|
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳,Apr 27 2024 شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳,Apr 27 2024 شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳,Apr 27 2024
۳۰ بهمن ۱۴۰۰ " "
کد خبر: 3454

خطبه های نماز جمعه 22 بهمن ماه 1400 مصادف با 9 رجب 1443 فسا

امام جمعه فسا: یکی از دستاوردها و ثمرات انقلاب مردم در سال ۵۷ به رهبری امام راحل رضوان الله تعالی علیه، علیرغم آنچه در اذهان عمومی بر اثر تبلیغات و سطحی‌سازی رسانه‌ها روی داده مسأله شکوفایی دین در جامعه بود. اگرچه رسانه ها دائماً مسأله‌ی دین‌گریزی در جامعه را طرح می‌کنند ولی توجه ندارند که ناخواسته اعتراف به حضور دین در جامعه می‌کنند. دین‌گریزی فرع بر این است که دینی وجود داشته باشد. مرحوم بازرگان در خاطراتش می‌نویسد که در دهه ٢٠ بعد از اقتدار و اوج تبلیغات رژیم پهلوی اگر می‌خواستیم در دانشگاه‌های ایران یک انجمن اسلامی تشکیل دهیم در کمال تعجب می دیدیم قسمت اعظمی از دانشگاهیان نه اینکه اسلام را نمی شناسند بلکه افرادی که آشنا به احکام عادی دین باشند کمتر از انگشتان دست بودند. ولی امروز در جای جای کشور و بخش‌های مختلف جامعه از احکام شریعت و مسائل شرعی سؤال می‌شود و مراسمات و مناسک دینی را در سطح جامعه مشاهده می کنیم. اگر چه تا به آنچه متوقع است فاصله داریم و این به خاطر برخی موانع بوده و اساساً حرکت‌های اجتماعی وقتی شروع می‌شود زمان ۴٠ سال جهت غلبه پیدا کردن‌ش خیلی زمان زیادی حساب نمی‌شود. لذا به این تبلیغات و نظرسنجی‌های مرسوم در این رابطه نمی توان تکیه کرد. اگر این انقلاب ۵٧ را نداشتیم و حکومت طاغوت به حیات خودش ادامه پیدا کرده بود در همان دهه ٧٠ چیزی به نام دین و معنویت از جامعه رخت بسته بود و بی‌دینی و لائیسیته و آته‌ایسم قوت گرفته بود و امروز تمامی عَلَم‌ها و نشانه‌ها و علائق دینی کمرنگ و یا جمع شده و یا تغییر ماهیت داده بود و یا با یک عرفی‌نگری در سطح قوانین مختلف حقوقی، اقتصادی، پزشکی و امثال آن مواجه بودیم. اگرچه این انقلاب رویش‌های زیادی در طول دوران انقلاب داشته که موارد و مصادیق آن فراوان است ولی اساساً حرکتی را که امام راحل در سال ۴٢ شروع کردند و به پیروزی انقلاب سال ۵۷ منجر شد به معنای وسیعتر، رویش‌های عظیمی چون شهید مطهری و شهید بهشتی و مقام معظم رهبری و شهید سید محمد باقر صدر و آیة الله سیستانی در عراق و سید حسن نصرالله در لبنان و عیسی قاسم در بحرین و سرداران بزرگ شهیدی همچون حاج قاسم سلیمانی و جوانان شیعه در کشمیر و پاکستان و افغانستان و دیگر مناطق عالَم داشت بلکه مهم‌تر از همه اینکه این انقلاب امام، مذهب شیعه را از یک حالت فرقه‌ای، حصارگونه و انزوا خارج و به اذهان عمومی جوامع کل دنیا عرضه داشت. وقتی این انقلاب، از شیعه قرائتی بزرگتر و وسیع‌تر و درخور ارائه کرد طبعاً افرادی با افکار عالی، با آمال و اهداف و آرمان‌های بزرگتر تحویل جوامع بشری می دهد و این بزرگترین رویش انقلاب است. امام جمعه فسا در ادامه خطبه دوم یاد و نام شهید دوران انقلاب ۵٧ فسا شهید محمد یوسف خضری و مرحوم آیة الله ارسنجانی را گرامی داشت. قبل از برگزاری نمازجمعه امروز، مراسم رژه موتوری و خودرویی به مناسبت ٢٢ بهمن از میدان شهدا تا میدان مصلی فسا به صورت باشکوهی برگزار شد.

