|
يكشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳,May 05 2024 يكشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳,May 05 2024 يكشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳,May 05 2024
۲۵ بهمن ۱۳۹۹ " "
کد خبر: 3173

خطبه های نماز جمعه 24 بهمن 1399 مصادف با 29 جمادی الثاني 1442 فسا

خطبه های نماز جمعه  24 بهمن ١٣٩٩ مصادف با  29 جمادی الثانی  ١۴۴٢ فسا

خطیب جمعه: حسین جمالی زاده

خطبه اول: ماه رجب و استغفار

 السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

بسم الله الرحمن الرحیم

الْحَمْدُ وَ الثّناء لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين، ثُمَ الصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى البَشِيرِ النَّذِيرِ السِّراجِ المُنِيرِ اَلعَبْدِ الْمُؤَيَّدِ، وَ الرَّسُولِ الْمُسَدَّدِ، أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّد  صلواتُ اللهِ وَ سَلامُه عَلَیهِ و عَلی آله،  الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ، سِیَّمَا بقیةِ الله في الاَرَضین، روحی وَ أَرْوَاحُ الْعَالَمِینَ لِتُرَابِ مَقْدَمِهِ الْفِدَاء.

إِنَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ وَ أَبْلَغَ الْمَوْعِظَهً وَ أَنْفَعَ التَّذَکُّرِ کِتَابُ اللَّهِ عَز و جَلَّ  إِذْ يَقُولُ: «اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفَّاراً ، يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً ، وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِينَ »

 اُوصِيكُم عِبادَ اللّهِ و نَفسی بِتَقوَی الله

در خطبه اول خودم را و سپس همه حضار محترم را توصیه می کنم به رعایت تقوا، توصیه همیشگی برگرفته از منابع دینی خودمان.

 شب اول ماه رجب بنا بر تقویم می باشد، به همین مناسبت در خطبه اول مطلبی با استفاده از قرآن و روایات تقدیم می کنم.

 در بین بشر در طول تاریخ برخی امور مقدس و دارای شرافت بوده، اعم از موحدین و خداپرستان که برایشان اموری مقدس بوده و دارای شرافت بوده حتی آنها که موحد نیستند و مشرک و ملحد بودند آنها هم به نحوی برای برخی امور در این دنیا تقدس و شرافت قائل بودند. امروز هم در دنیا هستند خیال نکنید من و شما که بعضی امور را مقدس می دانیم مثل آنها که خدا پرست نیستند آنها هیچ امر و موجودی را مقدس نمی دانند، همین گاو پرستان هند برخی امور برایشان مقدس است. هفته گذشته آدمی را در قفس آهنی انداخته بودند آن قفس را بالا بردند و این قفس را در انبوهی از آتش انداختند و زنده زنده سوزاندند و در همین اینترنت و فضای مجازی هم بود و جرمش این بود که به گاو توهین کرده. همه بشریت به نحوی برای برخی امور شرافت قائل هستند حتی همین سکولاریسم هایی که مطرح می کنند می گویند هیچ امر مقدسی نداریم در عین حالی که شعار می دهند برایشان بعضی امور مقدس است ولو بیان نمی کنند. مثلا آزادی نزدشان خیلی اهمیت دارد و مقدس است، امنیت برایشان مقدس است، خودشان برای خود مقدس هستند. مومنین و مسلمانان و موحدین در هر دین و مذهبی اینها هم به نحو خودشان مقدساتی دارند.

 نکته دوم این شرافت و تقدس منشا اش  چیست اگر منشا آن عقلانی و عقلایی باشد قابل توجه است، حداقل این است که می‌شود بحث کرد و کنار آمد و فکر کرد، اما اگر منشا آن عقلانی و عقلایی نباشد این جز خرافات چیزی نیست. همان گاوپرست هندی به او بگوییم چرا گاو برایت مقدس است می‌گوید چون گاو را میپرستم، چرا گاو را میپرستی، منشا عقلایی و عقلانی ندارد ولی بعضی افراد بشر هستند برایشان موجوداتی و امور مقدس است اما منشاء عقلایی دارد مثلا خدا نزد قاطبه بشر مقدس است و مبنای عقلایی هم دارد، بالاخره اگر موجودی در این عالم مقدس و قابل احترام باشد و خداوند متعالی که خالق هر مقدس و مقدساتی است او مقدم است، خالق هر شئ شریف و با شرافتی است او مقدس است، مقدس یعنی محترم یعنی قابل ستایش و قابل احترام پس منشأ مهم است.

