|
يكشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳,May 05 2024 يكشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳,May 05 2024 يكشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳,May 05 2024
۱۱ بهمن ۱۳۹۹ " "
کد خبر: 3159

خطبه های نماز جمعه 10 بهمن 1399 مصادف با 15 جمادی الثاني 1442 فسا

|جمعه ١٠ بهمن ماه ٩٩ _ مصلی فسا _ فرازی از خطبه های نماز جمعه امروز |

 جمالی زاده امام جمعه فسا :

خطبه های نماز جمعه  ١٠ بهمن ١٣٩٩ مصادف با  ١۵ جمادی الثانی  ١۴۴٢ فسا

خطیب جمعه: حسین جمالی زاده

خطبه اول: ادامه بحث فرازی از نهج البلاغه : اِنَّ اَبغَضَ الخلائِقَ...

 السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

بسم الله الرحمن الرحیم

الْحَمْدُ وَ الثّناء لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين،  نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ  ،  و نَسْتَغْفِرُهُ وَ نَشکُرُهُ  و نَتَوَسَّلُ اِلَیه وَ نَتَوكَّلُ عَلَيهِ، ثُمَّ نُصَلّي و نُسَلِّمُ عَلی حَبیبِه و نَجیبِه ، سَيِّدِنا سَيِّدِ الْأَنْبِيَاءِ وَ الْمُرْسَلِين‏ أَبِی الْقَاسِمِ المصطفی مُحَمَّد ، وَ عَلَی آلِهِ وَ أهلِ بَیتِهِ، الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ سِیَّما بَقیَّةِ اللَّهِ فِی الأرَضین، روحی وَ أَرْوَاحُ الْعَالَمِینَ لِتُرَابِ مَقْدَمِهِ الْفِدَاء.

اُوصِيكُم عِبادَ اللّهِ و نَفسی بِتَقوَی الله

 و اتباع امره و نهیه

تقوای حضرت پروردگار را در نظر داشته باشیم و توصیه می کنم خودم را و سپس همه شما را به رعایت این امر بسیار مهم....

 در خطبه گذشته از نهج البلاغه امیرالمومنین علیه السلام خطبه 17 نهج البلاغه را معنا می کردیم این خطبه از سخنرانی های حضرت امیرالمومنین علیه السلام است که در پنج ساله آخر عمرشان در اجتماع مردم و شیعیان بیان کرده اند. خطیب در این خطبه ی هفدهم، امیرالمومنین علیه السلام اول شخص عالم خلقت بعد رسول الله خاتم انبیا محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله و سلم است آن هم امام معصوم در سنین اواخر عمر شریفشان با آن عصمت و عظمت و تجربه های گرانقدری که دارند و علم و معرفتی که به گذشته و آینده و دنیا و آخرت و سعادت و شقاوت آحاد بشر دارند چنین سخنرانی، کلمه کلمه اش روی حساب و کتاب است می فرمایند إنَّ أَبْغَضَ الْخَلَائِقِ إِلَى اللَّهِ مبغوض ترین آدم ها نزد خدا، یک کسی مبغوض خداست و خداوند با آن دشمن است و خداوند بغض و کینه او را دارد، یک وقت یک کسی است مبغوض ترین آدم هاست. دسته اول را در دو خطبه دو جمعه گذشته اشاره کردیم، دسته اول این بودند که خدا اولاً اینها را به حال خودشان رها کرده و خصیصه شان این است که جَائِرٌ عَنْ قَصْدِ السَّبِيلِ ، از روش و مشی متعادل این ها به دور هستند یعنی با وزانت، رفتار ندارند، باوزانت حرف نمی زنند، باوزانت و تعادل تصمیم نمی گیرند این وزانت به این معناست که جمیع جهات را سنجیدن و به عبارت دیگر، وزانت و تعادل ندارند و جائر عن قصدالسبیل یعنی اهل افراط و تفریط هستند و بی گدار به آب می زند یعنی در انجام کار و رسیدن به هدف مورد نظر، یا ارزشهای اخلاقی و انسانی را زیر پا می گذارند و یا بی تفاوت است نسبت به تکالیف شرعی خودش، در این رابطه در خطبه های گذشته نکاتی که باید گفته شود و وقت اقتضا می کرد عرض کردیم اما یک نکته اینجا عرض کنم ببینید این خطبه ۱۷ نهج البلاغه در صدر آن آمده است که امیرالمومنین علیه السلام در رابطه با آنها که شایستگی مسئولیتی ندارند و آن مسئولیت را پذیرفته‌اند راجع به آن ها دارد بیان می کند ولی می شود توسعه داد و برای همه من و شما که مسئول باشیم و چه نباشیم آموزنده است. آن کسی که شایستگی مسئولیتی ندارد پستی به او بدهند مسئولیتی به او بدهند حالا مسئولیت این نیست که حتماً رئیس بشود منظور کسی است که چند نفر تابع او هستند و فرمانبر او هستند،...

