|
يكشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳,May 05 2024 يكشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳,May 05 2024 يكشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳,May 05 2024
۱ تير ۱۳۹۹ " "
کد خبر: 3027

خطبه های نماز جمعه 30 خرداد 1399 مصادف با 27 شوال 1441 فسا

خطبه های نماز جمعه  30 خرداد 1399 مصادف با  27 شوال 1441 فسا

خطیب جمعه: حسین جمالی زاده

خطبه اول: خوشبختی در زندگی

بسم الله الرحمن الرحیم

الْحَمْدُ وَ الثّناء لِلَّهِ رَبِّ  الْعَالَمِين، اللَّهُمَّ‌ صَلِّ‌ وَ سَلِّمْ عَلَى عَبْدِكَ وَ حَبِيبِكَ وَ رَسُولِكَ سَیِّد الْأَوَّلِینَ وَالْآخِرِینَ،  أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّد صلواتُ اللهِ وَ سَلامُه عَلَیهِ و عَلی آله، الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ الْمَعْصُومینَ لا سِیَّمَا اَلْاِمامِ الْمُنْتَظَر الْمَهْدیِّ روحی وَ أَرْوَاحُ الْعَالَمِینَ لِتُرَابِ مَقْدَمِهِ الْفِدَاء،

عبادالله اُوصِيکم و نَفسی  بِتَقوَی الله، و اتِّبَاعِ أَمْرِه وَ نَهیه.

 در خطبه اول خودم را و سپس همه شما برادران و خواهران نمازگزار جمعه را توصیه می کنم به رعایت حدود الهی و تقوای حضرت پروردگار

هفته گذشته به مناسبت ایام کرونایی بحثی را در رابطه با سلامت انسان از نظر آموزه های دین داشتیم امروز هم در خطبه اول به برخی از نکات لازم که در دین ما در رابطه با سلامتی انسان سفارش شده حتی قبل از مباحث سفارش شدنی عملی، به نوعی معرفت‌شناسی در این زمینه بپردازیم که از نظر فکری و اعتقادی به عنوان یک مسلمان و شیعه اهل بیت عصمت و طهارت بفهمیم که دین ما دیدگاهش در رابطه با سلامتی انسان چه جور است بعد به توصیه ها برسیم. در هفته قبل چند روایت در این زمینه خواندم امروز می خواهم به یک دسته روایات دیگری بپردازم که یک دسته اش مربوط به آفت های زندگی دنیای هر انسانی است که از نظر دین ما و روایات اهل بیت عصمت و طهارت به آن پرداخته شده

 دسته دوم به موجبات سعادت زندگی دنیای هر انسانی است.

 که بسنده میکنیم به یک یا دو روایت از بین روایات،

 در بین روایات مختلفی که دیدم احساس کردم  در نهج البلاغه امیرالمومنین علیه السلام به یکی از روایات آن پرداخته شود آن هم از حکمت های نهج البلاغه، یک مقدار برای ما تقریباً اطمینان بیشتری حاصل بشود. در این حکمت نهج البلاغه امیرالمؤمنین، سه آفت برای زندگی دنیای هر آدمی معرفی شده، کار به مسائل آخرت نداریم در اینجا کار به مسائل قبر و برزخ نداریم، امیرالمومنین در این روایت و حکمت شریفه در رابطه با آفت زندگی دنیای هر انسان چه انسان مؤمن باشد، شیعه باشد و چه غیر شیعه، این سه چیز را آفت می دانند، آفت که می‌گویم نه اینکه دینش در خطر باشد مقصود از آفتی که امیرالمومنین بر می شمارد، مراد این است که زندگی دنیایتان تلخ میشود یعنی آن کافری که خدا را هم قبول ندارد اگر این سه آفت در زندگی اش بیاید زندگی اش تلخ میشود من و شما مسلمان و شیعه انقلابی، اگر این سه آفت در زندگی پیدا شود زندگی تلخ میشود. حضرت می خواهند بفرماید ای شیعه خداوند نمی پسندد اگر می خواهید زندگی شیرین داشته باشید نگذارید این سه آفت در زندگی تان بیاید.