نکته سوم اگر خدا امر مقدسی باشد و منشا عقلایی و عقلانی باشد در درجه اول یکی از مقدسات و موجودات با شرافت در عالم خلقت است و هر چیزی و هر موجودی و هر امری که هرگونه ارتباط خاصی با خدا داشته باشد طبیعتاً او هم رنگ تقدس و رنگ حرمت دارد، نه ارتباط عمومی بلکه همه عالم آن ارتباط عمومی و کلی را با خدای خودشان دارند مراد من ارتباط خاص است، یعنی ارتباطی که خدا خودش عنایت ویژه به آن شی دارد، آن هم مقدس است. اگر در این زمینه جلو بروی می بینیم خیلی چیزها مقدس است و مبنای عقلایی هم هست در نزد ما مسلمانان و حتی غیر مسلمانان، موحدین از یهود و نصارا

 نکته دیگر این است که تمام اموری که منتسب خاص و ارتباط ویژه به خدا دارد و مقدس هستند حداقل نزد ما مسلمانان و نزد کسانی که معتقد به خدای واحد و احد هستیم، نزد ما مسلمانها ای که اعتقاد داریم قرآن کتابی است که خدا فرستاده است به عنوان معجزه خالده، تمام اموری که این ارتباط خاص را به خدا پیدا می کنند تقریباً در چند نوع منحصر می شوند.

 برخی مکان ها هستند، کره زمین کلش مکان است در این کره تمام  نقطه نقطه هایش زمین است و مکان و مخلوق خداست، آیا از نظر ارتباط ویژه به خدا و انتساب خاص به خدا دارای شرافت و تقدس، همه نقاط زمین مثل هم هستند؟ یک زمینی داریم مثل کویر برهوت و یک زمینی هم داریم که کعبه خدا روی آن قرار گرفته، یک زمین دیگر داریم عرفات است یا زمین دیگر داریم کربلاست، اینها معلوم است که با هم فرق دارد چون زمین عرفات و زمین کعبه و زمین کربلا یک انتصاب خاص به خدا دارد دلیل مان چیست؟ وقتی موسی بن عمران پیغمبر خدا میخواهد به پیغمبری برسد نزدیک کوه طور می شود، به او می‌گویند نزدیک بیا می‌خواهند او را به مقام نبوت برسانند خطاب می رسد «فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ‏» کفشهایت را در بیاور،  خدایا چرا کفشم را در بیاورم؟  «إِنَّكَ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًى» این سرزمین با دیگر سرزمین ها فرق دارد اینجا دارای شرافت و منزلت است و دارای تقدس است. عرفاتی که اگر هر گناهکاری حتی کافر عصر روز عرفه مخلصانه در صحرای عرفات بیاید و خدا را بخواند و از خدا طلب بخشش کند، در روایت داریم خداوند او را میبخشد. این عرفات با زمین هایی که در شهرهای ما هست مثل هم است؟  زمین کربلایی که زیر قبه اباعبدالله الحسین علیه السلام هر دعایی کنیم مستجاب است مثل دیگر زمین ها است؟ این فرق می‌کند چون انتساب به خدا هست و خدا عنایت به آنجا دارد. بعضی جاها مثل مسجد تقدسش از دیگر زمین ها بیشتر است در یک شهر، یا مثلاً محل دفن امامان معصوم زمین های مقدس هستند، مکان هایی که شهدای در راه خدا آنجا دفن شده اند با جایی که شهدا دفن نشدند فرق می‌کند چون انتساب به خدا دارد.

