خطبه های نماز جمعه 1 مرداد 1400 مصادف با 12 ذی الحجه ١۴۴٢ فسا
خطیب جمعه: حسین جمالی زاده
خطبه اول: نمازِجمعه (به مناسبت هفته نمازِجمعه)
السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
بسم الله الرحمن الرحیم
الْحَمْدُ وَ الثّناء لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين، ثُمَّ نُصَلّي و نُسَلِّمُ عَلی حَبیبِه و نَجیبِه سیّدنا و نبیّنا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّد صلواتُ اللهِ وَ سَلامُه عَلَیهِ و عَلی آله، الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ، سِیَّمَا بقیةِ الله في الاَرَضین، روحی وَ أَرْوَاحُ الْعَالَمِینَ لِتُرَابِ مَقْدَمِهِ الْفِدَاء
عبادالله اُوصِي نَفسی ﻭﺇﻳﺎﻛﻢ بِتَقوَی الله
در خطبه اول خودم را و سپس همه حضار محترم نمازگزاران جمعه را توصیه می کنم به رعایت حدود الهی تقوای حضرت پروردگار
در خطبه اول نماز جمعه به مناسبت هفته اول مرداد ماه مصادف با سالروز اقامه اولین نماز جمعه انقلاب بعد از تشکیل نظام اسلامی در تهران به امامت مرحوم حضرت آیت الله طالقانی رضوان الله تعالی علیه به امر و دستور و حکم امام راحل اعلی اللّه مقامه الشّریف که این هفته اول مرداد به همین مناسبت هفته نماز جمعه نامگذاری شده است در خطبه اول به همین مناسبت نکاتی را محضرتان داشته باشم.
از نشانه های حیات زندگی هر موجود زندهای حرکت و فعالیتهای متنوع و همه جانبه در اندام های آن، که ناشی از یک تشکل و نظام ارتباطی بین اندام ها و حرکات در جهت رسیدن به تکامل و یک هدف معین می باشد. یعنی اگر بخواهیم بفهمیم فلان موجود زنده است یا مرده، نشانه زنده بودن آن این است، اگر نبود میگویم این موجود مرده است وقتی مرده است اگر از جنس حیوانات باشد باید زود دفن کنیم چون بوی تعفن او همه را آزار خواهد داد. اگر این نشانه را داشت میگوییم نمرده و آن نشانه این است که یک نوع حرکاتی داشته باشد ولو کوچک فعالیتهای متنوع و همهجانبه در اندام هایش پیدا بشود. اما این حرکات هم طوری نباشد که کسی حرکتش بدهد حرکت اندام ها و این فعالیت های موجود زنده ناشی از یک تشکل است، یک نظام درونی است، نظام ارتباطی بین اندام ها و حرکات، یعنی میبینیم عصب های درون بدن هست به یکدیگر پیام میدهند و باعث میشود به حرکت درآید. در درونش نوعی تشکل و سیستم این اندام ها را به هم مرتبط می کند و حرکات و اعضا و جوارح را به هم ربط می دهد. از این نشانه می فهمیم زنده است اگر این نشانه ها را نداشته باشد می گویم مرده است.
