|
يكشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳,May 19 2024 يكشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳,May 19 2024 يكشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳,May 19 2024
۲۶ تير ۱۴۰۰ " "
کد خبر: 3294

خطبه های نماز جمعه 25 تیر ماه 1400 مصادف با 5 ذی الحجه ١۴۴٢ فسا

امام جمعه فسا ضمن تبیین جایگاه شورای نگهبان در نظام اسلامی و عرض تسلیت شهادت امام باقر علیه السلام ، در خطبه اول نمازجمعه امروز پیرامون بحث خطبه اول هفته گذشته در رابطه با خصلت اخلاقی حیا: یکی از صفات برجسته اخلاقی مؤمن، حیا داشتن است و حیا و شرم، ملکه و قدرتی درونی در انسان است که او را از هر عمل و رفتار قبیح باز می دارد. این خصیصه به قدری اهمیت دارد که از مجموع روایات اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم السلام استفاده می‌شود، کسی که حیا نداشته باشد نه فقط تقوا و دین و ایمان ندارد بلکه از انسانیت به دور است. حیایی که مورد تأکید و سفارش دین قرار گرفته اعم از حیای چشم و گوش و زبان و رفتار و قلم که امروزه متجلی در حیا داشتن در فضای مجازی و امثال آن است در روایات حضرات معصومین علیهم‌السلام آمده که انسان بی‌حیا، جانوری‌ست که امید به هیچ خیری در او نیست و بی‌حیایی سرآمد تمامی کفر و شرارت و نفاق و دورویی و تفرقه و اختلاف است.

خطیب جمعه: حسین جمالی زاده
خطبه اول: ادامه بحث ویژگی اخلاقی حیا
 السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
بسم الله الرحمن الرحیم
الْحَمْدُ وَ الثّناء لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين، ثُمَ الصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ علی سیّدنا و نبیّنا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّد صلواتُ اللهِ وَ سَلامُه عَلَیهِ و عَلی آله، الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ، سِیَّمَا بقیةِ الله في الاَرَضین، روحی وَ أَرْوَاحُ الْعَالَمِینَ لِتُرَابِ مَقْدَمِهِ الْفِدَاء وَ لَعْن الدائم عَلَی أَعْدائِهِمْ مِنَ الْآنَ، إِلَی قِیَامِ یَوْمِ الدِّین
 عبادالله اُوصِي نَفسی ﻭﺇﻳﺎﻛﻢ بِتَقوَی الله و اتِّبَاعِ أَمْرِه وَ نَهَى.
در خطبه اول قبل از هر سخنی خودم را سپس همه حضار محترم را توصیه می کنم به تقوای حضرت پروردگار
 در خطبه اول گذشته به یکی از صفات برجسته اهل ایمان پرداختیم. یکی از ویژگی های بندگان مورد عنایت خدا این است که صاحب حیا هستند. در آموزه های دینی هم خیلی روی مسئله حیا داشتن تاکید شده.
 حیا را تعریف کردیم به اینکه ملکه ای قدسی که در روح و جان انسان وجود پیدا می کند، که این ملکه در فارسی به آن شرم گفته می شود. کار این ملک یک قدرتی است که بازدارنده و مانع از خطا و اشتباه و زشتی و بدی است. لذا اگر کسی کار بدی انجام دهد و شما ببینید بعضی وقت ها اینجور می‌گویید با حیا باش یعنی این قدرت حیا را در خود ایجاد کن تا کار بد نکنی، آنقدر حیا برای انسان مومن نزد خداوند متعال و شارع مقدس اهمیت دارد که در روایات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام وارد شده است، کسی که حیا ندارد دین ندارد. کسی که حیا ندارد ایمان ندارد. کسی که حیا ندارد هیچ امید خیری در او وجود ندارد. کسی بگوید آدم خوبی است ولی حیا ندارد، حیا نداشتن با خوب بودن نمی سازد. آدمی که خیرش می‌رسد ولی حیا را رعایت نمی‌کند خیرش محال است که به کسی برسد.
