|
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳,Apr 19 2024 جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳,Apr 19 2024 جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳,Apr 19 2024
۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ " "
کد خبر: 2305

خطبه های نماز جمعه 14 اردیبهشت 1397 مصادف با 17 شعبان 1439 فسا

خطیب جمعه: حسین جمالی زاده

موضوع خطبه اول: حضرت ولی عصر (عج)

موضوع خطبه دوم: مناسبت‌ها، تذکرات، ولایت فقیه در عصر غیبت کبری

خطبه ی اول:

بسم الله الرحمن الرحیم

الْحَمْدُ وَ الثّناء لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين، بَارِئِ الْخَلَائِقِ أَجْمَعِینَ بَاعِثِ الأنبِیَاءِ وَ المُرسَلینَ سیّدنا و نبیّنا و مولانا أَبِی الْقَاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد صلواتُ اللهِ وَ سَلامُه عَلَیهِ و عَلی آله، الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ، المَعصومینَ المُکرَّمین، سِیَّمَا بقیةِ الله في الاَرَضین، روحی وَ أَرْوَاحُ الْعَالَمِینَ لِتُرَابِ مَقْدَمِهِ الْفِدَاء....

اُوصِيكُم عِبادَ اللّهِ و نَفسی بِتَقوَی الله و اخوفکم من عقابه. فَاِنَّ تَقْوَی اللّه خَیْرُ مَا تَوَاصَی بِهِ عِبَاد الله  و اقربه لرضوان الله وَ خـَیـْرُ عـَواقـِبِ الاْمـُورِ عِنْدَ اللّه.

قَالَ الحَکیم فِی کِتَابِهِ: وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ

 در خطبه اول نماز جمعه امروز هم خودم را و سپس شما حضار محترم، خواهران و برادران بزرگوار نمازگزار جمعه امروز را توصیه میکنیم به رعایت حدود الهی، تقوای حضرت پروردگار.

امروز هم در خطبه اول اگرچه در هفته گذشته یک خطبه را اختصاص دادیم به وجود مقدس و نازنین امام دوازدهم علیه السلام، از فرصت این ایام استفاده کنیم و امروز هم نکاتی در رابطه با حضرت امام دوازدهم، امام مهدی علیه السلام داشته باشیم. سعی میکنم تیتروار باشد و تلاشم همین است که مطالبی که گفته میشود حرفهای خوبی باشد که به درد ما و شما بخورد. اولاً ما دوازده امام داریم که با فاطمه زهرا سلام الله علیها و پیامبر خاتم محمد بن عبدالله صلوات الله و سلامه علیه، چهارده معصوم داریم که حجت خدا هستند بر خلایق آن سیزده معصوم از نظر حق ولایت با امام دوازدهم که چهاردهمین معصوم است مثل هم هستند. بلکه دوازده امام از نظر امامت و ولایت و عصمت و امثال ذالک اینها مانند هم هستند، اما امام دوازدهم نسبت به آن ۱۳ بزرگوار یک ویژگی های منحصر به فردی دارد. اولاً یکی از ویژگی ها این بود که امام دوازدهم تولد و دوران حمل ایشان مخفی بود، یعنی وقتی میخواست متولد شود هیچ کس خبردار نبود و هنگام تولدش هم فقط سه نفر متوجه شدند، پدر و مادر بزرگوارش و عمه ی امام حسن عسکری، حضرت حکیمه علیها السلام. دیگر معصومین تولدشان مخفی نبود بلکه علنی بوده و مردم می فهمیدند. ویژگی دوم غیبت طولانی است. دیگر امامان معصوم حاضر و در بین مردم بودند و در آن محل و منطقه سکونتشان مردم با آن بزرگواران مراوده و رفت و آمد داشتند، امام معصوم با آنها صحبت میکرد، ولی امام دوازدهم ما از زمان تولد تا پایان عمر پدر بزرگوارش امام حسن عسکری غیبت نداشت ولی پنهان بود و علنی نمیشد به خاطر این که دشمنان در کمین بودند، در سن ۵ سالگی که پدر بزرگوارش به شهادت رسید غیبت صغرایش شروع شد، یعنی مردم نمیتوانستند به آسانی با امام دوازدهم بنشینند و صحبت کنند و به واسطه نواب اربعه که خاص بودند مردم می توانستند با امام دوازدهم ارتباط برقرار کنند. بعد از آن هم ۷۵ سال بعد از غیبت صغری آغاز غیبت کبری بود که هنوز هم ادامه دارد که دسترسی به امام معصوم حضرت مهدی علیه السلام آسان نیست.