 مردم بعضی از زمان ها دارای تقدس و شرافت هستند چون خداوند عنایت ویژه دارد. شب قدر با دیگر شب ها فرق دارد، شب جمعه با دیگر شب ها فرق دارد روز جمعه با دیگر روزها فرق دارد «لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ»  یک شب قدر از هزار ماه یعنی ۳۰ هزار ماه بالاتر است جون شرافت نزد خدا پیدا کرده.

 سومین نوع از اموری که نزد خدا شرافت دارد بعضی از آدمها هستند. قرآن می‌گوید پیغمبران هم مثل هم نیستند «تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ»  مردم من خدا بعضی از پیغمبران را با شرافت تر و با فضیلت تر قرار دادم، مگر پیغمبر خاتم ما صلی الله علیه و آله و سلم با دیگر پیغمبران در یک ردیف و مرتب و منزلت و شرافت هستند، مگر امامان معصوم با دیگر آدم ها مثل هم هستند از نظر شرافت.

 چهارمین دسته ای که می شود گفت خداوند متعال در بین آن قسم و نوع تفاوتی از نظر شرافت قائل است اشیاء هستند، اشیا زمان و مکان و انسان و آدم هم نیستند، این قرآنی که در همین کتاب معروف که دست من و شما است بالاخره شئ است این قرآن با دیگر کتابها نزد من و شما فرق دارد، قرآن را می بوسیم دست بی وضو به آن نمیزنیم، حرمت دارد چون انتساب به خدا دارد.

 این ساختمان کعبه این دارای قداست است، می گویند از دیوار و سنگ و آجر است ولی چون منتسب به خدا است و آنجا قرارگرفته مقدس است.

 ضریحی که بر قبر نورانی امامان معصوم گذارده می‌شود و آن را میبوسیم ولی قبل از اینکه آنجا نصب شود یک قطعه فولادی است اعتنا به آن نمیکردیم، ولی چون نسبت به امام معصومی دارد که ارتباط ویژه با خدا دارد مقدس است.

پنجمین نوعش هم اعمال است. بعضی از اعمال و رفتار من و شما دارای شرافت است. نماز اول وقت و به جماعت می خوانیم کجا و یک نماز هم بی وضو بخوانیم و همینطور خم و راست شویم کجا. این نماز شرافت دارد چون وصل به خداست و خدا به آن عنایت دارد. مردم با توجه به این نکاتی که عرض کردم بعضی زمان ها خیلی نزد خدا شرافت دارد یکی از آن ماه رجب است. ماه رجب که امشب شب اول آن است خیلی ماه با شرافتی است که از دو جهت شناخت دارد. یکی شرافت ذاتی که این 30 شب خود خدا خیلی دوست دارد. آدمهایی که به این رجب وصل می شوند خداوند به آنها خیلی عنایت دارد. روایاتی داریم در قیامت این رجب به چه شکلی ظاهر می شود و در صحرای محشر در میان همه خلایق خطاب می رسد «أَیْنَ الرَّجَبیُّون» آنهایی که ماه رجب را زنده نگه داشتید کجا هستید؟ در میان این همه جمعیت، امام صادق علیه السلام می فرمایند همه می بینند بعضی ها از میان جمعیت بلند شدند، چهره ها مثل ماه شب چهارده می درخشد خیلی زیبا و معطر بلند می‌شوند، خطاب می‌رسد هزار فرشته از ملک مقرب دست راست این آدم و هزار ملک و فرشته دست چپ این آدم قرار بگیرند و او را بدرقه کنند به آن جایگاهی که برایش در نظر گرفتند ببرند، چون در رجب قدر آن را دانسته

 و شرافت دیگرش به خاطر ماه شعبان و رمضان است چون مقدمه آنها است. مردم اعمال زیادی ماه رجب دارد، اما برخی از اعمال هست که بین ماه رجب و شعبان و رمضان مشترک است مثل استغفار، استغفار خرج ندارد ولی خیلی فضیلت دارد، هم در ماه رجب گفتند استغفار کنید هم در ماه شعبان و هم در ماه رمضان گفته اند. کسی بگوید استغفار یعنی چه؟ طلب مغفرت از خدا

 چهار رکن دارد، کسی که می خواد استغفار کند بدانید در رابطه با ماه رمضان استغفار در قالب‌های مختلف در دعا ها آمده است، یکی در قالب این که مثلا ۷۰ بار گفته شود، در جای دیگر آمده است هزار بار، در جای دیگر آمده صدبار معنایش این است که هر چقدر میتوانید استغفار کنید. چهار رکن هم دارد تا استغفار قبول شود. اول علم و آگاهی که بفهمید چه میگوید، بفهمید خودت چه کاره ای، وصل به خدا هستی، بفهمی که مسیرت کجاست و عاقبتت رفتن به سوی خدا و آخرت است.

