب و گیاه و کوه که در روایات هم سفارش شده است. استفاده از هوای آزاد این ها خوب است.

و نکته دوم اینکه انسان از این طریق تفکر و تامل کند به این نظام زیبای خلقت خدا چه کرده است با این طبیعتی که در پاییز و زمستان چه بود و یاد بچه هایمان بدهیم و توضیح بدهیم این طبیعت را و روش نگهداری از طبیعت را، و از منابع طبیعیمان و طبیعتمان هم جدّاً محافظت کنیم و یاد نسل آینده بدهیم که مثل بعضی امروزی ها اینجور دنبال تخریب فضای طبیعی خدادادی نباشند. بچه هایمان برای آینده یاد بگیرند که این طبیعت باید حفظ شود چون زیستگاه تمام مخلوقات موجودات خدا است. اما چیزی که در اسلام مذمت شده در رابطه با این ایام پرهیز از خرافاتی است که از طریق این ایام به خورد ما داده اند، مثلا ۱۳ نحس است و باید چه کار کنیم و چه کار نکنیم، بروید استفاده کنید و گوش به این خرافات ندهید و از طرف دیگر مزاحمت برای طبیعت و مردم هم مورد مذمت قرار گرفته مردم خدای نکرده به زمین مردم و درخت و گیاهان طبیعت مزاحمت ایجاد کنیم و سرزمین پاک خدا را ناپاک کنیم و معصیت خدا را ترویج دهیم این ها بد است، انشاالله که برای تان خوش بگذرد.

یک نکته هم شعار سال را داریم که در فرمایشات مقام معظم رهبری داشتیم، هم در سخنرانی ایشان در مشهد مقدس و هم در پیام نوروزیشان حمایت از کالای ایرانی، نامگذاری این سالها که حوزه فرهنگ و اقتصاد و مصرف را نشانه گرفته از اجزای شبکه مفهومی خط پدافند اقتصادی جامعه هست که در این برهه حساس که مشکلات اقتصادی جهان را تهدید می کند، فرصت طلائی است. در این سالهای اخیر ما شاهد بودیم شعارهایی که انتخاب میشود از سوی حضرت آقا بار اقتصادی داشت اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال که اینها بار اقتصادی و فرهنگی دارد.

چیزی که در اینجا میخواهم عرض کنم حمایت از کالای ایرانی و نکته اول در حقیقت حمایت از کالای ایرانی یعنی حمایت از کار ایرانی و کارگر ایرانی، حمایت از سرمایه ایرانی، حمایت از خدمت ایرانی، حمایت از کارگاه و کارخانه ایرانی، حمایت از تولید ایرانی و حمایت از خانواده ایرانی و اقتصاد ایرانی، در کنار نکته اول این شعار های سال و نامگذاری سال حالت دکوراسیون و تشریفات نباید به خود بگیرد که با چند بنر و سربرگ ادارات تمامش کنیم، بلکه باید در عمل و رفتار ما همه مسئولان در درجه اول و مردم در درجه دوم، باید پایبند باشند به این شعار.

نکته دوم که اینجا میخواهم عرض کنم، عملیاتی شدنش هم به این نیست که هر جنس بنجلی که در بازار دیدیم چون ساخت ایران است بخریم، نه اینجور نیست، مراد از کالای ایرانی و حمایت از کالای ایرانی در درجه اول خود مسئولان هستند، مسئولان از بالا تا پایین در زمینه کالای ایرانی باید برنامه ریزی کنند. بحث کیفیت کالا و تولیدات ایرانی را بالا ببرند. موانع تولید خوب را بردارند. موانع تولید اعم از قوانین دست و پا گیر در سطوح مدیریتی عالی و میانی، در سطوح جهانی، بعضی تولیدات گره آن به صادرات و واردات است که به جهان مربوط است و مسئولان باید آن گرهها را برطرف کنند.

نظارت و کنترل بر تولیدات و کیفیت تولیدات ایرانی. بروکراسی ناکارآمد را فکری بکنند. نظام مالیاتی و بیمه اینها هم سهیم هستند. و خود صدا و سیما هم نقش دارد، فیلمهایی در ایام عید می گذارند که خودتان می بینید، جنس هایی که در آن استفاده می کنند همش خارجی، صدا و سیما که نقش اول را باید در پیگیری دستورات مقام معظم رهبری داشته باشد، این جور در فیلمها از جنس و کالاها و دکوراسیونی که استفاده می کنند الگوبرداری از خارج است حتی دکوراسیونی که اخبار و گزارش خبری میخواهند بگویند شما ببینید آنهایی که میدانند و اطلاعات دارند از رسانه های بیگانه و خارجی تقریباً فرم آنهاست. صدا و سیما خودتان ابتکار و خلاقیت داشته باشید، قهرمانان فیلم را که می آورند سرتاپا بوی خارجی می دهد، شما از آنجا شروع کنید، مسئولان نظارت کنید بر این جور مسائل. این طرف قصه هم نظارت بر بازار، مغازه ها وقتی جنسی ایرانی می آورند نظارت کنید که جنس خوب ایرانی آورده شود. یک مغازه جنسی ایرانی و دیگری جنس خارجی، نباید بگذارید مغازه ای که جنس ایرانی می گذارد در رقابت با آن مغازه در سطح پایینتر باشد، مجبورش کنید و آن را ملظم کنید اگر جنسی ایرانی می خواهد در مغازه بیاورد بهترین و باکیفیت ترین جنس را بیاورد نسبت و مشابه خارجی اش.

