خطبه های نماز جمعه 22 مرداد 1400 مصادف با 4 محرم ١۴۴3 فسا
خطیب جمعه: حسین جمالی زاده
خطبه اول: اصلاح و از بین بردن چه نوع فسادهایی از بین امت، یکی از اهداف نهضت عاشورا
السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
بسم الله الرحمن الرحیم
الْحَمْدُ وَ الثّناء لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين، ثُمَ الصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى البَشِيرِ النَّذِيرِ السِّراجِ المُنِيرِ اَلعَبْدِ الْمُؤَيَّدِ، وَ الرَّسُولِ الْمُسَدَّدِ، أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّد صلواتُ اللهِ وَ سَلامُه عَلَیهِ و عَلی آله، الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ، سِیَّمَا بقیةِ الله في الاَرَضین، روحی وَ أَرْوَاحُ الْعَالَمِینَ لِتُرَابِ مَقْدَمِهِ الْفِدَاء وَ لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَی أَعْدائِهِمْ مِنَ الْآنَ، إِلَی قِیَامِ یَوْمِ الدِّین،
عبادالله اُوصِي نَفسی ﻭﺇﻳﺎﻛﻢ بِتَقوَی الله و اتِّبَاعِ أَمْرِه وَ نَهَى.
اولاً خودم را و سپس همه شما را حضار محترم را به رعایت حدود الهی، تقوای حضرت پروردگار خصوصاً حداقل تقوا، انجام واجبات و ترک گناهان و معاصی توصیه می کنم.
به مناسبت ایام دهه اول محرم الحرام و نهضت امام حسین علیه السلام در خطبه اول قصد دارم استفاده ای ببرم از نهضت عاشوری امام حسین و سعی کنم نکاتی که شاید کمتر شنیده باشید در همین دقایقی که وقت خطبه اول به ما اجازه می دهد محضرتان داشته باشم.
سخنان امام حسین علیه السلام را از مدینه تا کربلا زیاد شنیده اید ولی تبرکاً به یکی از سخنان و فرمایشات آن حضرت تبرک می جویم و استناد میکنم و مطلبم را آغاز می کنم. وقتی ابی عبدالله الحسین علیه السلام از مدینه حرکت می کند به جانب عراق و کربلا، یک قضایایی در تاریخ ثبت شده که اتفاق افتاد. معاویة بن ابی سفیان به درک واصل شده و الان حکومت ظاهری یزید بن معاویه شروع شده و از آن طرف هم یزید نیاز دارد مردم بیعت کنند، خصوصاً خواص و آنها که در جامعه اسلامی آن زمان نفوذ دارند. یکی از آن شخصیت ها امام حسین علیه السلام است. طبعاً یزید بن معاویه کوتاه نمیآید و پیغام می دهد به فرماندار و حاکم مدینه که بیعت بگیرد. اتفاقاتی اینجا اتفاق افتاد بین حاکم مدینه و امام حسین علیه السلام و همچنین امام حسین با دیگر مردم که اینجا فاکتور میگیرم فقط آن لحظه ای که میخواهد حرکت کند در تاریخ آمده است آخر شب شد کنار قبر مادرش فاطمه زهرا رفت و با مادر خداحافظی کرد، بعد قبرستان بقیع آمد کنار قبر برادرش امام مجتبی و با آرامگاه مطهر برادرش هم خداحافظی کرد و بعد هم کنار قبر پیغمبر رفت و بعد آماده حرکت شد که محمد حنفیه خود را نزد ایشان رساند و گفت من هم میخواهم با شما بیایم که امام به ایشان گفتند شما باید در مدینه بمانید. یک وصیت نامه ای که امام حسین علیه السلام نوشته بودند تقدیم محمد حنفیه کردند. قطعاً این وصیت نامه طوری تنظیم شده که برای خود محمد حنفیه مقصود نیست و برای کل امت اسلام تا پایان عمر دنیاست، اینکه مینویسند و تقدیم میکنند خودش حامل پیام است. من فقط یک فرازش را می خوانم
إِنَّما خَرجْتُ لِطَلَبِ إلاصلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی،
می خواهم بروم و علت رفتن و خروج و علت قیام و علت کنار نیامدنم با این حکومت یک چیز است
خَرجْتُ لِطَلَبِ إلاصلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی
من برای اصلاح آنهم نه اصلاح بین دو نفر یا حکومت و مردم یا دو طایفه و حتی اصلاح بین تمام بشریت، اصلاحی که مدنظر من امام حسین است اصلاح این امت است، اصلاح مسلمانان است.
