|
يكشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳,May 05 2024 يكشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳,May 05 2024 يكشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳,May 05 2024
۱۰ اسفند ۱۳۹۹ " "
کد خبر: 3177

خطبه های نماز جمعه 1 اسفند 1399 مصادف با 7 رجب 1442 فسا

خطبه های نماز جمعه  1 اسفند ١٣٩٩ مصادف با  7 رجب  ١۴۴٢ فسا

خطیب جمعه: حسین جمالی زاده

موضوع خطبه اول: گسست اجتماعی

 السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

بسم الله الرحمن الرحیم

الْحَمْدُ وَ الثّناء لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين، ثُمَّ نُصَلّي و نُسَلِّمُ عَلی حَبیبِه و نَجیبِه سیّدنا و نبیّنا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّد صلواتُ اللهِ وَ سَلامُه عَلَیهِ و عَلی آله، الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ،

سِیَّمَا بقیةِ الله في الاَرَضین، روحی وَ أَرْوَاحُ الْعَالَمِینَ لِتُرَابِ مَقْدَمِهِ الْفِدَاء. وَ اللَعْنُ الدائم عَلَی أَعْدائِهِمْ مِنَ الْآنَ، إِلَی قِیَامِ یَوْمِ الدِّین،

قَالَ الحَکیمُ فِی کِتَابِهِ: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ»

عبادالله اُوصِي نَفسی ﻭﺇﻳﺎﻛﻢ بِتَقوَی الله، و اتِّبَاعِ أَمْرِه وَ نَهَیه

در خطبه اول خودم را و سپس همه شما عزیزانم را توصیه می کنم به رعایت تقوای الهی. و قبل از آن معرفت به معنای حقیقی تقوا پیدا کنیم نه اینکه تقوای خود ساخته ای را درست کنیم و خودمان را منطبق با آن مفهوم خود ساخته کرده باشیم، همان تقوایی که در منابع دینی و قرآنی و روایی ما آمده بشناسیم آن وقت خودمان و رفتارمان را و تمام حرکات و سکنات زندگیمان را منطبق با آن مفهوم تقوای مشروع کنیم.

 احساس کردم فرصت مناسبی است به یک بحثی که مورد ابتلا و نیاز امروز جامعه ماست به عنوان جامعه دینی و اسلامی و مورد غفلت قرار گرفته است و نشناختن و نهادینه نکردن آن، موجبات مشکلاتی در ابعاد مختلف زندگی مان پیدا خواهد کرد که به آن بپردازم اگر چه بحث از نظر علمی مفصل است ولی امروز به عنوان مقدمه مبحث شروع می کنم و در هفته های آینده ادامه می دهم.

 یکی از آسیب هایی که هم آسیب هست و هم آسیب زا در جامعه که به آن کم پرداخته شده اتفاقاً در رشته های علمی مثل علوم سیاسی و علوم جامعه شناسی و علوم اجتماعی به این بحث ورود کرده‌اند. و می خواهم از نظر دین و آیات و روایات به این موضوع بپردازم، اگرچه در علم جامعه شناسی در دنیای امروز چه در کشورهای اسلامی و چه در جوامع غربی و شرقی غیر اسلامی به این مسئله پرداخته اند ولی ریشه و اساسش را که نگاه می‌کنیم در متون دینی ما است

 و آن اینکه یکی از آسیب‌های بسیار مهم که اگر چاره ای نشود خطرناک خواهد بود هم برای تک‌تک آحاد مومنین و مردم و هم برای نظام و انقلاب ما به عنوان نظام اسلامی یکی از خطرات شکننده خواهد بود، مسئله گسست اجتماعی به تعبیر دیگر گسل های اجتماعی، شکاف و گسیستگی و فاصله های بین آحاد و گروههای مختلف مردم که امروز متاسفانه در چهل و دومین سالگرد انقلاب احساس می‌کنیم که جامعه ما مورد تهدید این آسیب و خطر قرار گرفته. در برابر گسست های اجتماعی و گسل اجتماعی مسئله وحدت اجتماعی مطرح است یعنی یکپارچگی جامعه و اجتماع که اسلام عزیز ما هم بر آن تاکید دارد و هم به شدت روی آن حساس شده.

