|
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲,Mar 19 2024 سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲,Mar 19 2024 سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲,Mar 19 2024
۲۷ فروردين ۱۳۹۷ " "
کد خبر: 2277

خطبه های نماز جمعه 24 فروردین 1397 مصادف با 26 رجب 1439 فسا

 خطبه های نماز جمعه 24 فروردین 1397 مصادف با 26 رجب 1439 فسا

خطیب جمعه: حسین جمالی زاده

خطیب جمعه: حسین جمالی زاده

موضوع خطبه اول: تفسیر سور کوتاه قرآن _ سوره اخلاص و توحید

موضوع خطبه دوم: بعثت پیامبر اکرم ص _مناسبتها _ تذکراتی راجع به مراسم روز فسا و نقاط قوت و ضعف آن

خطبه ی اول:

بسم الله الرحمن الرحیم

الْحَمْدُ وَ الثّناء لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين، بَارِئِ الْخَلَائِقِ أَجْمَعِینَ بَاعِثِ الأنبِیَاءِ وَ المُرسَلینَ سیّدنا و نبیّنا و مولانا و مقتدانا أَبِی الْقَاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد صلواتُ اللهِ وَ سَلامُه عَلَیهِ و عَلی آله، الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ، المَعصومینَ المُکرَّمین، سِیَّمَا بقیةِ الله في الاَرَضین، روحی وَ أَرْوَاحُ الْعَالَمِینَ لِتُرَابِ مَقْدَمِهِ الْفِدَاء. وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ، اُوصِيكُم عِبادَ اللّهِ و نَفسی بِتَقوَی الله

در خطبه ی اول قبل از هر سخنی اولاً خودم را و سپس شما حضار محترم، خواهران و برادران را ، توصیه می کنم به رعایت حدود الهی، تقوای پروردگار، هم شناخت و معرفت حدود و مرزهایی که در زندگیمان، شارع مقدس و خداوند متعال معین کرده، و هم مواظبت کردن بر این حدود و مرزها، خصوصاً حداقل آن، انجام واجبات و ترک گناهان و معاصی، اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله.

بحثی که امسال در خطبه های اول از هفته گذشته شروع کردیم، تفسیر سوره های کوتاه قرآن شریف که در جزئ 30 قرآن آمده است. اولین سوره ای که شروع کردیم سوره اخلاص و توحید بود که همان سوره قل هو الله احد است. هفته گذشته نکاتی را عرض کردیم، اشاره کردیم که آنقدر سوره کوتاه قل هو الله احد نزد خداوند متعال اهمیت دارد که سفارش شده است در نمازهای واجب و مستحب حتماً حداقل در یک رکعت از دو رکعت نماز این سوره را بخوانید و ترک نکنید و در تعقیبات نمازهای واجب و مستحب هم خواندن این سوره حکم تعقیب را دارد، بلکه یکی از تعقیبات پر فضیلت است. اما حالا وارد سوره می شویم، امروز اولین آیه:

بسم الله الرحمن الرحیم، این بسم الله الرحمن الرحیم که در اوایل هر سوره ای در قرآن کریم آمده است بنابر اجماع و اتفاق علمای شیعه این بسم الله الرحمن الرحیم ها جزء همان سوره است. فلذا تمام سوره های قرآن با بسم الله الرحمن الرحیم شروع شده الا سوره توبه که بدون بسم الله الرحمن الرحیم است، که آن هم به خاطر شروعش با برائت و تهدید کفار و مشرکین است که برائت و لعن و تهدید کفار و مشرکین با رحمانیت و رحیمیت خداوند متعال سازگاری ندارد، و لذا سوره برائت و توبه بدون بسم الله آمده. در بین اهل سنت اگرچه آنها هم در بینشان اختلاف است ولی احمد بن حنبل امام حنبلی ها که وهابیون و تکفیری ها شعبه ای از حنبلی ها هستند، اینها قائل هستند به اینکه بسم الله الرحمن الرحیم جزء سوره نیست فقط در یک سوره بسم الله جزء سوره است و آن سوره حمد است و بقیه سوره ها بسم الله جزء سوره نیامده. ولی علمای شیعه به اتفاق و اجماع می گویند بسم الله الرحمن الرحیم جزء سوره ها است.

