|
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳,Apr 27 2024 شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳,Apr 27 2024 شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳,Apr 27 2024
۱۷ بهمن ۱۴۰۰ " "
کد خبر: 3445

خطبه های نماز جمعه 15 بهمن ماه 1400 مصادف با 2 رجب 1443 فسا

خطبه های نماز جمعه  15 بهمن 1400 مصادف با  2 رجب 1443 فسا

خطیب جمعه: حسین جمالی زاده

خطبه اول: عدل و عدالت

السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

بسم الله الرحمن الرحیم

الْحَمْدُ وَ الثّناء لِلَّهِ رَبِّ  الْعَالَمِين، ثُمَ الصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى البَشِيرِ النَّذِيرِ السِّراجِ المُنِيرِ اَلعَبْدِ الْمُؤَيَّدِ، وَ الرَّسُولِ الْمُسَدَّدِ، أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّد صلواتُ اللهِ وَ سَلامُه عَلَیهِ و عَلی آله، الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ، سِیَّمَا بقیةِ الله في الاَرَضین، روحی وَ أَرْوَاحُ الْعَالَمِینَ لِتُرَابِ مَقْدَمِهِ الْفِدَاء. وَ لَعْنَةُ الدائم عَلَی أَعْدائِهِمْ مِنَ الْآنَ، إِلَی قِیَامِ یَوْمِ الدِّین،

عبادالله اُوصِي نَفسی ﻭﺇﻳﺎﻛﻢ بِتَقوَی الله، و اتِّبَاعِ أَمْرِه وَ مُجانِبَة نَهیِه

« إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَىٰ وَيَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ ۚ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ »

در خطبه اول ابتدا و اول خودم را و سپس همه عزیزانم را به رعایت تقوا توصیه می کنم. بحثی که در خطبه اول شروع کرده بودیم در رابطه با عدل و عدالت بود. گفتیم عدالت و عدل یکی از مفاهیم بنیادی است که در دین ما، از قرآن و روایات اهل بیت علیه السلام به شدت مورد عنایت قرار گرفته و اصلاً محور تمام برنامه ها و دستورات قرآن عدل و عدالت است بلکه می‌توان چنین گفت خیلی از دردها و رنج های روحی و روانی بشر به بی عدالتی در بین بشر برمیگردد و بسیاری از نیازهای فطری بشر و دردهای بشری با رعایت عدل و عدالت در جمیع شئون التیام می گردد و برطرف می شود و همچنین در خطبه های گذشته گفتیم عدل و عدالت یعنی چه؛ خلاصه همه تعریف های که شده به این جمله برمی‌گردد عدل و عدالت یعنی

 " اِعْطاءُ كُلِّ ذي حَقٍّ حَقَّهُ و وَضْعُ كُلِّ شَي‌ءٍ في مَوْضِعِه "

 یعنی هر را صاحب حقیقی و هر کس که در این عالم هر نوع استعداد و استحقاقی دارد به حقش برسد و من و شما هم کمک کنیم هر حقی به صاحبش برسد این می شود عدالت و هر چیزی در این عالم سر جای خودش قرار گیرد.

 کسی بگوید عدل و عدالت در برابر چیست، دو مقوله و مفهوم داریم در برابر عدالت است یعنی اگر عدالت نبود یکی از این دو تا می آمد

 اول تبعیض یعنی همه حق را به حق دار ندهیم یا بین حقداران در رسیدن به حقوقشان تفاوت قائل شویم این میشود تبعیض

 دومین واژه مقابل عدل و عدالت ظلم و جور است، یعنی به حق کسی تعدّی کنیم نه اینکه حقش را ندهیم بلکه تعدّی کنیم به حقش، این هم در رابطه با تعریف عدل و عدالت