خطبه های نماز جمعه  22 بهمن 1400 مصادف با  9 رجب 1443 فسا

خطیب جمعه: حسین جمالی زاده

خطبه اول:

السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

بسم الله الرحمن الرحیم

الْحَمْدُ وَ الثّناء لِلَّهِ رَبِّ  الْعَالَمِين، ثُمَ الصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ علی سیّدنا و نبیّنا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّد صلواتُ اللهِ وَ سَلامُه عَلَیهِ و عَلی آله، الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ، سِیَّمَا بقیةِ الله في الاَرَضین، روحی وَ أَرْوَاحُ الْعَالَمِینَ لِتُرَابِ مَقْدَمِهِ الْفِدَاء. وَ لَعْنَةُ الدائم عَلَی أَعْدائِهِمْ مِنَ الْآنَ، إِلَی قِیَامِ یَوْمِ الدِّین،

عبادالله اُوصِي نَفسی ﻭﺇﻳﺎﻛﻢ بِتَقوَی الله، و اتِّبَاعِ أَمْرِه وَ مُجانِبَة نَهیِه

قالَ اللَهُ الْحَكيمُ في‌ كِتابِهِ:

« الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ »

در خطبه اول خودم را و سپس همه شما حضار محترم را توصیه می کنم به رعایت حدود الهی انجام واجبات و ترک محرمات

 بحثی که در خطبه اول داشتیم امروز پی بگیریم و ادامه می دهیم در رابطه با ۲۲ بهمن و دهه فجر یکی دو نکته هست که در خطبه دوم محضرتان خواهیم داشت. عرض کردیم در خطبه های اول گذشته یکی از معانی عدالت که عینیت خارجی پیدا می کند عدالت در ارتباط با خداوند متعال است. ما گفتیم عدل و عدالت در چهار معنا عینیت پیدا می کند، یکی از آن معانی در ارتباط با خود خداوند متعال است که معنایش این است عدل یکی از صفات برجسته خداست. اعتقاد به اینکه خدا عادل است و به تعبیر دیگر خدا ظالم نیست.

این عدالت خدا در سه مقوله و سه حوزه معنا می دهد اولین حوزه اش را با استفاده از آیات و روایات محضرتان داشته باشم قسمت چهارم عدالت بعد از این سه حوزه در خطبه‌های هفته‌های بعد که مهمترین مسئله عدالت است آن وقت خواهیم گفت، این عدالتی که مرتبط با خداست و اعتقاد داریم خدا عادل است در سه زمینه و حوزه، اول حوزه اینکه می گوییم خدا عادل است در حوزه نظام آفرینش و خلقت است. خداوند متعال در عالم تکوین هرچه را خلق کرده عادلانه آفریده اعم از انسان، حیوان جمادات، گیاهان و نباتات، مادیات، مجردات و هرچه در آسمان ها و سیارات و کهکشان ها و غیره است، تمام اشیا و موجوداتی که خدا خلق کرده بر مبنای نظام عدالت است. عدالت را مامعنا کردیم یعنی چه

 " العَدلُ وَضْعُ كُلِّ شَي‌ءٍ في مَوْضِعِه "

هر چیزی را در عالم سر جای خودش قرار دادن و

"اِعْطاءُ كُلِّ ذي حَقٍّ حَقَّهُ به سبب استحقاقه "

هر صاحب حقی را هر چیزی که استحقاق دارد به او داده شود این عدالت گفته می‌شود. خداوند در این عالم هرچه را آفریده سر جای خودش قرار داده و هر موجودی هر استحقاقی در نظام آفرینش دارد به او داده شده

 اما یک دادن‌هایی کسبی است و اختیار به من و شما داده تا خودمان کسب کنیم اما آن چیزی که اختیاری نیست خداوند متعال به صورت کلی می‌شود گفت همه چیز را سر جای خودش قرار داده و هر صاحب استحقاقی را به حقش رسانده ممکن است شبهاتی باشد که ان شاءالله جواب می دهیم در ادامه