سومین ویژگی عمر طولانی آن امام بزرگوار است. امام دوازدهم هم اکنون بیش از هزار سال از عمر شریفشان می گذرد، بقیه حضرات معصومین عمرشان محدود بود و بیشترین عمر را امام صادق علیه السلام در بین این ۱۳ معصوم غیر از امام زمان داشتند که در ۶۵ سالگی به شهادت رسیدند.

چهارمین ویژگی این است که امام دوازدهم ما وقتی قیام میکند، قیامش جهانی است و کره زمین را متأثر از قیام خود قرار میدهد، ولی دیگر حضرات معصومین قیام و حرکت و سکوتشان در یک منطقه خاص یا فراتر که شیعه نشین بود صورت میگرفت. امام حسین علیه السلام در همان مقطع و در همان محدوده کربلا قیام کردند و نهضت کردند و به شهادت رسیدند. بله! آثارش به مرور، جهانی میشود، ولی در آن لحظه در یک مکان خاص قیام میکند در حالی که شما میبینید امام مهدی علیه السلام وقتی بیایند یک جا و دو جا ندارد و تمام کره خاکی تحت شمول و پوشش قیام و نهضت آن بزرگوار قرار میگیرد.

نکته دوم اینکه حضرت امام مهدی علیه السلام چند اسم دارد، دو اسم برای حضرت مهدی علیه السلام در روایات ذکر شده که اولین اسم احمد است، ما اسم احمد را در رابطه با حضرت ولیعصر کم شنیده ایم. دومین اسم محمد است، اینکه پیغمبر فرمودند و پیشبینی کرده بودند فرزندی از ذریه و نسل من به دنیا میآید، امام میشود، قیام میکند و جهان را پر از عدل و داد می کند و نشانه هایی که رسول خدا داده اند این است که اسمش نام من است و هم اسم من پیغمبر است. پیغمبر دو اسم داشتند یکی احمد و دوم محمد و حضرت مهدی علیه السلام هم اینچنین است. حضرت چند کنیه دارند، سه کنیه برای حضرت مهدی صاحب الزمان در روایات ذکر شده، اول ابوالقاسم هم کنیه پیغمبر، دوم هم کنیه ابا عبدالله الحسین، اباعبدالله، سومین کنیه ابا جعفر، این سه کنیه برای حضرت مهدی امام زمان در روایات ما آمده. ایشان چند لقب دارد، آن چیزی که از روایات و کتب معتبر استفاده می شود از جمله در کتاب النجم الثاقب فی احوال امام الحجة الغائب از مرحوم حاج آقا میرزا حسین آقا نوری، استاد مرحوم شیخ عباس قمی رضوان الله تعالی علیه صاحب مفاتیح که ایشان در آن کتاب 182 لقب برای حضرت مهدی از روایات استفاده میکند، همین لقب هایی مانند مهدی، غایب، منتظر و منتقم که این ها لقب های حضرت حجت هستند. پدر بزرگوارش امام حسن عسکری علیه السلام بوده که نسل به نسل از پاکان و از بندگان پاک و صالح خدا و از معصومین و حجت خدا بودند، مادر بزرگوارش حضرت نرجس علیهاالسلام، در بین امامان معصوم دو امام داریم که مادرشان شاهزاده بودند، یکی از امامان امام زین العابدین علیه السلام بود که مادرش شهربانو دختر یزدگرد پادشاه ساسانی ایران در آن زمان بود، دومین امام همین امام زمان که مادرش حضرت نرجس که ایشان نوه قیصر و امپراتور روم بوده است. در آن زمان دو ابرقدرت داشتیم یکی ابرقدرت شرق با مرکزیت ایران و یکی ابر قدرت غرب که مرکزش روم بود، که به خاطر طینت پاک آن بزرگواران است که مادر این امامان شده اند.