و دسته دوم رَجُلٌ قَمَشَ جَهْلًا کسانی هستند که از نادانی، خودشان را مرکز نادانی قرار داده اند از هر جا یک مطلب بدون عمق، بدون سند، بدون مستندی را به عنوان حقیقت قبول می کند این ویژگی ها در این جور آدمها زود پیدا می شود هر حرف غیر دقیقی و هر شایعه ای ببیند و بشنود زود در خودش جمع می کند متعادل در کارهای شان نیستند  یعنی خود این آدم شده مجمع پراکنده از جهالت ها و نادانی ها را که در خودش جمع کرده و ویژگی اش این است که "مُوضِعٌ فِي جُهَّالِ الْأُمَّةِ" اینجور آدم هایی دنبال آدم های نادان و کم‌سواد می گردند و در بین نادانان و بی سوادان فعال میشود و خودی نشان می دهد . آدم های باسواد حاضر نیستند دور این آدم بچرخند، می رود در یک جمعی که مثل خودش بی سواد باشد یا اهل شایعه گرفتن و شایعه پراکنی باشند چون یارگیری از بین نادان ها برای این جور آدمها خیلی راحت تر است آدم تحصیل کرده و دانشمند و عالم که نمی‌آید سراغ این جور آدم هایی که دکان باز کردند یعنی کسی که به شدت خود را فعال نشان می دهد ولی در بین نادان ها "(عاد) غَارٌّ فِي أَغْبَاشِ الْفِتْنَةِ" ، این همه اش در حال تکاپو کردن است تا فتنه و اختلاف درست کند و تفرقه در جامعه اسلامی ایجاد کند و هر کجا صفا و صمیمیتی باشد و اتحادی بین مومنین باشد این برایش سخت است. "عَمٍ بِمَا فِي عَقْدِ الْهُدْنَةِ" این آدم کور است و نمی بیند و آن مصالح و منافعی که در وحدت مردم و اتحاد بین مومنین وجود دارد نمیبیند و هرگاه مردم با هم می شوند دکان این ها تعطیل می شود فلذا دنبال فتنه گری هستند "قَدْ سَمَّاهُ أَشْبَاهُ النَّاسِ عَالِماً وَ لَيْسَ بِهِ" ، این‌ها برای مردم جاهل و مردم نادان مراد خوبی هستند.  نتیجه گیری میکنیم که امیر المومنین علی بن ابیطالب علیه السلام می فرمایند مردم! این ها مبغوض ترین آدم ها نزد خدا هستند.، ولی آدمهای اندیشمند که با سند حرف میزنند، دقیق هستند و اهل منطق هستند و خداترس هستند حاضر نیستند ارزش‌های دینی و اخلاقی شان را زیر پا بگذارند به خاطر مقاصد موقتی که دارند، اینها را در نظر بگیرید، غیر اینها مبغوض ترین آدم ها نزد خداوند متعال هستند "قَدْ سَمَّاهُ أَشْبَاهُ النَّاسِ عَالِماً" یعنی آدم های درست و حسابی به اینها اعتنا نمی کنند و آدم هایی که ظاهر بین هستند دنبال اینها هستند.

اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ

وَالْعَصْرِ  إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 خطبه دوم:

 ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها

 و دهه فجر

بسم الله الرحمن الرحیم

الْحَمْدُ وَ الثّناء لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين، الَّذِي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ جَعَلَ الظُّلُماتِ وَ النُّورَ ثُمَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ، ثم الصَّلوه وَ السَّلام عَلی الهادی البَشیر، السّراجِ المُنیر، سَیدنا سَید الانبیاء وَ المُرسَلین، ابی القاسِم المصطفی محمّد وَ عَلی آله، الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ، الهداة المهدیین،

 اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى عَلِيٍّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ،

 وَ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ الطَّاهِرَةِ فَاطِمَةَ [الزَّهْرَاءِ] سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ،

 وَ صَلِّ عَلَى سِبْطَيِ الرَّحْمَةِ، وَ إِمَامَيِ الْهُدَى، الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ سَيِّدَيْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ،

 وَ صَلِّ عَلَى أَئِمَّةِ الْمُسْلِمِينَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ، وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ، وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ، وَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ، وَ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى، وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ، وَ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ، وَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ، وَالْخَلَفَ الْقاَّئِمُ الْهَادِي الْمَهْدِيِّ،

 حُجَجِكَ عَلَى عِبَادِكَ، وَ أُمَنَائِكَ فِي بِلادِكَ،

 صَلاةً كَثِيرَةً دَائِمَةً.