در نظام آفرینش که می‌گویم خدا عادل است اولاً خدا افاضه وجود به هر موجودی کرده وجود و هستی را و بودن را به من و شما داده که هستیم، هر موجودی بالاخره هست چه کسی هست کرده، خداوند

 دوم افاضه کمال آن حقوق و آن چیزی که نیاز اولیه است تا به حرکت در بیاید و به هر موجودی هم این نیاز را فراهم کرده

 نکته دوم می‌خواهند از آیات و روایات هم استفاده کنم اگر کسی بگوید به چه دلیل خداوند عادل است به این معنا در عالم هر چیزی را به هر صاحب استحقاقی داده و هر چیزی را سر جای خودش قرار داده، خداوند این نظام آفرینش را بر مبنای نظام احسن آفریده یعنی بهترین نظام شما ببینید تک تک آدم ها در میان این همه موجودات اگر غیر از این می آفرید نغز بود مثلا به جای اینکه دو تا چشم در پیشانی قرار دهد در پشت سر قرار دهد یا به جای دو چشم یک چشم در پیشانی بود یا به جای دو دست چهار دست می داد دیگر بهتر از این تصور نمی‌شود کرد. اگر کسی بگوید خدا این جور آدم را می آفرید بهتر بود قطعاً عالم به دقایق امور نیست چون از نظر علمی هم ثابت شده، این انسان با این شکل و ترکیب و با این دستگاهها سرپاست و بهترین مخلوق و اشرف مخلوقات است. جانوران هم همین است اگر بخواهد این نظام عالم خلقت تکامل پیدا کند و حرکت پیدا کند به سوی کمالات خودش باید تفاوت هم باشد، تبعیض نیست ببینید اگر در یک شهر همه یک شغل و هنر و حرفه داشته باشند، زندگی ها فلج می شود. پیشرفت یک شهر به این است که آدم‌ها در حرفه های مختلف تقسیم شود و هر کس یک هنری داشته باشد. نظامی رو به پیشرفت است و جامعه ای رو به تکامل است و جامعه پویا است که از همه شغل ها و حرفه ها در آن باشد همچنین اگر همه قیافه ها و استعدادهایشان مثل هم باشد آن هم مشکلاتی خواهد داشت. خوبی نظام خلقت این است که متفاوت آفریده شده

 مولود فردا امام جواد علیه السلام یکی از فرمایشات ایشان این است، مردم اگر خدا همه را مثل هم می آفرید بدانید آن جامعه هلاک می شد و اگر یک روز آمد در یک شهر یا روستا یا کشور همه مثل هم شدند و همه مثل هم فکر کنند و سلیقه هایشان هم مثل هم باشد بدانید نابودی آن جامعه فرا رسیده.

 علامت و کد و رمز پیشرفت جامعه تفاوت است، هم تفاوت در شکل و ظاهر و هم تفاوت در استعدادها و استحقاق ها و هم تفاوت در شغل و منصب و غیره و حتی تفاوت در امیال و علاقه ها

 خدا عادل است یعنی این جور آفریده، به خاطر اینکه از نظر عقلی، عقل و عدالت چیز خوبی است و در برابرش ظلم چیز بدی است. خدا اگر بخواهد عادل نباشد یعنی اهل ظلم است و تبعیض است، اگر خدا اهل ظلم و تبعیض باشد با حکمت خدا نمی سازد یا اگر بگوییم خدای نکرده خدا ظالم است کسی که ظالم است یا جهالت دارد و ظلم مرتکب می شود یا این که می فهمد ولی ناشی از نقص فقر و نیاز است ، چرا فلانی ظلم می کند، چون این یک نیاز دارد باید ببینیم نیاز درونی اش چیست که ظلم در حق دیگران می کند. پس خداوند متعال عادل است چون خدا حکیم است، خدا نیازمند نیست، فقر در وجود خدا راه ندارد. خداوند عادل است و عقل هر انسانی این مسئله را میفهمد

 وجود مقدس پیغمبر خاتم محمد عبدالله صلی الله علیه و آله و سلم در روایتی که هم در کافی و هم در وسائل الشیعه است می‌فرمایند