دومین نکته اینکه این بسم الله الرحمن الرحیم که در قل هو الله احد آمده و گفتیم جزء این سوره توحید و اخلاص است، حال اولاً خداوند چرا در مبدأ از ابتدای هر سوره و این سوره، بسم الله الرحمن الرحیم ذکر کرده و ثانیاً معنایش چیست. ببینید بسم الله الرحمن الرحیم اول سوره که می آید جزء همان سوره هست که گفتیم و معنا و مفهومی دارد، اگر چه معنا و مفهوم همه آنها یکی است اما در خود بسم الله الرحمن الرحیم حرف و سخن بسیار است. ابن عباس میگوید رفتم مسجد کوفه نماز مغرب و عشا محضر امیرالمومنین شرفیاب شدم و بعد از نماز مغرب عرض کردم یا امیرالمومنین وقتی به من بدهید تا کنار شما بنشینم و تفسیر سوره حمد را از زبان شما بشنوم. حضرت فرمود ابن عباس فردا شب وقت دارید؟ ابن عباس گفت موعد مقرر شب رفتم مسجد کوفه خدمت حضرت امیرالمومنین، دستم را گرفت و برد گوشه ای از مسجد کوفه مرا نشاند روی خاکها، ابن عباس می گوید حضرت شروع کردند به توضیح دادن در مورد بسم الله الرحمن الرحیم، که آنقدر شیرین توضیح دادند و تفسیر کردند که متاسفانه شب زود گذشت و یک مرتبه دیدم نزدیک اذان صبح است، بعد ابن عباس می گوید از شب تا به صبح محضر امیرالمومنین علی علیه السلام بودم و تفسیر بسم الله الرحمن الرحیم، هنوز تفسیر بای بسم الله تمام نشد که صبح شد، قرآن یک کتاب جامع و کامل و پر باری است در هر سوره ای که بسم الله الرحمن الرحیم آمده تقریباً میشود گفت معنا و مفهوم بسم الله الرحمن الرحیم یک آیینه تمام نمای آن سوره است، اما اینکه چرا با بسم الله الرحمن الرحیم شروع می شود، مفسرین این جور فرموده اند هر کاری از قدیم در بین بنی آدم و بشر می خواست شروع شود، خصوصاً کارهای مهم، با یاد و نام یک بزرگ شروع میشد، که الان هم در دنیا رواج دارد به طور مثال هنگامی که یک افتتاحی میخواست