یک نفر تحلیلگر سیاسی و اقتصادی در یکی از کانال های اقتصادی تحلیلی نوشته بود، مردم و مسئولان باید سوار پراید شوند و ماشین های دیگر را کنار بگذارند، چه کسی گفته یک ایرانی چه گناهی کرده که باید برود یک ماشین که از نظر امنیتی بسیار در سطح پایین است سوار شود، اینجور که نیست، حمایت از کالای ایرانی را از اساس درست کنیم تا به شاخ و برگش برسیم. خودروسازان ماشینی در مقیاس ماشین های خارجی از نظر امنیتی و استحکام بسازند و تحویل مردم بدهند با قیمت مناسب آن وقت می گوییم مردم شما الآن این ماشین را بخر، چون از نظر امنیتی فرقی با ماشین خارجی ندارد. اینها را باید درست کرد.

میخواهم بگویم مسئولان در درجه اول از بالا تا پایین از دولتمردان، مجلسیان همه در این فکر باشند، که ما چه کار کنیم محصول ایرانی که دست مردم میخواهد برسد محصول با کیفیت باشد. محصول با کیفیت که شد به مردم بگویید مردم این محصولات با کیفیت تر از خارجی اش است. انشاالله که مسئولان و مردم مقید باشیم جنسی که در بازار است مشابه جنسی خارجی سعی کنیم جنس ایرانی را استفاده کنیم نسبت به مشابه آن. حضرت آقا قبلاً هم فرموده بودند ایرانی اش را انتخاب کنیم و کمک کنیم بازارمان خودشان تشویق شوند و جنس ایرانی بیاورند و کارخانه های ما تشویق شوند جنس خوب تولید کنند، این هم  فرمایشات حضرت آقا.

یک نکته هم تشکر داشته باشم از دست اندرکاران شهرستان، هم شما مردم و هم شما مسئولان به خاطر فضای عید و نوروز که در شهرستان ایجاد شده، انطوری که بنده با مطلع شدم در حدود ۴۰۰۰۰  اقامت مسافرین در این شهرستان داشتیم، و نظرسنجی هایی که داشتیم و خودم هم با بعضی هایشان صحبت کردم از آنها پرسیدم که چه جوری دیدید، انصافاً به من می گفتند امسال خیلی فرق کرده است و برای من جالب بود و نسبت به سالهای گذشته بهتر بوده است. از نظر وضعیت شهر و فضای شهر و تمییزی و نظافت و سر و سامان دادن زباله ها و پارک و فضای سبز و خیابانهایی که من دور زدم و دیدم به نظر میرسد شاداب و مفرح بود، همراه با فضای فرهنگی و بهداشتی، از نظر امکانات و تسهیلات و محل استقرار مهمانان و همچنین خدمات بهداشتی و اطلاع رسانی به مسافرین نظافت شهری و دکوراسیون شهری و امکانات لازم که جا دارد از شهرداری و شهردار محترم و شورای شهر تشکری داشته باشم.

کاهش آمار جرایم و امنیت درون شهر و شهرستان و امنیت جاده ای که انصافاً گفتند کم نظیر بوده و گفتند نسبت به شهرستان های اطراف خیلی بهتر بوده جا دارد از نیروی انتظامی، پلیس راه و راهنمایی رانندگی تشکر داشته باشیم. و همچنین خدمات بهداشتی دانشگاه پزشکی خوب درخشیدند اینجا از بازاریان که خیلی در مسائل قیمت دقت کردید و رعایت انصاف را داشتید، به من گفتند که قیمت بازار اینجا نسبت به شهرهای همجوار خیلی بهتر و ارزان تر بوده، انصافاً خوب درخشید.

تشکر می کنم از ریاست محترم صنعت و معدن که برنامه های خوبی داشتند.

از ستاد تسهیلات خدمات سفر نوروزی شهرستان با ۱۱ کمیته مربوطه در رأس آن فرماندار محترم تشکر می کنم، که فضای شاد و سالمی و اداره اوقاف که خوب مدیریت کردند و بعضی از علما را از قم و شهرستانهای دیگر را اینجا اعزام کردند و در بعضی از مناطق مستقر شدند که خیلی جالب بود و کارهای فرهنگی بسیاری انجام گرفت قبل از عید ما اینجا جلسه شورای فرهنگ عمومی در دفتر داشتیم و پیشنهاد ما این بود که امسال همه بدرخشند. این شهرستان به خاطر 1100 شهید و به خاطر این مردم باید بدرخشد که انصافاً نسبتا خوب درخشیدند. امیدواریم سالهای دیگر  بهتر از سالهای گذشته باشد.

در سال ۹۶ مشکل آب داشتیم و باران خیلی نزولش کم بود در استان و شهرستان، از آن طرف گرمای زودرس هم منطقه ما را فرا گرفته و لذا ممکن است دچار مشکل شویم در تابستان، از حالا به فکر صرفه جویی در آب و نظارت و مدیریت مصرف آب باشیم. برنامه های خوبی هم در سال ۹۷ پیگیری می شود بازار و بافت سنتی، من امیدوارم عزیزان، فرماندار محترم و مسئولین در این زمینه از حالا به فکر باشند، سال آینده هم بازاری در شأن این مردم داشته باشیم و هم بافت سنتی از این فرسودگی درآمده باشد. از همه شما عزیزان تشکر می کنم. اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله ...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار مرتبط
نام:                       

پست الکترونیک:  
نظر شما:  

فیلم
صوت
پربازدیدترین ها
آخرین اخبار