"بِالْعَدْلِ قامَتِ السَّماواتُ وَ الاَرْضُ"

خداوند متعال تمام عالم را آسمان ها و زمین را بر مبنای عدل سر پای خودش نگه داشته، شما ببینید هزاران سال کره زمین در فضا دور خورشید میچرخد ولی این نظم به هم نمیخورد این بر مبنای عدل الهی است در قرآن هم داریم که از زبان حضرت موسی پیامبر خطاب به فرعون دارد که

«قَالَ رَبُّنَا الَّذِي أَعْطَىٰ كُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَىٰ»

ای فرعون خدای من کسی است که به هر موجودی در این عالم خلقت در شأن خودش را داده و هدایتش هم کرده یعنی بر مبنای نظام عادلانه خودش آن را در جای خودش قرار داده و به او فهمانده به کدام سمت و سو حرکت کند.

 در رابطه با انسان داریم

«لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ»

 خداوند متعال خلقت انسان را بر زیباترین و بهترین شکل ممکن آفریده و قرارداده.

در رابطه با خورشید و ماه و ستارگان می‌فرمایند

«وَالشَّمْسُ تَجْرِي لِمُسْتَقَرٍّ لَهَا »

مردم نمی بینید خداوند متعال خورشید را این جور قرار داده به سمت و سوی مستقر خودش

«ذَٰلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ»

این نوعی اندازه گیری و جزو مقدرات خداوند عزیز قدرتمند عالم است

«وَالْقَمَرَ قَدَّرْنَاهُ مَنَازِلَ »

 ماه را نمی بینید که منزلهایی بر آن قرار داده، طلوع می کند، غروب می کند، کوچک می شود بزرگ می شود

« حَتَّىٰ عَادَ كَالْعُرْجُونِ الْقَدِيمِ »

مثل چوب های خشک نازک میشود و در نهایت دوباره برمی‌گردد مثل اولش کامل میشود

« لَا الشَّمْسُ يَنْبَغِي لَهَا أَنْ تُدْرِكَ الْقَمَرَ »

خداوند طوری آفریده که خورشید بر مدار خودش نه می تواند با ما برخورد کند

« وَلَا اللَّيْلُ سَابِقُ النَّهَارِ »

شب و روز را پشت سر هم قرار داد و طوری هم قرار داده که یکبار اتفاق نمی‌افتد شب و روز قاطی شود

« وَكُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ »

تمام ستارگان و سیارات را خداوند متعال در این فضا شناور کرد در مسیر خودش تا به هم نخورند. همچنین آیات شریفه زیادی داریم در در رابطه با موجودات و مخلوقات دیگر، خداوند متعال عادل است یک معنایش همین است نظام عالم را بر مبنای عادلانه و عدالت استوار کرده

 نکته دوم بعضی وقتها می بینیم در بین ما انسانها احساس می‌کنیم استحقاق بیشتری داریم ولی خداوند متعال کم گذاشته اینها در بحث عدالت خدا مطرح است که اگر لازم باشد در جمعه های آینده محضرتان مطرح خواهیم کرد.

اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ

« وَالْعَصْرِ ﴿١﴾ إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ ﴿٢﴾ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿٣﴾ »

 

 

خطبه دوم:

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ

الْحَمْدُ وَ الثّناء لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين، ثُمَ الصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ علی سیّدنا و نبیّنا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّد صلواتُ اللهِ وَ سَلامُه عَلَیهِ و عَلی آله، الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ،

اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى عَلِيٍّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ،

 وَ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ الطَّاهِرَةِ فَاطِمَةَ [الزَّهْرَاءِ] سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ،

 وَ صَلِّ عَلَى سِبْطَيِ الرَّحْمَةِ، وَ إِمَامَيِ الْهُدَى، الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ سَيِّدَيْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ،

 وَ صَلِّ عَلَى أَئِمَّةِ الْمُسْلِمِينَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ، وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ، وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ، وَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ، وَ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى، وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ، وَ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ، وَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ، وَالْخَلَفَ الْقاَّئِمُ الحجة بن الحسن العسکری رُوحِی وَ اَرْواحُ الْعَالَمیِنَ لِتُرابِ مَقْدَمِه اَلْفدَاء

 اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی من أَعْوَانِهِم و شِيعَتِهِم و مُحِبِّیهِمْ وَ أَنْصَارِهِمْ و مُسْتَشْهَدينَ بَیْنَ أَيْدِيهِمْ

اُوصِيكُم عِبادَ اللّهِ و نَفسی بِتَقوَی الله،

بندگان خدا تقوای خداوند متعال را مد نظر داشته باشید خصوصاً تقوای مثبت، ما دو جور تقوا داریم یک تقوای منفی داریم، خوب است ولی کارایی چندانی ندارد و یک تقوای مثبت داریم.