انجام شود یک بزرگراهی، از یک بزرگی دعوت میکردند، فرق نمیکند بزرگ مادی باشد یا معنوی، در ایران ما هم رسم است و در جاهای دیگر هم همین طور، افتتاح و شروع و آغاز هر کاری با یاد و نام یک بزرگ، مطرح بوده. حالا چه کسی با عظمت تر و بزرگتر از خداوند متعال، فلذا در روایات سفارش شده است که شما مسلمانان هر کاری که می خواهید شروع کنید که یک ارزشی دارد با اسم و نام خدا شروع کنید، از وجود مقدس رسول خدا محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله وسلم نقل شده، كُلُّ أمرٍ ذى بالٍ لَم يُذكَر فيهِ بِسمِ اللّهِ فَهُوَ أَبْتَرُ؛. هر کار با ارزشی بدون نام خداوند شروع شود، ناقص خواهد بود و به نتیجه درست و حسابی نخواهد رسید. فلذا در قرآن از آیات مختلفی تقریباً استفاده کرد، اولین آیه ای که بر پیامبر نازل میشود در همین امشب و فردا صبح در آغاز رسالت و بعثت آیه، اقرا باسم ربک، پیغمبر بعثتت را با نام خدا و پروردگار شروع کن. در قرآن از زبان نوح پیغمبر و از زبان سلیمان پیغمبر و دیگران نقل شده چنین مسئله و مطلبی را، و همچنین یک روایت دیگر از امیرالمومنین علیه السلام است که فرمودند اِذا قالَ العَبدُ: «بِسمِ اللّه ِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ» وقتی بنده ای خواست قرآن و نماز بخواند یا کاری انجام دهند و بسم الله الرحمن الرحیم میگوید قالَ اللّه ُ عَزَّ و َجَلَّ بَدَاَ عَبدى بِاسمى، این بنده من با نام من شروع کرد کارش را، نماز و قرآن را ‌؛ وَ حَقٌّ عَلَىَّ اَن اُتـَمِّمَ لَهُ اُمورَهُ بر من واجب است و ضروری است که امر و امور و کارش را تمام کنم و اُبارِكَ لَهُ فى اَحوالِهِ؛ و در رابطه با آن احوالی که در آن به سر میبرد مبارک گردانم. و یک روایت دیگر از امام صادق علیه السلام به نقل از جدشان پیامبر خدا می فرمایند: مَنْ حَزَنَهُ أَمْرٌ تَعَاطَاهُ اگر کسی غمگین و افسرده شد فَقَالَ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ-وَ هُوَ مُخْلِصٌ لِلَّهِ بگوید و يُقْبِلُ بِقَلْبِهِ إِلَيْهِ لَمْ يَنْفَكَّ مِنْ إِحْدَى اثْنَتَيْنِ و با قلبش توجه به خدا کند که چطور اسم خدا را می برد، یکی از این دو ثمره را به دست میآورد، در غم و غصه و مصیبت همین که با اخلاص و توجه قلبی بگوییم بسم الله الرحمن الرحیم یکی از این دو چیز را به دست می آورد، لَمْ يَنْفَكَّ مِنْ إِحْدَى اثْنَتَيْنِ إِمَّا بُلُوغِ حَاجَتِهِ فِي الدُّنْيَا یا در آن لحظه که غمگین و افسردگی سر تا پایش را فرا گرفته و میگوید بسم الله الرحمن الرحیم یک نیت میکند و حاجتش را میگیرد. وَ إِمَّا يُعَدُّ لَهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَ يُدَّخَرُ لَدَيْهِ - وَ ما عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ وَ أَبْقى لِلْمُؤْمِنِين. و یا اینکه آن حاجتش را خداوند آن