این ۱۸۲ لقب که برای امام زمان علیه السلام ذکر شده، ۶۸ لقبش در دعای ندبه آمده است. ایشان دو غیبت داشتند، صغری و کبری. غیبت صغرای آن حضرت در سن پنج سالگی شروع میشود و ۷۵ سال طول میکشد، یعنی غیبت ایشان پنهان صددرصد نبود و گاهی ارتباط پیدا میکردند، خصوصاً به وسیله نایب مشخص آن بزرگوار و یک غیبت هم غیبت کبری که بیش از هزار سال از آن میگذرد. با توجه به این ویژگیها و خصوصیات حضرت مهدی علیه السلام و زمان غیبتش که یک مقدار طولانی شده، دشمنان مجدانه دنبال شبهه پراکنی هستند برای این که اعتقاد  شیعیان را نسبت به حضرت مهدی و مهدویت تضعیف و سست کنند.

شبهه اول این است که شما شیعیان که میگویید امام زمان امام دوازدهم ماست یعنی چه؟ امام یعنی رهبر و مدیر و فرمانده و فرمان دهنده و پیشوای ما، یعنی کسی که حرفش و سخنانش واجب الاطاعه است و باید پیروی کنیم، در اینجا شبهه ایجاد میکنند این است که میگویند شما که میگویید امام دوازدهم امام ماست ایشان در چه سنی به امامت رسیده است؟ در جواب می گوییم ۵ سالگی و آنها میگویند مگر ممکن است که انسان در سن پنج سالگی به امامت امت برسد در حالی که هنوز به سن تکلیف نرسیده و بالغ نشده، حالا چه جور کسی که خودش به سن تکلیف نرسیده و در دوران کودکی به سر میبرد ایشان چه جور می تواند 1زمامداری امت را عهده دارد شود چه جور مسلمانان تبعیت و پیروی کنند، لذا اینجا درجواب این ها گفته میشود که دربین امامان معصوم ما سه امام داریم که در کودکی و نوجوانی به امامت رسیدند. اولین امام، امام نهم حضرت جواد الائمه علیه السلام است که در سن هفت سالگی به مقام امامت و پیشوایی و راهنمایی بشر رسیده است. به دلیل اینکه امام هشتم علی بن موسی الرضا علیه السلام تا سن ۴۸ سالگی فرزند دار نمی شدند، لذا حکمت خدا اقتضا میکند که چنین شود. حضرت سلیمان بن داود یکی از پیغمبرانی بوده که دربین پیغمبران ملک و سلطنت و نبوتش از عجایب بوده است، هم پیغمبر بوده و هم سلطان، آنهم سلطانی که نه فقط سلطنت بر انسانها داشته باشد، بلکه اجنه در اختیارش بودند حیوانات و جانوران و خزندگان و بادها تحت اختیار ایشان بودند، یک پیغمبری با قدرت بینظیر بوده است، و همانطور که شنیده اید ایشان فرزند دار نمیشد، در بعضی از روایات استفاده میشود که ایشان در سن ۵۳ سالگی از دنیا رفته است، در بین مردم عادی هم داریم که با وجود این همه دعا و خرج کردن فرزند دار نمی شوند، بعضی ها هم فقیر هستند و بی پول و گرفتار هستند و میگویند یکی دوتا بس است، اما ده تا ده تا برایش می آید. نقل میکنند یک نفر وضعش خوب نبود و در فقر به سر میبرد ولی هر ساله خداوند دوقلو به ایشان میداد، بچه هایش رسید به ده تا پیش خودش می گفت خدایا من که مال و دارایی ندارم بچه هم به من کم بده. ایشان رفت مکه و مردم فهمیدند که مشکلش همین است، در هنگام رفتن رسید به یک نفر و گفت در این راه به من نصیحت کن آن هم فهمید که قصه اش چیست گفت چون اولین بار است که مکه میروی نگاهت که به کعبه افتاد هر دعایی که کنی مستجاب میشود گفت فقط یک دعا پیش خدا دارم، میخواهم بگویم خدایا بچه دیگر بس است. همین که نگاهش به کعبه افتاد گریه کرد گفت خدایا اینقدر بچه بس است، وقتی برگشت گفت دعایم دیگر مستجاب میشود وقتی رسید مردم به استقبالش آمدند یکی از بچه هایش دوان دوان نزد پدر آمد و گفت بابا بابا! مژده برایت آورده ام، خداوند بچه به مادر داده آنهم سه قلو.

