|
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳,May 18 2024 شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳,May 18 2024 شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳,May 18 2024
۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ " "
کد خبر: 3236

بیان جمعه توسط آقای جمالی زاده - امام جمعه فسا:

تحلیل امام جمعه فسا در رابطه با فایل انتشار یافته آقای دکتر ظریف و مسائل منطقه و سردار دلها سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و نیز ماه مبارک رمضان در قالب بیان جمعه

■۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰
■۱۷ رمضان المبارک ۱۴۴۲

_خطبه اول :_

سلام علیکم و رحمة الله

 بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله ربّ العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین

    با توجه به شرایط حاصل از کروناویروس و عدم امکان برگزاری نمازهای نورانی جمعه، و به حسب مصالحی تصمیم بر آن شد که به‌ روال دو خطبه مطالب ذیل را تقدیم محضر عزیزان هم‌شهرستانی کنم.

نماز جمعه متشکل از دو خطبه می باشد که در خطبه‌ی اول مباحث معرفتی و در خطبه‌ی دوم مسائل سیاسی و اجتماعی مطرح می شود.
امیدوارم مقبول حضرت باریتعالی واقع شود.
.
در ابتدا خودم و همه برادران و خواهران ایمانی‌ام را به مراعات تقوای الهی توصیه می کنم.
    در آستانه لیالی مبارکه قدر قرار داریم. ماه رمضان - ماه رحمت و مغفرت ، ماه دعا و مهمانی پروردگار - از نیمه گذشته و امیدواریم توانسته باشیم توشه‌ی کافی برای خویش دست و پا کرده باشیم .
    در کتاب فضائل الاشهر الثلاثة(مراد ماه رجب، ماه شعبان، ماه رمضان) تألیف محدث بزرگ مرحوم شیخ صدوق (اعلی الله مقامه الشریف) روایت های بسیاری درباره مختصات ماه رمضان ذکر می کند که انتخاب آنها برای ارائه، کار دشواری است. بخشی از عظمت این ماه در کلام معصومین علیهم السلام تبیین شده که هم بشارت دهنده و هم هشدار دهنده است.
واقعا در این ماه از خدا بخواهیم که بتوانیم از این فرصت استثنایی استفاده کنیم.
در روایتی از رسول اکرم صلوات الله علیه به نقل از جابر بن عبدالله انصاری آمده:  حَدَّثَنَا أَبِي رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْبَرْقِيُّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ عِصَامٍ بْنِ زَيْدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْمُنْكَدِرِ [المكندر] عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِيِّ قَالَ : اِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص رَقَى الْمِنْبَرَ فَقَالَ آمِينَ إِلَى أَنْ رَقَى الدَّرَجَةَ «الْأُولَى ثُمَّ رَقَى الثَّانِيَةَ فَقَالَ آمِينَ ثُمَّ رَقَى الدَّرَجَةَ الثَّالِثَةَ فَقَالَ آمِينَ.
فَقَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ قُلْتَ آمِينَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ فَقَالَ جَاءَنِي جَبْرَئِيلُ ع فَقَالَ شَقِيَ عَبْدٌ ذُكِرْتَ عِنْدَهُ فَلَمْ يُصَلِّ عَلَيْكَ فَقُلْتُ آمِينَ
 ثُمَّ قَالَ شَقِيَ عَبْدٌ أَدْرَكَ شَهْرَ رَمَضَانَ فَانْسَلَخَ عَنْهُ وَ لَمْ يُغْفَرْ لَهُ فَقُلْتُ آمِينَ
 ثُمَّ قَالَ شَقِيَ عَبْدٌ أَدْرَكَ وَالِدَيْهِ أَوْ أَحَدَهُمَا- فَلَمْ يُدْخِلَاهُ الْجَنَّةَ فَقُلْتُ آمِينَ‌ .
رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم هنگام بالا رفتن از پله های منبر، بر هر پله‌ای که قدم می گذاشتند، آمین گفتند.(مجموعا سه مرتبه) حاضرین چرایی آمین گفتن خاتم‌الانبیاء صلی الله علیه و آله و سلم را پرسیدند.  
حضرت فرمودند: جناب جبرائیل علیه السلام بر من وارد شد و گفت: شقی و بدبخت باشد آن که نام تو(رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم) در محضرش برده شود و صلوات بر تو نفرستد.
من هم گفتم : آمین .
    باز جبرئیل امین علیه السلام در حین صعود بر پله دوم گفت: بدبخت باشد آنکه ماه رمضان را درک کند و به پایان برساند اما بخشیده نشود. من هم گفتم : آمین!
بر پله سوم، باز جبرئیل گفت : بدبخت باشد آنکه محضر پدر و مادر یا یکی از والدینش[پدر یا مادر] را درک کند اما ایشان او را به بهشت وارد نکنند. [ کنایه از اینکه این فرزند نتواند رضایت و شفقت و دعای آنها را جلب کند. کأنَّ رضایت خداوند در گرو رضایت ایشان است.]