در حکمت ۳۸۱ نهج البلاغه حضرت می فرمایند آن سه آفتی که زندگی تان را تباه می کند، اول فقر و نداری، اگرچه اصل اینکه همه فقیر و محتاج الی الله هستیم اما انسان به خاطر تلاش نکردن و دیگر عوامل به جایی نرسد در زندگی به نان شب محتاج این و آن باشد که به این فقر مادی می‌گویند، حضرت می‌فرمایند این آفت است.  دوم بیماری جسمی که این هم آفت است چه کسی می تواند بگوید بیماری چیز خوبی است، اصل این که اینها همه از طرف خداست این بحث دیگری است ولی اگر یک بنده خدایی مریض شود بالاخره در زندگی دنیا سخت است. سوم بیماری روحی و اخلاقی، یعنی اگر اهل صبر و ایثار و اهل اخلاق خوش نباشد. شما یک فردی را در نظر بگیرید هم فقیر است هم بیمار است از آن طرف بیماری اخلاقی روحی هم دارد زندگی این آدم جهنم است. بقیه اعضای خانواده حاضر هستند بمیرند و این زندگی را نداشته باشند، ببینید ائمه ما چقدر عمیق صحبت می کند :

"ألاَ وَ إِنَّ مِنَ الْبَلاَءِ الْفَاقَةَ،

مردم! یکی از بلاهای در زندگیتان فقر است

" وَ أَشَدُّ مِنَ الْفَاقَةِ مَرَضُ الْبَدَنِ"، بدتر از فقر و نداری بیماری جسمی است

" وَ أَشَدُّ مِنْ مَرَضِ الْبَدَنِ مَرَضُ الْقَلْبِ". بدتر از فقر و نداری و بیماری جسمی، بیماری اخلاقی است یک آدم لاابالی، بد اخلاق، بی صبر، ناسپاس، بخیل و کینه توز و حسود، هم خودش اذیت می‌شود و هم خانه را به جهنم می کشد. اما از آن طرف حضرت در همین یک جمله چقدر مطلب دارد اگر در خانواده ای هر سه را داشته باشد که همانطور که عرض کردم تحملش سخت است. همین را در جامعه فرض کنید، مردم یک جامعه هم فقیر باشند هم بیمار باشند و همان جامعه بیماری روانی و روحی و اخلاقی داشته باشد، آن جامعه دیگر خیلی سخت است زندگی کردن در آن.

اما دسته دوم هم از روایات داریم که سه شاخص معرفی میکنند برای خوشبختی زندگی دنیا، امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیهما السلام سه شاخص معرفی می‌کنند برای زندگی خوب، اولین آن عمر طولانی است، خوشبختی در عمر کوتاه نیست. دوم سلامتی جسم؛ سوم رفاه در زندگی، بعد فرمودند خیال نکنید این ها با دعا درست می شود خداوند کلیدش را دست شما داده است وَ سَأَلْتَهُ مِنْ خَزَائِنِ رَحْمَتِهِ مَا لَا يَقْدِرُ عَلَى إِعْطَائِهِ غَيْرُهُ، از خداوند متعال طلب کن این سه شاخص که از رحمت و خزائن و رحمت الهی است به تو بدهد پس معلوم می شود ثروت بد نیست، ثروت و رفاه در زندگی از رحمت خدا حاصل می‌شود، طول عمر و بدنیست مریض نشدن و سالم بودن بد نیست غیر از خداوند احدی نمی تواند این سه تا را به تو بدهد در ادامه فرمودند: "مِنْ زِيَادَةِ الْأَعْمَارِ وَ صِحَّةِ الْأَبْدَانِ وَ سَعَةِ الْأَرْزَاق‏" . عمر طولانی، بدن سالم و رفاه در زندگی، این سه تا

"ثُمَّ جَعَلَ فِي يَدَيْكَ مَفَاتِيحَ خَزائِنِهِِ" کلید عمر طولانی، کلید سلامتی و بیمار نشدن و کلید رزق و روزی را خداوند کلید تمام این خزائن را دست خودت داده است" بِمَا أَذِنَ لَكَ فِيهِ مِنْ مَسْأَلَتِهِ"، از آن طرف هم اجازه داده از خدا طلب کنی و هم کلید را دست تو داده تا خودت بروی آن را باز کنی یعنی کسی که عمر طولانی می‌خواهد باید رعایت بهداشت کند اگر تدبیر در زندگی مردم باشد به فقر و نداری مبتلا نمی شوند.

اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله

 

 

خطبه دوم: مناسبت‌ها، تشکر، آتش سوزی درختان کوهستانی و جنگلی در مناطق مختلف شهرستان، وضعیت کرونایی منطقه

بسم الله الرحمن الرحیم

الْحَمْدُ وَ الثّناء لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين، الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى حِلْمِهِ بَعْدَ عِلْمِهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى عَفْوِهِ بَعْدَ قُدْرَتِهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى طُولِ أَنَاتِهِ فِي غَضَبِهِ وَ هُوَ قَادِرٌ [الْقَادِرُ] عَلَى مَا يُرِيدُ.