 در خطبه گذشته یک مطلب دیگر هم گفتم خیلی سربسته بود امروز می خواهم یک مقدار بازش کنم تا از آن استفاده کرد. گفتیم عدالت و عدل در عالم خلقت فقط و فقط در چهار معنا و مفهوم قابل عینیت است، یکی رابطه خودم با نفسم، من با خودم و جان خودم چه جور برخورد می کنم اینجا دستور دادن عدالت را رعایت کن یعنی من و شما هر کدام قوا و دستگاه‌های در درون خودمان داریم که به برکت آن قوا می توانیم زندگی کنیم و امرار معاش کنیم و مزه زندگی دنیوی را درک کنیم، آخرت را هم با همین قوا کسب می‌کنیم. در اعمال و به کارگیری این قوا و دستگاه های درون خودمان حد وسط را رعایت کنیم. یعنی نه افراط نه تفریط ، از کجا بفهمم حد وسط چیست، شرع مقدس و دین برای ما مشخص کرده همان حلال و حرام الهی، واجبات را انجام دهیم و حرام ها را ترک کنیم.

در رابطه با این قوا و دستگاه هایی که در درون من وشماست، قئرت و قوه و دستگاه غضبیه و عصبانی شدن، قوه شهویه و مشتهیات نفسانی و جاذبه هایی که در این عالم است . همجنین مربوط به فکر و خیال و وهم و ذهن وغیره این گناهان فردی به همین رعایت نکردن ها برمی گردد که به آن اخلاق یا عدالت فردی، در برابرش اگر کسی رعایت نکند فسق و فجور است اگر کسی رعایت نکند به او فاسق می گویند.  وقتی می‌گویند عادل باش یعنی هر چه مربوط به فسق و فجور است و تعدی از دستورات الهی است مرتکب نشو که اگر این عدالت را در خودمان پیاده کنیم مقدمه بقیه عدالت ها خصوصاً عدالت اجتماعی است.

 دومین نوع عدالت از نظر معنا تحقق پیدا می کند رابطه خود با خدای خودم است، من اعتقاد داشته باشم خداوند خالق من است و صاحب اختیار من است.

 سومین نوع عدل عدالت رابطه من با سایر مخلوقات، عدالت اجتماعی هم یکی از انواع همین رابطه است. من در رابطه با ارتباط خودم با مردم و دیگر بندگان خدا عدالت را رعایت کنم یعنی مواظب باشم، حقی از مردم ضایع نشود. این اعضا و جوارحی که خداوند به من داده چیزی که مربوط به مردم است سعی کنم عدالت رعایت شود.

 در رابطه با سیره وجود مقدس پیغمبر خاتم صلی الله علیه و آله و سلم نقل است که حضرت در جلسه ای که می نشستند اگر چند نفر از اصحاب دورش بودند در نگاه کردنشان عدالت را رعایت می کردند و جوری به خود اجازه نمی دادند که به دیگری بیشتر و به یکی کمتر نگاه کند، عدالت در ارتباط با چشم و زبان با دیگران

 « وَ إِذا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا »

 قرآن می فرماید وقتی حرف میزنید مواظب باشید که عدالت رعایت شود.

یک جور عدالت و رابطه هست بین من به عنوان یک فرد عادی با مردم، یک وقت به عنوان مسئول با مردم، چیزی که به عنوان فرد عادی است همین است تاجر در مغازه عدالت را رعایت کند بالاخره با مشتریان با یک دید نگاه کند. کشاورز همچنین طبیب و پزشک نسبت به مداوای بیماران همچنین و همچنان استاد و معلم نسبت به درس دادن عدالت را رعایت کند. چیزی که وظیفه ام است درست انجام دهم ، وقتی که برایم مشخص شده در خدمت مردم باشم، پولی که میگیرم برای خدمت به مردم درست انجام دهم. کارگر نسبت به کارفرما، کارفرما نسبت به کارگر، پدر خانواده عدالت را بین فرزندانشان رعایت کند. بستگان خودم با بستگان همسر، در روایت داریم حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به شدت ناراحت می‌شدند از اینکه بعضی ها در خانه خودشان عدالت بین اولادشان را رعایت نمی کنند

« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ »

 می فرمایند مومنین در دنیا زندگی هایتان به خاطر خدا برخیزید، عادلانه گواه و شاهد باشید

 « وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا »

 مواظب باشید با دشمنتان هم عادلانه رفتار کنید

 « اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ »

 عدالت است که شما را نزدیک تقوا می آورد یعنی اگر عدالت نباشد تقوا هم نیست در آیه دیگر خطاب به پیامبر می کند

« وَقُلْ آمَنْتُ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنْ كِتَابٍ ۖ وَأُمِرْتُ لِأَعْدِلَ بَيْنَكُمُ »

من پیغمبر مأمور شدم از طرف خدا که بین شما با عدالت رفتار کنم هم عدالت را تعلیم دهم و هم به عدالت عمل کنم.

 ارتباطات مان، رفتارمان، نگاه کردنمان، گوش دادن هایمان، حرف زدن های مان در رابطه با پشت سر مردم، در محضر مردم، یک بخش هم داریم در رابطه با دیگر مخلوقات حیوانات و جانوران همچنین رابطه مسئولین با مردم که در روایات زیاد داریم

اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ

« وَالْعَصْرِ ﴿١﴾ إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ ﴿٢﴾ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿٣﴾ »

 

 

خطبه دوم: ماه رجب _ امام هادی علیه السلام _ رحلت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی _  شهادت شهید نیروی انتظامی _ افتتاح های دهه فجر و....

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ

الْحَمْدُ وَ الثّناء لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين، ثُمَ الصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ علی سیّدنا و نبیّنا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّد صلواتُ اللهِ وَ سَلامُه عَلَیهِ و عَلی آله، الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ،

اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى عَلِيٍّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ،

 وَ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ الطَّاهِرَةِ فَاطِمَةَ [الزَّهْرَاءِ] سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ،

 وَ صَلِّ عَلَى سِبْطَيِ الرَّحْمَةِ، وَ إِمَامَيِ الْهُدَى، الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ سَيِّدَيْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ،

 وَ صَلِّ عَلَى أَئِمَّةِ الْمُسْلِمِينَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ، وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ، وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ، وَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ، وَ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى، وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ، وَ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ، وَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ، وَالْخَلَفَ الْقاَّئِمُ الحجة بن الحسن العسکری رُوحِی وَ اَرْواحُ الْعَالَمیِنَ لِتُرابِ مَقْدَمِه اَلْفدَاء

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی من أَعْوَانِهِم و شِيعَتِهِم و مُحِبِّیهِمْ وَ أَنْصَارِهِمْ و مُسْتَشْهَدينَ بَیْنَ أَيْدِيهِمْ

عبادالله اُوصِي نَفسی ﻭﺇﻳﺎﻛﻢ بِتَقوَی الله،

مردم و بندگان خدا تقوا که اولین و آخرین توشه سفر طولانی و ابدی بس از مرگ است کسب کنیم. در قرآن تعبیر این است که

«إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ »

ماه شریف رجب المرجب هستیم در بین بزرگان مشهور است ماه رجب ماه تمرین تقواست، یکی از ماه هایی که آدم می‌تواند در خودش قدرت تقوا را تقویت کند ماه رجب است.

