|
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳,Apr 26 2024 جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳,Apr 26 2024 جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳,Apr 26 2024
۱۸ مهر ۱۳۹۶ " "
کد خبر: 2024

خطبه های نماز جمعه 7 مهر 1396 مصادف با 8 محرم 1439 فسا

خطبه های نماز جمعه 7 مهر 1396 مصادف با 8 محرم 1439 شهرستان فسا

خطیب: حجت الاسلام والمسلمین حسین جمالی زاده

خطبه ی اول:

بسم الله الرحمن الرحیم

به مناسبت تاسوعای حسینی علیه السلام در این جمعه باز هم در نظر گرفتم یکی دو نکته در رابطه با این ایام و این حادثه عظیم خدمتتان عرض  کنم، و آن نکته این است که خواهران و برادران این حادثه عاشورا را خداوند متعال توسط امام حسین علیه السلام طوری برنامه‌ریزی و طراحی کرده است که یک ظرفیتی در آن ایجاد شده است برای نه فقط بشریت و مسلمانان، بلکه نسبت به کل کائنات و موجودات عالم امکان، خداوند متعال در مسیر به کمال رساندن موجودات و مخلوقات عالم و خصوصاً بشریت و بنی نوع آدم، در این مسیر پیشرفت و تکامل که آخرش بهشت خداوند است، و همچنین به کمال رساندن مخلوقات عالم، خداوند متعال یکی از منازل و یکی از مواقف در این مسیر را حادثه عاشورا قرار داده است. یک بحثی وجود دارد در اینجا، و آن اینکه ابتلاءاتی که امام حسین علیه السلام و شهدای کربلا و اهل بیت ایشان در کربلا خصوصاً و عموماً این چهارده معصوم سلام الله علیهم اجمعین، در طول عمرشان متحمل می شوند، این ابتلاءات از نوع ابتلاءات و گرفتاری های دیگر بشر نیست، بشریت همه موجب ابتلا می شوند، همه دچار گرفتاری می‌شوند، ولی گرفتاری ها برای بشر و حتی برای پیغمبران، مشمول حکمت هايي می باشد ، مثلاً گرفتاری و رنج و غم و مصیبتی که بشریت می بیند بعضاً به خاطر نتیجه اعمال و رفتار خودش است و بعضاً به خاطر امتحان الهی است و بعضی از گرفتار ها به خاطر این است که خداوند می‌خواهد یک درجه به او بدهد ولی گرفتاریهای امامان معصوم و به ویژه حضرت سیدالشهدا علیه السلام و یاران و اصحاب و اسرای اهل بیت در کربلا، از این نوع نبوده است. خداوند که نمیخواهد امام حسین را امتحان کند و به خاطر نتیجه اعمالشان هم نبوده است، در رابطه با بعضی از پیغمبران از قرآن استفاده می شود که فلان پیغمبر را مبتلا کردیم، که مثلاً یک ترک اولایی مرتکب شده بود و خداوند متعال نتیجه آن ترک اولی را آن بلا دانسته. در رابطه با حضرت امام حسین علیه السلام این فرض متصور نیست، اما اگر خیلی بخواهیم شبیه‌سازی کنیم می گوییم بلاهای امام حسین و شهدای کربلا و دیگر امامان معصوم را باید بگوییم که بخاطر بالا رفتن درجاتشان است ولی اگرچه ممکن است این هم مترتب باشد ولی تنها و علت اصلی این نیست. ولی آنچه از مجموعه روایاتی که از زبان معصومین صادر شده می توان برداشت کرد این است که علت اصلی بلا و ابتلای ائمه اطهار و معصومین به ویژه حضرت امام حسین در عاشورا و کربلایش چیز دیگر بوده، و آن این است که خداوند متعال یک سفره رحمتی را از طریق بلا و گرفتاری این خاندان مطهره برای بشریت تا پایان عمر دنیا می خواهد بگستراند، که از این سفره، بشریعت ارتزاق کنده و بلکه بالاتر و همه موجودات ارتزاق کنند. فلذا در رابطه با هیچ پیغمبری نداریم که اگر برایش گریه کنیم اینقدر اجر و ثواب دارد، لذا این حادثه عاشورا نه فقط یک حادثه و قصه ای بود فقط در آن مقطع تاریخ، بلکه خداوند خواست در مسیر بهشت رفتن بشریت این پایگاه ایجاد شود و این سفره گسترانده شود و همه ارتزاق کنند، فلذا در عزای امام حسین در روایات داریم که آسمان و زمین گریه کردند ، اجنه هم گریه میکنند، سنگها و درختان و همه مخلوقات گریه کردند، برای اینکه  عظمت این حادثه از نظر رحمت افزایی برای تمامی مخلوقات عالم فوق العاده است.