امام هشتم در سن ۴۸ سالگی خداوند فرزندی به ایشان داد و اسمش را جواد گذاشت. جوادالائمه وقتی 7 ساله شد، امام هشتم در سن ۵۵ سالگی به شهادت رسید و امام جواد هم در هفت سالگی به امامت رسید. دومین امام که در دوران کودکی به امامت رسیدند امام هادی علیه السلام است که در هشت سالگی به امامت رسیدند. سومین امام، مولود این ایام حضرت ولی عصر علیه السلام است که در 5 سالگی به امامت رسیدند. واضح ترین دلیل و برهان بر امکان یک چیز وقوع آن است، اگر میگویند فلان کار ممکن است یا نه اگر میبینیم واقع شده است در دنیا ممکن است دوباره تکرار شود. در قرآن نمونه های مختلف داریم که در سن کودکی و نوجوانی به مقام پیغمبری و نبوت رسیده، یکی از آیاتی که یک نمونه را مطرح می کند سوره مریم می باشد. قصه حضرت یحیی بن زکریا که قرآن میگوید، در سن کودکی به مقام نبوت رسید. يَا يَحْيَىٰ خُذِ الْكِتَابَ بِقُوَّةٍ ۖ وَآتَيْنَاهُ الْحُكْمَ صَبِيًّا، ما به یحیای پیغمبر در حالی که کودک بود مقام حکم و نبوت دادیم، آنقدر کودک بود که از امام هشتم در مجمع البیان هست که نقل شده ان الصبیان قالوا لیحیی اذهب بنا لنلعب فقال : ما للعب خلقنا ، بچه های محله به یحیی می گفتند بیا بازی کنیم، ایشان در جواب میگفتند ما برای بازی کردن آفریده نشده ایم، ایشان با اینکه کودک بود ولی عقل و فکرش و بلوغ باطنی اش بالا و بلند بود. همچنین در تفسیر فخر رازی و زمخشری در کشاف جمله ای دارد: لان الله تعالی احکم عقله فی صباه و اوحی الیه، خداوند متعال درست است که یحیی کودک ۳ ساله بود اما عقلش بالغ بود.

نمونه دوم حضرت مریم دختر عمران مادر عیسی بن مریم است. عمران پدر مریم پیغمبر خدا که باجناق حضرت زکریای داوود بوده، یعنی حضرت یحیی پسر زکریا پسر خاله حضرت مریم مادر حضرت عیسی بوده، قرآن در آیه 29 سوره مریم می فرماید: فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَراً سَوِيّاً، مریم دختر مجرد ازدواج نکرده جوان، اما پاکدامن بود فرشته ای شبیه یک انسان جلوی مریم ظاهر شد مریم گفت: قالَتْ إِنِّي أَعُوذُ بِالرَّحْمنِ مِنْکَ إِنْ کُنْتَ تَقِيًّا، پناه بر خدا تو با من نامحرم هستی، برو، قالَ إِنَّما أَنَا رَسُولُ رَبِّکِ، نترس من فرستاده خدا هستم و از جانب خدا آمده ام، و مژده فرزند دار شدن را به تو بدهم. قالَتْ أَنَّي يَکُونُ لي‏ غُلامٌ وَ لَمْ يَمْسَسْني‏ بَشَرٌ وَ لَمْ أَکُ بَغِيًّا، من که ازدواج نکرده ام و پاکدامن هستم، خداوند با قدرتش بچه ای در دامان مریم گذاشت، یک نکته اینجا به شما بگویم دوران حاملگی حضرت مریم مثل انسانهای معمولی نه ماه نبود، بلکه ۲۴ ساعت بیشتر طول نکشید، یعنی از اول اینکه احساس کرد که خداوند این مژده را به او داده و تا آن فرزند در آن محل متولد شد کمتر از یک شبانه روز شد. وقتی بچه متولد شد، ترسید که به مردم چه جواب بدهد، وقتی مردم دورش را گرفتند و گفتند تو پاکدامن بودی و پدرت پیغمبر خداوند بود و هنوز ازدواج نکرد ای، تا آمد جواب بده خطاب رسید مریم تو جواب نده که هر چه بگویی مردم باور نمی کنند و اشاره کن که خود بچه که در گهواره است جواب دهد، فَأَشارَتْ إِلَيْهِ قالُوا کَيْفَ نُکَلِّمُ مَنْ کانَ فِي الْمَهْدِ صَبِيًّا، اشاره کرد که این بچه خودش جواب می دهد. گفتند چه جور یک بچه چند ساعته جواب بدهد، قالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ این نوزاد به زبان درآمد،