نکته دوم در دنیا این جور است هر اندازه اندام های یک موجود صزنده بیشتر باشد و متنوع تر صباشد و جهات حرکتی و فعالیت هایش بیشتر و متنوع تر باشد و تشکل ارتباطی بین اندام ها و حرکاتش وسیعتر و پیچیده تر باشد میفهمیم این موجود زنده از حیات بیشتری برخوردار است و بهره حیاتش در دنیا بیشتر است. اما هرچه این سیستم درون تشکیلاتی ارتباطی درونی این موجود زنده کمتر باشد و ساده تر باشد میگویم از حیات و زندگی کمتر بهره برده به عنوان مثال نوعی از گیاهان است همان طور که می دانید در حدود ۳۵۰ هزار گونه حیاتی ثبت کرده اند دانشمندان، درخت و گیاه هان همهاش مثل هم نیست، بعضی از گیاهان هستند خیلی ساده هستند، از نظر ریشه و ساقه خیلی ساده هستند ولی بعضی از گیاهان و درختان خیلی پیچیدگی دارند و خیلی کار دارند تا بخواهد محصول بدهند، هر کدامش از نظر بهره مندی از حیات فرق می کند و می گویم این حیاتش قوی تر است و آن حیاتش ضعیف تر، در بین حیوانات هم که نگاه میکنیم میبینیم بعضی از حیوانات ساده هستند و مثلا تک سلولی هستند کوچک وساده هستند ولی خطر هم دارند و در همین آب ها و جاهای نمناک زندگی می کنند و اگر وارد بدن انسان شوند خطرناک هستند. اما از آن طرف حیواناتی داریم خیلی پیچیده هستند از نظر روحی و جسمی و سیستمی اینها هر کدام از نظر بهره مندی از حیات و زندگی فرق میکنند مثل حیواناتی مانند شتر و فیل از نظر بهره مندی از حیات و زندگی فرق میکنند یا مثلاً زنبور عسل که در رفتارش پیچیدگی خاصی دارد. تمام حیوانات و گیاهانی که دارای روح نباتی و حیوانی هستند از نظر زندگی کردن و زنده بودن و حیات داشتن مثل هم نیستند حالا بیایید همه این برنامه ها را ببرید به سمت و سوی موجودی به نام انسان، انسان دیگر یک موجودی است خیلی پیچیده، انسان فقط خدا میداند در درونش چه میگذرد
«ثُمَّ أَنْشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ ۚ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ»
خداوند به این موجود بعد از خلقتش می فرماید بر من خدا مبارک باشد که اینجور توانستم موجود احسنس را به عنوان احسن الخالقین خلق کنم.
از عجائب در هم تنیده شده در درون خودش برخوردار است اما همه اش در قالب یک پیکر کوچک که می بینید. شعری نسبت داده شده به امیرالمومنین علیه السلام :
أتَزعُمُ أنَّکَ جِرمٌ صَغیر * وَ فِیکَ انْطَوَى الْعَالَمُ الْأَکْبَر ،
ای انسان بنی آدم تو خیال می کنی همین موجود کوچک هستی، در درون تو انسان یک جهان بزرگ و بزرگتری وجود دارد یعنی هزینه عالم خلقت در تو تنها است.
دانشمندان گفته اند از میلیاردها سلول عصبی تنها ، این انسان برخوردار است، سلول عصبی تنها. فقط مغز هر انسانی حدوداً ۸۶ میلیارد سلول عصبی برخوردار است. روزی نیست که در جهان علم و دانش به یک کشفیات تازه ای در رابطه با انسان نرسند در علوم مختلف، انسان عجیب است هم از نظر جسمی هم از نظر روحی و روانی. حیات انسان بستگی به این دارد که این سلول ها کار کنند و جوارح و دستگاههای مختلف نقش خودشان را انجام دهند و به وظیفه شان عمل کنند. اگر این انسان یا هر موجود زنده ای مبتلا به مرض شود اگر به آن نرسیم میمیرد. اگر این انسان یکی از دستگاههایش از کار بیفتد خطر دارد و باید پیگیری کند، خصوصا اگر دستگاه حساسی باشد. اگر چند سلول زیادتر از حد معمول رشد کنند و یک عده سلولها رشد نداشته باشند این هم خطر دارد. این حرکات و فعالیتهای انسان باید متوازن و متعادل و هماهنگ باشد. اگر جنینی را در نظر بگیرید متولد می شود و رشد می کند یک عضوش زودتر رشد کند و یک عضو ضعیف تر باشد این هم نیاز به طبیب و پزشک دارد. همانگونه که موجودات زنده هرکدام حیات دارند، ممات و مرگ دارند، کودکی و جوانی و کهنسالی دارد، از نظر دین ما و همچنین دانشمندان، جوامع انسانی هم حیات دارد وهم مردگی و مرگ دارد، پیری و جوانی و کودکی دارد و دوران جنینی دارد. این جوامعی که می بینیم یکی از آن همین جامعه شهرستان است. اجزا و جوارح این موجود زنده به عنوان یک جامعه انسانی چیست؟ اجزا و جوارحش تک تک آدم ها و انسان ها هستند، آحاد مردم می شوند اجزا و اعضا و جوارح برای موجود زنده، همانگونه که یک انسان تک و تنها مریضی و بیماری دارد، اگر اعضا و جوارحش هماهنگ عمل نکنند مریض می شود و تلف می شود، جوامع ما هم این چنین است، اگر راه آحادش هماهنگ عمل نکند این جامعه مریض است. اگر آحاد جامعه با هم عمل کنند در راه یک هدف واحد و همه دنبال تکامل آن جامعه باشند و می خواهند آن جامعه به جایی بالاتر برسد، این جامعه سالم است. اگر یک فردی آن ور بزند و یک فرد دیگر بر خلاف آن عمل کند در یک جامعه یا یک گروه این ور و یک گروه طرف دیگر، این جامعه مریض است و باید به دادش برسید و ممکن است آن نورانیت و روشنایی و افتخاراتی که گذشتگان ایجاد کرده اند، آن نورانیت و افتخارات کمرنگتر بشود و یواش یواش می گویند جامعه از دنیا میرود. چه کار کنیم جامعه زنده باشد، جامعه اسلامی، جامعه دینی و جامعه ایران اسلامی خودمان، از کجا بفهمیم زنده است و فعال و پر انرژی است، دانشمندان گفتند و از دین ما هم استفاده می شود که گفتند ببینید آحاد مردم چگونه عمل می کنند، در برابر هستند، اینکه اسلام این قدر سفارش می کند تفرقه نباشد و اختلاف نباشد ولو به نام مقدس، برای این است که جامعه زنده باشد. لذا اسلام از روز اول تشکیل دین مقدس اسلام مهمترین سفارشاتش دعوت به برادری و اتحاد است و پرهیز از تفرقه و پرهیز از دوئیت. شبکه ارتباطی موجود زنده ای مثل یک جامعه همین است یعنی افراد آن فعال شوند و همه کمک یکدیگر کنند. این مواساتی که مقام معظم رهبری پارسال دستور آن را دادند، این برگرفته از دین ما و نهج البلاغه امیرالمومنین است یعنی دست یکدیگر را بگیرید و نه یکدیگر را هل دهند. اگر دیدید چند نفر زاویه درست میکند و فاصله میاندازند و تفرقه ایجاد می کنند، این همان چند سلولی است که در وجود انسان می خواهند جدا عمل کنند، زیاد عمل کنند و رشد کنند و تکثیر کنند، این می شود سرطان. اگر میخواهید جامعه زنده باشد، اسم و رسم نام داشته باشد و افتخارآمیز برای آیندگان باشد، یکپارچگی را حفظ کنید، این اصل قرآنی است و لذا در دین مقدس اسلام از روز اول دستور آمده است
« وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا »
مردم با هم باشید
« إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ » برادر باشید نه دشمن
« لا تَنازَعوا » نزاع نداشته باشید، کسی که اهل نزاع هست مثل سرطان است. سرطان اگر بر پیکری پیدا شد مثل دردهای دیگر نیست و انسان را از پا در می آورد. در یک جامعه دینی اگر دید افراد دامن به اختلاف و تفرقه می زنند یا برای خودشان محور غیر خدایی تشکیل دادند مثل سرطان است اینجا نباید رحم کرد و باید اقدام کرد و روشنگری انجام داد
« وَلا تَنازَعوا فَتَفشَلوا وَتَذهَبَ ريحُكُم »
این اختلاف باعث می شود آبرویتان بروند.
مهمترین دستور دین ما در رابطه با اینکه وحدت و اتحاد حفظ شود، فرموده است سعی کنید اجتماعات دینی داشته باشید. مهمترین اجتماع دینی ما حج است و دومینش نمازهای جمعه است و سوم این جماعت است. ولی اینها باید در یک راستا باشد. میگویند قبولی حج به ولایت و امامت است و هر حجی مورد پسند خدا نیست وگرنه حجی که غیر ولایت باشد در عالم زیاد برگزار می کنند در روایت داریم اینها مقبول نیست. لذا حجی مقبول است که بند به ولایت باشد.
نمازهای جمعه هم دومین اجتماع است فلذا گفتند نماز جمعه فلسفه و حکمتش بند به نظام الهی است، یعنی ولی فقیه یکی از شئونش رهبری امت است و یکی دیگر از شئوناتشان اقامه نماز جمعه است. این نماز جمعه ها نه مال من است نه مال شماست و نه هیچ مسئول و گروهی، منتسب به حضرت ولی الله اعظم امام زمان و در زمان غیبت به ولی فقیه است.