 عرض کردم اساس بحث، در دین ما است و به آن پرداخته هم شده ولی در دنیای امروز در دانشگاه‌های مختلف جهان و علوم اجتماعی و جامعه شناسی فارغ از متون دینی به آن پرداخته شده و مواردی از آن هم هم مورد بحث قرار گرفته.

 از نظر اسلام جامعه سالم آن جامعه ای است که مثل یک پیکر خودش را بداند. پیکری که دارای اجزا و اعضاء است. این جامعه افرادش را از اعضا و جوارح خود بداند و جامعه یک پیکری شود تمام افراد آن و گروه های مختلف را به عنوان اعضا و جوارح خود بپذیرد، این جامعه سالم دینی از نظر اسلام است در برابر آن جامعه ناسالم، آن جامعه ای است که تکه تکه بشود و جزیره جزیره شود، اگر چه این را هم عرض کنم و مفصل آن برای هفته های بعد، اگر چه در اسلام عزیز ما در برخی موارد دستور به اختلاف حتی دستور به جنگ و جهاد هم داده‌ است ولی آن مواردی است که مبنای دینی دارد و جزو استثنائات و نوادر بحث است، اساس از نظر اسلام وحدت اجتماع است، اساس و اصل اولی، یکپارچه بودن جامعه است.

 مسئله گسست و گسل اجتماعی موارد خیلی زیادی دارد ما فقط چند مورد آن را شنیده ایم. گسست نسلی، گسست طبقاتی، گسست مذهبی دینی، گسست قومیتی، گسست جغرافیایی، گسست اعتقادی و فکری، اگر بخواهم اسامی موارد مختلف گسست ها را ذکر کنم خیلی زیاد است. اما دیدگاه اسلام در برابر این گسست ها و مقابله کردن با این گسل ها چیست.

 اولاً گسست و گسل اگرچه از نظر عرف مثل هم معنا می شود ولی گسل مقدمه گسست است، هر گسلی گسست نیست ولی هر گسلی موجب می شود که اگر بی تدبیری مسلمانها و مومنین و آحاد جامعه را به دنبال داشته باشد قطعاً به گسست می رسد و گسست هم امری خطرناک است.

 نکته دیگر اینکه ، اسلام عزیز ما آنقدر روی وحدت اجتماعی یک جامعه حساسیت نشان داده که حتی فرموده شما با کفار و اهل کتابی که در درون جامعه شما زندگی می کنند سعی کنید مشترکات تان را بگیرید و با آنها با وحدت برخورد کنید اتحادی بین خود و آنها رقم بزنید، صریح قرآن است دستور به پیغمبر خاتم است 

 « قُل يا أَهلَ الكِتابِ تَعالَوا إِلىٰ كَلِمَةٍ سَواءٍ بَينَنا وَبَينَكُم أَلّا نَعبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلا نُشرِكَ بِهِ شَيئًا»

پیغمبر به مسلمان ها بگو به اهل کتاب گفته شود، بیایید با هم متحد شویم، حداقل ما و شما اهل کتاب که مسیحی و یهودی هستید یک مشترکاتی داریم و مشترکات ما این است که خدا را قبول داریم و یکپارچه بر محور توحید و خدایی که هم ما قبول داریم و هم شما قبول دارید گرد هم آییم .