لحظه به او نمیدهد ولی برایش ذخیره می شود و یک روز به او بر گردانده میشود و فرمودند: وَ ما عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ وَ أَبْقى‏ لِلْمُؤْمِنِين، ذخیره ای که ما نزد خدا داشته باشیم خیلی بهتر است خصوصاً برای مومنین. در ذیل همین آیات شریفه روایت داریم، اگر مومنی وقتی کاری میخواهد انجام دهد، برخی شیعیان ما کاری انجام میدهند و یادشان میرود بسم الله الرحمن الرحیم بگویند، خداوند چون دوستشان دارد مبتلا به یک مکروه و بلایی می کند به خاطر اینکه متنبه بشوند و بفهمند. فلذا در رابطه با بسم الله الرحمن الرحیم فرمودند اسم اعظم خداوند یا به اسم اعظم نزدیکتر است به چشم انسان. روایات زیادی وجود دارد فقط یک اشاره به معنا کنم، بسم الله یعنی به اسم الله، یعنی به نام خدا و به یاد خدا، الله در اصل یک کلمه عربی، ال الاه بوده که به خاطر استعمال زیاد به الله تبدیل شده، اله دو معنا لغویین برایش نوشته اند، یکی به معنای عبد و پرستش و دوم به معنی تحیر و سرگردانی که اینها مصدر هستند اما اینجور جاها اله چه به معنای پرستش باشد و چه به معنای تحیر و سرگردانی باشد معنی مفعولی دارد. اله یعنی معلوه، اگر معنای پرستش را در نظر بگیریم یعنی آن کسی که قابلیت و سزاوار پرستش است و تنها کسی که قابل پرستش دارد فقط خداست و اگر به معنای تحیر و سرگردانی باشد یعنی آن ذاتی که هر مخلوقی در این عالم در رابطه با او و آن ذات متحیر و سرگردان می شود که چه ذاتی است، ما هرچه درس بخوانیم وقتی در فکر خدا می رویم متحیر می شویم که این چه خدایی است، لذا به ما فرمودند وارد نشوید. الاله یعنی آن خدایی که مورد نظر است، آن معبود و آن کسی که شما را به تحیر وا داشته، فلذا نکته ای که اینجا لغویین و اهل ادب مطرح کردند، فرمودند: الله اسم است، علم خاص و نام است برای خدا و صفت نمیتواند باشد. خداوند ده ها و صدها صفت و لقب دارد ولی الله نمیتواند چون الله خودش موصوف قرار میگیرد چون تمام این اسماء و القابی که در جوشن کبیر هم آمده است اینها می توانند صفت الله واقع شوند اما کلمه ی الله نمی تواند صفت هیچ چیز واقع شود. بنابراین به الله صفت گفته نمی شود، الله تنها اسم و نام برای خداوند متعال است چون موصوف است به تمام صفات کمالیه. این کلمه الله هم فرمودند علم و اسم است برای آن ذاتی که تمام صفات کمالیه و زیبا و حسنه را دارا باشد. چرا فرمودند الرحمن الرحیم؟ یعنی خدا به ما فرموده است که در اول هر کارتان که می گویید بسم الله، پسوند الرحمن الرحیم هم بیاورید. یعنی رحمانیت مرا یاد آور کنید برای خودتان، یعنی بدانید من خداوند با چهره رحمانیت در کار شما ظهور پیدا می کنم، اگر بسم الله الرحمن الرحیم گفتید نورانی به رحمت می شود کارتان و با برکت می شود.... اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله ...