 تقوای منفی این است که آدم با همه حالت انزوا به خود بگیرد و بگوید من کار به مردم و جامعه ندارم، خلاصه خدا و عبادت را در تنهایی معنا کرده و دیگر خیری به جامعه نمی رساند در اصطلاح علمای اخلاق به این تقوای منفی می گویند خوب است ولی تقوایی که اثرگذار باشد در جامعه ندارد و فقط گلیم خودش را بالا می کشد ولی دست دیگران بگیرد و ارشاد کند و در جامعه اثرگذار باشد نیست.

 تقوای دوم تقوای مثبت است انسان در جامعه باشد، همه چیز را ببیند، نزدیک سفره‌های گناه باشد ولی معصیت نکند. نزدیک جاهایی باشد واجبات را فراموش کنند یا به وقتش انجام ندهند این در آن لحظه داد بزند بگوید واجب الهی فراموش می‌شود مثل سردار سلیمانی واقعاً نمونه خوبی بود در صحنه‌های نبرد در سوریه و عراق خاطراتی که از او نقل میکنند در اوج مبارزه هست اما وقت نماز که می رسد همانجا سجاده یا مهرشو می‌گذارد و نمازش را میخواند. در اوج صحنه جهاد انسان با حلال و حرام و ترک واجب ممکن است روبرو بشود ولی خود کنترل است رعایت می‌کند. می‌خواهم بگویم این تقوا، تقوا های مثبت است که نمونه‌اش امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه السلام است که می فرمایند

" وَ اللَّهِ لَوْ أُعْطِيتُ الْأَقَالِيمَ السَّبْعَةَ بِمَا تَحْتَ أَفْلَاكِهَا عَلَى أَنْ أَعْصِيَ اللَّهَ فِي نَمْلَةٍ أَسْلُبُهَا جُلْبَ شَعِيرَةٍ مَا فَعَلْتُه"

به خدا قسم اگر در این دنیا تمام کره زمین و دیگر کرات آسمانی را در کف دستم قرار دهند و بگویند تو پادشاه همه این عالم هستی اما به یک شرط به شرط اینکه یک پوست جوی را از دهان موجه به ناحق بیرون بکشم و ظلم در حق یک مورچه کنم و حفظ کنم این قدرت را، به خدایم قسم چنین نخواهم کرد.

این تقوای مثبت هست، یعنی آدم در متن و در معرض قدرت باشد ولی حاضر نشود حق و عدل و تقوا را زیر پای خودش بگذارد، این درجه بالاترینش میشود عصمت. عصمت انبیا و معصوم بودن ائمه طاهرین در مدار همین تقوای مثبت است که مراحلی دارد و آخرین مرحله اش معصومیت است. اوصیکم و عبادالله و نفسی به تقوالله

 دهه فجر امسال هم امروز تمام شد ۲۲ بهمن ماه داریم امروز هم به عنوان بیست و دو بهمن چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب را داشتیم اولاً تبریک می گویم نظرتان و ثانیاً تشکر از راهپیمای خودرویی با عظمتی که در شهرستان به راه افتاد توسط مردم شریف

دو نکته اینجا محضرتان داشته باشند در رابطه با دهه فجر و انقلاب و ۲۲ بهمن زیاد سخنرانی شده و زیاد گفته شده ولی من در این وقت کم دو نکته که به نظر می‌رسد  شاید تحلیل و معنا کردنش تازگی داشته باشد برای شما می‌خواهم محضرتان داشته باشم و استفاده ببریم