نکته دوم این است که در رابطه با نهضت عاشورا زیاد کتاب نوشته شده اما جالب این است که هر کتابی که نوشته شده توسط دیگر دانشمندان مورد نقد قرار گرفته، یعنی کتابی که کامل و بی عیب باشد در رابطه با امام حسین نمی‌شود پیدا کرد بخاطر ابعاد زیاد آن ، که نمی توان تمامش را با هم دید.

در قصه عاشورا آن چیزی که اهمیت دارد این است که آنقدر ابعاد زیاد و متعددی وجود دارد که انسان اگر تمام عمرش را برای بررسی و کنجکاوی آن قرار دهد هنوز کم می آورد، بزرگانی بودند که عمرشان را در رابطه با بررسی و پژوهش نهضت عاشورا مصرف کردند ولی باز کم می‌آوردند، لذا حادثه عاشورا مثل دیگر حوادث تاریخی جهان نیست که یکی دوتا بعد داشته باشد لذا آن چیزی که نیاز امروز است این است که در مجالس و محافل اهل بیت و عزاداری امام حسین علیه السلام دقت در این زوایا و ابعاد کنیم. بزرگان و اندیشمندان و سخنوران در این ده شب به این زوایای پنهان بپردازند و آن چیزهایی که دیده نشده و مبهم مانده با استفاده از آن برای بشریت امروز گفته شود.

نکته سوم اینکه پیغمبران قبل از وجود و ایجاد حادثه عاشورای امام حسین هر کدام به سهم خود در رابطه با امام حسین یک توجهی به این حادثه انداخته اند و بعضاً گریه کرده اند. خود پیغمبر خاتم گریه کرد، امیرالمومنین همچنین، فاطمه زهرا سلام الله علیها همچنین، خود خداوند با زیارت عاشورایی که برای امام حسین ایجاد کرد و فرستاد و به دست من و شما رسید بنحوی تعظیم کرد، خدا در همین زیارت عاشورا ، چه جوری سلام بر امام حسین میدهد، در اولین فراز زیارت عاشورا چنین گفته می شود: السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ، اولین کسی که در این عالم این لقب و کنیه اباعبدالله را به امام حسین داد، خود خداوند متعال است، چرا خداوند به حسین می گوید ابا عبدالله ولی به پیغمبر و علی ابن ابیطالب نمی گوید و فقط در این عالم خلقت به حسینش اباعبدالله می گوید. اولاً السلام علیک اگر در معنایش در لغت عرب دقت کنیم یعنی تسلیم یعنی منبع امنیت و آرامش در حدی که غیر آن منبع همه تسلیم اویند، خداوند دارد می‌گوید که حسین جان تو منبع تسلیم و آرامش عالم خلقت هستی، یعنی غیر تو حسین همه تسلیم تویند. بعد می‌گوید یا اباعبدالله، ابا عبدالله در ظاهر یعنی پدر عبدالله، کسی آمد خدمت امام صادق علیه السلام عرض کرد چرا به پیغمبر می‌گویند ابوالقاسم، امام صادق فرمودند به خاطر این که پیغمبر پسری داشت اسمش قاسم بود ، لذا به پیامبر ،ابوالقاسم یعنی پدر قاسم گفته میشود، راوی گفت می خواهم بیشتر بفهمم، حضرت فرمود چون علی ابن ابیطالب قاسم و قسیم بهشت و جهنم در قیامت است و پیغمبر حکم پدری دارد در حق امیرالمومنین، لذا به پیامبر ابوالقاسم یعنی پدر علی ع ، گفته میشود ، حال در بحث ما ، در لغت عرب اب یعنی هر چیزی که در عالم خلقت منشاء پیدایش چیزی شود به آن پدر می گویند، پدر یعنی منشأ تمام رحمت های عالم، منشاء ظهور و بروز تمام خوبی ها، منشاء اصلاح و بهشتی شدن مردم، به حسین می گویند ابا عبدالله، عبدالله یعنی چه؟، در قرآن خداوند میفرماید إِنْ كُلُّ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ إِلَّا آَتِي الرَّحْمَنِ عَبْدًا، ای پیغمبر من، همه عالم و مخلوقات،  بنده خداوند هستند، فلذا خداوند فقط به حسینش می گوید السلام علیک یا اباعبدالله، یعنی حسین جان ، تو منبع تسلیم شدن هستی، منبع امنیت هستی حسین جان، تو منشاء ظهور و بروز و کمالات و زیبایی ها و رحمت ها و برکات برای کل مخلوقات هستی. خداوند لطفی در حق ما انسانها کرده که بتوانیم بگوییم حسین جان ما شیعه تو هستیم، بنابراین این عزاداری ها، دارای ارزش زیادی است.