الحَمْدُ للهِ خالِقِ الخَلْقِ باسِطِ الرِّزْقِ، فالِقِ الاِصْباحِ، دَيَّانِ الدِّينِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، أَحْمَدُهُ وَ أَسْتَعينه و اَسْتَغْفِرُه وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ  ثُمَّ نُصَلّي و نُسَلِّمُ عَلی حَبیبِه و نَجیبِه سیّدنا و نبیّنا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّد صلواتُ اللهِ وَ سَلامُه عَلَیهِ و عَلی آله، الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ،

  اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى عَلِيٍّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ، وَ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ الطَّاهِرَةِ فَاطِمَةَ [الزَّهْرَاءِ] سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ، وَ صَلِّ عَلَى سِبْطَيِ الرَّحْمَةِ، وَ إِمَامَيِ الْهُدَى، الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ سَيِّدَيْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ، وَ صَلِّ عَلَى أَئِمَّةِ الْمُسْلِمِينَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ، وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ، وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ، وَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ، وَ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى، وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ، وَ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ، وَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ، وَالْخَلَفَ الْقاَّئِمُ الْهَادِي الْمَهْدِيِّ، حُجَجِكَ عَلَى عِبَادِكَ، وَ أُمَنَائِكَ فِي بِلادِكَ،

اوصیکم عباد الله ونفسی بتقوی الله

در خطبه دوم هم خودم را و همه شما حضار محترم را به رعایت تقوا و حدود الهی توصیه می کنم که از خطبه اول امروز استفاده می شود یکی از مصادیق تقوا حفظ سلامتی است حفظ دستورالعمل های بهداشتی است.

  چند نکته خدمتتان عرض کنم اول ذی القعده چند روز آینده تولد با سعادت حضرت معصومه سلام الله علیها است، دختر موسی بن جعفر، یکی از برجستگان از امامزادگانی که خیلی مورد عنایت و احترام امامان معصوم بوده.

 فرمودند از چند امام معصوم نقل شده کسی که قبرش را در دنیا زیارت کند بهشت بر او واجب میشود. و روز دختر هم نامگذاری شده که تبریک می گویم به آن پدر و مادر هایی که در زندگی هایشان خداوند متعال آنها را از رحمت وجود دختر بهره‌مند کرده که قدرش را نمی دانند.

 آغاز هفته کرامت هم هست از میلاد و تولد حضرت معصومه سلام الله علیها تا ۱۱ ذی القعده ولادت امام هشتم علی بن موسی الرضا علیه السلام این ده روز را دهه کرامت می گویند. حتماً برنامه‌های در شهرستان وجود دارد شرکت خواهید کرد.

 تشکری داشته باشیم از حضور شما هم در مراسم سالگرد امام راحل در همین مصلی و هم در مراسم شهادت امام صادق علیه السلام، هم در خیابان با دسته‌های سینه زنی همراهی کردید و هم در مصلی شرکت کردید.