 در جامعه اسلامی زمان مدینه که پیغمبر خدا قدرت دارد حکومت اسلامی تشکیل داده است،  صریح قرآن است که خداوند متعال می فرماید « إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ»  همه این افرادی که به تو ایمان آورده اند اینها برادر هستند « فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ» مسلمان های دلسوز، اگر دیدید در شهر مدینه و در جامعه دینی نبوی، بینتان دوئیت و اختلافی پیش می آید بر آتش تفرقه و اختلاف ندمید، بروید و صلح و صفا ایجاد کنید با اینکه در جامعه زمان پیغمبر بستر برای اختلاف زیاد است، شخصیت هایی از یک طرف چون امیرالمومنین علی ابن ابیطالب علیهما السلام امام معصوم است بعد از پیغمبر و قبل از رحلت پیغمبر هم امیرالمومنین یک شخص معصومی است در کنارش سلمان فارسی، اما افراد دیگر هم هستند مثل ابوبکر، عثمان و عمر، و نیز اینهمه منافق در مدینه است که آیات زیادی در قرآن در رابطه با منافقین آمده است. این جامعه با این کلکسیون ببینید دستور داده می‌شود پیغمبر همه این ها یکپارچه باید بشود. عرض کردم زمینه و بستر تفرقه وجود دارد علم غیب دارد امیرالمومنین، پیامبر خاتم عالم به درون و بیرون این آدم‌هاست با اینکه میدانند باطن افرادی چون دومی چه جور است و چه نیتی دارند، با این که پیغمبر می داند بعد از رحلتش همین دور و بری ها قاتل دخترش خواهند شد ولی می بینیم یک بار این ها را طرد نمی کنند، سیاست اسلامی اصل اولیه جامعه دینی و دستور قرآنی این است که با هم باشید، طرد نکنید جزیره جزیره درست نکنید و در یک جامعه دینی همه یکپارچه بشوید. مردم این یکپارچگی را قدر بدانیم و بزرگترین نعمت بدانیم آنهایی که ساز تفرقه و جدایی و اختلاف می‌اندازند آنها را محرم ندانیم و دنبال سرشان نرویم. اصل اول در جامعه دینی، وحدت و اجتماع که امروز بر محور امامت و ولایت و نظام اسلامی و انقلاب است. نمونه های زیادی در دوران ده ساله حکومت پیغمبر خاتم و پنج ساله امیرالمومنین علیه السلام داریم هر جا این وحدت اجتماعی زمان آن دو بزرگوار می خواست خدشه‌دار شود آن دو بزرگوار خودشان وارد می شدند و نمی گذاشتند این وحدت خدشه‌دار شود و گسست ایجاد شود.

 گسست، اولش ممکن است به چشم نیاید اما به مرور که گذشت و نسل ها عوض شد تبدیل به جنگ و قتال میشود و تبدیل به دین ها و مذاهب خود ساخته خواهد شد.

 اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ

 وَالْعَصْرِ  إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ  إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

 

 

 خطبه دوم:

بسم الله الرحمن الرحیم

الْحَمْدُ وَ الثّناء لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين،

ثُمَّ نُصَلّي و نُسَلِّمُ عَلی حَبیبِه و نَجیبِه سیّدنا و نبیّنا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّد صلواتُ اللهِ وَ سَلامُه عَلَیهِ و عَلی آله، الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ،

اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى عَلِيٍّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ،

 وَ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ الطَّاهِرَةِ فَاطِمَةَ [الزَّهْرَاءِ] سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ،

 وَ صَلِّ عَلَى سِبْطَيِ الرَّحْمَةِ، وَ إِمَامَيِ الْهُدَى، الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ سَيِّدَيْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ،

 وَ صَلِّ عَلَى أَئِمَّةِ الْمُسْلِمِينَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ، وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ، وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ، وَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ، وَ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى، وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ، وَ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ، وَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ، وَالْخَلَفَ الْقاَّئِمُ الحجة بن الحسن العسکری رُوحِی وَ اَرْواحُ الْعَالَمیِنَ لِتُرابِ مَقْدَمِه اَلْفدَاء

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِا من أَعْوَانِهِم و شِيعَتِهِم و مُحِبِّیهِمْ وَ أَنْصَارِهِمْ و مُسْتَشْهَدينَ بَیْنَ أَيْدِيهِمْ

روز جمعه است و متعلق به حضرت ولی الله اعظم امام زمان روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفدا

 پروردگارا قلب مقدس و نازنین آن حضرت را از همه ما راضی و خشنود بدار، تعجیل در فرجش عنایت بفرما، سایه با برکت و نورانی نائب آن عزیز را رهبری حکیم و فرزانه انقلاب مان را و رهبری مظلوم و شجاع و مقتدر مان را تا ظهور حضرتش بر سر امت اسلامی پروردگارا مستمر بگردان، عمر طولانی و سلامتی و عزت و اقتدار و روز افزون به معظم الله عنایت بفرما، همه مردم و جامعه ما را از این ویروس کرونا نجات بده.

 اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله

مردم تقوا از نظر قرآن دارای آثار زیادی است. هم اثر فکری برایمان دارد و هم اثر رفتاری، هم فکر و ذهن ما را نورانی میکند و هم رفتار و اعمال ما را تصحیح می‌کند و محافظت می کند. اما این که فکر و ذهن ما را نورانی می کند قرآن می فرماید «إِن تَتَّقُوا اللَّهَ يَجعَل لَكُم فُرقانًا» مردم می‌خواهید فکر و ذهنی به شما بدهم، خوب را از بد، درست را از نادرست، صحیح را از ناصحیح و حق را از باطل بتوانید به راحتی تشخیص دهید که گمراه و آلوده نشوید، تقوا است. رفتارمان را هم تصحیح می‌کند و به رفتار ما جهت می دهد می فرماید « وَ مَن یَتَّقِ اللهَ یَجعَل لَهُ مَخرَجاً» اگر تقوا دار شدید در زندگی تان، بدانید این تقوا را بن بست شکن برایتان قرار می‌دهم و در هیچ گرفتاری نمی مانید و هیچ جا احساس بن‌بست در زندگی نمیکنید. اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله

پنجشنبه آتی ۱۳ رجب میلاد با سعادت امیرالمومنین علیه السلام است محضرتان تبریک عرض می کنم.

 حرف در این زمینه زیاد است ولی وقت خطبه محدود است و بگذاریم برای همان ایام، امسال سخنران و مهمان عزیز و ارزشمند و کشوری هم هم دعوت شده مورد اعتماد تشریف می آورند حقیقتاً سخنرانی های جالب و منبر های خوب و مفیدی دارند خیلی خواهش کردیم قبول کردند در خدمتشان باشیم در ایام سیزده رجب اواخر هفته حتماً در همین مصلی محضر ایشان و در خدمت شما خواهیم بود.

 دوشنبه وسط هفته آتی هم دهم رجب المرجب مصادف با میلاد با سعادت امام جواد علیه السلام است تبریک محضرتان می‌گویم. حتماً برنامه‌هایی در سطح شهرستان به همین مناسبت برگزار است شرکت خواهید کرد.

 طرح دستگیری از ایتام که یکی از طرح هایی که در سراسر استان شنیدم اجرا می شود و در شهرستان فسا هم از طرف ستاد نماز جمعه و کمیته امداد با هم پیگیری می کنند این است که در شب میلاد با سعادت امیرالمومنین علیه السلام از تمام ایتام و یتیمان شهرستان دستگیری شود. هم بسته های غذایی در نظر گرفته شده و هم هدایایی دیگر، در حال پیگیری هستیم اگر شد تعداد زیادی جهیزیه هایی در این زمینه در نظر گرفته شود برای دختران عزیز و مظلوم دم‌بخت، اینها که از وجود پر برکت و با محبت پدر محروم هستند در زندگی، کار بزرگی دارد صورت می‌گیرد، جلساتی هم در دفتر داشتیم و امروز هم برای اینکه شما هم شریک شوید و هم روح معطر امیرالمومنین را از خودمان راضی کنیم و هم فضای شهرستان را معطر و منور کنیم و هم دعای این بچه یتیم ها و آه این ها دنبال سر همه مردم شهرستان است که قطعا اثرات و برکاتی دارد. کمیته امداد را ما از آنها خواستیم چادری بزنند و میزی بگذارند تا کمک ها را جمع کنند. طرح بسیار نورانی است، آن هم در ماه رجب، هر کس هر جا هست، دارا و ندار، کم یا زیاد خودش را از این طرح و شراکت در آن محروم نکند.

 نکته دیگر اخیراً در فضای مجازی نوعی کلاهبرداری دیده شده و شناسایی هم شده خیلی از دختران و پسران ما و خانواده‌ها در دام این کلاهبرداران افتاده اند. از نظر آبرو و حیثیتی هم طوری است که جرات نمی کنند بگویند که طعمه اینها قرار گرفتند. به اسم همسر یابی و مراکز همسریابی طعمه هایشان را شکار می کنند و چه بی حیثیتی ها که درست می کنند برای خانواده ها و چه کلاهبرداری هایی که می کنند. طرف که مثلاً یک فرد شرور و معتاد و دارای محکومیت های زیاد و متعدد قضایی است خود را در فضای مجازی به اسم یک خانم دلسوز مومن و محجبه جا میزند و دختران مردم را شکار میکند. بعد که دختران در دام شرارت آنها قرار گرفتند دیگر نمی شود کاری کرد. اینجا از مسئولان مربوطه و پلیس فتا خواستیم این ها را شناسایی کنند، ولی چیزی که مربوط به مردم شهرستان است مواظبت کنید، روشنگری کنید و بگوید این کارها دروغ است و کلاهبرداری است بگویید هدفشان خدشه دارکردن آبرو و حیثیت شهرستان است. از پلیس فتا هم جداً تشکر می‌کنیم در این زمینه با همکاری دادستانی محترم خوب عمل کردند ولی یک طرف قصه من و شما مردم هستیم.