روایتی است در وسائل مرحوم شیخ حر عاملی اعلی الله مقامه شریف جلد اول صفحه ۵۱۲ پیغمبر خاتم صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده که فرمودند

 "رجب شهر الاستغفار لامتي"

 مسلمانها ماه رجب ماه استغفار است برای امتم

 "أكثروا فيه الاستغفار، فإنه غفور"

تا می‌توانید در ماه رجب استغفار کنید و از خدا طلب مغفرت کنید خدایی که غفور است و بسیار آموزنده و بسیار مهربان است

 "و شَعبانُ شَهري"

 ماه شعبان هم ماه من پیغمبر است

"اِستَكثِروا في رَجَبٍ مِن قَولِ: «أستَغفِرُاللّهَ»"

تا میتوانید «أستَغفِرُاللّهَ» گفتن را در ماه رجب زیاد بگویید

 "وَاسأَلُوا اللّهَ الإِقالَةَ وَالتَّوبَةَ"

 از خدا بخواهید توبه را و گذشته هایتان را از خدا بخواهید بیامرزد

 " فيما مضى، والعصمة فيما بقي من آجالكم،" 

در ماه رجب از خدا بخواهید بقیه عمرتان را پاک قرار دهد، معصومانه قرار دهد

 "وَ یُسَمِّیَ شَهرُ رَجَبٍ الاَصَبَّ"

پیغمبر می فرماید ماه رجب را ماه عصب گفته‌اند

 "وَ یُسَمِّیَ شَهرُ رَجَبٍ الاَصَبَّ"

 چون در ماه رجب بر امت من پیغمبر رحمت خداوند سرشار شبانه روز بر آن ها می بارد.

 فردا شنبه سوم رجب المرجب سالروز شهادت مظلومانه امام هادی علیه السلام را داریم میدانید امام هادی تقریباً در سن ۸ سالگی به امامت رسید و در سن ۴۲ سالگی به شهادت رسید. از زمان شهادت امام هشتم به بعد از طرف خلفای بنی عباس سختگیری نسبت به امامان معصوم شدید شد. ولی زمان امام هادی به شدت سخت تر شد اوضاع، امام هادی در مدینه بودند که توسط متوکل عباسی که از آن خلاف های بسیار قسیه القلب نسبت به امامان معصوم و شیعیان بود معروف است به اخبص خلفای بنی العباس، امام هادی را از مدینه احضارش کردند و در سامرا تبعیدش کردند، امام در محاصره نیروهای نظامی متوکل بود نیروهای متوکل عباسی هم از اقوام مختلف استخدام گرفته بودند متوکل از نظر هوش و سیاست فوق العاده بود اما از آن طرف قساوت و بیرحمی هم فوق العاده بود وقتی این دو خسیسه با هم مخلوط شود چه نتیجه های خطرناکی را میدهد. از نظر بی بند و باری همچنین نمونه بود در بین خلفا، از نظر نفرت و کینه اش نسبت به امیرالمومنین علیه السلام و امامان معصوم هم حقیقتاً کم نظیر بود. تخریب چهره ووجهه و شهرت امیرالمومنین علیه السلام در زمان متوکل عباسی به اوج خودش رسیده، تخریب آرامگاه مقدس ابی عبدالله حسین در کربلا و تبدیل کردن حائر قبل امام حسین علیه السلام را به زمین کشاورزی و ممنوع الزیارت کردن قبر اباعبدالله را برای مسلمانان این کار متوکل بود. حتی اگر متوجه می شد یک نفر سر قبر امام حسین رفته به شدت برخورد می‌کرد. قحطی و حصر اقتصادی شدید قرار دادن شیعیان زمان متوکل به اوج خودش رسیده بود تمام منافذی که شیعیان می توانستند امرار معاش کنند و درآمد کسب کنند ایشان بسته بود، به شدت شیعیان را در قحطی قرار داده بود. تبعید امام هادی به سامرا هم یکی از کارهای متوکل بود ولی امام هادی علیه السلام فعالیت های پنهانی با این که در تبعید بودند و در محاصره سربازان نیروهای نظامی متوکل بودند دست از مبارزه سیاسی پنهانی بر نداشتند، شبکه وکالت را تشکیل دادند در بین شیعیان، با یک نفر به عنوان یک کارگر معمولی ارتباط برقرار کرده بودند و او هم با افراد موسق در سراسر جهان اسلام و هر کدام از آنها در شهرهای خودشان وکالت داشتن از امام هادی علیه السلام این ارتباطات را با شیعیان امام هادی ایجاد کرد و در ادامه هم امام‌حسن‌عسگری فرزند بزرگوارشان انجام دادند. درود میفرستیم بر روح مطهرش و همه ما در قیامت با آن بزرگوار محشور شویم