اللَّهُمَّ اجْعَلْنا من أَعْوَانِهِم و شِيعَتِهِم و مُحِبِّیهِمْ وَ أَنْصَارِهِمْ و المُسْتَشْهَدينَ بَیْنَ یَدَيهِمْ

اوصیکم عباد الله ونفسی بتقوی الله

توصیه می کنم خودم را و همه اعزه برادران و خواهران نمازگزار جمعه مومن و متدین را به رعایت حدود الهی، تمام این حرف و حدیث ها و مطالبی که در خطبه اول گفته می شود برای این است که بستر رعایت تقوا و معرفت به تقوا در خودمان تقویت شود.

 ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را در پیش داریم محضرتان تبریک عرض می کنم همچنین روز مادر و روز زن هم به همین مناسبت نامگذاری شده است.

میلاد امام راحل رضوان الله تعالی علیه هم در همین روزی که روز میلاد فاطمه زهرا سلام الله علیها است، درود میفرستیم بر روح مطهر امام راحل.

 من یک روایتی را از حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها به همین مناسبت داشته باشم،  در بحارالانوار مرحوم علامه مجلسی جلد ۶۷ صفحه ۲۴۹ حضرت می فرماید  مَنْ أصْعَدَ إلَی اللهِ خالِصَ عِبادَتِهِ، کسی که اعمال و عبادات خالص برای خدا انجام بدهد یعنی اگر نماز میخواند و عملی انجام می‌دهد و رفتاری دارد فقط و فقط به خاطر رضایت خدا باشد   أهْبَطَ اللهُ إلَیْهِ أفْضَلَ مَصْلَحَتِهِ ، خداوند بالاترین مصلحتش را برای او می فرستد و کاری می‌کند که این آدم در مصلحت دنیا و آخرت خودش قرار بگیرد. مصلحت یعنی در مقابل مضرات و ضرر و مفاسد، این آدم دیگر ضرری نمی بیند از سرتاپا دین و دنیایش چیزی که مصلحتش است برایش محقق می کند خداوند متعال. ولی اگر می بینیم گرفتاری داریم بعضی وقت ها و مصالح ما آنطور که هست خیال می کنیم برایمان محقق نمی شود یک مقدار به اعمالمان بیندیشیم و اعمامان را نزد خدا خالص کنیم.

 در آستانه آغاز چهل و سومین بهار انقلاب هستیم در چهل و دومین سالگرد انقلاب غیر از بیان نقاط قوت و ضعفی که می‌توانیم داشته باشیم و مطرح می‌شود در این خطبه در رابطه با این چهل و دو سال بعد از انقلاب من امروز می خواهم به یک نکته دیگر در این رابطه اشاره کنم و خطبه را تمام کنم.

 چون در رابطه با دستاوردهای انقلاب مسائل مختلف که مربوط به انقلاب و نظام است زیاد شنیده اید و آنها که لازم است را بخواهیم اینجا بگویم وقت نمی شود اگرچه دستاوردهای انقلاب گفتن و بیان کردنش لازم است هر کجا که می تواند پیگیری کند اما در خطبه دوم در این چند دقیقه من می خواهم به یک نکته دیگری اشاره کنم که احساس می کنم مورد نیاز ماست و معرفت و درک آن یکی از مهم‌ترین هاست در این برهه از انقلاب،

 این است که در طول دوران انقلاب یعنی بعد از انقلاب سال ۵۷ که الان هم دهه فجر سال ۹۹ هستیم، ۴۲ سال از انقلاب و پیروزی انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی گذشته، بررسی که می کنیم در طول این ۴۲ سال مردم ما، نظام و انقلاب ما در سه جبهه با دشمن درگیر بودند. هم اول انقلاب هم دهه دوم و سوم و هم الان در حال مقابله هستیم. جبهه اول به آن می‌گویند جبهه تمدنی کسی نمی تواند منکر این جبهه شود. امروز انقلاب اسلامی ما در برابر جبهه تمدنی دشمن و هجمه تمدنی دشمن در حال نبرد و مبارزه است. یعنی امروز در دنیا در یک جهت جبهه کفر است کفر به این معنا که اعتقاد ندارد خدا و دین در سرنوشت بشر دخیل باشد یعنی کسانی که رابطه خودشان را با خدا قطع کردند و مادیت به تمام معنا شده اند و اعتقاد به آخرت و دین ندارند و تبلور آن در این چهل و دو سال ایالات متحده آمریکا بوده است تا الان و یک طرف آن تمدن اسلامی یعنی کسانی که اعتقاد دارند خدایی هست، دین هست و در سرنوشت بشر دخیل است و آخرتی وجود دارد تبلور و جلوه حقیقیش نظام جمهوری اسلامی است. اگر بتوانند ریشه انقلاب را آن هم به خاطر اینکه انقلاب ما و نظام ما بر مبنای خدا و دین است و اعتقاد به آخرت است می‌توانستند ریشه این انقلاب را بزنند می زدند ولی نتوانستند.

