|
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳,May 06 2024 دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳,May 06 2024 دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳,May 06 2024
۲۳ شهريور ۱۳۹۸ " "
کد خبر: 2810

خطبه های نماز جمعه 22 شهریور 1398 مصادف با 13 محرم 1440 فسا

امروز در جامعه فسا نگاه کنیم منکر و معروف چیست؟ منکر و معروف حقیقی چیست؟ حقوق یک تومان یا پانصد-ششصد تومان تا کمتر از دو تومان کارگران فلان کارخانه را تا شش ماه، به هر دلیلی عقب انداختن منکر است! این منکر[حقیقی] است!!!

گزیده ای از بیانات حجة الاسلام والمسلمین جمالی زاده در خطبه‌های نماز جمعه فسا - جمعه ٢٢ شهریور ٩٨ :

✅ در مراسم شام غریبان امسال در بیت مقام معظم رهبری یکی از شخصیت های سیاسی با نفوذ و محبوب عراق آقای سید مقتدی صدر حاضر بود. آقای مقتدی صدر در مقاطع مختلف مواضع متضادی با نظام اسلامی ما داشته از جمله در مساله سوریه و یمن. نباید این حضور در این مقطع زمانی خاص و در پی حضور هیأت انصارالله یمن و بیعت با رهبری معظم و نیز سخنان مهم سید حسن نصرالله و نامه آنچنانی حماس به مقام معظم رهبری، را عادی بگیریم حضور این شخصیت متنفذ عراقی در چنین مقطعی بسیار مهم و حساس بود که برای دشمنان مستکبر ما در این مقطع زمانی پیام مهمی داشت. عقلانیت و تدبیر سیاسی و منطقه‌ای و اقتدار ما به نمایش گذاشته شد. به داخل هم این دیدار یک پیام داشت که مردم و علاقمندان به انقلاب ! همانگونه که حضرت آقا در مسائل خارجی با عقلانیت و خردمندی کار را به جایی می رساند که نیروهای زاویه‌دار جذب می شوند و در موقع حساس به حسینیه بیت حضرت آقا می آیند؛ در داخل کشور، ما هم با بعضی حرکات به دور از عقلانیت، موجبات دفع نیروها و یا تفرقه در درون را فراهم نکنیم. با استنباطات خودمان مردم را تکه‌تکه نکنیم. از مقام معظم رهبری یاد بگیریم، با حفظ یکپارچگی و پرهیز از هر گونه تفرقه، بر مبنای عقلانیت و خردورزی در مسیر و چارچوبی که ولایت امر، ترسیم می‌کنند حرکت کنیم.
✅ جمعه قبل بحث به اینجا رسید که دانشمندان تحلیل های گوناگونی را برای انگیزه قیام سیدالشهداء علیه السلام عنوان نموده‌اند. اما به نظر می رسد که هیچ کدام از آنها جامع نیست، لذا مورد نقد قرار گرفته. سپس گفتم به نظر می رسد آنچه انگیزه حرکت امام را می تواند توصیف کند عبارتست از : عبودیت خالص و تکلیف مداری. عبودیت حضرت سیدالشهداء علیه السلام در آن مقطع زمانی اقتضاء دارد تا پای جان و شهادت خود و یاران و اسارت خاندان خودش جلو بیاید.
✅ هستند بزرگانی که معتقدند حضرت برای امر به معروف و نهی از منکر قیام کرده‌اند. امر به معروف و نهی از منکر از فروع دین ماست. این فریضه ی واجب شروطی دارد، از جمله ؛ برای جان، مال و آبرو و عِرض خود آمر به معروف و ناهی از منکر و دیگر مسلمانان ضرر نداشته باشد. امام چگونه امر به معروف را علی رغم همه این ضررها می پذیرد. پس این تحلیل نمی‌تواند صحیح باشد. امام در آغاز حرکت به محمد بن حنفیه می نویسد بر دوش من تکلیفی‌ست که در برابر{ادای} این تکلیف مجوز خون دادن و به اسارت رفتن خانواده هم هست. آن تکلیف عبارتست از طلب اصلاح فی أمة جدّي.