رحلت مرحوم آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی را داشتیم دیدید چه جمعیتی در تشییع جنازه ایشان در قم در نجف و در کربلا آمده بودند این نشان می دهد اگر علما و بزرگانی مردمی و متدین و با نظام و انقلاب هماهنگ باشد مردم قدردان هستند. آنها که در بوق می کنند مردم از روحانیت زده شده اند از دین زده شده اند بله ما هم قبول داریم هر روحانی و هر عالمی ممکن است نتواند محبوبیت مردمی پیدا کند ولی مردم فطرتاً سالم هستند و علاقه پیدا می‌کنند و دل می بندند به کسانی که خدمتگزار حقیقی دین باشند و خدمتگزار حقیقی مکتب و انقلابشان باشند.

 شهادت مظلومانه عزیزی از عزیزان شهرستان فسا را داریم جناب سرهنگ علی اکبر رنجبر از نیروهای سبزپوش انتظامی که اهل شهرستان فسا و روستای سنان بود توسط اراذل و اوباش در شیراز در حین انجام وظیفه به شهادت رسید که خیلی این خبر ناراحت کننده بود اولاً به خانواده بزرگوار و با افتخار این شهید تبریک و تسلیت می گویم و ثانیاً به همکاران ایشان در نیروی انتظامی شهرستان و استان و همچنین به مردم بزرگوار شهرستان فسا تبریک و تسلیت دو تا نکته من اینجا بگویم

نکته اول مردم می دانند و می فهمند مجموعه پلیس و نیروی انتظامی در تمامی شرایط سخت در کنار مردم بوده و هستند و در طول ۴۳ سال گذشته انقلاب تاکنون هم همیشه شاهد شهدایی از این نیرو بوده‌ایم

 نکته دوم این است که این جنایت را به شدت محکوم می‌کنیم و شنیدیم که قاتل ایشان شناسایی شدند و دستگیر شدند و قطعاً هم انشالله به جزای عمل ننگینشان خواهند رسید

 نکته دیگر این است که ما از طرفی شاهد شهادت عزیزان نیروی انتظامی در مرزها هستیم این فابل قبول است از طرفی در درون شهرها بعضی مواقع مشاهده میکنیم عزیزانی از نیروی انتظامی مظلومانه به شهادت می رسند این قابل قبول نیست لااقل کاری کنید اجازه دفاع با سلاح را به این عزیزان سبز پوش نیروی انتظامی در محل ماموریت شان بدهید که اگر دشمنی، اراذل و اوباشی، شروری به این عزیزان حمله کردن این ها بتوانند از خودشان دفاع کنند، قانون وضع کنید تا کی شاهد باشیم پلیس در شهر ها شب و روز فکر و ذهنش این است که مردم در امنیت باشند اما یک مرتبه اراذل و اوباشی از پشت حمله کند خنجر بزند و پلیس هم نتواند دفاع کند. مسئولان محترم فکری کنید قانون تصویب کنید ابلاغ کنید نیروی انتظامی پلیس ما در محل ماموریتش اجازه داشته باشد از خودش دفاع کند.