    عزیزانم! ماه رمضان را قدر بدانیم. بیچاره است کسی که از این فرصت مغفرت بهره نبرد.
در روایات مختلف تصریح شده دعا در این ماه، مستجاب است. به ما خبر داده‌اند که مقدرات در این ماه تعیین می شوند. اَجل و میزان عمر هر شخص، ارزاق و روزی هر فرد و حج‌گزاران بیت الله الحرام در این ماه مقدّر می شود.
    ان شاءالله تعالی قدر بدانیم و برای عالَم باقی کاری بکنیم.
فرصت بسیار مناسبی‌ست برای خودسازی و رهیدن از خودپرستی.
خودپرستی در تعالیم دینی مذموم است اما خودسازی و تامل در نفس و ارتقای روح و جستن از شهوات ممدوح است. خودپرستی و خودبینی ناظر به ابعاد جسمانی و خودسازی ناظر به توجه به ابعاد روحانی می شود.
ان شاءالله که بتوانیم از لحظه لحظه این ماه مبارک ، برای پرواز درآوردن روح خویش بهره ببریم.
.
.
 _خطبه دوم :_

    در هفته‌ای که گذشت شاهد اتفاقات گوناگونی بودیم. حوادثی خوش و ناخوش که دومی، اولی را در فضای رسانه‌ای تحت تأثیر قرار داد.
    خبر خوش این هفته ضربه شصتی بود که جبهه‌ی مقاومت در سرتاسر منطقه به عوامل ارتجاع و جبهه‌ی مستکبر دادند. دشمنان مردم منطقه، هفته‌ی داغ و سختی را گذراندند.
حمله به آمریکایی ها در سوریه و عراق ، واقعه دیمونا برای رژیم کودک‌کش و آپارتاید اشغالگر قدس و کوبیده شدن سه باره سعودی‌ها توسط انصارالله یمن هفته‌ای به یاد ماندنی برای لشکر شیطان رقم زد.
    آنچه بیشتر از همه مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و موجبات سردرگمی جبهه‌ی رسانه‌ای دشمنان را فراهم آورد واقعه اصابت موشک به دیمونا - سایت تأسیسات اتمی اسرائیل - بود.
    این موشک که جبهه‌ی رسانه‌ای دشمن آن را موشک سرگردان نامید ضعف‌ها و ضریب شکنندگی این رژیم را عیان کرد.
بعد از ساعت ها و بیان روایت های متناقض و انبوه برای پوشش ضعف و سردرگم کردن مخاطبین ، بالاخره ارتش رژیم صهیونیستی به عدم توانایی سیستم پدافند - موسوم به گنبد آهنین به رغم تبلیغات فراوان در امنیت‌بخشی و قدرت آن - در رهگیری موشک سرگردان اذعان کرد. اظهارنظرهای سران اسرائیلی بیانگر اضطراب و سردرگمی‌شان بود. مثلا آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستى در واكنش به این اقدام از عملكرد ضعیف نخست‌وزیر این رژیم انتقاد كرد و نوشت: "شرایطى كه در آن موشكى با سرِ جنگى 200 كیلوگرمى به سمت اسرائیل شلیك مى‌شود، مى‌توانست به گونه‌اى دیگر رقم بخورد. "
    همچنین بنى گانتز وزیر جنگ رژیم صهیونیستى مدعى شد كه "یك موشك ضدهواپیما به سمت پرنده‌هاى ما و از راه هوا شلیك شد. براى رهگیرى موشك تلاش صورت گرفت؛ اما با شكست مواجه شد. ما همچنان درباره این حادثه تحقیق مى‌كنیم."

