|
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳,May 04 2024 شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳,May 04 2024 شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳,May 04 2024
۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ " "
کد خبر: 3962

خطبه های نماز جمعه ١٠ فروردین ١٤٠٣ مصادف با ١٨ رمضان ١٤٤٥ فسا

حجة الاسلام والمسلمین جمالی زاده امام جمعه فسا: اگرچه روز سیزده فروردین به عنوان روز طبیعت مورد مخالفت اسلام واقع نشده و هر ساله مردم به دامن طبیعت خدادادی رفته و استفاده می برند ولی تقارن سیزده به در امسال با روز شهادت و عزای حضرت مولی الموحدین امام امیرالمؤمنین علیه السلام را در این کشوری که متعلق به اهلبیت علیهم السلام است را خیلی مواظبت کنیم.

حجة الاسلام والمسلمین جمالی زاده امام جمعه فسا:
 اگرچه روز سیزده فروردین به عنوان روز طبیعت مورد مخالفت اسلام واقع نشده و هر ساله مردم به دامن طبیعت خدادادی رفته و استفاده می برند ولی تقارن سیزده به در امسال با روز شهادت و عزای حضرت مولی الموحدین امام امیرالمؤمنین علیه السلام را در این کشوری که متعلق به اهلبیت علیهم السلام است را خیلی مواظبت کنیم. کمترین حرمت‌شکنی در آن اتفاق نیافتد که با تجربه دریافتیم که رعایت نکردن حرمت برخی ایام که متعلق به اهل‌بیت است خصوصاً عاشورا و بیست و یکم ماه رمضان در همین دنیا عواقب دارد.

 هر چیزی در این جهان ظاهری و قالبی دارد و روح و باطنی و حقیقتی. مجموعه جهان هستی نیز از این قانون مستثنی نیست و انسان نیز دارای ظاهر و باطنی‌ست. همچنین دین مقدسی که ما مأمور به تدین به آن دین هستیم دارای ظاهر و باطن است.
باید توجه داشت که مناسک دین و اعمال و عبادات بدون توجه به آن روح و حقیقت هیچ ارزش و تأثیری ندارد. ظاهر دین عبارت است از انجام اعمال و افعال ظاهری كه از طرف شارع مقدس دستور آنها رسیده است و همه آنها لازم الاجراست. اما روح دین عبارت است از متأثر شدن ضمیر و باطن انسان به نور ایمان و صفا و معرفت و متخلق به اخلاق قرآنی.
آن كس كه دینش از حدود انجام اعمال و مناسک ظاهری تجاوز نكرده و قلب و جانش به نور عرفان و محبت ذات اقدس الهی و اخلاق و تعبد و تسلیم در برابر خداوند منوّر نگشته، از ثمرات و خاصیتهای دین بهره وافی نمی برد.
یك فرد یا یك جامعه زمانی می تواند که از مزایای دنیایی و آخرتی دین بهره‌مند شود كه روح دین در او دمیده و با دل و جانش عجین شده باشد.
روح دین است كه به دل صفا و محبت داده و عقل و فكر را توسعه و زنگ آلام و كدورتها را از دل می زداید و حس تراحم و تعاطف و مهربانی و برادری ایجاد می كند و در نهایت شخص را طوری می سازد كه از انس با حق تعالی و ایثار و نفع رساندن و دستگیری از غیر لذت می برد.

 در خصوص تذکر حضرت آیة الله دژکام نماینده محترم ولی فقیه در استان  در جلسه تفسیر در مسجد نصیرالملک شیراز که در فضای مجازی نیز منعکس شد لازم می دانم چند نکته را تذکر دهم؛
اولا؛ سالهاست که متدینین و اهالی فرهنگ نسبت به حرمت ‌شکنی مساجد و آثار مذهبی تذکر می دهند. مسجد جای عبادت است. آنکه این بناها را تاسیس کرده هم همین نیت را داشته و خانه خدا، با امکنه و ابنیه دیگر تفاوت می کند. چه عکس هایی که در این سالها از این مساجد به نیت های مختلف در فضای مجازی بارگزاری نشد.
▫️اساسا این از دردهای زمانه ماست که در فضای مجازی با جمعیتِ قلیل بی‌فرهنگی طرف هستیم که برای دیده شدن همه آداب و رسوم را زیر پا می گذارند. پدر و مادر خویش را برای دیده‌شدن مضحکه می کنند. معلم‌نما از شاگردان معصوم برای دیده شدن استفاده می کند. پدر و مادر، طفل معصوم خویش را ابزار کسب درآمد می کنند. و برخی با مسجد، خانه خدا چنین می کنند. این رویه غلطی است که عده‌ای در پیش گرفته‌اند.
▪️در خصوص تصحیح رفتار این جماعت با پدر و مادرشان، فرزندشان، دانش‌آموزان و موارد دیگر شاید نشود و نتوانند یا نخواهند کاری کنند اما با هنجارشکنی در بناهای مذهبی که می شود فرهنگ‌سازی کرد.

ثانیا؛ نکته‌ای که آیة الله دژکام تذکر دادند بسیار مهم است، فرهنگ گردشگری.
▫️این جمعیت عاری از فرهنگ به هر جا برود باعث نگرانی است. در مسجد، آداب‌ْنادانی او به گونه‌ای آسیب می زند که کاربری اصلی مسجد که عبادت خداست را تحت‌الشعاع قرار می دهد، در غیر مسجد هم ببینید چگونه امنیت بهداشتی و روانی را از سایر مردم سلب می کنند که آثار حضورشان در طبیعت و سایر ابنیه را در فضای مجازی می بینید.

ثالثا؛ اینها که مورد تذکر قرار گرفت بدیهیات است که متولیان، بدون تذکر می بایست از سر تعهد مورد توجه قرار می دادند. کیست که نداند این عکس‌ها که از چنین امکنه می آید حرمت شکنی است حتی اگر جمهوری اسلامی هم نبود. اینجا سرزمین شیعه است.
آنکه این بنای شگفت و با شکوه را ساخته شیخ امارات متحده نیست که صرفا مسجدی بسازد و فلان شخصیت مشهور بیاید و فرق مسجد با کاخ ملکه انگلیس مشخص نباشد. این مسجد را با عشق الهی ساخته که فضایی آرام برای رشد معنوی یک با تقوا باشد. لذا اینها را مردم در طول زمان دست به دست حراست کرده‌اند.
اینها را بایستی توجه داشت و از مسئولین مربوطه توقع جبران کم کاری‌هایشان می رود.
لذا به نمایندگی از مردم مؤمن شهرستان فسا در نمازجمعه امروز، حمایت خویش را از بیانات نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه معزز شیراز اعلام می داریم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

:کلیدواژه‌ها
""
اخبار مرتبط
نام:                       

پست الکترونیک:  
نظر شما:  

فیلم
صوت
پربازدیدترین ها
آخرین اخبار