 جبهه دوم مربوط به میدان مقابله با جریان های فکری در درون جامعه اسلامی است ممکن است در جامعه خودمان باشد کسانی باشند که اعتقاد به خدا دارند اعتقادی به قرآن دارند اعتقاد به دین دارند و آخرت را هم قبول دارند اما قبول ندارند اسلام به تنهایی می‌تواند نقش آفرین باشد و لذا دنبال این هستند فرصتی پیدا بشود دست بیگانگان را دخالت بدهند. به تعبیر حضرت آقا مقام معظم رهبری شیفته این ظواهر غرب و شرق عالم هستند و برای آنها زرق و برق شرق و غرب عالم مهم است اگر قدرتی پیدا کنند و فرصتی پیدا کنند دست بیگانه را دخالت می‌دهند در درون نظام ما، دنبال فرصت هستند اینها مشکلشان فکری و اعتقادی است مشکل ایمانی نیست، مسلمان هستند معتقد به خدا و قیامت هستند ممکن است در بین خودمان هم باشند. یک بررسی هایی کردند و مطالعاتی داشتند و به این نتیجه رسیده اند که اسلام نمی تواند و باید دست به دامن بیگانه ها شد که ما نمونه هایش را داریم. از اول انقلاب بوده در زمان جنگ هم بود و الان هم در حال حاضر ما در کشور خودمان داریم.

 جبهه سوم جبهه اس است که مومن و مسلمان و متدین هستند اما ضعیف والایمان هستند یعنی آن باورهای قوی و ایمان قوی که باید داشته باشند به انقلاب و نظام اسلامی و اساس انقلاب و نظام یا ایمان قوی داشتند وسط راه ضعیف شده یا اصلاً نمی کشند، بعضی وسایل را می‌بینند و به اسم انقلاب تمام کنند و بعضی مشکلات را به اسم نظام تمام می‌کنند و بعضی مشکلات را به اسم ولایت فقیه می دانند و حمل می کنند و نمی توانند درک کنند و این معادلات فکری را در خودشان حل کنند اینها نمی‌شود گفت ضد انقلاب ضعف فهم و بصیرت دارند. طبق فرمایش حضرت آقا آن بصیرت عمار گونه در این ها وجود ندارد. الان یک مشکلی پیدا می شود به اسم نظام و انقلاب می‌بینند ما قبول داریم مشکلات وجود دارد اما چه جوری اینها را هضم کنیم این مهم است.

 خلاصه عرض کنم در طول دوران ۴۲ سال انقلاب داشتیم افراد بودند قبل از انقلاب مبارز بودند و در انقلاب نکشیدند در انقلاب خوب بودند و بعد از آن نکشیدند در دوران دفاع مقدس خوب بودند ولی بعد از جنگ افتادند نمی‌شود گفت ضد انقلاب ولی می‌شود گفت ضعف بصیرت دارند آنهایی که علاقه‌مند به انقلاب و نظام هستند در این سه جبهه چه کار کنیم، بعضی مشکلات این جاها پیدا میشود در هر سه جبهه آدم های خواص و نخبه وجود دارند، آدم های عامی و عوام هم وجود دارد و در هر سه جبهه ابزار و سلاح و نظامی تنها نیست فیزیکی نیست که بگوییم اما بحث آن جایی است که دستور نظامی و دفاع مسلحانه صادر نشده فلز جنبه غیر فیزیکی دارد و جنبه نرم افزاری دارد یعنی دائما من و شما در این سه جبهه درگیر هستیم حالا چه جور مبارزه کنیم آیا با شمشیر در خانه هایمان بجنگیم این که نمی‌شود، این نیاز دارد در این جبهه با ابزار فرهنگی و فکری و نرم‌افزاری به سمت و سوی این دشمن رفت. در هر سه جبهه چه دشمن در جبهه اول کفر هستند چه جبهه دوم که اعتقاد دارند ولی اعتقاد ندارند که دین می تواند سرنوشت بشر و جامعه را معین کند و چه جبهه سوم که آدم‌های معمولی هستند ولی ایمان و بصیرت شان ضعیف است.