 

خطبه دوم:

در خطبه دوم نماز جمعه امروز هم خودم را و سپس شما عزیزان و سروران بزرگوار خواهران و برادران نمازگزار جمعه امروز را توصیه می کنم به رعایت تقوای الهی، هم از نظر کمیت در تمام ابعاد زندگیمان تقوا را توسعه دهیم و هم از نظر کیفیت، تقوای سطحی نباشد، عمیق باشد و عمق داشته باشد. کلاه هم سرمان نرود کسی شعار تقوا می دهد و ظاهر هم رعایت میکند خیال کنیم کارش تمام است، قبول کنیم که آدم مومنی است ولی گول این شعارها و ظواهر را نخوریم. تقوا یک امر درونی است و می شود پیگیری کرد ببینیم عمل و رفتار و گفتار تا چه اندازه منطبق است. همه شما بزرگواران جزو با تقوایان این شهرستان هستید.

فردا شنبه ۲۷ رجب المرجب روز مبعث و بعثت پیامبر خاتم محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله و سلم و امشب شب بعثت است. شب و روز بزرگی است، فردا یکی از روزهایی است که روزه گرفتن در آن روز حکم 60 سال عبادت را دارد و جزو ۴ روز بسیار مهم در سال است. وجود مقدس پیامبر خاتم رجب و شعبان و رمضان را، قبل از اینکه به پیغمبری برسد، معتکف میشدند در غار حرا، 3 ماه تمام دور از مردم روزگار و دور از بت پرستان و مشترکین. غریب وار میرفتند در غار حرا و در ۴۰ سالگی مثل امشب امیرالمومنین علی بن ابیطالب را همراه خودش آورده بودند ۱۰ یا 13 ساله بودند حضرت، ظاهراً آمدند در غار حرا و بحث رسیدن به بعثت و مبعوث شدن به پیغمبری مطرح شد و جبرئیل نازل شد که بقیه داستان را خودتان میدانید. نشان دهنده این است که این ماه رجب و امشب خیلی شب بزرگی بوده که پیغمبر متصل به وحی و آغاز اتصالش به وحی در شب بیست و هفتم و روز بیست و هفتم رجب بوده. هدف از بعثت، و اینکه این همه پیغمبران را خداوند فرستاد برای چه؟ هدف از بعثت پیامبر چه چیزی بوده؟ از آیات شریفه قرآن و روایات استفاده میشود که برای سه چیز بوده. اول احیای فطرت انسان. بعضی مسائل و امور، در فطرت ماست، خداوند قبل از اینکه ما متولد شویم در عالم ذر پیمان گرفت از بنی آدم قبل از این که در دنیا اثرشان هویدا شود. وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّکَ مِنْ بَني آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلي أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّکُمْ قالُوا بَلي شَهِدْنا، از ما پیمان و اقرار گرفت از ما که آیا قبول دارید که من خدای تان هستم و ما پذیرفتیم. این در فطرت ماست و لذا اگر ما را رها کنند در یک بیابان هر چقدر هم بی دین و مذهب باشیم، تک و تنها که بشویم و گرفتاری که پیش بیاید متوجه می شویم که ما با چه کسی طرف هستیم و خدایی وجود دارد. یعنی خداوند در نهاد و سرشت من و شما این اصول را قرار داده، گرد و غبار دنیا آمده و ما را غافل کرده. بعثت پیغمبران یادآوری همین مسائل است. فلذا امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: فَبَعَثَ فِیهِمْ رُسُلَهُ وَ وَاتَرَ إِلَیْهِمْ أَنْبِیَاءَهُ لِیَسْتَأْدُوهُمْ مِیثَاقَ فِطْرَتِهِ، فطرتمان را احیا کنند.

دومین هدف شکوفایی عقل است وَ یُثِیرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ، عقل ها را شکوفا کند که خودش بحث مفصل است.

سوم اقامه قسط و عدل توسط خود مردم، اگر ما فطرتمان احیا بشود و عقلمان شکوفا شود قطعاً خود به خود قسط و عدل هم می آید. نمی گوید پیغمبران آمدند قسط و عدل را ایجاد کنند بلکه آمدند یادآوری کنند خوبی ها و بدی ها را و خودمان با دست خودمان این عدل و قسط و عدالت را بدون نیاز به قدرت و زور خود مردم اقامه کنند لَقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَيِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الكِتابَ وَالميزانَ لِيَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ، ما بعضی امور فطریمان هنوز احیا نشده و دست به کارهایی میزنیم که با فطرت ما ناسازگار است. اگر عقل ما آن شکوفایی در راه اهل بیت را پیدا نکرده باشد، اگر خودمان با دستهای خودمان در جامعه خودمان نتوانیم عدل و قسط را محقق کنیم معلوم می شود از آموزه های پیغمبران خیلی فاصله داریم. تبریک به شما میگویم قدر امشب و فردا شب را بدانید و در مجالس و محافل اهل بیت عصمت و طهارت و رسول مکرم اسلام حتماً شرکت کنید و غافل نشویم از این اعمال امروز و فردا.

نکته دیگر روز ارتش جمهوری اسلامی و نیروی زمینی

 

ارتش است. محضر همه ارتشیان تبریک عرض می کنیم. ارتش جمهوری اسلامی تنها ارتشی است که در دنیا بر مبنای مکتب و مذهب و ارزشی بنا شده است آن هم بعد از انقلاب. انصافاً ارتشیان ما با ارتشیان کشورهای دیگر و همسایه فرق دارند. امروز ارتش ما هم مستقل است و هم مبتنی بر ارزش ها است و هم زیر چتر دین و قرآن و ولایت الهی که در ولایت فقیه متبلور است خدمت میکنند و هم قدرتمند هستند. تبریک و تشکر عرض می کنم. این جا هم یک شعبه از ارتش داریم که همین پدافند هوایی مستقر در شهرستان که خدمت این عزیزان و فرمانده شان تبریک و از این عزیزان تشکر می کنیم.