 دوم حال است، یعنی یک حال پشیمانی هم داشته باشم و احساس عقب افتادگی از کاروان مومنین

سوم عمل هم داشته باشم و صرف لقلقه زبان هم نباشد یعنی جبران کنم گذشته سیاه خودم را یعنی اگر دینی بر گردنمان هست ادا کنیم

 چهارم قول است، یعنی همه این سه تا به زبان هم بگوییم یعنی استغفرالله ربی و اتوب الیه، وجود مقدس پیغمبر خاتم محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله و سلم در روایتی آمده است در هر جا می‌نشستند با عده ای وقتی بلند می‌شدند مقید بودند ۲۵ بار استغفار کند، بفرمایید استغفرالله ربی و اتوب الیه. برای این که احساس می کردند در جمع که نشستند ممکن است گرد و غبار دنیا بین خود وعالم آسمان حجاب شده است. استغفار یعنی حجاب ها را از بین میبرد. این استغفرالله گفتن ها برکت هم در زندگی دارد، همین آیه شریفه که اول خطبه خواندم « اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفَّاراً»  مردم استغفار کنید « يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً »  به برکت استغفار شما، خداوند برکات آسمانی اش را بر سر شما می باراند « وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِينَ » مال و فرزند به شما می دهد یعنی زندگیتان را آباد می کند آیه شریفه دیگری داریم « يُمَتِّعْكُمْ مَتَاعًا حَسَنًا »  با استغفار گفتنتان خداوند کاری میکند در زندگیتان لذت ببرید.

 روایت دوم این است که از وجود مقدس پیغمبر خاتم محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله و سلم که می فرمودند إِنَّهُ لَيُغَانُ عَلَى قَلْبِی، آن ابر نازک که خورشید دیده بشود ولی نور خورشید کم شود عرب به آن ابر غین می گوید وجود مقدس حضرت خاتم می‌فرماید گاهی وقت ها بر دل من و قلب من غین میافته یعنی غبار و ابر نازکی حجاب می شود. وَ إِنِّی لَأَسْتَغْفِرُ اللَّهَ فِی كُلِّ يَوْمٍ سَبْعِينَ مَرَّةً ، برای اینکه این غبار و حجاب نازک از دلم جدا شود و بیفتد و دلم وصل به ملکوت آسمان بشود روزی ۷۰ مرتبه استغفرالله می‌گویم. پیغمبری که معصوم است می فرماید بعضی وقتها بر قلب من غبار مینشیند و مقداری فاصله می‌افتد بین قلبم و عالم ملکوت، دیگر ما ها کجا هستیم، فرمودند فقط یک راه دارد دلت صاف باشد و قلبت شفاف شود، استغفرالله ربی و اتوب الیه ۷۰ مرتبه گفتن در هر روزی

 اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ

« قُلْ هُوَ اللَّـهُ أَحَدٌ، اللَّـهُ الصَّمَدُ، لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ، وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ»

صَدَقَ اللهُ العلی العظیم

 خطبه دوم:

_میلاد امام باقر علیه السلام و شهادت امام هادی علیه السلام

نظارت بر بازار، _ کرونا فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری مدظله العالی

بسم الله الرحمن الرحیم

الْحَمْدُ وَ الثّناء لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين،

ثُمَّ نُصَلّي و نُسَلِّمُ عَلی حَبیبِه و نَجیبِه سیّدنا و نبیّنا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّد صلواتُ اللهِ وَ سَلامُه عَلَیهِ و عَلی آله، الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ،

اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى عَلِيٍّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ،

 وَ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ الطَّاهِرَةِ فَاطِمَةَ [الزَّهْرَاءِ] سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ،

 وَ صَلِّ عَلَى سِبْطَيِ الرَّحْمَةِ، وَ إِمَامَيِ الْهُدَى، الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ سَيِّدَيْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ،

 وَ صَلِّ عَلَى أَئِمَّةِ الْمُسْلِمِينَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ، وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ، وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ، وَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ، وَ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى، وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ، وَ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ، وَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ، وَالْخَلَفَ الْقاَّئِمُ الحجة بن الحسن العسکری رُوحِی وَ اَرْواحُ الْعَالَمیِنَ لِتُرابِ مَقْدَمِه اَلْفدَاء

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِا من أَعْوَانِهِم و شِيعَتِهِم و مُحِبِّیهِمْ وَ أَنْصَارِهِمْ و المُسْتَشْهَدينَ بَیْنَ أَيْدِيهِمْ

اُوصِيكُم عِبادَ اللّهِ و نَفسی بِتَقوَی الله،

مردم! فرصت خوبی است، ماه رجب رسیده، دالان ماه شعبان و رمضان است داریم از دروازه ماه رجب وارد ماه شعبان، ماه پیغمبر می‌شویم و سپس ماه خود خدا، رمضان المبارک که در قرآن صریح اسم و نام این ماه مبارک آمده است که خدا میداند این سه ماه نزد خداوند چه شرافتی دارد، از امشب شروع می شود ان شاء  الله قدر می دانید و به همه شما تبریک می گویم. ماه رجب ظرفیت ساز خوبی است برای آن بندگانی که میخواهند با خدا رفیق شوند و نزدیک.

 اول رجب که فردا است میلاد باسعادت امام باقر علیه السلام است در سال ۵۷ قمری، محضرتان تبریک عرض میکنیم حتماً در مساجد برنامه هایی امشب و فردا شب وجود دارد شرکت خواهید کرد.

 دوشنبه سوم رجب المرجب شهادت امام هادی علیه السلام در سال ۲۵۴ هجری قمری که در سن چهل و دو سالگی به شهادت رسید. میدانید امام هادی هشت ساله بود که به امامت رسید، بعد از شهادت پدر بزرگوارش امام جواد علیه السلام، و نکته ای که در این رابطه می خواهم عرض کنم امام هادی علیه السلام در زمان خلیفه عباسی به نام متوکل عباسی که در تاریخ آمده است اخبث خلفای بنی العباس، متوکل بوده است یعنی خبیث ترین خلیفه از خلفای بنی عباس. منصور دوانیقی خلیفه عباسی بود، بچه شیعه ها و سادات را زنده لای دیوار قصرش می‌گذاشت، به او اخبث نگفتند ولی به این متوکل، اخبث گفتند یعنی خیلی از منصور خبیث تر بوده. یازده سال بنابر نقلی و در بعضی نقل ها هم داریم ۱۶ سال دوران خلافت متوکل عباسی در زمان امامت امام هادی علیه السلام بوده، زیارت جامعه کبیره که شناسنامه حقیقی اهل بیت است که می‌خواهم بگویم تفسیر قرآن ناطق است. این زیارت جامعه کبیره از دو لب نازنین امام هادی علیه السلام به من و شما رسیده و نکاتی در رابطه با دوران امامتش وجود دارد که وقت نیست تسلیت عرض می کنم محضرتان، حتماً در شب و روز شهادت در مجالس و محافلی که برگزار می‌شود شرکت کنید.