نکته اول این است که انقلاب ۵۷ مردم ما به رهبری امام راحل اعلی الله مقامه الشریف اولاً ثمرات و آثار و دستاوردهایی داشته که جای خود گفته شده و باید هم گفته شود. یکی از آن ثمرات را می‌خواهم اشاره کنم که همین را برعکس ممکن است به جامعه ما تزریق کنند. یکی این است که علیرغم آن چیزی که در اذهان عمومی ملت بر اثر تبلیغات سطحی رسانه‌ای دشمنان روی داده این اثری که می‌خواهم عرض کنم این است که این انقلاب حقیقتاً موجب شکوفایی دین در جامعه شد. تبلیغات و رسانه دائماً به صورت مستمر بمباران زیاد مسئله دین گریزی را الان مطرح می‌کنند بلکه از ۱۰ سال قبل تا الان مطرح می‌شود. در جامعه امروز دین‌گریزی اتفاق می افتد ولی همان هایی که این حرف‌ها را می‌زنند حداقل این است که اگر راست می گویند و در ادعای شان صادق هستند که دین گریزی الان وجود دارد بسیار خوب این حداقل مسئله است دین گریزی فرع بر این است که دینی باشد تا دیگران بگریزند از آن، اینکه طرف بگویند دین گریزی اتفاق می‌افتد ناخواسته اعتراف می کند به وجود دین در جامعه و قبول دارد حضور دین در جامعه را این یک نکته جواب فی الجمله ای است که به اینها باید داده شود. اگر کسی به صورت دقیق و علمی و برهانی وارد این مسئله شود می بیند که این انقلاب ۵۷ ما اگر نبود در ۴۳ سال پیش و حقیقتاً در رژیم طاغوت و پهلوی به حیات خود ادامه داده بود مطمئناً چیزی امروز به نام دین و معنویت در جامعه نداشتیم.

 قطعاً ما و نسل ما و مردم ما در دامن بی دینی و لائیسیته وآتئیسم، فضای معنویتی که در دنیا امروز پیدا شده دقیق که بشویم برگرفته از انقلاب اسلامی ایران است. در کتاب ها مربوط به قبل از انقلاب زیاد نوشته شده ولی من یک کتابی را می خواهم معرفی کنم کسی که ممکن است بالاخره اشکالاتی هم داشته اوایل انقلاب خودش را هم کنار کشید، آقای بازرگان اولین نخست وزیر دولت موقت در سال ۵۷ ایشان یک کتاب دارد به نام خاطرات، ایشان در این کتاب جمله ای دارد می‌گوید در دهه ۲۰ یعنی بعد از اینکه رضاخان تبعید شد و محمدرضا پهلوی به حکومت رسید چند سال بعد از محمدرضا پهلوی در مسائل مختلف کشور با قدرت برخورد می کرد، تمام تبلیغاتی ها و رسانه های آن زمان در خدمت محمدرضا پهلوی بودند. ایشان می نویسد در دانشگاه های ایران اگر می خواستیم یک گروه دینی تشکیل دهیم به اسم انجمن اسلامی در کمال تعجب می دیدیم قسمت اعظمی از دانشگاهیان نه این که اسلام را نمی شناسند بلکه بالاتر، افرادی که آشنایی به احکام سطحی و ظاهری دین و اسلام باشد کمتر از انگشتان دست ما بود.

کتابی هست به نام صعود چهل ساله که انصافاً زحمت کشیده شده برای این کتاب، یک بخشی در رابطه با رشد معنوی و باورهای مذهبی بعد از انقلاب و قبل از انقلاب مقایسه کرده، امروزه نگاه کنید در جای جای کشور ما در بخش های مختلف جامعه، اقشار مختلف حداقل از احکام شریعت و مسائل شرعی سوال می شود. شما دفاتر استفتائات مراجع تقلید ببینید چه خبر است، این خبرها نبود اینکه مردم در گوشه و کنار کشور تلفن می‌زنند و سوال شرعی می پرسند، همین دفاتر امام جمعه در شهرها، این سوال شرعی پرسیدن معنایش چیست؟ یعنی پایبند به دین است هر چند تا به آنچه که مد نظر و متوقع است از انقلاب و نظام اسلامی ما فاصله خیلی داریم که این هم به خاطر برخی موانع دیگر است. ولی در عین حال الان آن فضای دینی را احساس می کنیم علاوه بر مسائل دیگر که جلوه‌های دین است بگذریم ماه رمضان، اعتکاف و غیره داریم ما

نکته دیگر اساساً حرکتهای اجتماعی وقتی شروع میشود چهل سال جهت غلبه پیدا کردن آن هم طبق شرایط خودش باشد، ۴۰ سال زمان زیادی حساب نمی‌شود بخواهیم فرهنگی را غالب کنیم بر فرهنگ دیگر لذا بعضی از تبلیغات و نظرسنجی ها روی این ها نمیشود تکیه کرد.