✅ اصلاح در قرآن به دو معنا آمده: ۱-  اصلاح از صُلح است یعنی بین دو نفر آشتی برقرار کردن ۲- اصلاح به معنی صلاح در برابر فساد است. معنای اول که درست نیست. امام حسین که قیام نکرده برای آشتی دادن یزید و مسلمان‌ها.
اصلاح در نوشته‌ی امام به برادرش به معنای دوم است. یعنی قیام برای تحقق شایستگی‌ها در جامعه‌ای که فساد و ناشایستگی‌ها و بزهکاری‌ها و منکرات، ارزش شده است. این جامعه به سمتی می رود که تا چند سال دیگر اثری از دین جدم پیغمبر باقی نمی ماند. اینجاست که خون دادن هم تجویز شده. بعد از بیان طلب الاصلاح امام می فرمایند: اُرید أن آمر بالمعروف و انهی عن المنکر. پس این امر به معروف و نهی از منکر، آن چیزی نیست که در فقه آمده و از واجبات و فروع دین باشد. این امر به معروف و نهی از منکر در کلام حضرت تفسیر همان طلب الاصلاح است.   
✅ با تعبیر طلب الاصلاح [و نه لِلاصلاح] حضرت می فرمایند: در شرایط کنونی که منکر، ظاهر معروف به خود گرفته و معروف منکر شده - با خون من هم جامعه بلافاصله اصلاح نمی شود اما با این قیام، بستر و زمینه اصلاح را پی می ریزم تا بعد از من عده‌ای بیایند و معروف را در جامعه نهادینه کنند و منکر را ریشه‌‎کن کنند.
شاهد این که تکلیف و هدف اصلی حضرت، اصلاح است سخنان خود امام هست، چند سال پیش از واقعه عاشورا، در جمع علما و بزرگان بلاد اسلامی در منا. در آن فرمایشات خدا را شاهد می گیرد که منِ حسین فعالیت سیاسی اجتماعی را شروع می کنم لکن نه به قصد تصدی مقام سلطانی و رقابت با مدعیان ریاست بلکه:
 لِنُری المعالمَ مِن دینِک و نُظهِر الاِصلاح فی بلادِک.
یعنی خدایا هدفم این است که: معیار ها و عَلَم ها و نشانه های دینت را نشان بدهم و جامعه اسلامی را اصلاح کنم. این فرمایش در زمانی‌ست که حج و نماز و جماعت و جمعه و قرائت قرآن و... در جامعه وجود دارد پس کدام معیار و علامت‌های دین پنهان مانده که امام می خواهد آنها را در جامعه مطرح کند و نشان بدهد؟ معلوم می شود دین و دینداری در زمان امام حسین علیه السلام وجود دارد اما اینها دینداری سطحی بوده و عَلَم ها و نشانه های دینِ واقعی گم شده بود. مسلمانان به اسم دین جدم پیغمبر ظواهر سطحی دین را عمل و رعایت می کنند در حالیکه جامعه از حقیقت دین و دینداری و نشانه‌های دین واقعی محروم است.
✅  صلاح و فساد، معروف و منکر از مفاهیم ارزشی است که برای هر فرد فهمیدنش یکسان نیست و بستگی به نظام فکری‌ی دارد که بر ذهن هر فرد غلبه دارد. چه بسا صلاحی که نزد شخصی معنای فساد داشته باشد! امام حسین علیه السلام صلاح و فساد دین جدش را ملاک و معیار معرفی می کند. هر مسلمانی می بایست صلاح و فساد، منکر و معروف را با معیار اسلامی بسنجد. بسیاری از مشکلات موجود به عدم فهم یکسان توسط افراد بر می گردد.