 نکته دیگر دهه فجر را داریم چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در حال سپری کردن هستیم در این رابطه هم جناب حجت الاسلام و المسلمین قانعی قبل از خطبه ها مفصل مطالب خوبی فرمودن در رابطه با انقلاب و دستاوردهای آن خودم هم در جلسات مختلف مطالبی گفتم بعضاً رسانه ای هم شده شما هم زیاد شنیده اید در این روزها اما نکته که می‌خواهم بگویم اولاً تبریک این ایام را خدمت شما و ثانیاً تشکر از همراهی و تحمل مشکلات و ایثار شما مردن در این چهل و سه سال گذشته ثالثاً این را بدانید بعضی ها شبهه هایی مطرح می کنند، امام راحل به کمک و پشتیبانی مردم و با همکاری همراهی شاگردان خاص خودش که بعضی از آنها خاص بودند مثل شهید مطهری، شهید بهشتی، مقام معظم رهبری این جور عزیزانی، داشتیم در دوران انقلاب و قبل از آن، امام به کمک این بزرگواران با رهبری های خودشان با آن ارتباط و پیوند ملکوتی و قدسی که داشتند این نظام اسلامی را با مهندسی خاص و منحصر به فرد شان در زمان غیبت چنان پایه ریزی کردند که دوست و دشمن در سراسر دنیا بداند دل های مردم و عواطف آنها چه مردمی که انقلاب را درک کردند و چه نسل‌های بعد تا امروز که ندیدن آن انقلاب را دلهایشان گره خورده با این انقلاب و نمیشود فاصله انداخت بله ممکن است از من مسئول و من نوعی به خاطر کارهایی که کردم خوشش نیاید ولی اصل انقلاب را مردم ثابت کردند می خواهند ما ها باید خودمان را تنظیم کنیم با آن معماری که امام راحل ۴۳ سال پیش برای انقلاب انجام دادند و آن را به ثمر رساندند بالاخره هر ساله در این ایام افتتاحیه هایی می شود نکته ای که می خواهم بگویم این است که این افتتاح ها هم به اسم دستاوردهای اصل نظام اسلامی به آن نگاه کنیم چه آن افتتاح هایی که با بودجه دولتی به بهره برداری می رسد در تمام شهرهای کشور و چه آن چیزی که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام می‌شود اینها مربوط به اصل نظام است که بستر را محقق کرده، علیرغم همه مشکلات و تحریم ها و موانع نظام توانست بستری را فراهم کند تا سرمایه‌گذاری بیاید سرمایه گذاری کند در این کشور، دولتمردان در هر دولتی بیایند سرمایه‌گذاری کنند.

 راهپیمایی ۲۲ بهمن جمعه آینده اگر وضعیت قرمز نشد انشاالله راهپیمایی هست.

 وضعیت کرونا هم دارید می‌بینیم بستری ها روز به روز و لحظه به لحظه زیادتر می شود در بیمارستان

دو نکته در این رابطه خدمتتان عرض کنم اول خرکس تاکنون واکسن نزده یا هر سه دوز آن را نزده خواهش می کنیم به مراکز واکسیناسیون در سراسر شهرستان بروند واکسن خودشان خصوصاً دوز سوم را بزنند.

 دوم فاصله گذاری ها و دستورالعمل های بهداشتی را تا میتوانید رعایت کنید

فصل زمستان در حال سپری شدن هست و بهار و تابستان هم نزدیک می شویم یکی از مشکلاتی که من هر ساله می بینم در شهرستان در تابستان خصوصاً این است که روستاییان عزیزمان در سراسر منطقه با مشکل کمبود یا قطعی آب روبرو هستند مسئولان محترم الان به فکر رفع مشکل باشند تدبیر کنند بدانند که تابستان این احتمال هست که این عزیزان در تابستان دچار سختی شوند الان در فکر حل آن باشید از همه شما تشکر می کنم

 اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ

«قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ ﴿٣﴾ وَ لَمْ يَکُنْ لَهُ کُفُواً أَحَدٌ (۴﴾»

و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

:کلیدواژه‌ها
"نماز جمعه فسا"
اخبار مرتبط
نام:                       

پست الکترونیک:  
نظر شما:  

فیلم
صوت
پربازدیدترین ها
آخرین اخبار