آتانِيَ الْکِتابَ وَ جَعَلَني‏ نَبِيًّا، خداوند به من کتاب آسمانی داده، خداوند من نوزاد را پیغمبر خودش بر شما قرار داده وَ جَعَلَني‏ مُبارَکاً أَيْنَ ما کُنْتُ وَ أَوْصاني‏ بِالصَّلاةِ وَ الزَّکاةِ ما دُمْتُ حَيًّا، از این استفاده میشود که عیسی هم نوزاد بوده که به پیغمبری رسیده حالا که قرآن می گوید عیسی در نوزادی به پیغمبری رسیده و یحیی در کودکی به پیغمبری رسید، چه اشکال دارد که جانشین پیغمبر هم در کودکی به امامت و مقام جانشینی پیغمبر برسد.

 

خطبه دوم:

در خطبه دوم نماز جمعه امروز هم هم خودم را و شما سروران عزیز و نمازگزار جمعه را توصیه می کنم به رعایت حدود الهی تقوای حضرت پروردگار.

تشکری داشته باشم از محضر همه عزیزانی که در ایجاد فضای مهدوی در شهر و شهرستان فسا همکاری داشتند. انصافاً هم فضای شهر و شهرستان فضای صاحب الزمان بود و فضای جشن میلاد آن بزرگوار بود و هم شما مردم خوب شرکت میکردید در جشن های مختلفی که در بخش های مختلف شهرستان برگزار بود و لذا از همه شما مردم به خاطر این جشنها که همکاری کردید برای برگزاری آن و همچنین در آنها شرکت کردید و از دست اندرکاران این برنامه ها و آنها که کمک کردند از جمله شهردار و عزیزان شهرداری تشکری داشته باشم، که با چراغانی و آذین بندی فضای شهر که تماماً صاحب الزمانی بود تشکر می کنم.

شنیدم بعضی از عزیزان شهرداری در نماز جمعه شرکت کرده اند از این عزیزان زحمت کش و مخلص هم تشکر میکنم.

روز بزرگداشت مرحوم شیخ صدوق و شیخ کلینی در این ایام داریم که از علمای دوره آغاز غیبت حضرت ولی عصر بودند که این دو بزرگوار خیلی زحمت برای مکتب شیعه کشیدند. دو کتاب از کتابهای مرجع و معتبر از چهار کتاب معتبر شیعه متعلق به شیخ صدوق و شیخ کلینی رضوان الله تعالی علیه است.

روز بیماری های صعب العلاج و خاص داریم، توصیه میکنیم به مردم عزیزمان که کمک کنیم به این بیماران و خانواده هایی که اینجور بیمارانی دارند و با اینها زندگی میکنند کمکشان کنیم و گره گشایی کنیم. در شهرستان از این بیماران خاص و صعب العلاج زیاد داریم، مراجعه میکنند خرج های سنگین و نیاز به کمک همگانی است، دست اندرکاران امر بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی، بیمه و کمیته امداد و بهزیستی عنایت ویژه داشته باشند.