✅  امام در زمانی این سخنان را می گوید که تمام ظواهر دینی مثل نماز جمعه و جماعات، قرآن خوانی، حج و.... بر پاست اما امام می گوید من برای طلب اصلاح و برپا داشتن ملاک و معیار دین و دین‌داری امت جدم قیام می کنم، چرا که ملاک دینداری گم شده است. مشخص می شود که ملاک دین‌داری این نماز و روزه و عباداتی که انجام می گرفته نبوده و دین حقیقی برپا نشده. لذا برای آن دین حقیقی‌ست که امام جانش را فدا می کند. به عبارتی دیگر مشخص می شود که مردم به پوسته دین عمل می‌کنند ولی حقیقت دین مغفول مانده است. لذا روز عاشورا هم می فرمایند: "وَالد‌ّینُ لعق علی السنتهم" دین لقلقه‌ی زبان‌هاتان شده است که لقلقه زبان شدن دین، کنایه از همین سطحی‌نگری و پایبند به ظواهر بدون التزام به حقیقت دین است.
✅ امام اگرچه نتوانست بلافاصله با خون خودش جامعه را اصلاح کند ولی بستر را برای اصلاح امت باز کرد. امام با خونش نگذاشت راه اصلاح امت بن‌بست شود و منکر برای همیشه نهادینه شود. لذا مهمترین پیام امام حسین علیه السلام به رهروان بعد از خود است و از من و شما و همه مسلمانان می خواهد که به فکر اصلاح جامعه خودمان باشیم.
امروز در جامعه فسا نگاه کنیم منکر و معروف چیست؟ منکر و معروف حقیقی چیست؟ حقوق یک تومان یا پانصد-ششصد تومان تا کمتر از دو تومان کارگران فلان کارخانه را تا شش ماه، به هر دلیلی عقب انداختن منکر است! این منکر[حقیقی] است!!!
شعار دادن و پیچ بلندگوهای هیأت‌مان را زیاد کردن، دم از حسین زدن و روایات ثواب مجلس عزاداری  امام حسین را در فضای مجازی منتشر کردن و از آن طرف پای عمل که به میان می آید در همین نمازهای جماعت و جمعه و اجتماعات منتسب به دین و انقلاب و نظام دیده نشدن، منکر است.
منکر امروز با انواع روش‌ها جوان پاک مردم را به عناوین مقدس جذب کردن و برای خود پله درست کردن و او را به وادی تفرقه کشاندن، و دور کردن از مراکز اصلی دین و انقلاب است. منکر حقیقی تنها شاخ موی زن جوان نیست و امام حسین برای این منکر خونش را نداد، اگر چه این، منکر است. منکر امروز رباخواری است. تهمت زدن است. تفرقه اندازی است.
✅  هل من ناصر ینصرنی امام حسین علیه السلام، هنوز شنیده می شود و آن حضرت ما را به اصلاح و نهادینه کردن معروف‌های مغفول و ترک شده در جامعه و ریشه کن کردن چنین منکراتی فرا می خواند.
✅ خطیب جمعه فسا در ادامه خطبه دوم نمازجمعه :
مرحله سوم کاهش تعهدات برجام از پنجشنبه گذشته ۱۴ شهریور آغاز شده که طی آن فرصت ۶۰ روزه‌ی دوباره‌ای به اروپا داده می شود تا دست از وقت‌کشی و بدعهدی بردارد و به وعده‌های خود عمل کند. ظاهرا که این کاهش تعهدات گام به گام تأثیری در رفتار اروپایی ها نخواهد داشت و قبلا هم گفته بودم که بهتر است ایران در دام حیله‌گری آنها نیافتد و همانطوری که آنها به تعهدات برجامی عمل نمی کنند ما هم بالکل از زیر بار این تعهدات خارج شویم و خودمان را در این گام ها محدود نکنیم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

:کلیدواژه‌ها
"فسا"
اخبار مرتبط
نام:                       

پست الکترونیک:  
نظر شما:  

فیلم
صوت
پربازدیدترین ها
آخرین اخبار