 

  خطبه ی دوم:

در خطبه دوم هم خودم را و سپس همه حضار محترم خواهران و برادران نمازگزار را توصیه می کنم به رعایت تقوای خداوند متعال در همه ابعاد.

بنده تشکر می کنم از تمام هیئت های شهرستان فسا چه آنهایی که در آن فرصت کم توانستم به آنها سر بزنیم و چه آنهایی که هنوز سعادت این را نداشتیم که به آن هیئت ها سری زده باشیم. چند نکته در رابطه با عزاداری های این شب ها خدمتتان عرض کنم، در رابطه با مراجعاتی که هیئت ها با بنده داشتند و بعضاً گله و شکوه ای داشتند، اولاً قبول کنید که من تازه آمده ام در اینجا و این را هم قبول کنید که در این یکی دو ماه معجزه نمی شود، ولی شما را درک می کنم و مبنای کار هایم هم سعی می کنم منطقی و استدلالی باشد، مبنای کار بنده قرآن هست و روایات و احکام شرع و سیاست‌هایی که روز اول عرض کردم، از مقام معظم رهبری و سیاست‌های شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کل کشور و همچنین رهنمودهای حضرت امام رحمت الله علیه،  بنده بر اساس این سیاست ها جلو میروم، در رابطه با این مراجعات بعضی از هیئت‌ها اولاً از آنها تشکر می‌کنم انصافاً هیئت های خوب و در چهار چوبی داریم، در رابطه با هیئات آن چیزی که مد نظر دین ما است و مرام اهل بیت عصمت و طهارت در آن است، این است که مردم همانطوریکه گذشته گان شما عزاداری می‌کردند شما هم عزاداری کنید اصلا مراسم از رسم و رسومات است در روایت هم داریم همان طوری که برای پدرانتان عزاداری می‌کردید عزاداری کنید. و همه مسئولان و مردم هم احترام به این عزاداری های مردمی بگذارند، مقام معظم رهبری هم در فرمایشات خود اظهار داشتند که مردم در عزاداری خود همان جوری که در بینشان سنت بوده انجام دهند اگر یک جایی عزاداری خلاف شرع صورت گیرد و یا خلاف مرام و مذهب اهل بیت است و توهین به اهل بیت است باید جلوی این ها گرفته شود. و اینکه چطوري گرفته شود از راه خودش ،

نکته دوم روز تاسوعا و عاشورا و خاصه ،نماز ظهر عاشورا، هر جا و هر کجا که هستید اذان که گفتند بایستید و نماز ظهر را بخوانید، خصوصاً اگر کنار مساجد و آن محل هایی که آماده شده است برای خواندن نماز، این عمل شما باعث زیبا شدن عزاداری های شما میشود، و روح حضرت سیدالشهدا را خوشنود می کند. خدای نکرده موقع اذان گفتن در خیابان ها رفت و آمد نکنید و سینه نزنید که اینها خلاف رضایت اهل بیت عصمت و طهارت هستند.

شهادت حضرت امام زین العابدین در این ایام بعد از ۳۵ یا ۳۴ سال بعد از واقعه عاشورا را داریم.

روز تجلیل از اسرا و مفقودان در این ایام نامگذاری شده و محضر همه آنها تبریک عرض میکنیم و تشکر هم می کنیم، اینها گلهای بوستان دفاع مقدس ما هستند.

 هجرت امام از عراق به پاریس در همین ایام ۱۳ مهرماه ۵۷ اتفاق افتاد.

 روز جهانی سالمندان خدمت همه سالمندان و بزرگترها تبریک عرض می کنیم. جوانها و کوچک ترها تا میتوانید حرمت بزرگترها را داشته باشید.

 روز جهانی ناشنوایان است، و روز آتش نشانی و ایمنی هم هست تشکر می‌کنیم و از زحمات مخلصانه شان و این آماده باش شبانه روزیشان و برای حفظ سلامتی و امنیت و ایمنی بالای شهرستان زحمت می کشند تشکر می‌کنیم.

