|
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳,May 18 2024 شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳,May 18 2024 شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳,May 18 2024
۶ دي ۱۳۹۹ " "
کد خبر: 3127

خطبه های نماز جمعه 5 دی 1399 مصادف با 10 جمادی الاول 1442 فسا

خطبه های نماز جمعه  5 آذر 1399 مصادف با  10 جمادی الاول  1442 فسا

خطیب جمعه: حسین جمالی زاده

خطبه اول:

بسم الله الرحمن الرحیم

الْحَمْدُ وَ الثّناء لِلَّهِ رَبِّ  الْعَالَمِين،  نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ  ،  و نَسْتَغْفِرُهُ وَ نَشکُرُهُ ، و نَتَوَسّل عَلیه و نَتَوكَّلُ اِلَيهِ ، 

ثُمَّ نُصَلّي و نُسَلِّمُ عَلی حَبیبِه و نَجیبِه ، حافظِ سِرّه و خِیَرَتِه فی خَلقِه و مُبَلِّغِ رسالاته ،

سَيِّدِنا سَيِّدِ الْأَنْبِيَاءِ وَ الْمُرْسَلِين‏ أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّد ،

 وَ عَلَی آلِهِ وَ أهلِ بَیتِهِ، الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ المُنتَجَبین ، الْهُدَاةِ الْمَهْدِيِّين، الْمِعْصومینَ المُکَرَّمین، سِیَّما بَقیَّةِ اللَّهِ فِی الأرَضین،

اُوصِيكُم عِبادَ اللّهِ و نَفسی بِتَقوَی الله

 و اتباع امره و نهیه

یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا کونُوا قَوَّامینَ لِلَّهِ شُهَداءَ بِالْقِسْطِ وَلایجْرِمَنَّکمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلی أَلاَّ تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوی وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبیرٌ بِما تَعْمَلُونَ (مائده/8)

خود و شما را توصیه می کنم.......

حضرات معصومین علیهم السلام، قالب های مختلفی را برای القای معارف بلند دینی به شیعیان اتخاذ کرده اند .

 روش معمول همان روایات و احادیث از طریق رواة و محدثین است .

یکی دیگر از روش ها برای انتقال معارف ناب الهی، ادعیه و زیارات است.

متأسفانه عمدتا نگاه سطحی به ادعیه و زیارت نامه های اهل بیت علیهم السلام که در کتاب های دعا گرد آوری شده، داریم و حال آنکه الفاظ و عباراتی که در قالب ادعیه و زیارت نامه ها توسط امامان معصوم علیهم السلام القا شده چارچوب های تفکر شیعی را نمایان می سازد.

 فرازهای مأثور در زیارت نامه های ائمه طاهرین صلوات الله علیهم، علاوه بر راهنمون سازی به معارف دین ، شناسنامه حقیقی آن امامان معصوم علیهم السلام نیز می باشد.

        بر تارک زیاراتی که از معصومین علیهم السلام به ما رسیده ، زیارت جامعه کبیره است که از زبان امام هادی علیه السلام به ما رسیده.

        در یکی از عباراتی که در این زیارت جامعه، ذوات مقدسه معصومین علیهم السلام را معرفی می کند آمده:

 وَ ساسَةَ العِباد یعنی سیاستگذاران بندگان .

        امامان معصوم ارواحنا لهم الفداء به عنوان سیاستمدار و سیاست دان معرفی می شوند.

        برای واژه سیاست، تعریف های مختلفی از سوی اندیشمندان اسلامی و غیر اسلامی شده که شاید بتوان عصاره آن تعریف ها و جامع شان را این گونه گفت:

 سیاست یعنی علم تدبیر خود و دیگران .

        امام ابوحامد محمد غزالی در احیاء العلوم هم تعریف نسبتا مناسبی دارد . علمی که زیست مسالمت آمیز و سودمند را در عرصه های گوناگون مادی و معنوی زندگی سامان می دهد.

        از کلمه سیاست، سه واژه در عرف عام و خاص ، مشتق و استعمال می شود که از نظر معنا و مفهوم با هم متفاوت است و آن سه:

          سیاست دانی

        و سیاستمداری

        و سیاست بازی یا سیاسی کاری

سیاست دانی یعنی عالِم به رموز سیاست بودن و دانش سیاست را یاد داشتن که معمولا افرادی که در رشته علوم سیاسی تحصیل می کنند و یا مطالعات و تحقیقات گسترده در علم سیاست دارند از این دسته اند اگر چه خود عامل به آن نباشند.