نکته دیگر این است که تشکر کنم از دست اندرکاران نماز جمعه، عزیزان ستادی خصوصاً عزیزانی که از صبح جمعه تا بعد از خروج همه شما از این مکان مقدس چه خواهران و چه برادران انصافاً خیلی زحمت میکشند و مخلصانه زحمت میکشند بعضیها نگویند چرا عده ای ستادی هستند و عده ای نیستند، درب ستاد نماز جمعه به روی همه باز است. عزیزانی هستند که مخلصانه زحمت میکشند و همچنین یک خواسته ای هست هوا در حال گرم شدن است ماه رمضان نزدیک است و نیاز به یک سری امکانات رفاهی بیشتر در این مکان هست از جمله وسایل خنک کننده، عزیزان اینجا همانطور که می دانید درآمدی ندارد پشتیبانی آن بر دوش شما نمازگزاران است. بهترین فرصت برای صدقه و انفاق همین کمک های شما در مصلی نماز جمعه است که خرج رفاهیات خود شما نمازگزاران می شود.

 در زمان غیبت کبرای حضرت ولی عصر به سر میبریم، در روایات داریم هرچه زمان غیبت طولانی تر می شود، مشکلات روحی و فکری و عقیدتی مردم به ویژه شیعه ها بیشتر میشود. شبهات و لغزشگاههای انحرافی بیشتر میشود، همه ی ما خیال می کنیم کار ما درست است، ولی خدا و امام زمان باید بگویند کار ما درست است یا نه، ملاک دستمان دادند، در زمان غیبت شبهات خیلی زیاد می شود و تنها راهی که حضرت ولی عصر امام زمان و خود امامان معصوم ما را راهنمایی کردند تا گمراه و منحرف نشویم، این است که نواب حضرت ولی عصر در زمان غیبت کبری فقهای عادل جامع الشرایط هستند. آنقدر مسئله همراهی و پیروی از فقهای جامع الشرایط که در رأسشان در هر زمانی یک نفر انتخاب می شود به عنوان مرجع اعلا و ولی فقیه، او می شود حجت خدا بر ما، بدانید هر پرچم و علمی در زمان غیبت کبری بلند کنیم ببینید آن علم وصل به ولی فقیه است یا نه، اگر ولی فقیه رضایت داشت چه درست باشد چه اشتباه حجت بر ما تمام است و باید خیالمان راحت باشد. اما اگر خدای نکرده به جاهای دیگر خود را وصل کنیم بدانیم خسر الدنیا و الاخرة، که نه دنیا و نه آخرت خواهیم داشت. اگر می خواهید راه بهشت و شهدا و راه امام راحل را بتوانیم با آن نورانیت خاص خودش که راه حضرت ولیعصر است درست طی کنیم، دنیا و آخرتمان هم به آن وصل است، ولایت فقها آنهم فقهای عادل و در راس آن ولی فقیه که امروز این لباس مقدس بر اندام مبارک حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای حفظه الله می باشد. هر راهی اگر به آنجا وصل باشد درست است، در مناطق و شهرستانها و استانها مردم خیالمان از نظر دنیا و آخرت راحت باشد نزدیکترین جایگاه به مقام ولایت همین نمازهای جمعه است، گول شعارها و سابقه ها را نخوریم، در انقلاب دیدیم چقدر آدمهای خوش سابقه بودند و بعد چه جور شدند. طرف می گوید من انقلابی و ولایی هستم، ببینید آن کس که شعار میدهد نماز جمعه ای هست یا نه، اگر نیست دروغ میگوید، شاخص را مقام ولایت مشخص کرده، دروغ نگوییم اگر راست می گویید نماز جمعه بهترین شاخص است. نماز جمعه ها تنها خیمه گاهی هستند که مستقیم زیر نظر ولایت فقیه هستند و وصل به رهبری هستند، امام جمعه نیز می آید و میرود ولی خیمه گاه ولایت و نظام و انقلاب همین نمازهای جمعه است و این نماز جمعه مربوط به ولایت است و لذا امام جمعه به نیابت از ولی فقیه، و ولی فقیه به نیابت از حضرت ولی عصر اقامه نماز جمعه می کند، الحمدلله مردم فسا مردمی بسیار متدین، ولایی و انقلابی هستند. ولی مردم، یکپارچه شوید در راه شهدا، امام و ولایت مطلقه فقیه و در راه پیشرفت منطقه، راه همین راه است، یکپارچگی، وحدت و انسجام بر محور ولایت.....

اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله....

و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار مرتبط
نام:                       

پست الکترونیک:  
نظر شما:  

فیلم
صوت
پربازدیدترین ها
آخرین اخبار