در قرآن هم داریم
« وَ ارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ »
این را من می پسندم اگر میخواهید رکوعی جا بیاورید که من قرآن بپسندم، در جمع دیگر رکوع کنندگان باشد یعنی جماعت باشد. در نتیجه این نماز جمعه از شئون رسول اکرم است و از شئون امام معصوم و در زمان غیبت از شئون ولی فقیه است و لذا خود مقام معظم رهبری تعبیراتی دارند، این نماز جمعه ها در هر منطقه ای خلاصه انقلاب است در آنجا، مواظب شیاطین باشید. وقتی با نماز جمعه میخواهند درگیر شوند ببینید با چه کسی طرف هستند. خلاصه انقلاب در هر منطقه نماز جمعه است.
مقام معظم رهبری فرمودند رهبران انقلاب در هر منطقه ائمه جمعه هستند. هر گروه و دسته ای به اسم انقلاب علم بلند میکنند، مردم ببینید وصل به نماز جمعه هست یا نه وگرنه شیطان است. نماز جمعه هست که حضرت آقا فرمودند خلاصه انقلاب و رهبران انقلاب در هر منطقه ای و جلوداران انقلاب در هر منطقه ای است، خیمه انقلاب این نماز جمعه ها هستند. فلذا در قرآن هم که میبینیم یک سوره به نام جمعه نازل شده، یک آیه دستور اکید داده
« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ »
اذان ظهر جمعه دیگر اعتنا به هیچ چیز نکن، عرب به کسی میگوید فاسعو که اعتنا به هیچ چیز و کاری نمی کند و فقط توجه اش به نماز جمعه است. قرآن میگوید نماز جمعه این شکلی است.
من تشکر می کنم از آحاد مردم شریف شهرستان فسا که حقیقتاً در این زمینه مثل شهدای مظلوم و بزرگوارتان و مثل بزرگان گذشتهتان خوب درخشیدید و من خدا را به خاطر این مردم شاکر هستم.
اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ:
« وَالْعَصْرِ ﴿١﴾ إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ ﴿٢﴾ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿٣﴾ »
خطبه دوم: هفته نمازِجمعه و....
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
الْحَمْدُ وَ الثّناء لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين، ثُمَّ نُصَلّي و نُسَلِّمُ عَلی حَبیبِه و نَجیبِه، سیّدنا و نبیّنا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّد صلواتُ اللهِ وَ سَلامُه عَلَیهِ و عَلی آله، الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ،
اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى عَلِيٍّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ،
وَ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ الطَّاهِرَةِ فَاطِمَةَ [الزَّهْرَاءِ] سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ،
وَ صَلِّ عَلَى سِبْطَيِ الرَّحْمَةِ، وَ إِمَامَيِ الْهُدَى، الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ سَيِّدَيْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ،
وَ صَلِّ عَلَى أَئِمَّةِ الْمُسْلِمِينَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ، وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ، وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ، وَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ، وَ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى، وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ، وَ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ، وَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ، وَالْخَلَفَ الْقاَّئِمُ الحجة بن الحسن العسکری رُوحِی وَ اَرْواحُ الْعَالَمیِنَ لِتُرابِ مَقْدَمِه اَلْفدَاء
اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی من أَعْوَانِهِم و شِيعَتِهِم وَ أَنْصَارِهِمْ و مُحِبِّیهِمْ و المُسْتَشْهَدينَ بَیْنَ يَدِيهِمْ
اوصیکم عباد الله ونفسی بتقوی الله
پروردگارا قلب مطهرم و مقدس و نازنین ولی الله اعظم را در این ساعت و لحظات از همه ما راضی و خوشنود بدار، خداوندا تعجیل در فرجش عنایت بفرما، امام و شهدای عزیز و مظلوممان را از ما راضی بدار و با امام حسین علیه السلام محشور بفرما، رهبر عظیم القدر انقلاب را طول عمر و سلامت بدار
اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله
پیام مقام معظم رهبری را به صمناسبت ایام حج داشتیم، اگرچه دومین سال است که مردم عزیز و مومن ما از نعمت و توفیق حج محروم هستند، ولی حضرت آقا در این دو سال پیام دادند. من پیام این هفته حضرت آقا را که مطالعه کردم حقیقتاً خیلی پیام عمیقی بود توصیه می کنم این پیام را مرور داشته باشید خصوصا آنجا که از بُعد عرفانی و معنوی حضرت آقا وارد می شوند خیلی تکان دهنده می باشد. ولی در بعد سیاسی آن که نگاه می کنیم دو مطلب در پیام حضرت جلوه گر است، حقیقتاً نشان می دهد حضرت آقا خیلی عنایت دارند، یکی بحث مقاومت است که در پیام تکرار هم کردند و دیگری یکی از نسخه های امروز جهان اسلام را خصوصاً مسلمانان خاورمیانه را مسئله مقاومت و نهادینه کردن فرهنگ مقاومت و دل دادن به مقاومت در برابر توطعه ها و پیشروی های دشمنان دانستند.