و سیاستمدار یعنی کسی که علم و دانش و رموز سیاست را اعمال می کند و در حقیقت در رفتار و گفتار و سکنات و حرکات خود، تدبیر امور مادی و معنوی خود و دیگران را در نظر دارد و اِعمال می کند .

از این دو نوع سیاست دانی و سیاست ورزی، اگر چه در معنای سیاست دانستن، مشترکند ولی سیاست ورزی و سیاستمداری جامع بین دانستن و عمل به رموز سیاست است و مراد از سیاست صحیح، همبن است.

         و واژه ی اشتقاقی دیگر که در مقابل این نوع، سیاست ورزی کاربرد دارد سیاست بازی و سیاسی کاری است که همان حیله گری و فریب  دادن دیگران و توطئه در ارتباط با امور مردم و جامعه با حرکات متعصبانه حمایتی یا تقابلی در پوشش شعارها و رنگ و لعاب جذاب جهت رسیدن به منافع و مطامع شخصی و جمعی  .

        آنچه مذموم است همین قسم اخیر است . سیاست بازی و سیاسی کاری

که متأسفانه دامن برخی را گرفته و آن را سیاست ورزی صحیح و کیاست هم نام می نهند .

        امام مجتبی علیه السلام در تعریف سیاست صحیح چنین می فرمایند:

        هِيَ أَنْ تَرْعى حُقُوقَ اللّه ِ، حُقُوقَ الأحْياءِ، وَحُقُوقَ الأمواتِ.

 فَأمّا حُقُوقُ اللّه ِ فَأداءُ ما طُلِبَ وَاجْتِنابُ عَمّا نُهِىَ.

وَأمّا حُقُوقُ الأحْياءِ: فَهِىَ أَنْ تَقُومَ بِواجِبِكَ نَحْوَ إخْوانِكَ، وَلا تَتَأخَّرَ عَنْ خِدْمَةِ اُمَّتِک...

وأمّا حُقُوقُ الأمواتِ: فَهِىَ أنْ تُذْكَرَ خَيْراتِهِمْ وَتَتَغاضى عَنْ مَساوِئِهِمْ فَإنَّ لَهُمْ رَبّا يُحاسِبُهُمْ.

        یعنی حضرت در حقیقت می فرمایند

        سیاست 3 رکن دارد

        رابطه خود با خالق مان را مستحکم کنیم و حقوق خدا را رعایت کند یعنی ارزش‌های الهی و قرآنی را رعایت کنیم

        و حقوق مردم را یعنی زندگان از مردم را رعایت کنیم که فرمودند: اَن تَرعی حقوقَ الاَحیاء، حقوق تمام آحاد زندگان از هر دین و مذهب و سلیقه ای،

        و نیز حقوق مردگان و از دنیا رفتگان را نیز مراعات کنیم

و گفتیم که در مقابل این نوع سیاست که رعایت حقوق خدا و مردم است

 سیاست بازی و سياسی کاری ست که نوعی نیرنگ و حقه بازی و فریب در ارتباط با مردم و اِعمال تعصبات با رنگ و لعاب شعارهای جذاب است در راستای منافع مادی

        یعنی سیاست باز و سیاسی کار

        به کسانی گفته میشود که کاملا با حقیقت سیاست صحیح بیگانه اند ولی جهت دسترسی به موقعیت و جایگاه و یا جهت حفظ یا ارتقاء پست و مقام در نزد صاحبان قدرت و ثروت، با شعارهای فریبنده و متعصبانه، اوقات و ذهن خود را با توطئه و برنامه ریزی مشغول کرده و عملاً توسط اینان حقوق خدا و مردم با توجیهات و بهانه های واهی زیر پا گذاشته میشود.

        لذا در سیاست بازی و سیاسی کاری، روش شعارگونه و تبلیغاتی و اتهام زنی بر عمل و خدمت واقعی به مردم با رعایت حرمت و حقوقشان و پایبندی به ارزش‌های اخلاقی و الهی اولویت دارد

یکی از       نمونه های اینچنین سیاستی، سیاست معاویه است که به : داهیة العرب، معروف شد

        که امیرالمؤمنین علی علیه السلام در جواب افرادی که حضرت را متهم به ضعف سیاست ورزی در برابر سیاستمداری چون معاویه می کردند فرمود :