 اگر حکومت پهلوی و طاغوت ادامه داشت و این انقلاب و ما نداشتیم مطمئن باشید با آن وضعیت و ساز و کارهایی که نظام طاغوت در کشور داشت پیاده می کرد قطعاً در دهه ۷۰ اساساً دینی ما در جامعه نمی دیدیم و تمام علم ها و نشانه ها و علائق دین کمرنگ یا جمع شده بود یا ممکن بود ظاهراً دینی باشد ولی تغییر ماهیت داده بودند و یا با دین زدایی ولو با یک عُرفی نگری در سطح قوانین مختلف، ما با اینجور چیزها مواجه بودیم. میخواهم بگویم این مسئله دین گریزی که مطرح می‌کنند این بدون مبنای علمی است و بدون مبنای یقینی و بدون ساز و کارهای مرسوم که در دنیا می خواهند بررسی کنند مسائل یک کشور و جامعه را، حقیقت چیزی است که من اشاره کردم و نکاتی را گفتم

نکته دوم مسئله رویش‌های انقلاب است. بعضی وقتها مسئله رویش مطرح می‌شود فکر ما می رود به این که دوتا جوان متدین هستند بله اینها هست ولی رویش ها که در فرمایشات حضرت آقا هست بالاتر از این است، وسیع تر از این معناست. ما در رابطه با رویش های انقلاب این عقیده را داریم سال ۴۲ که آغاز انقلاب حقیقی امام راحل و حرکت امام راحل بود رویش های عظیمی از آنجا شروع شد، همچون شهید مطهری که بعد از ۴۰ سال از شهادتش می‌گذرد و هنوز زنده است در بین ما و اسم و کتاب هایش هنوز است از دست پروده های امام و انقلاب است، شهید دکتر بهشتی و مقام معظم رهبری این شخصیت که دنیا را متحیر کرده، از دست پرورده های امام و انقلاب است. رویش های انقلاب را یک مقدار وسیع تر بگیریم شهید آیت الله سید محمد باقر صدر که هنوز این کتاب هایی که نوشته تازگی دارد و مثل ندارد این کتابها و نوشته های ایشان همین حضرت آیت الله سیستانی ایشان از شاگردان امام راحل در عراق بود بعضی‌ها می‌خواهند مصادره کنند و ببرند جای دیگر نه اینها از رویش های انقلاب است، از رویش های انقلابی است که از شهدای ما آبیاری شده، سرداران شهیدی که ما در کشور داشتیم همین شهید سلیمانی ها از رویش های انقلاب است. عزیزانی که در سراسر دنیای شیعه مشغول هستند و زنده کردند مکتب شیعه را همچون سید حسن نصرالله در لبنان، عیسی قاسم در بحرین و همچنین جوانان شیعه در کشمیر و هند و پاکستان و افغانستان و دیگر مناطق عالم، بالاتر عرض کنیم، مذهب شیعه از یک حالت فرقه ای و حصار گونه ای که هیچ کس احوالش را نمی‌پرسید این مذهب از آن حالت در آمد و در اذهان عمومی کل دنیا عرضه شد. این جزو رویش‌های انقلاب ماست وقتی این انقلاب دنیای شیعه را بزرگتر کرده طبعاً افراد و شخصیت ها با آمال و اهداف بزرگتر هم تحویل جوامع بشری داده. امروز شیعه در دنیا زنده است میخواهم بگویم رویش‌های انقلاب را خیلی وسیع تر در نظر بگیرید یک قطره از رویش های انقلاب در درون کشور خودمان می بینید که اقیانوسی شده است در دنیا جاری است. افتخار می کنیم در چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب این ها را می فهمیم و می دانیم این فقط در بعد دین و معنویت بود، در مسائل سیاسی، در مسائل استقلال، آزادی، اجتماعی،  اینها بماند.