اصلاحی که مدنظر من است و باعث شده خونم را در این راه بریزم و قیام کنم و این گرفتاری ها را تحمل کنم یک چیز است
لطلب إلاصلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی ،
یک وقت کسی بگوید علما و نظریه پردازان تاریخ در حوزه و دانشگاه استنباط کرده اند از سخنان امام حسین ع این مطلب را، نه اینجور نیست صریح فرمایش امام حسین است، اگر من قیام می کنم برای یک چیز است، من با این مردم کار دارم، امت پیغمبر نیاز به اصلاح دارد.
نکته ای که میخواهم اینجا عرض کنم این است که اصلاح کلمه مقدسی است در قرآن هم چندین جا آمده، حتی از زبان پیامبران الهی هم آمده، پیغمبران هم از زبان شعیب پیغمبر که در قرآ ن سوره هود نقل می کند :
إِنْ أُرِيدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ
من شعیب پیغمبر اراده کرده ام و آمده ام اصلاح کنم
مَا اسْتَطَعْتُ
در حد توانم آمدم اصلاح کنم. پس این کلمه اصلاح واژه ای مقدس است و هم امام حسین به کار می برد و هم پیغمبری از پیغمبران خدا به کار میبرد.
این اصلاح در برابر افساد است، ولی خودش مبتنی و متوقف بر فساد است، یعنی اگر خواستید بگویید من می خواهم اصلاح کنم حتماً باید فسادی باشد. اگر فسادی نباشد اصلاح معنا ندارد. من می خواهم اصلاح کنم چون فساد آمده، وقتی امام حسین می فرماید من می خواهم اصلاح کنم یعنی فساد گریبان امت را گرفته
نکته سوم این است که اصلاح داریم و طلب اصلاح هم داریم. اصلاح یعنی خود من و شما اصلاح کنیم، اگر شما گفتید من می خواهم اصلاح کنم باید خودت شروع کنی به اقدام. یک وقت میگوییم نه طلب اصلاح کنم یعنی بستر را فراهم میکنم دیگران اصلاح کنند. امام حسین علیه السلام نمی فرمایند من می خواهم اصلاح کنم امت را، معلوم میشود اصلاح کردن امت کار امام معصوم هم هست، کار پیغمبران هم نیست، بله امام معصوم بستر را فراهم میکند، هدایت می کند، تبلیغ می کند و بیدار می کند جامعه را تا خودشان بفهمند و اصلاح کنند.
اتفاقاً شعیب به پیغمبر هم در قرآن می فرمایند
إِنْ أُرِيدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ
من اراده اصلاح دارم. اراده اصلاح غیر از اصلاح کردن است، یعنی همان طلب اصلاح اما قید "مَا اسْتَطَعْتُ" هم دارد یعنی من در توانم پیگیری می کنم بستر اصلاح را فراهم کنم. اتفاقاً فخر رازی از علمای اهل سنت است ایشان مفسر بزرگ اهل سنت است، ذیل این آیه که می رسد می گوید مراد این است که شعیب پیغمبر میخواهد بگوید به من بستر را با تبلیغ و هدایت و بیدار کردن مردم فراهم می کنم، خود مردم بیایند خود را اصلاح کنند این هم نکته سوم
پس امام حسین علیه السلام می فرمایند خون من که ریخته می شود توقع نداشته باشید همین که خون من ریخته شد روز یازدهم عاشورا همه عالم گلستان شود، اینجور نیست بستر فراهم می شود و مردم یک مقدار متوجه می شوند و سوال می کنند و آمادگی پیدا میکنند برای اصلاح حالا خواستند خود را اصلاح کنند خواستند نکنند.