 دو تا نکته منطقه ای عرض کنم. به ایام عید نوروز نزدیک می شویم، مردم ما و بازاریان ما وضعیت خاص خودشان را دارند، از یک طرف کرونا و از یک طرف بالاخره بعضی افراد سودجو هم از این فرصت ها و صبر و صبوری مردم و از نجابت بازاریان استفاده می کنند خود را قالب می‌کنند و سوء استفاده می کنند ممکن است چند نفر از بیرون می آیند در لابلای مردم و بازاریان، جنسی را چند برابر قیمت واقعیش بفروشد، جنس نامرغوب را به اسم مرغوب بفروشد، جنس تاریخ مصرف گذشته رو بفروشد و بازاریان ما را بدنام کند و مردم ما را اذیت کنند، اینجاست که اداره صنعت معدن و تجارت وظیفه دارد، تعزیرات وظیفه دارد و مجمع صنفی همچنین از حالا نظارتشان را جدی بگیرند، برنامه‌ریزی کنند و کنترل کنند. از آن طرف هم هوای مردم را هم داشته باشند در این ایامی که به شب عید نزدیک می شویم. مردم خیلی گرفتار هستند حداقل از نظر بازار و زندگی روزانه و خرید مایحتاج، مردم اذیت مضاعف نشوند، راهش همین است که مسئولین مربوطه خصوصاً مجمع امور صنفی، اداره صنعت و معدن و تعزیرات از حالا برنامه ریزی کنند. و معاونت بهداشتی  دانشگاه علوم پزشکی از نظر بهداشتی جداً نظارت کنند که خدایی نکرده بعد از عید نگویند این قدر جنس فاسد بوده.

 

 بازاریان ما هم بازاریان کم توقعی بودند، نجیب هستند، اذیت هم خیلی شدند در این فضای کرونایی، مواظبت کنند. لذا مسئولان در بحث کرونا از حالا مواظبت کنند که رعایت دستورالعمل های بهداشتی شود. مردم رعایت کنید اگر رعایت نکنید وضع برمی‌گردد به ۳ ماه قبل رعایت کنیم.

 مسئولان هم برنامه‌ریزی کنند که خدای نکرده وضع کرونا به قبل بر نگردد بلکه بهتر شود انشاالله. اگرچه ما تشکر از این مردم عزیز و شریف داریم

 

 نکته دیگر فرمایشات مقام معظم رهبری مدظله العالی را داشتیم در جمع فرماندهان نیروی هوایی ارتش که در همین هفته که گذشت داشتیم.

 نکات و فرازهای انصافاً راهبردی قوی و متقنی بود که راهگشا برای نظام و مسئولان ما است. حقیقتاً مردم و مسئولین و نظام ما این فرمایشات را می توانند و باید به منزله نقشه راه و مواجهه با آمریکا و غرب در این مقطع زمانی قرار دهند. همه مسئولان اگر شعاری می‌دهند، صحبتی می‌کنند خیلی مواظبت کنند هم صدا بشوند، با فرمایشات مقام معظم رهبری تمام رفتارشان، تصمیم گیری هایشان، شعارهایشان و سخنرانی هایشان خصوصاً با این فرمایشات اخیر تنظیم کنند.

 فرازی از فرمایشات حضرت آقا را اینجا میخوانم که خیلی جالب است

 فرمودند

اگر بخواهیم منطقی و مستدل صحبت کنیم آمریکا و این سه کشور اروپایی که همه تعهدات برجامی را در این مدت زیر پا گذاشتند دیگر حق ندارند برای برجام شرط و شروط تعیین کنند. در ادامه فرمودند آن طرفی  که حق دارد برای ادامه کار برجام شرط معین کند ایران اسلامی است. علت هم این است که ایران از اول به تمام تعهدات برجامی خودش عمل کرده ولی آنها نقض کردند. باید آمریکا تحریم ها را کلاً لغو کند آن هم نه به زبان و روی کاغذ، بلکه بایستی در عمل تحریم‌ها را لغو کنند و سپس ما راستی آزمایی کنیم و احساس کنیم که درست آنها تحریم‌ها را لغو کردند، آن وقت به تعهدات برجامی بر می گردیم.

 خداوند متعال طول عمر و سلامت، عزت و اقتدار روزافزون به این رهبر فرزانه و حکیممان عنایت بفرماید.

 اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله

 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ:

 إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ، فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ، إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ

 و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

:کلیدواژه‌ها
""
اخبار مرتبط
نام:                       

پست الکترونیک:  
نظر شما:  

فیلم
صوت
پربازدیدترین ها
آخرین اخبار