 روز جهانی قلب را داریم که شعار روز جهانی قلب این است همه باهم برای سلامتی قلب، میدانیم که در دنیا اولین عامل مرگ و میر که تقریباً در سال بیش از هفده و نیم میلیون نفر را به کام مرگ می برد همین بیمارهای قلبی و عروقی است.

شهادت شهید آیت الله هاشمی نژاد از علمای مبارز قبل از انقلاب که دو سال بعد از انقلاب در چنین ایامی به شهادت رسید.

شهادت سرداران رشید اسلام سرلشکر فلاحی، فکوری، نامجو، کلاهدوز و جهان‌آرا که در همان اوایل جنگ به شهادت رسیدند.

روز نیروی انتظامی سیزدهم مهرماه را داریم که از عزیزان نیروی انتظامی تشکر می‌کنیم و درود می فرستیم بر شهدای مظلوم نیروی انتظامی که در سراسر کشور از اول انقلاب تا به امروز شهید می دهند.

 تشییع جنازه باشکوه شهید محسن حججی در شهرهای مشهد، تهران، اصفهان ونجف آباد را مشاهده کردید که به خاطر این شهید عزیز غوغا در کشور ایجاد شد، که جا دارد تشکر کنیم از این مردم عزیزمان، مردم موقعیت شناسمان و مردم قدردانمان که میدانند کجا در صحنه حضور پیدا کنند، حضرت آقا در رابطه با این شهید در همان اوایل صبح موقع تشیع جنازه این عزیز بزرگوار فرمودند: شهدا نزد خداوند همه عزیز هستند، ولی این شهید چه خصوصیتی داشت که خدا چنین عزیز و محبوبش کرد، ایشان فرمود چهار ویژگی اخلاص، نیت پاک، و به موقع حرکت کردن و نیاز جامعه به چنین شهادتی، از خصوصیات این شهید عزیز بوده است.

فرمایشات مقام معظم رهبری در جمع خبرگان را داشتیم، پنجشنبه گذشته و امروز اشاره ای به آن داشته باشم، انصافاً فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار مجلس خبرگان، کلمه به کلمه اش راهبردی بود و جمله جمله اش حرکت ساز بود و مورد نیاز امروز و آینده کشور و نظام بود. خصوصاً در رابطه با بحث و نگاه کلان راهبردی مجلس خبرگان به انقلاب و مسیر حرکت انقلاب، که خیلی فرمایش نو و حکیمانه ای است. فرمودند شما علما و فقهای دین هستید و باید دغدغه مند باشید هر کجا می‌بینید در روند حرکتی انقلاب خلل و خدشه ای دیدید حتماً تذکر دهید.

نکته دیگر آن که فرمودند حل مشکلات کشور جز به دست  آحاد مردم کشور انجام نمی شود بعد فرمودند من نمی گویم که با دنیا قطع رابطه کنید، بلکه بحث این است که پای قدرتمند خودمان را با عصای بیگانه عوض نکنیم.

 و همچنین در جواب رئیس جمهور آمریکا که نظام و کشور را مورد اتهام قرار داده بود، فرمودند علت نطق ابلهانه و بسیار زشت و سخیف و با ادبیات کابویی و سراسر دروغ و آشفتگی رئیس‌جمهور آمریکا، عصبانیت و درماندگی و سبک مغزی آنهاست،...

 نکته آخر هم همه پرسی منطقه کردستان عراق بود، بحث این نیست که نظر مردم چی است و لذا مردم کردستان نظرشان محترم است، بحث این است که این دست اندر کاران اقلیم و این بارزانی و دولت خودمختار عراق چه کار دارد می کند که اسرائیل و عربستان دارند خوشحالی می‌کنند و کشورهای اسلامی که در کنار مردم کردستان عراق بودند الان همه ناراحت هستند از جمله دولت ایران دولت عراق ترکیه و سوریه و سازمان ملل و اتحادیه عرب راضی نیستند.

 نکته دیگر این برنامه  تعزیه ای که امروز در صحرارود برگزار شد، انصافاً قابل تقدیر است و تشکر می کنم از دست اندرکاران که اینجور  زحمت می کشند و مخلصانه زحمت می‌کشند به ویژه جناب سرهنگ دستان این بازمانده از دیار دفاع مقدس تشکر می‌کنیم و امیدواریم سال به سال با دید وسیع تر و پژوهش نگرانه تری محقق شود........

 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار مرتبط
نام:                       

پست الکترونیک:  
نظر شما:  

فیلم
صوت
پربازدیدترین ها
آخرین اخبار