         وَ اللَّهِ مَا مُعَاوِیَهُ بِأَدْهَی مِنّیِ وَلَکِنَّهُ یَغْدِرُ وَ یَفْجُرُ وَ لَوْلاَ کَرَاهِیَّهُ الْغَدْرِ لَکُنْتُ مِنْ أَدْهَی النَّاسِ؛ وَلَکِنْ کُلُّ غُدَرَهٍ فُجَرَهٌ، وَ کُلُّ فَجَرَهٍ کُفَرَهٌ. وَ لِکُلِّ غَادِرٍ لَوَاءٌ یُعْرَفُ بِهِ یَوْمَ الْقِیَامَهِ. وَ اللَّهِ مَا أُسْتَغْفَلُ بِالْمَکِیدَهِ، وَلاَ أُسْتَغْمَزُ بِالشَّدِیدَهِ.؛

        به خدا سوگند معاویه از من سیاستمدار تر نیست، لیکن شیوه او حیله گری و فریب است و اگر خیانت و حیله گری، ناپسند و خلاف قانون الهی نبود، من سیاستمدار ترین انسان های روی زمین بودم. امّا هر فریبکاری تبهکار است و ناسپاس و کافر .

 و برای هر فریبکار و توطئه گری در روز قیامت پرچم و نشانه ای است که به آن شناخته می شود. و سوگند به خدا هرگز با غدر و فریب غافلگیرم نخواهند کرد و با سختگیری، عاجز و ناتوانم نگردانند.

                لذا سیاست ورزی صحیح ملازم با تقواست که آن حضرت می فرمودند:

        لَو لا التُّقَی لَکُنْتُ أَدْهَی الْعَرَبِ

و اینچنین سیاستی، ملازم دین داری ست و جمله ی منسوب به شهید آیت الله سید حسن مدرس معنا میشود که    :

         سیاست ما عین دیانت ماست و دیانت ما عین سیاست ما

لذا با دقت در مفهوم و مصادیق تقوا، این نتیجه حاصل میشود که تقوای سیاسی بستر و زیربنای انواع دیگر تقواست عبادی و اخلاقی و فردی و اجتماعی

چون در تقوای سیاسی نوعی جامعیت در تقواست

 

 

 

 

خطبه دوم:

 بسم الله الرحمن الرحیم

الْحَمْدُ وَ الثّناء لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين، الَّذِي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ،

وَ جَعَلَ الظُّلُماتِ وَ النُّورَ،

ثُمَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ،

ثم الصَّلوه وَ السَّلام عَلی الهادی البَشیر، السّراجِ المُنیر، سَیدنا سَید الانبیاء وَ المُرسَلین، ابی القاسِم المصطفی محمّد،

و عَلی آله، الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ، الهداة المهدیین، 

اللَّهُمَّ صَلِّ وَ سَلِّم عَلَى عَلِيٍّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ، وَ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ الطَّاهِرَةِ فَاطِمَةَ [الزَّهْرَاءِ] سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ،

وَ صَلِّ عَلَى سِبْطَيِ الرَّحْمَةِ، وَ إِمَامَيِ الْهُدَى، الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ سَيِّدَيْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ،

وَ صَلِّ عَلَى أَئِمَّةِ الْمُسْلِمِينَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ، وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ، وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ، وَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ، وَ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى، وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ، وَ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ، وَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ،

وَالْخَلَفَ الْقاَّئِمُ الْهَادِي الْمَهْدِيِّ،

 حُجَجِكَ عَلَى عِبَادِكَ، وَ أُمَنَائِكَ فِي بِلادِكَ، صَلاةً كَثِيرَةً دَائِمَةً.

 اللَّهُمَّ اجْعَلْنِا من أَعْوَانِهِم و شِيعَتِهِم و مُحِبِّیهِمْ وَ أَنْصَارِهِمْ و المُسْتَشْهَدينَ بَیْنَ أَيْدِيهِمْ

اوصیکم عباد الله ونفسی بتقوی الله

 توصیه می کنم خودم را و سپس خودم را و همه شما برادران عزیز و بزرگوار و نجیب و خواهران محترم و متدینه و عفیفه نمازگزار جمعه به رعایت تقوای حضرت پروردگار خصوصاً مردم تقوای سیاسی که عرض کردیم بستر برای همه انواع دیگر تقوا هاست اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله

 ایام فاطمیه را در پیش داریم شهادت حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها بنابر نقل ۷۵ روز بعد از وفات پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله و سلم محضر یکایک شما تسلیت عرض می کنم و مردم ولو کرونا باعث شده ناتوانیم آنچنان‌که سال‌های گذشته عرض ادب می کردیم مراسماتی داشته باشیم ولو در همین مراسمات محدودی هم که که مشخص شده با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و اگر هم نشد حتما در این شب و روز فاطمیه و شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها در منزل هایتان عرض ادبی داشته باشید خیلی موثر است.