    اسرائیل در یکسال گذشته اقدامات تروریستی مختلفی را در ابعاد گوناگون علیه ایران اسلامی صورت داده بود. هر چند این اقدامات هفته گذشته به عنوان انتقام ایران و ما بإزای رفتار تروریستی اسرائیل جنایت پیشه نمی دانیم اما واقعه دیمونا و انفجارهای مختلف هفته گذشته اسرائیل به خوبی فهمانید که این خانه‌ی پوشالی و سست‌تر از لانه‌ی عنکبوت تاب انتقام کوبنده‌تر و مخرب‌تر  ما را نخواهد داشت و مطمئن باشند که این انتقام در زمانی که دور نیست صورت خواهد گرفت ان شاءالله.
.
.
    اما در هفته گذشته شاهد انتشار یک فایل صوتی در رسانه ها به صورت دزدانه بودیم که ابتدا در رسانه‌ی ضد ایران اسلامی و وابسته به سعودی و بعد هم در رسانه های داخلی منتشر شد.
یک فایل صوتی ۳ساعت و ۱۰ دقیقه‌ای که حاوی مصاحبه با وزیر محترم خارجه کشورمان که توسط عوامل رسانه‌ای دولت در قالب یک پروژه گسترده با عنوان کارنامه دولت یازدهم و دوازدهم بود.
چند نکته را در این رابطه لازم است تقدیم محضر کنم:

اولا انتشار چنین اسنادی که مسبوق به سابقه است را قویا محکوم می کنیم و خواهانیم مسئولان امنیتی به خصوص در سطح شورای عالی امنیت ملی به این مساله ورود و از تکرار آن جلوگیری کنند.
        