 سالگرد تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی با حکم حضرت امام راحل در سال ۱۳۶۰ هجری شمسی را داریم، همان اوایل انقلاب امام تصمیم گرفتند سازمان تبلیغات اسلامی در کشور تشکیل شود در کنار دیگر مراکز فرهنگی، به همین مناسبت روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی هم نامگذاری شده، ریاست محترم سازمان تبلیغات شهرستان فسا هم قبل از خطبه ها انصافاً سخنرانی کامل و جامعی کردند من می‌خواهم بگویم سازمان تبلیغات اسلامی در کشور ثمره و یادگار امام راحل است و نقطه مثبت سازمان این است که زیر نظر شخص مقام معظم رهبری است، ظرفیت عظیمی دارد مردم بدانید کمترین امکانات کشوری دست سازمان تبلیغات است و بیشترین خدمات تبلیغی و دینی هم دست این عزیزان است. شما این روحانیونی که در سراسر کشور در روستاها می روند اینها را چه کسی اداره می کند، اینها با سازمان تبلیغات است چقدر خیال می کنی به این علمای ما می دهند، حقیقتاً علما و روحانیون ما، هم کم توقع و هم بی ادعا هستند و هم بیشترین نقش را دارند. الان من امروز بررسی کردم بیشتر امام جمعه های کشور که روحانی هستند غالب آنها جبهه رفته هستند الی آن امام جمعه هایی که جوان هستند و دوره جنگ را ندیدند، شهدایی هم که روحانیت داده در زمان جنگ بیشترین شهید را داده. در همین بحث کرونا دیدید سراسر کشور این طلبه های جوان روحانیون و اساتید حوزه ها بی توقع خدمت رسانی کردند. همین چند بزرگوار که از مشکلات ناشی از کرونا ویروس از دنیا رفتند چه کسی رفت اینها را تدفین کرد؛ همین علما و روحانیت ما بدون اینکه کسی بفهمد چه کسی این کار کرده،  بدون یک ریال پول، خود را در اوج بیماری که آن اطراف ویروس منتشر است میزند، غسل میدهد، کفن می کند، نماز می خوانند، تلقین می دهد چه از حوزه خواهران و چه از حوزه برادران و همچنین در قسمت دستگیری و مواسات که مساجد را دید این علما و روحانیت بودند تشکر می کنم. از متولیان سازمان تبلیغات کشور، استان و شهرستان و تمام عزیزانی که در سازمان مشغول فعالیت هستند تشکر می کنیم. از امامان محترم جماعت شهرستان تشکر دارم در مسئله کروناویروس بحث مواسات خیلی مخلصانه دویدند و زحمت کشیدند و حاضر نشدن خبرهایش را منتشر کنیم، در محله ها چه زحماتی کشیدن شناسایی کردند آنهایی که مبتلا به این ویروس هستند. علما و روحانیت و امامان محترم جماعات شهرستان باور کنید نعمتی هستند در کشور کم داریم با این روحیه، قاطبه علما و روحانیت شهرستان خصوصاً آنهایی که امامت جماعتی را به عهده دارند خیلی طبع بلندی دارند، خیلی با سختی و رنج زندگی شان را می‌گذرانند ولی دغدغه مردم را دارند.

 حادثه آتش سوزی دیروز در میان جنگل را داشتیم که اولاً بر اثر خطای انسانی بوده، عامل یا عاملان هم شناسایی شدند و حالا دادگاه باید تشخیص دهد که چرا اینها این کار را کردند.

 نکته دوم در این زمینه این آتش سوزی، ادارات مربوطه تخمین زدند ۵۰ هکتار از درختان سوخته اما کارشناسانی که منتسب به ادارات مربوطه نیستند که با من تماس گرفتند و به من گفتند نزدیک به ۲۰۰ هکتار سوخته

 نکته سوم کمک رسانی جهت خاموش کردن آن، حقیقتاً جلوه ای از کمک رسانی و همکاری اقشار مختلف نیروهای مردمی و بخش خصوصی و نیروهای جهادی هیئت های محترم، دستگاه های اداری، همه به صحنه آمدند که جا دارد تشکر کنیم از نیروهای مردمی از اقشار مختلف مردم و همچنین سازمان های مردم نهاد و بخش خصوصی و نیروهای نظامی و انتظامی شهرستان اعم از عزیزان نیروی انتظامی با فرماندهی محترم شان و همچنین نیروهای پدافند هوایی خرمنکوه این عزیزان هم خیلی تلاش کردند و همچنین نیروهای عزیز بسیج مردمی از پایگاههای مختلف هجوم آوردن به آنجا و کمک کردند.

 مدیریت در مهار آتش قابل تشکر است، گفته شد اگر غیر از این جا یک حادثه مشابه اتفاق افتاده بود با همین امکانات تقریباً چند روز طول می‌کشد تا خاموش شود، ولی اینجا چهار یا 5  ساعته تمام شد .که این نشان می‌دهد مردم خوب همکاری کردند

و نکته دیگر رسانه ها و فضای مجازی خیلی نقش داشتند اگر در رسانه ها و فضای مجازی خبر نمی‌دادند مردم نمی رفتند به خصوص این خبرگزاری صدا و سیما در شهرستان ما که منتصب به رسانه ملی است که زحمت زیادی کشیدند و همچنین ارسال تصاویر زنده و مصاحبه های مردمی از محل حادثه اینها گره گشا بود که جا دارد از این عزیزان تشکر شود.

 نکته دیگر علاوه بر این آتش سوزی میان جنگل در منطقه ششده خبر رسید آنجا هم گفتند آتش سوزی جنگل بوده است که آن هم خاموش شده. اگرچه عامل آتش سوزی در منطقه میان جنگل یک خطای انسانی بوده و شناسایی شده ولی امیدواریم هر چه زودتر دادگاه تشکیل شود و آن طرف دستگیر شود و قضیه مشخص شود که در سالهای بعد تکرار نشود مسئولین استانی و شهرستانی باید فکر اساسی کنند همین امسال چند بار این خبر آتش سوزی بوده است باید تدبیری اندیشیده شود. می‌گویند امکانات نداریم بروید امکانات را تهیه کنید این قابل قبول نیست وقتی می‌بینید این منطقه قابلیت آتش‌سوزی دارد بروید پیگیری کنید و مجهز کنید ادارات مربوطه را و لحظه به لحظه زیر نظر داشته باشید، این سرمایه‌های عظیم ملی و بیت المال این جور هدر نرود. مردم که تقصیری ندارند مسئولین باید جوابگو باشند و تدابیری بیاندیشند که دیگر تکرار نشود. این حادثه درس عبرتی باشد برای آینده که دیگر تکرار نشود.