 فاطمه زهرا شخصیتی که دیگر امامان معصوم متوسل به او می شدند، مقام معظم رهبری حفظه الله می فرمودند من رزق یک سال آینده ام را از شهادت حضرت زهرا و مراسم اش میگیرم. حتماً برنامه داشته باشید در مساجدی که وسعت داشته باشد مثل مصلی بدون تبلیغ آنچنانی به صورت جمعی و محدود نمازگزاران گفته شده مانعی ندارد اما بیشتر از آن مانع دارد در همین مراسمات محدوده عرض ادب داشته باشید محضر صدیقه طاهره مطهره

 و همچنین سالروز حماسه ۹ دی را داریم مصادف با 9 دی ۱۳۸8 فقط یک جمله عرض کنم برادران و خواهران خیلی ها خودآگاه یا ناخودآگاه این ۹ دی را عملاً در فاز جناحی و گروهی می اندازد زند ولی من می خواهم بگویم دلسوزان مواظب باشید این جور نشود که نه دی بماند برای تاریخ انقلاب

 دوم 9 دی مربوط به کل امت ایران اسلامی ما است، مربوط به همه علاقه مندان انقلاب و نظام ماست چون در سال ۸۸ فتنه ای برخاست که منشأ آن به خاطر انتخابات بود ولی دشمنان داخل و خارج وارد شدند و آتشی را افروختند که اگر آن خطبه های جانانه مقام معظم رهبری را نداشتیم و حضور جانانه مردم در ۹ دی آن سال را نداشتیم باور کنید الان اثری از انقلاب بلکه کشور ایران نبود. دشمنان چه خواب هایی دیده بود، آنهایی که در دادگاه محاکمه می‌شدند اقرار و اعتراف کردند در تلویزیون آمدند و اعترافات پخش شد که دشمنان خط می‌دادند، اسرائیل خط می‌داد انگلیس خط می‌داد آمریکا خط می داد آن ها وقتی خط بدهند توقع دارند ایران سرپا بایستد، مردمی که 9 دی آمدند این آتش را خاموش کردند برای همیشه و لذا به پاس حضور آن مردم که شما بودید هر ساله میاییم این روز را گرامی میدارد مثل ۲۲ بهمن و روز قدس

نکته دیگر در رابطه با یکی از مناسبتهای منطقه است تعداد زیادی از خانوارهای روستایی و شهری در سطح شهرستان اگرچه صاحب گاز شده اند اما خبرهایی که می رسد این است که هنوز علمک‌گاز ندارند در این هوای سرد زمستان دچار مشکل هستند و لذا از دست‌اندرکاران و متولیان جدا می خواهیم همانگونه که لطف کردید چند سال پیش اینها را اسماً بالاخره صاحب گاز کردید عملاً هم گازدار شان کنید.

 نکته دوم در رابطه با همین روشنایی کمربند فاز ۵ ، خیابانی که منتهی می شود به هم همان مجموعه ورزشی و زمین چمن شنیدم شبها خیلی مشکل ساز است آن جا و دچار مشکلاتی شده مسئولان امر در این زمینه پیگیری کنند.

 نکته آخر از همه شما خواهران و برادران که با صبر و بزرگواریتان در این اوضاع کرونایی و مشکلات اقتصادی با متولیان با رعایت دستورالعمل های بهداشتی جلوی گسترش ویروس خطرناک را گرفتید و مسئولان هم با نظارت و برنامه‌ریزی و کنترل بیشتر این ویروس قدردان این مردم باشد انشاالله حالا که مردم با تمام مشکلات با صبوری همکاری کردند مسئولان محترم به نحوی برنامه‌ریزی کنند و رصد و نظارت کنند که وضعیت کرونایی شهرستان یا زرد بماند یا بهتر شود این می شود جبران زحمات مردم و اگر هم بهتر بشود  حداقل خیری که به مردم می رسد دیگر کسب و کار مردم تعطیل نمی‌شود پس هم مردم رعایت می‌کنند و هم مسئولین جدداً نظارت کنند.

اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

:کلیدواژه‌ها
""
اخبار مرتبط
نام:                       

پست الکترونیک:  
نظر شما:  

فیلم
صوت
پربازدیدترین ها
آخرین اخبار