گفتیم در روایات آمده است که سر تیتر و عنوان و تابلوی تمامی شرارت ها  و سرآمد تمامی کفر و نفاق و اختلاف و تفرقه بدانید برمی‌گردد به بی حیایی و وقاحت، اگر در یک جایی می‌بینید نفاق است، ببینید بی حیا وجود دارد که موجب اختلاف است و موجب نفاق و تفرقه است. حیا خیلی مهم است و از مجموع روایات استفاده می‌شود کسی که حیا ندارد از انسان بودن هم بدور است، اینقدر حیا مهم است.
 روایتی از امام صادق علیه السلام به مفضل بن عمر یکی از یاران خاص و محرم اسرار امام صادق علیه السلام که می فرمایند:
 انْظُرُ الْآنَ یا مُفَضَّلُ،
 در این روایت امام صادق علیه‌السلام آدم بی حیا را جانوری غیر انسان معرفی می کند، آدمی که حیا ندارد شما حق ندارید به او بگویید آدم است چه برسد بگویید مومن است یا آدم خوبی است.
 انْظُرُ الْآنَ یا مُفَضَّلُ الی ما خُصَّ بِهِ الْانْسانَ دُونَ جَمیعَ الْحَیوانِ مِنْ هذَا الْخَلْقِ، الْجَلیلِ قَدْرُهُ، الْعَظیمِ غِناؤُهُ، اعْنی الْحَیاءَ.
 ببین آن ویژگی که مربوط به انسان بودن است و حیوانات از آن محروم هستند را دارد یا نه، اگر دارد تو حق داری بگویی انسان اگر ندارد حق نداری بگویی آدم است بعد امام صادق علیه السلام می فرماید آن صفت حیا است که ویژگی مخصوص آدم است. حیا اگرچه از صفات برجسته مومنین و انسان های مومن است ولی قبل از این که ویژگی انسان باشد صفت خداست. در روایات داریم خدا با حیاست و میخواهد بنده اش هم با حیا باشد.
 امام صادق علیه السلام  در مستدرک الوسائل جلد ۱۶ صفحه ۷۳ می فرمایند:
 إِنَّ اللَّهَ حَیِیٌّ کَرِیمٌ ، مردم خدا با حیاست، باحیا کریم است:
 یَسْتَحْیِی مِنْ عَبْدِهِ إِذَا أَثْنَی عَلَیْهِ أَنْ یُعَاجِلَهُ بِالْعُقُوبَهِ ،
 خدا حیا می کند بنده اش که تعریف از خدا می کند را عذاب کند. یعنی اگر کسی گناهی کرده و معصیت کرده باید عذاب شود هم در دنیا و هم در آخرت خداوند در بعضی جاها تاخیر می‌اندازد عذاب و گرفتاری این بنده اش را، آنجایی که بنده گناهکار با خدا راز و نیاز کند و تعریف خدا کند. روایت در رابطه با منصور دوانیقی است که امام صادق را احضار کرد در بغداد منصور دوانیقی گفت شنیدم این کار را بر علیه ما کرده ای، امام فرمود چه کسی گفته، منصور دوانقی لو داد کسی که در مدینه خبر آورده بود و او را احضار کرد و مقابل امام صادق علیه السلام قرار داد. یکی از قضات بغداد را هم گفت اینجا بنشین، منصور گفت از جعفر بن محمد بن صادق چه شنیده ای؟ گفت ایشان با فلان شخص این توطئه را بر علیه تو می کردند. منصور دوانیقی رو کرد به امام صادق و گفت در رابطه با خبر ایشان چه می گویبد؟ امام گفت من قسم میخورم که این شخص دروغ می گوید. او هم قسم بخورد که راست می گوید. منصور رو کرد به آن شخص و گفت تو هم قسم بخور. ولی شخص قسمش را اینجور گفت، به ذات خدای واحد احد رحمان رحیم کریم و خیلی صفات خوب خدا را گفت. منصور گفت یابن رسول الله چه می گویی، حضرت فرمود این فرد اول تعریف خدا کرد و بعد قسم خورد این قبول نیست.