دومین محوری که در رابطه با مسائل منطقه و سیاسی حضرت آقا انگشت مبارکشان را روی آن گذاشتند فرمودند ای دنیای اسلام این خاورمیانه درسها و عبرتهای زیادی دارد خصوصاً در این سالهای گذشته، من شما فکر می کنیم حداقل در این سی سال بعد از رحلت امام این خاورمیانه را مرور کنیم چه درس ها و عبرت ها در آن است.
نکته دوم سه شنبه پنجم مرداد ماه سالروز اقامه اولین نماز جمعه انقلاب سال ۵۸ که در خطبه اول به همین مناسبت نکاتی عرض کردم چند نکته هم اینجا تکمیلی باشد باری عرایضم
نماز جمعه در اسلام قبل از اینکه وجود مقدس پیغمبر خاتم صلی الله علیه و آله و سلم در مدینه بیایند در مکه نماز جمعه مورد تاکید و توصیه خدا قرار گرفت یعنی پیغمبر در مکه است و لشکر مسلمانان هنوز شکل نگرفته یعنی نماز جماعت معمولی نمی توانند به جا بیاورند ولی دستور آمد نماز جمعه فلذا وجود مقدس پیغمبر خاتم احساس کردند در مکه نماز جماعت نمی شود خواند چه برسد به نماز جمعه مصعب بن عمیر را مأمور کردند که خودش حافظ قرآن همان آیه هایی که تا آن روز نازل شده بود مفسر هم بود، معلم هم بود و از یاران خاص پیغمبر هم بود مأمورش کردند برود در مدینه چون آنجا مسلمان های خوبی پیدا شده بودند نماز جمعه را تو مدینه مصعب به جا آورد. مصعب بن عمیر رفت مدینه و آنجا اقامه نماز جمعه کرد تا پیغمبر آمدند نکته دوم اولین کاری هم که پیغمبر کردند وقتی وارد مدینه شد دم دروازه مدینه روز جمعه بود نماز جمعه را اقامه کردند. نکته سوم بعد از رسول خدا سه خلیفه در طول ۲۵ سال روی کار آمدند خلیفه اول ابوبکر بن ابی قحافه است خلیفه دوم عمر بن خطاب و خلیفه سوم عثمان بن عفان است. در تاریخ داریم هر سه خلیفه نماز جمعه ای که زمان پیغمبر اقامه می شد ادامه دادند ولی خودشان میخواندند یا مامور مشخص میکردند امام جمعه نماز بخوانند.
نماز جمعه در زمان ۲۵ سال این سه خلیفه ترک نشد. امیرالمومنین علیه السلام در تاریخ داریم در نمازجمعه این سه نفر شرکت می کردند
در نماز جمعه شرکت می کردند ابوبکر بن ابی قحافه امامش بود در نماز جمعه حضرت شرکت می کردند که عمر بن خطاب امامش بود
۲۵ سال روش حضرت این بود شوخی نیست. بعد از ۲۵ سال امیرالمومنین به حکومت رسیدند و خودشان نماز جمعه را اقامه کردند. در مدینه که بودند در مدینه بعدش هم در کوفه تا آخر عمرشان
زمان زعامت امام مجتبی چند ماه در تاریخ داریم امام حسن مجتبی خودشان اقامه نماز می کردند در کوفه
صلح امام حسن که پیش آمد دیگر نماز جمعه توسط امام مجتبی هم دیگر ممنوع شد.