 اما وضعیت کرونا در شهرستان رو به قرمز است من دو تا بررسی که از دیروز تا الان با مسئولین مرتبط می کنم، دو دیدگاه وجود دارد، یک دیدگاه این است که طبیعی است و شهرهای همجوار هم آمار بالا رفته است و باید ۸۰تا9۰  درصد مردم بگیرند و ۲۰۰ ۳۰۰ نفر کشته شوند تا بر طرف شود این یک دیدگاه، نظریه دیگر این است که ما چه کار به شهرهای دیگر داریم. این نظریه عاقلانه ای است ما سه گروه مخاطب داریم یک دسته مردم هستند، مردم خوب رعایت می‌کنید ولی بیشتر شود این خطر دارد بعضی می گویند نمازهای جمعه و جماعات تعطیل شود؛ نه کارشناسان می گویند این طور نیست بهترین جاهایی که رعایت می‌شود همین جماعات و جماعت و مساجد است. لذا مردم در اجتماعات که می روید ضدعفونی کنید و فاصله ها را رعایت کنید. این مجلس ترحیم و عزاداری های خانگی را اینها را مواظب باشید، مردم رعایت کنند، هر کجا دیدید اجتماعی است پیگیری کنید و تلفن بزنید به مسئولان مربوطه و گزارش دهید. من می خوام به عزیزان دانشگاه علوم پزشکی و معاونت بهداشتی بگویم اطلاع رسانی کنید بیایید نکاتی که لازم است توسط این بنر ها در سطح شهر بزنید، مردم و کسانی که رعایت نمی کنند متوجه شوند چه خبر است تراکتهایی در ادارات بزنید این روابط عمومی و معاونت فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی یک مقدار باید فعال‌تر شود و همچنین نظارت جدی تعارف نباید داشته باشید جان مردم در خطر است، وزارت بهداشت عزیزمان بر مراکزی که رعایت نمی کنند برخورد قاطع کند بی اعتنا به سفارشات و توصیه‌های این و آن هر جا که دید رعایت نمی کنند وارد شوید ببندید و اصلا اعتنا به توصیه های دیگران نکنید.

سومین گروه مسئولین هستند، من به مسئولان دستگاه‌های دولتی و خصوصی تمام دستگاه هایی که وصل به بیت‌المال نظام هستند به آنها می گویم نظارت کنید بر زیر مجموعه های خودتان به کمک مردم خصوصاً وزارت بهداشت دانشگاه بیایید و با قدرت و دقت و سرعت به وظیفه عمل کنید اینکه معاونت بهداشت دست نیاز به فلان دستگاه دراز میکند می گوید نیرو ندارم و باید مرکز استان به من دستور بدهد، به درد این کار نمیخورد. معاونت بهداشت به من می‌گوید مصوب شده فلان ارگان با من همکاری کند به آن زنگ می‌زنم می‌گوید من امکانات ندارم یا نیاز به فلان دستگاه دارم می‌گوید باید استان به من دستور بدهد، این معلوم می شود احساس مسئولیت نمی کند.

 مسئولان پی گیری کنید جان مردم در خطر است.

 مقصر اول اگر حل نشود مسئولین اعم از دانشگاه علوم پزشکی و مسئولین مربوطه هستند، اگر اصلاح شود اولین هدیه را باید به این مسئولین دانشگاه علوم پزشکی داده شود بنشینید فکری کنید و همش نگویید مردم.  اگر اینها رعایت شود مردم هم همکاری خواهند کرد. مسئولین مربوطه هم همچنین منافذ شیوع کرونا را جدی زیر نظر بگیرید، بی‌تفاوتی و دغدغه نداشتن و نتوانستن این ها بهانه است.

 مردم رعایت کنید و به دیگران هم بگویید رعایت کنند جانشان در خطر است. 

اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله

و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

:کلیدواژه‌ها
""
اخبار مرتبط
نام:                       

پست الکترونیک:  
نظر شما:  

فیلم
صوت
پربازدیدترین ها
آخرین اخبار