نکته دیگر ثبت نام در حوزه های علمیه است، خواهران و برادران اگر بخواهیم یا نخواهیم در حوزه های علمیه شما، عده ای ثبت نام می کنند و فردا درس می خوانند و روحانی می شوند و درس میخوانند بالاتر میروند آیت الله و فیلسوف و مرجع تقلید می شوند، اما آیا بهتر نیست که آن خانواده هایی که اصالت دارند و بچه های پاک و نازنین دارند و بچه های خوش استعداد دارند، بچه هایشان را بفرستند در حوزه های علمیه. مردم، پدران و مادران بدانید اگر یک فرزندتان در آینده یک مجتهد و مرجع تقلید و عالم ربانی شود، نه آخوندی که پایبند به دین نباشد و درس نخوانده بلکه عالم دین شود، رفتار و عملش، منطبق با شرع مقدس باشد، این بعد از مرگ ما هم موجب افتخار است. انسان لذت می برد اینجور بچه هایی داشته باشد. همه بچه ها خوب هستند ولی در این راه حوزه های علمیه به شرطی که درس بخوانند و دیندار باشند، اگر این جور باشد برگ برنده ای است برای بعد از مرگ. درس خواندن در دانشگاه ها هم خوب است اگر متدین باشد، ولی بستری که در این حوزه ها است اگر بخواهند خوب بشوند یک مقدار بهتر است، چون با سخنان قرآن و خدا و امام باقر و امام صادق سر و کار دارند یک مقدار بستر فراهم تر است، غافل نشوید سعی کنید بهترین ها در آینده مرجع تقلید خودتان بشود، الحمدالله در اینجا هم حوزه های کاملی داریم ما از پایه یک طلبگی تا سطح ۳، بالاترین سطح را در این شهرستان داریم، حیف است که خانواده هایی مثل خانواده های فسایی محروم شوند. حتما تا دیر نشده بهترین ها را سفارش دهید در این راه بروند، اگرچه در رشته های دیگر که مورد نیاز است به شرطی که شروطش رعایت شود خوب است.

نکته دیگر برنامه و مراسمی در این هفته داشتیم به مناسبت روز فسا، که هر شهر برای خودش یک روز نامگذاری کرده است، ۱۹ فروردین برای فسایی های عزیزمان هست. برنامه ریزی شده و برنامه ای در پارک کدیوری اجرا شد که من دو نکته عرض کنم، نکته اول این برنامه که امسال اولین سالی بود که در خدمتتان هستم، درست سه چهار روزه تصمیم گرفته شد و برنامه ای نبود که از مدتها قبل برنامه ریزی شده باشد. و برای آن خیلی از عزیزان بسیار زحمت کشیدند. نکته دوم هر کاری که بخواهد انجام شود بی عیب نیست، اما مهم این است که من که عیب میگیرم و میتراشم چه قدمی برداشتم، یکی از تقریباً مشکلاتی که در این شهرستان از بعضی از افراد که بعضاً غافلانه صادر میشود همین است، خودشان هیچ قدمی برنمی دارند و همین که برنامه اجرا می شود و تمام میشود شروع میکنند به جو سازی کردن. پیش من امام جمعه جرأت نمیکنند جو سازی کنند چون من میشناسم چون قبل از آن دعوتشان کرده ام و گفته ام برو بنشین و تصمیم گیری کن و نظرت را بده و پیگیری کن، اما می رود در بین مردم و پیش کسی که هیچ خبری ندارد و حساسیت هم دارد شروع می کنند به جو سازی کردن، چقدر مشکل داشت و ضعف داشت. شما که گیر می دهید، همان اول قبل از شروع برنامه بیا و بگو چکار کنم دعوت هم که شده ای ولی بی اعتنا به جلسه در آن شرکت نکرده ای برو بگو کدام کار زمین مانده انجام بدهم، در جلسات و مسائل شهرستانی من بسیار مقید هستم و سعی می کنم همه فکر ها در جلسات شرکت داده شوند از طریق شورای فرهنگ عمومی، بدانید شما بزرگ هستید ولی مواظب کلاه برداری های فرهنگی و مذهبی و دینی در شهرستان باشید. دعوتشان میکنیم یا می آیند در جلسه و آن لحظه سکوت میکنند یا هر کاری که به دوش شان می اندازیم قبول نمی کنند و اگر هم قبول کنند از زیر بارش در میروند. ۴ نفر انسان مخلص تنها میشوند یا ارگان یا اداره و یا شخصی و کاری را انجام میدهند و کار بزرگی را انجام میدهند، حالا یکی دو عیب هم پیدا می شود، خبردار می شویم همان آدمی که در جلسه بود یا دعوت شده و مخصوصاً احترامش کردیم و گفتیم نظر بده و گفتیم بیا کمک بده و به هر دلیلی در رفته، همان شروع کرده به جو سازی کردن، قبل از عید نوروز برای شهرستان فسا برای ایام عید برنامه ریزی شد و جلسه ای در دفتر گرفته شد و همه افکار و شخصیت ها دعوت شدند، برنامه ریزی شد، و هر مسئولی یک گوشه اش را گرفت تا شهرستان فسا گل سرسبد بماند در استان فارس در ایام عید. از نظر فضای ارزشی،