خود معاویه نماز جمعه اقامه می کرد و مأمورانی به عنوان امام جمعه در سراسر جهان اسلام مشخص کرده بود که آنها نماز جمعه می خواندند
آقایون محترم و خانم ها از صلح امام حسن یعنی زمان معاویه تا زمان غیبت امام زمان علیه السلام این مدت طولانی نماز جمعه تعطیل نشد اما توسط خلفای بنی امیه و بنی عباس یا زمامدارانشان خوانده می شد.
سوال آیا امامان معصوم عکسالعمل شان چه بود در برابر نماز جمعه های آنها شرکت می کردند
ابوبکر حضرمی در وصال شیعه مرحوم شیخ حر عاملی جلد هفتم صفحه ۳۵۰ میگوید قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ الباقر می گوید خدمت امام باقر رسیدم عرض کردم كَيْفَ تَصْنَعُ يَوْمَ اَلْجُمُعَةِ آقا روزهای جمعه چکار میکنی زمان حکومت بنی امیه است شما غریب هستید چه کار می کنید جمعه ها قال حضرت فرمودند «كَيْفَ تَصْنَعُ أَنْتَ» ابوبکر حضرمی تو چه کار می کنی جمعه هایت را تو که شیعه ما هستی قلت یابن رسول الله می گوید من به حضرت گفتم أُصَلِّي فِي مَنْزِلِي ثُمَّ أَخْرُجُ من روز جمعه که میشود تو خانه ام نمازم می خونم بعد ثُمَّ أَخْرُجُ میرم بیرون فَأُصَلِّي مَعَهُمْ صلاة اَلْجُمُعَةِ بعدش هم میروم و در نماز جمعه اینها شرکت می کنم آقا فرمودند ابوبکر حضرمی!
كَذَلِكَ أَصْنَعُ أَنَا
منم تو نماز جمعه هایشان میروم امام باقر می گوید نماز جمعه کسی می رفت که قاتل امام هست جزو قاتلین امامان معصوم هست در کتاب من لایحضره الفقیه مرحوم شیخ صدوق رضوان الله تعالی علیه است کان موسی بن جعفرعلیهم السلام یتهیاء یوم الخمیس للجمعه پنج شنبه ها که می شد امام کاظم را میدیدم دارد خودش را آماده میکند برای روز جمعه که نماز جمعه آن ها شرکت کند
زراره در استبصار مرحوم شیخ طوسی جلد اول صفحه ۴۲۰ زراره می گوید حَثَّنَا أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ الصادق امام صادق ما را تحریک میکردند تشویق میکردند، ترغیب میکردند
عَلَى صَلاَةِ اَلْجُمُعَةِ،
برید نماز جمعه ی اینها،
حَتَّى ظَنَنْتُ أَنَّهُ يُرِيدُ أَنْ نَأْتِيَهُ
، اینقدر حضرت تاکید می کردند ما یک روز گفتیم نکند حضرت کنایه می خواهد بزند می خواهد بگوید روز جمعه بیایید پیش من ما نماز جمعه در خانه بخوانیم،
حَتَّى ظَنَنْتُ أَنَّهُ يُرِيدُ أَنْ نَأْتِيَهُ فَقُلْتُ له
گفتم آقاجان!
نَغْدُو عَلَيْكَ،
پنج شنبه بوده ظاهراً فردا می آییم منزل شما نماز جمعه را در خانه شما بخوانیم،
فَقَالَ علیه السلام لا
امام صادق فرمودند زراره نه،
إِنَّمَا عَنَيْتُ عِنْدَكُمْ،
برید تو همین نماز جمعه ای که اینها برگزار می کنند
یک روایت هم تهذیب الاحکام مرحوم شیخ طوسی رضوان الله تعالی علیه جلد سوم این کتابهایی که می خوانم کتاب فتوا هست مراجع تقلید به این کتاب ها فتوا می دهند جلد سوم صفحه ۲۳ زراره از عبدالملک از امام باقر نقل می کند یکی از یاران امام باقر که امام باقر فرمودند:
مِثْلُكَ يَهْلِكُ وَ لَمْ يُصَلِّ فَرِيضَةً فَرَضَهَا اَللَّهُ عَلَيْه،
بدان عبدالملک هلاک می شوید امثال تو هلاک می شوند به خاطر اینکه این نماز واجب را به جا نمی آورند،
قَالَ كَيْفَ أَصْنَعُ،
من که اهل نماز هستم قال علیه السلام: لا،
نه،
صَلِّهَا جَمَاعَةً يَعْنِي اَلْجُمُعَةِ،
مقصود من نماز جمعه اینها است جایگاه نماز جمعه در فرهنگ شیعه این است.