 من می خواهم بگویم تنها راهش از فرمایشات حضرت آقا در درجه اول روشنگری و تبیین است، یعنی ملایم و نرم و دلها را اغنا کردن عقل ها را قانع کردن با استدلال و برهان منطقی، با کمال احترام نگذاریم این دلها از ما زده شود و به سمت و سوی دشمن برود هنر این است کسی که مرد میدان جهاد و مبارزه است کسی که می‌خواهد سرباز انقلاب و ولایت باشد و در خودش می‌بیند می تواند این جور باشد. ما بیاییم روشنگری کنیم، تبیین کنیم که مقام معظم رهبری دارای الزاماتی می داند.

 اول تبیین ما به صورت متقن و استدلال و بهنگام باشد یعنی اگر کسی را میبینیم عقیده اش مثل ما نیست دوستانه بنشینیم و بحث کنیم اما با استدلال یه جوری بحث کنیم که فردا بر علیه ما نشود و حرفی نزنیم که ۱۰ سال دیگر هم بتوانیم از آن دفاع کنیم و قابل ختشه نباشد به هنگام هم باشد.

 دوم بدون ایجاد دعوا و نزاع می‌تواند انسان روشنگری کند و دعوا نکند الان دعوا کردن اثر ندارد تبیین و روشنگری بدون دعوا بدون ایجاد نزاع بدون ایجاد تنش بدون ایجاد فساد و فتنه اینا تعبیر حضرت آقا است که یک عده رفته بودند در مجلس به عنوان مخالفت با برجام و شعار می دادند به آنها گفت این شعارها چه نفعی دارد جز ایجاد تنش یک سالنی را را آماده کنید و افراد را دعوت کنید و آنجا بروید بحث کنید قبول دارید استدلال بیاورید قبول ندارید استدلال بیاورید اما بروید شعار بدهید و تنش و درگیری دردی را دوا نمی کند و هیچ فایده و اثری ندارد. به قول عزیزان سربازان گمنام امام زمان نکته ای دارند همیشه می گویند وقتی ما دنبال یک سوژه هستیم بهترین روش برای ما این است که اوضاع آرام باشد تا بتوانیم جلو برویم همین که تنش درست شود ما نمی توانیم کاری که باید امروز انجام دهیم یک سال عقب می‌افتد. روشنگری بدون ایجاد تنش و دعوا اما با استدلال با منطق و برهان به صورت متقن و مستند حرفمان را بزنیم.

 سوم بدون جنجال و هیاهو روشنگری کنید.

 چهارم بدون هر گونه تعصب و تعلقات جناحی، من اگر می خواهم موضع حقم را بگویم بدانم در میان مخاطبین و مردم ما سلیقه های مختلف است و از جناح‌های مختلف هستند هنر من به عنوان سرباز با بصیرت ولایت و انقلاب این است که طوری حرف بزنم مخاطب احساس نکند من جناحی و احساسی حرف میزنم.

 پنجم به دور از اتهام زنی و تهمت زدن و غرض ورزیدن یعنی می شود انسان حرف حق را بزند بدون تهمت و اتهام زدن چون ما می‌خواهید فکر اصیل انقلاب را حاکم کنیم تعرض به این آن که دردی را دوا نمی‌کند.

ششم استقامت و تکرار و خسته نشویم هم تکرار کنیم این روال را و هم استقامت به خرج دهید محکم بایستیم و تا آخر برویم تا نتیجه بگیریم.

 خلاصه به عنوان سرباز انقلاب در این سه جبهه که همان اجر و مزد سرباز دوران دفاع مقدس را دارد ولی آن زمان اسلحه به دوش می‌گرفتیم و لباس بسیجی و سربازی می پوشیدم در جبهه ها می رفتیم ولی امروز لباس و اسلحه ما و مدال سربازی ما روشنگری است، تبیین است، بصیرت افزایی است آن هم با در نظرگرفتن این لوازم آن که صریح فرمایشات مقام معظم رهبری است.

در رابطه با بودجه ۱۴۰۰ که هم اکنون در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است و کمیسیون تلفیق مجلس هم آن را به آخر رسانده و وارد صحن علنی مجلس می‌شود وقت نیست که در اینجا به آن بپردازم باشد برای آینده....

 اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ

إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ، فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ  إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ

و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

:کلیدواژه‌ها
""
اخبار مرتبط
نام:                       

پست الکترونیک:  
نظر شما:  

فیلم
صوت
پربازدیدترین ها
آخرین اخبار