ثانیا آنچه جناب آقای دکتر ظریف در این مصاحبه گفته بعضا خلاف واقع، بعضا خلاف منافع ملی و مغایر با اصول اخلاقی و حاکمیتی است.  
        از آقای ظریف به حسب سابقه طولانی مدتی که داشتند توقع نبود اینچنین مباحثی را در این مصاحبه طرح کنند. از فضای مصاحبه برداشت می شود به ظن قریب به یقین او می دانسته قرار نیست این مصاحبه مکتوم و برای آیندگان باشد. این را هم از فحوای سخنان و شخص مصاحبه کننده - که پیرامون صحبت‌های این شخص نیز اشکالات جدی هست - هم نوع پروژه می شود برداشت کرد.
        معتقدم، حتی ظن به انتشار این صحبت ها، می بایست مانع از بیان چنین حرف ها شده و احتیاط در سخن گفتن را باعث می شد که متاسفانه دکتر جواد ظریف متعرض این نکات شده اند.
    به نظرم از همین مصاحبه و اتفاقات پسینی آن نیز می توان چرایی حوادث پیشین همچون ماجرای حضور آقای بشار اسد در تهران و دلخوری های ظریف و استعفای ایشان را دریافت. ظاهرا این بُعد شخصیت آقای ظریف برای مسئولان ارشد شناخته شده بوده و ایشان را نسبت به در جریان گذاشتن پاره‌ای از مسائل منصرف می کرده است.
بسیاری از این صحبت ها به جهت جریان داشتن پروژه ها و پرونده های باز روابط خارجی و منطقه‌ای کشور صلاح نبود.
        اساسا بخشی از صحبت هایی که آقای ظریف گفته خلاف اصول اخلاقی نیز هست. در این مصاحبه نقدهایی در ذیل یک بحث مبنایی و نظری با شهید بزرگوار ملت ایران سپهبد حاج قاسم سلیمانی مطرح می کنند. بگذریم که در این بحث نظری و مبنایی نیز به حسب برداشتی که داشتم خلاف رفته اند و مثلا واقع گرایی را در معنای نظامی‌گری معرفی کنند.   
به هر حال بیان نقد وقتی صحیح است که امکان پاسخ گفتن برای طرف مورد نقد فراهم باشد. اگر زمان مصاحبه را در نظر بگیریم بیش از یکسال از شهادت شهید عزیز ما گذشته و چنین امکانی برای او نیست.
از این حرف من نباید برداشت کرد که کارگزاران امور را نباید نقد کرد. متاسفانه برخی چنین صحبت هایی را برای مشوش کردن فضا در توجیه این فایل عنوان کردند که درست نبوده. از منظر ما نقد مسئولین و خدمتگزاران مردم  بلااشکال است، لکن نقد گذشتگان آدابی دارد که در این مصاحبه زیر پا گذاشته شده و مراعات نشده است.
ثالثا نسبت به آنچه بعد از این واقعه در سطح رسانه ها اتفاق افتاد و حالاحالا ها هم ظاهرا قرار است پی گرفته شود، می بایست توجه داشت که نگذارند جریانات رسانه ای به واسطه این مصاحبه باعث ایجاد دو قطبی شود. انگیزه جدی و اصلی از پخش این مصاحبه به خلاف آنچه آقای رئیس جمهور احتمال دادند صرفا تاثیرگذاری بر وین نبوده، که ایجاد دوقطبی و بذر پاشی برای التهاب افکنی در انتخابات می باشد. در فضای دوقطبی، مردم هستند که متحمل ضررها و خسارات سنگین می شوند. دوقطبی آثار سهمگینی برای آحاد جامعه دارد هر چند برخی از سیاسیون از آن منافعی را متصور باشند. متاسفانه سطح خیلی از تحلیل ها در این یک هفته در راستای ایجاد و تعمیق همین دو قطبی بود که می بایست مراعات کرد.  
    از محکمات اندیشه امام راحل و رهبر معظم انقلاب همین پرهیز از دوقطبی است. ایجاد دو قطبی هر چند در نگاهی کوتاه مدت توهم منفعت را داشته باشد کما اینکه عده ای برای جلب مشارکت به آن اعتقاد دارند اما در نهایت، تأثیرات منفی بر ابعاد مختلف زندگی مردم خواهد گذاشت.
در آخر هم تذکر این نکته را ضروری می دانم. آنچه در این فایل گفته شده جز در تطبیق، چندان چیز تازه‌ای نبوده و اهل سیاست با مبانی نظری آقای ظریف دورادور آشنایی داشته اند لذا مناسب بود که رسانه‌ها خصوصا صدا وسیما به صورت نظری این انظار و انظار مقابل وی را در برنامه های علمی و کارشناسی به بحث می گذاردند که همین مردم خصوصا جوانان تحصیل کرده را در چنین مواقعی از هیجان دور نگه می دارد.
در آخر متذکر می شوم که فرض بگیرید این آخرین فایل نخواهد بود و برای ایجاد تشنج و دوقطبی (تأکید بر دو قطبی دارم) محتمل است چنین مانورهای رسانه‌ای مخربی را صورت دهند ، لذا شایسته است اهل رسانه با درایت و دقت و حساب شده و برنامه‌ریزی، موضع گیرند تا هدف دشمن که ایجاد دو قطبی و پاره پاره شدن ملت است به بار ننشیند.
همچنین شایسته است خدمات آقای دکتر ظریف خصوصا مواجهه‌‌اش با رسانه‌های خارجی که از مواضع و سیاست‌های نظام اسلامی دفاع کرده و در سال‌های اخیر به دلیل همین سخنان مورد هجمه‌ی رسانه‌های خارج نشین قرار گرفته را، در نظر گرفت و در نقد از مسیر انصاف خارج نشد.
من نکات متعددی را پیرامون این فایل در نظر داشتم اما به جهت جلوگیری از ایجاد هیجان و تفرقه از گفتن آنها در این زمان حساسِ پیش از انتخابات خودداری می کنم.
یاد و نام همه‌ی شهدای مقاومت خصوصا سید شهیدان مقاومت، ابَر فرمانده دلاورمان که هنوز بعد از گذشت بیش از یکسال‌ از داغ تابسوزش می سوزیم و قلب‌مان التیام نیافته ، گرامی می داریم. ان شاءالله رهرو خوبی برای این عزیزان باشیم و خداوند شفاعت آن عزیز را نصیب‌مان گرداند.
.
والسلام علیکم و رحمة الله

:کلیدواژه‌ها
""
اخبار مرتبط
نام:                       

پست الکترونیک:  
نظر شما:  

فیلم
صوت
پربازدیدترین ها
آخرین اخبار