 

تمییزی، جذاب، مهمان نوازی، امور بازار و از لحاظ دیگر، ما چند روز در شهرستان نبودیم ولی خبردار شدیم که جو سازی کردند، اگر راست میگویی و دغدغه دارید قبل از برنامه ها جلو بیا و بگو من حاضرم کار کنم. حالا پارچه ای کج شده یا فلان چیز جایش این جا نبوده است، اگر دغدغه داری خودت بیا و بگو من حاضرم انجام دهم. بله اولین کسی هم که ضعف ها را می گیرد و محرمانه به آنها میگوید خودم هستم، قبل از اینکه دیگران بگویند خودم می نویسم و به طرف محرمانه به طرف می گویم. ولی آنها در محافل بر علیه این و آن سوء استفاده کنند. کلاه سر مردم نگذارند بعضیها.  آی کسانی که دغدغه دارید در مسائل شهرستان و در مسائل فرهنگ و دین و مذهب، تافته جدا بافته بخواهید در بیاورید این مردم نمیتوانند تحمل کنند. کمک بده همراه این اقیانوس مردم، همه میخواهیم این شهرستان بهتر شود و شب و روز تلاش میکنیم که گیر در کار مردم نباشد، آبروی مردم و مسئولین محترم محرمانه پیگیری می کنم، اما با این روش که پشت سر جوسازی کند و کارهای خوب را زیر سوال ببرد با این روش مخالف هستم و زیر بار هم نخواهم رفت. در خدمت این مردم با صفا و صمیمی و نورانی خواهیم بود. در شهرستان فسا مردم خیلی گرفتاری دارند اما با همدلی و پیشنهاد سازنده و پیگیری و با آستین بالا زدن و در صحنه آمدن و پیگیری کردن کمک کنید تا حل شود. اما نه اینکه بیایند بیرون بنشینند تا ببینند کاری انجام شود و ضعف دارد، شروع کنیم زیر سوال بردن، با این روشها نمیشود و جواب نخواهیم گرفت. این را به شما بگویم که شهرستان فسا آینده بسیار خوبی دارد و از دست اندرکاران این برنامه که زحمت کشیدند تشکر می کنم.

انشالله سال خوبی عزیزان ما مردم ما، شهرستان ما، خواهران و برادران ما داشته باشند به خصوص آن مشکل همیشگی را یادآوری می کنم، مشکل بیکاری، مشکل اشتغال، زندگی های خانوادگی و رفاهیات و غیره، این مشکلات هست که با همدلی و پیگیری همه مسئولان انشالله قابل حل می باشد.

 اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته ...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار مرتبط
نام:                       

پست الکترونیک:  
نظر شما:  

فیلم
صوت
پربازدیدترین ها
آخرین اخبار