 امام صادق فرمود:
 إِنَّ اللَّهَ حَیِیٌّ کَرِیمٌ ،
خدا با حیا است و حیا می‌کند از بنده ای که تعریفش می کند ولو گناه می کند، زود عذابش کند. منصور دوانیقی گفت خوب چه جوری قسم بخورد، امام صادق فرمودند تعریف و تمجید از خداوند نکند. تا این قسم دروغ را خورد یک مرتبه به لرزیدن افتاد و به درک واصل شد. منصور دوانیقی شروع کرد عذرخواهی کردن.  
اوصیکم عبادالله و نفسی و تقوا الله
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ:
«قُلْ هُوَ اللَّـهُ أَحَدٌ  اللَّـهُ الصَّمَدُ  لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ  وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ »

 

خطبه دوم:
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
 الْحَمْدُ وَ الثّناء لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين، ثُمَّ نُصَلّي و نُسَلِّمُ عَلی حَبیبِه و نَجیبِه، سیّدنا و نبیّنا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّد صلواتُ اللهِ وَ سَلامُه عَلَیهِ و عَلی آله، الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ،
اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى عَلِيٍّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ،
 وَ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ الطَّاهِرَةِ فَاطِمَةَ [الزَّهْرَاءِ] سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ،
 وَ صَلِّ عَلَى سِبْطَيِ الرَّحْمَةِ، وَ إِمَامَيِ الْهُدَى، الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ سَيِّدَيْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ،
 وَ صَلِّ عَلَى أَئِمَّةِ الْمُسْلِمِينَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ، وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ، وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ، وَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ، وَ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى، وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ، وَ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ، وَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ، وَالْخَلَفَ الْقاَّئِمُ الحجة بن الحسن العسکری رُوحِی وَ اَرْواحُ الْعَالَمیِنَ لِتُرابِ مَقْدَمِه اَلْفدَاء
اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی من أَعْوَانِهِم و شِيعَتِهِم وَ أَنْصَارِهِمْ و مُحِبِّیهِمْ و المُسْتَشْهَدينَ بَیْنَ يَدِيهِمْ
اوصیکم عباد الله ونفسی بتقوی الله
بندگان خدا تقوای حضرت پروردگار را مد نظر داشته باشید، آنهم در عمل و در همه جهات در ابعاد زندگیمان، خصوصاً بدانید اگر در این بحثی که در خطبه اول داشتیم و ادامه هم خواهد داشت در مسئله حیا و شرم کردن از خدا و مردم در رابطه با هر عمل زشتی حیا در زندگی بیاید تقوا هم می آید، حیا دایره اش از حداقل تقوا وسیعتر است، نمی‌خواهم بگویم سقف تقوا، حداقل تقوا که خیلی به ما گفته‌اند این است که واجبات را رعایت کنیم و حرام الهی را ترک کنیم، حیا یک مقدار از این بالاتر است، بعضی کارها واجب نیست، حیا اقتضا می کند انجام دهیم، بعضی کارها حرام نیست حیا اقتضا دارد که انجام ندهیم. بدانید در روایتی که از امام صادق علیه السلام خواندیم کسی که حیا ندارد حق ندارد خود را انسان بداند.  مومنین حق ندارند او را آدم فرض کنند. حیا هم اقسامی دارد، حیا در زبان، حیای چشم، حیای شنیدن، امروزه حیا در فضای مجازی، حیای در کپی کردن، هر چیزی که به ذهن و چشم ما می رسد. غیبت و تهمت، این بی حیایی خیلی خطر دارد برای جامعه، مومنین باید مواظب باشند.
 اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله
 یکشنبه هفتم ذی الحجه سال ۱۱۴ هجری قمری مصادف با شهادت امام باقر علیه السلام خدمتتان تسلیت، انشا الله در شب و شام شهادت امام صادق علیه السلام مجالسی برگزار است شرکت خواهید کرد. در رابطه با امام باقر علیه السلام شنیدنی هایی وجود دارد و خواهید شنید.