در این چهار سال هم که در خدمت شما مردم بودیم حقیقتاً مردم وفاداری هستید مردم بزرگی هستید اهل نماز جمعه بودید و میشناسید. از همه شما مردم جداً تشکر میکنم و نماز جمعه فسا هم بدانید جایگاه خوبی پیدا کرده در کشور، کار نداشته باشید به بعضی سنگ پراکنی ها هیچ آسیبی نمی رساند خیال همه تان راحت باشد این قدر این درخت تنومند است.
ستاد نماز جمعه شهرستان فسا در استان اول شد و در کشور جزو نمونه های کشوری است، قبول دارند این نماز جمعه را و اعتماد به مردم دارند، اعتماد به وفاداری و معرفت مردم دارند.
دوشنبه پانزدهم ذی الحجه مصادف با ۱۵ ذی الحجه ۲۱۲ هجری قمری ولادت با سعادت امام باقر علیه السلام است خدمت شما تبریک عرض می کنم.
روز کارآفرینی و آموزشهای فنی و حرفهای و هفته ملی مهارت را داریم من اشاره کنم این فنی و حرفه ای ها که در شهرستان فسا هم شما دارید و الحمدالله مرکز فعالی است در ایجاد اشتغال و کارآفرینی خیلی می توانند نقش داشته باشند، در رفع بیکاری تشکر میکنیم از دستاندرکاران و رئیس محترمش و تبریک می گوییم، مردم جوان هایتان را اگر فرصت دارند در یکی از این رشتههای فنی و حرفهای بفرستید و فارغالتحصیل شان کنید. مدرک فنی یکی از رشته ها کسب کنند برای آینده شان خوب است. ارتباط اصناف با فنی حرفهای هم مورد توصیه ما است به عزیزان ما در فنی و حرفه ای هم گفتیم که اصناف و سایر صنوف هم در رشته خودشان متخصص بشوند.
پنجشنبه هم عید سعید غدیر را داریم، عید ولایت و امامت، این هفته هم هفته امامت و ولایت است که میدانید عید بزرگی است با عظمت ترین عید بشریت بهنحوی همین عید غدیر است. برنامه های متنوعی با اجازه ستاد کرونا تدارک دیده شده
مسئله کم آبی هم بحرانی بود خصوصاً برای سیستان و بلوچستان که ابتدا مشکلاتی به وجود آورد و برای خوزستان عزیز ما هم مشکلاتی ایجاد کرده اگرچه خوزستان برای کشور ما خیلی مهم است و از طرفی میزبان رودهای بزرگی است و بستر اصلی استخراج نفت و گاز است از طرفی سهم عمده ای از نظر کشاورزی و صنعت در کشور دارد. هشت سال هم در دفاع مقدس بزرگترین سنگر دفاع نظام اسلامی و مردم ما در برابر صدامیان این خوزستان عزیز بوده اینها قابل توجه است. ولی از استان های مرزی است بی تدبیری مدیران و مسئولان در طول دوران ها یعنی بعد از بعد جنگ هشت ساله همه شان سهیم هستند در این مسئله خوزستان که می توانستند تدبیری کنند این جور گرفتاری برای مردم پیش نیاید. الان هم درس و عبرتی برای مسئولان است که در جاهای مختلف کشورمان مشکلات پیش نیاید.
از همه شما تشکر می کنم جا دارد از ریاست محترم ستاد نماز جمعه شهرستان و همکارانشان و جانشینان معاونین ایشان که خیلی زحمت می کشند تشکر و همچنین از مسئولان و دستگاههای مختلف به ویژه فرماندار محترم تشکر می کنم
اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
«« وَالْعَصْرِ ﴿١﴾ إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ ﴿٢﴾ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿٣﴾ »»
و السلام علیکم و رحمة الله و برکته.