 دومین مسئله امروز میلاد با سعادت امام جواد علیه السلام فردا دارید و همچنین سیزدهم رجب سه شنبه میلاد با سعادت امیرالمومنین علیه السلام و همچنین اواخر هفته وفات شهادت گونه حضرت زینب سلام الله علیها پنجشنبه پانزدهم رجب داریم خدمت همه شما تبریک و تسلیت عرض می کنم

در این دهه فجر هم یادی کنم از شهید عزیز دوران انقلاب که در سال ۵۷ در فسا به شهادت رسید شهید محمد یوسف خضری در راهپیمایی ۲۱ آذر ماه ۵۷ با تیراندازی ماموران رژیم پهلوی به شهادت رسید در همین خیابان امام و یادی کنیم از مرحوم آیت الله ارسنجانی در خاطرات شهید خضری که مطالعه می‌کردم مرحوم آیت‌الله ارسنجانی در مبارزات ها راهپیمایی و تشییع جنازه این شهید که چه جور تشییع شود که آخر نگذاشتند مامورین نکاتی نوشته شده ارواح همه شهدای شهرستان فسا با امام حسین علیه السلام محشور باشد.

 یکی از پزشکان متعهد شهرستان جهت رفاه حال همشهریان عزیزمان درمانگاهی را با بخش‌های مختلف راه اندازی کرده به نام درمانگاه امام علی علیه السلام من رفتم دیدم انصافاً خیلی هزینه شده و تمام دار و ندار شان این دو پزشک سرمایه گذاری کردند روی این درمانگاه که به همین زودی مجوز هایشان که حل شد افتتاح خواهد شد من تشکر می کنم این خدمت بزرگ هم به جامعه پزشکی و هم به مردم شهرستان فسا هم جای خوب قرار گرفته و هم بخش های مختلف و سرویس دهی های مختلف پیش بینی شده

با عنایت به مفاد بند ۳۳ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر ضرورت شفاف سازی نظام توزیع و قیمت گذاری و روزآمد سازی شیوه های نظارت بر بازار و قیمت های بازار مقرر گردیده واحدهای تولیدی نسبت به درج قیمت تولیدکننده روی کالاها اقدام کنند در حال حاضر ۵۱ قلم کالا مشمول قرار گرفته به درج نرخ مربوطه اقدام کرده و واحدهای صنفی هم باید با اضافه کردن ضریب سود به درج قیمت مصرف کننده اقدام کنند که این باعث می شود دست دلالان و سودجویان قطع گردد. الان یکی از دستور العمل هایی که آمده قیمت تمام شده کارخانه روی اجناس زده شود یعنی مغازه‌داران موظف می‌شوند جنسی که از کارخانه تولید میشود و توسط واسطه ها به اینجا می رسد کار ندارند واسطه چند می‌گیرند و این از کجا میخرد مهم این است که قیمتی که در کارخانه تمام میشود روی جنس زده شود. اگر عزیزان صنعت و معدن و نظارتی ها درخواست کردن از شهروندان ما این به نفع شهر و بازار است اما قیمت کارخانه که زده شد مشتریان محترم این حق را به صاحب مغازه بدهند که این قیمت تمام شده کارخانه است و درصدی هم روی این قیمت می کشد و جنس را تحویل می دهد اتفاقاً این کار به نفع مردم و مصرف‌کننده است دیگر این دلالان که این وسط چندین واسطه میخوردند تا به دست مصرف کننده برسد حذف می شود مردم و بازاریان عزیزمان اگر همکاری کند امید هست انشاالله وضعیت بازار ما یک حالت عادی پیدا کند.

 اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ

«قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ ﴿٣﴾ وَ لَمْ يَکُنْ لَهُ کُفُواً أَحَدٌ (۴﴾»

و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

 

 

:کلیدواژه‌ها
""
اخبار مرتبط
نام:                       

پست الکترونیک:  
نظر شما:  

فیلم
صوت
پربازدیدترین ها
آخرین اخبار