سه شنبه نهم ذی الحجه مصادف با 9 ذی‌الحجه 60 هجری قمری، شهادت مظلومانه حضرت مسلم ابن عقیل نماینده امام حسین علیه السلام در کوفه که اینجور مظلومانه جلوی چشم مردم به شهادت رساندند.
 و همچنین روز عرفه هم سه شنبه است و بعد از ظهر سه شنبه نهم ذی الحجه برنامه های دعای عرفه برگزار خواهد شد.
 چهارشنبه دهم ذی الحجه روز عید قربان است پیشاپیش محضرتان تبریک می‌گویم آغاز دهه امامت و ولایت و غدیر که یکی از اعیاد بزرگ مسلمین و شیعیان است. از چهارشنبه هفته آینده تا ۱۸ ذی الحجه روز غدیر برنامه های متنوعی در سطح شهرستان تدارک دیده شده
نماز عید قربان صبح چهارشنبه در همین مکان ساعت 30/6 صبح برگزار است.
 در رابطه با عید قربان یک نکته عرض کنیم مردم عزیزی که نذورات دارند و قربانی می خواهند انجام دهند اگر خودشان می‌توانند انجام دهند و به فقرا برسانند، اما اگر خودشان توانش را ندارند و یا نمی دانند بهترین مرکز و جایی که می‌تواند این قربانی و نذورات ما و شما را به اهلش برساند کمیته امداد امام خمینی رحمت الله علیه است. از طرف دفتر امام جمعه هم هر ساله قربانی داده می شود
 اولاً سعی کنید همه یک چیزی در عید قربان بدهید حالا کم یا زیاد، نگذارید این عید قربان مفت و مجانی از ما عبور کند و ثانیاً جای امنی باشد.
 امروز جمعه آغاز هفته بهزیستی است و روز تأمین اجتماعی است به عزیزان تأمین اجتماعی که خیلی زحمت می کشند با کمبود نیرو جواب این همه مردم را می دهند تشکر می کنیم.
 اما در رابطه با بهزیستی من فقط دو نکته خدمتتان عرض کنم نزدیک به ۷ هزار خانواده در شهرستان فسا پرونده دارند در بهزیستی شهرستان ، مستمری بگیران ماهیانه که هر ماه دریافت می کنند هر چند ناچیز است بیش از 4600 خانوار است. دو مرکز تحت نظر بهزیستی شهرستان مشغول فعالیت هستند با کمک های شما مردم، یکی خانه کودکان و نوجوانان محبت که محل نگهداری کودکان بی سرپرست یا بدسرپرست می باشد، بچه هایی که پدر و مادر ندارند یا دارند مشکلاتی دارند و این بچه بی کس است و جایی نیست این ها را تربیت کنند و بزرگ کنند در این مرکز هستند. دومین مرکز، مرکز نگهداری معلولین که در حال حاضر ۴۵ نفر معلول ذهنی در این مرکز نگهداری می‌شوند و مورد تربیت هستند، که این هم کار سختی است، هیچگونه بودجه هم ندارند و اعتبارش بر دوش شما مردم شهرستان تا الان بوده و از الان به بعد هم دست شما را می بوسد.