 نکته دیگر بحث کرونا است همان طور که می دانید وضعیت کرونا تقریباً اوضاع خوب شد ولی دوباره خبرهایی که می رسد افزایش آن دارد شروع می شود و علاوه بر آن یک کرونای ویروس انگلیسی هم وارد کشور شده و در شهرهای مختلف هم افرادی را شناسایی کردند مبتلا شدند، خیلی خطرش بیشتر از کارهای قبلی است. مردم برادران و خواهران در درجه اول در این مرحله تا می توانید مواظبت کنید. در برنامه هایی که جمع می شوید و اجتماعاتی دارید و همچنین مراسمات و عروسی ها و وفات و غیره فاصله ها را بیشتر از قبل کنید چون ویروس انگلیسی خیلی دستورالعمل هایش غلیظ تر است و خیلی شدت آن بیشتر است. مردم ما خیلی جدی بگیرند بعضی شبهه درست می کنند که این کار بشر است، کار هر کس می‌خواهد باشد بالاخره کسی که مبتلا می‌شود خطر او را تهدید می‌کند، حالا یا کار طبیعت باشد یا دست ساخته بشر یا توطئه و یا هر چه می‌خواهد باشد بالاخره این یک واقعیت است در بیمارستانها و در شهرهای ما میبینیم و آمار تلفات آن را هم دیده ایم از نزدیک. در درجه دیگر مسئولین هستند که باید به وظایفشان جدی عمل کنند و شهرستان را رها نکنند. مردم رعایت کنند مسئولین مربوطه هم به وظیفه شان با جدیت عمل کنند و پیگیری کنند.

 نکته آخر فرمایشات مقام معظم رهبری مدظله العالی را داشتیم به مناسبت بیست و نهم بهمن سالروز شهدای تبریز در سال 56،

در فصل‌های مختلف حضرت آقا مطالب خوبی می فرمایند حقیقتاً مطالب راهبردی است، فرمایشات حضرت آقا در هر مقطعی کارگشا است و حساب شده است و روی میزان و بر مبنای اطلاعات موثقی است که از جهان و دنیا دارند و سیاست و کیاستی که خود دارند اما مستند به دین ما و براهین قطعی عقلیه.

 یک فراز آن مربوط به عقب ماندگی های کشور ما در بعضی جهات و مشکلاتی که در این چهل و دو سال بعد از انقلاب است، که عبارت حضرت آقا را من می خوانم. فرمودند فاصله بین بود و نبود و نرسیدن به تراز مقبول انقلاب، در برخی عرصه ها مانند معیشت و اقتصاد و فاصله طبقاتی به خاطر ضعف ما به خصوص مسئولان است. این ضعف ها و عقب ماندگی ها به خاطر انقلابی عمل نکردن است. زنگ خطری است هم برای مردم و هم برای مدیران و مسئولین.

 این ملاک انقلابی بودن را نه به شعار طبق موازینی که حضرت آقا مشخص کردند. هر مدیری این موازین انقلابی را داشت موفق است، نداشت موفق نیست و به کشور هم ضرر می رساند.

 در رابطه با انتخابات هم فرمودند در درجه اول انتخابات پرشور در این مقطع زمانی نیاز نظام اسلامی است. در درجه دوم انتخاب اصلح و بهترین ها، عین عبارت حضرت آقا را اینجا می خوانم

 فرمودند

 انتخابات یک فرصت، یک امکان و یک ذخیره و یک افتخار مهم برای کشور است. دشمن می‌خواهد این فرصت را تبدیل به تهدید کند. مشارکت حداقلی راهبرد دشمن برای تهدید سازی از این فرصت هاست. انتخابات پرشور و انتخابات درست و انتخاب اصلح راه مقابله با این تهدیدات دشمن است.

  اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله

 بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ:

قُلْ هُوَ اللَّـهُ أَحَدٌ  اللَّـهُ الصَّمَدُ  لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ  وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ

 و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

:کلیدواژه‌ها
""
اخبار مرتبط
نام:                       

پست الکترونیک:  
نظر شما:  

فیلم
صوت
پربازدیدترین ها
آخرین اخبار