|
يكشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳,May 05 2024
يكشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳,May 05 2024
يكشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳,May 05 2024
جلسه شورای اداری استانی به صورت ویدئوکنفرانس با حضور آیت الله دژکام، استاندار، امامان جمعه و فرمانداران سراسر استان فارس
جلسهی شورای اداری استان فارس (با موضوع نمازِجمعه ) به صورت ویدئو کنفرانس ، با حضور آیة الله دژکام نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه شیراز ، دکتر رحیمی استاندار فارس ، حاج آقا ملک مکان مدیریت دفتر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در استان، امامان جمعه و فرمانداران سراسر استان در آستانهی هفته نمازِجمعه - یکشنبه ٢٩ تیرماه ٩٩
اهم سخنان آقای جمالی زاده امام جمعه فسا در این جلسه:
نماز جمعه طبق دیدگاه امام راحل-رضوان الله تعالی علیه- از شئون حکومتی اسلام و یکی از مناصب حکومتی و از اختیارات خاص ولی فقیه و حاکم اسلامیست، کما اینکه اقامه عدل ، اجرای قوانین منطبق بر شرع مقدس ، حفظ نظم و امنیت از شئون حکومت است. این یعنی اقامهی نمازجمعه تحت اذن و امر و نهی هیچ دستگاه و مسئول و قوهای از قوای حاکم نیست بلکه مستقیم تحت امر و نظارت و اذن حاکم اسلامیست. لذا هر مسئولی در نظام اسلامی که متقبل مسئولیتی میشود اعتقاد و التزام به اقامه نمازجمعه یکی از پیش شرط های آن مسئولیت می باشد.
البته در حکومت های اسلامی زمان رسول اکرم صلی الله علیه و آله و اميرالمؤمنين علیه السلام و خلفای ثلاثه و حتی حکومت های به ظاهر اسلامی بنی امیه و بنی العباس در قرون اولیه، هم خود ایشان و هم والیان و استانداران و فرمانداران منصوب از طرفشان، اقانه نماز جمعه را به عهده داشتند ، ولی در عصر حاضر در نظام اسلامی ما اگر چه شخص ولی فقیه و حاکم اسلامی هم عهده دار اصل حکومت و هم منصب امامت جمعه را دارند ولی در رابطه با غیر ایشان بخاطر کثرت ابعاد امور حکمرانی، تفکیک وظایف شده که منصب امامت جمعه از طرف حاکم اسلامی و ولی امر بر عهده علمای دین و منصب اجرایی امور حکومتی بر مردم با تنفیذ ولی فقیه بر عهده مسئولین گذارده شده است و این به معنی حصول دو جزیره جداگانه نیست بلکه در حقیقت یک مسئولیت جامع ولی در دو یا چند پیکر و فرد قرار داده شده است. از همین رو بحث تعامل پیش میآید.
تعامل، به معنی فعالیت و کارکردن با یکدیگر در یک راستا و هدف و نیز نوعی داد و ستد و مشارکت و همراهی با هم است. بدیهیست که این، متفرع بر اصل قبول و پذیرش همدیگر است.
به لحاظ استقلالی مقولهی تعامل ، از تجربه تاریخی شیعی ، استفاده میشود ، نتیجهی همکاری و تعامل بین دو نهاد دین و دولت در اعصار مختلف حتی روزگار حکام غیرصالح ، که جلوه آن دو نهاد، در علمای دین و کارگزاران دولتی ظهور و بروز داشته ، به نفع پیشرفت کشور و جامعه و حل و فصل امور مردم و اقتدار نظام سیاسی بوده است.
و در بعضی مقاطع که امکان حصول تعامل و ارتباط نبوده ، علما راهی جز مبارزه و مقابله نداشتند.
تجربهی تعامل مرحوم شیخ مفید آن بزرگ عالم شیعی با حکام آل بویه و علمای معاصر ایشان در فارس و اصفهان و طبرستان و شمال ایران و عراق و بغداد نمونهای از این تعامل است.
یا نمونههای دیگر ، همچون تعامل خواجه نصیر و علامه حلی با حکام زمانهشان و نیز سلاطین صفویه با علامه مجلسی و شیخ بهایی.
در قرن اخیر، ارتباط مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی با رضاخان که اگرچه در مسئله کشف حجاب تیره شد. ولی قبل از کشف حجاب، تعامل برقرار بود و همچنین تعامل بین مرحوم آیت الله بروجردی با محمد رضا پهلوی را هم در تاریخ داریم.
این در عصر حکومت حکام جور و ظلم بود
ولی
در عصر انقلاب اسلامی ما مسئله خیلی متفاوت است که اینجا دیگر دوءیتی وجود ندارد و اگر گفته میشود تعامل، تعامل میان دو جزیره نیست بلکه همچون دو جزء از کل است.
در این چهل و یک ساله عمر انقلاب و نظام ، هر زمانی تعامل بین امامان جمعه که نماد روحانیت و علمای دین هستند با مسئولین اجرایی در هر بخشی ، بهتر و بیشتر بوده، شاهد پیشرفت امور مردم و کشور و جامعه نیز بودهایم و بالعکس .
با دقت و تأمل در می یابیم که هر جا تعامل کمرنگ است قطعا به بیتدبیری و ناپختگی یکی از طرفین بر میگردد که برای حل این خلل نیز مسئولین مافوق می بایست ورود کنند.
واضح است که تعامل به شعار و سخنرانی و تعریف و مدح همدیگر هم محقق نمیشود بلکه تعامل حقیقی آن است که در سه بعد به صورت همزمان صورت گیرد یعنی تعامل در فکر و اندیشه طرفین که لازمهاش غلبه و حاکمیت منطق و استدلال در تمامی اعمال و رفتارها ، گفتهها و نوشته ها ، تصمیمها و مواضع بر احساسات و عواطف با درک متقابل است و هم تعامل در رفتار و عمل طرفین که لازمه اش واقعبین بودن هر دو طرف به دور از هر نوع جوزدگی و خود حق پنداری و پرهیز از ناحق پنداری طرف مقابل و نیز تعامل در اخلاق که در احترام متقابل و پرهیز از هرگونه افراط و تفریط و حب …