 سالروز تاسیس شورای محترم نگهبان، بیست و ششم تیرماه مصادف با ۲۶ تیرماه سال ۱۳۵۹ ، شورای نگهبان در نظام جمهوری اسلامی یک شخصیت حقوقی و جایگاه حقوقی ویژه برای نظام دارد بدانید اگر ۴۲ سال آرمان های انقلاب با این همه گرفتاری شعارهای اول انقلاب با این همه گرفتاری و رنج هایی که مردم دیدند ولی زنده مانده، همان استقلال آزادی و جمهوری اسلامی، جمهوریت واقعی و اسلامیت و شرعیت نظام برمی‌گردد به وجود شورای نگهبان، اگر شورای نگهبان را نداشتیم معلوم نبود الان کشور دست چه کسی بود و چه وضعیتی پیدا می کرد. بالاخره در راس آن ۶ نفر فقیه مجتهد عادل که عدالت و تقوا و زهد آنها مورد اتفاق بزرگان دین ماست، اینها در راس هستند، اینها هم مواظب شرعی و دینی بودن قوانین و مصوبات هستند و هم مواظب هستند کسی از قانون اساسی و تمام تشکیلات در قوای مختلف تخطی نکنند، علاوه نظارت بر انتخابات که انتخابات سالمی باشد، ما چون در این نظام زندگی میکنیم برایمان عادی است. شما یک لحظه فکر کنید یک زمان شورای نگهبان نباشد هر کس بخواهد بیاید وسط و هر کار خواست بکند  آن وقت چه نتیجه ای می دهد. دو رکن در نظام اسلامی از نظر قانون اساسی وجود دارد که اگر نبود اثری از نظام اسلامی نبود، اثری از آثار خون شهدا نبود. اول ولایت فقیه دوم شورای نگهبان. در سایه ولایت فقیه و شورای نگهبان که زیر نظر ولایت فقیه است در سایه آن هاست که همه بخش ها با سلامت انجام وظیفه می‌کنند، اگرچه مشکلات هم وجود دارد. تبریک می‌گویم خدمت همه کسانی که به نحوی در شورای نگهبان و نظارتی ها و دفتر نظارت فعالیت می‌کنند.
 تأسیس نیروی انتظامی را داریم بیست و هفتم تیر ماه ۶۹ ، ما نیروی انتظامی نداشتیم شهربانی داشتیم و ژاندارمری داشتیم و کمیته‌های انقلاب در سال ۶۹ طبق مصوبه مجلس این ها ادغام شدند به صورت یک نیرو در آمدند، تشکر میکنیم و تبریک میگویم خدمت عزیزان سبزپوش نیروی انتظامی شهرستان
 در جمعه گذشته هم در رابطه با قطعی برق گله کردیم و یک مقدار تند هم حرف زدیم خصوصاً در رابطه با بیمارستان خبرهای ناجوری شنیده بودیم خوشبختانه ریاست محترم اداره برق از شنبه بالاخره تصمیم گرفتند قطعی‌برق در شهرستان روی ندهد اگرچه بعضی اطراف از دست در رفت ولی غالب مناطق شهرستان فسا قطعی برق نداشت، در این هفته جا دارد تشکر کنیم از عزیزان اداره برق خصوصاً ریاست محترم این شبکه ولی از شما مردم هم باید تشکر کنیم چون به من گفتند مردم هم رعایت می کنند رعایت شما باعث می‌شود مسئولین هم همراهی کنند مشکلی پیش نیاید
 بحث کرونا را قبل از خطبه ها از زبان محترم معاونت دانشگاه علوم پزشکی جناب آقای دکتر نقدی شنیدید الان فساد نارنجی شده، دستورالعمل ها را رعایت کنید. یکی از عوامل و منافذ شیوع کرونا همین دور هم نشینی ها در پارک ها و میدان هاست رعایت کنید تا در این وضعیت نارنجی بمانیم که قرمز نشود تا موجب اختلال در کسب و کار مردم شود، اگرچه مردم عزیز ما خیلی خوب رعایت می‌کنند همین رعایتشان باعث شده اطراف ما همه شهر ها قرمز باشد ولی ما تازه نارنجی شویم ولی این رعایت ها را بیشتر کنید.
اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
« وَالْعَصْرِ ﴿١﴾ إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ ﴿٢﴾ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿٣﴾  »
و السلام علیکم و رحمة الله و برکته.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

:کلیدواژه‌ها
""
اخبار مرتبط
نام:                       

پست الکترونیک:  
نظر شما:  

فیلم
صوت
پربازدیدترین ها
آخرین اخبار