نکته چهارم اگر این طلب اصلاح و هدف امام حسین از قیام که خودش میفرماید طلب اصلاح است؛ مگر در جامعه اسلامی آن زمان چه فسادی بوده که امام حسین برای رفع این فساد احساس میکند باید خونش ریخته شود و جانش داده شود، اینها برای من و شما هم هست، خیال نکنیم امام حسین ۱۴۰۰ سال پیش شهید شد و ما بنشینیم گریه کنیم، اینها درس است، به قول مقام معظم رهبری عاشورا درس ها و عبرت هاست. آن فساد چه چیزی بوده که امام حسین علیه السلام احساس کرد با سخنرانی این فساد برداشته نمیشود و زمینه اصلاح مهیا نمیشود. آن فساد چه بوده که امام حسین احساس کرد هستی اش را باید بدهد تا مردم بیدار شوند و زمینه اصلاح فراهم شود. از زبان خود امام حسین می گویم، ببینید آیا فسادی که امت را گرفته امروز نیروهای اصیل متدین انقلابی و ارزشی به خاطر هر چیزی هست، هدف رگبار توطئهها هستند، فضای مجازی را میبینید، تنها راهش این است که تمسک کنیم به قرآن کریم و روایات اهل بیت و فرمایشات صریح امام راحل و مقام معظم رهبری وگرنه این بادها و طوفان های ظاهر فریب می برد همه را و همه را جهنمی می کند.
این فسادی که امت را گرفته و امام حسین خونش را می دهد آیا نماز نخواندن مردم بود! نه! کجا هستند نماز خوان ها که دلشان را خوش کردند به نماز اول وقت خواندن و طول دادن سجده و رکوع، اینها نبود، اگر نماز نخواندن بود شاید راحت تر برای امام حسین بود. آیا روزه نگرفتن ماه رمضان بوده، نه! خود امام حسین در فرمایشاتشان اینجور حرفی ندارد. آیا حج به جا نیاورد بود؟ نه! آیا شراب خوردن بود؟ که بعضی وقتا می گوییم منکر بزرگ است، بله منکر است اما فسادی که خون امام حسین باید ریخته شود این نبود. از خود امام حسین عرض کنم، کل فرمایشات امام حسین را بررسی کردم ۴ یا ۵ مطلب برای امام حسین خیلی مهم است و این ها را در جامعه فساد می داند. یعنی مردم اگر امروز هم در جامعه ما این چند مورد باشد فساد است و باید خونمان را بریزیم، تعارف ندارد اگر حسینی هستیم.
ابی عبدالله در سال آخر عمر معاویة بن ابی سفیان حج واجب را رفت به جا بیاورد در منا شنیده اید، دو سخنرانی دارند یک سخنرانی در جمع ۷۰۰ نفر از صحابه پیغمبر و تابعین و سخنرانی دومی کردند و فرمودند آنها که یک مقدار می فهمند جمع شوند آنها که سواد دارند و نخبه هستند و حدیث بلد هستند و در مردم نفوذ دارند اینها جمع شوند، امام حسین فرمود فقط اینها جمع شوند، یک سخنرانی اینجا دارد که مرحوم حَرّانی در تُحَفُ العُقول این سخنرانی امام حسین علیه السلام را آورده، واقعاً جانسوز است این سخنرانی
اول آیه قرآن خواندند، وقتی امام حسین آیه قرآن می خوانند یعنی مردم این مطالبی که امروز می گویم مختصرش در آیه قرآن آمده. آیه این است
لَوْلَا يَنْهَاهُمُ الرَّبَّانِيُّونَ وَالْأَحْبَارُ عَنْ قَوْلِهِمُ الْإِثْمَ وَأَكْلِهِمُ السُّحْتَ ۚ لَبِئْسَ مَا كَانُوا يَصْنَعُونَ
لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ عَلَىٰ لِسَانِ دَاوُودَ وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ۚ ذَٰلِكَ بِمَا عَصَوْا وَكَانُوا يَعْتَدُونَ
كَانُوا لَا يَتَنَاهَوْنَ عَنْ مُنْكَرٍ فَعَلُوهُ ۚ لَبِئْسَ مَا كَانُوا يَفْعَلُونَ
سه فساد را به خواص جامعه گوشزد می کند و می گوید ای خواص سه فساد جامعه را گرفته، این سه فساد خطر دارد، این فساد چیست که امام حسین می فرماید من برای اصلاح امت آمده ام ، فساد امت چیست؟ اینجا نماز نخواندن و روزه نگرفتن نیست.
این سه فساد را توضیح می دهد آیه می گوید چرا علمای یهود
الرَّبَّانِيُّونَ وَالْأَحْبَارُ
علمای اهل کتاب مردم را نهی نکردند و منزجر نکردند از این سه چیز، این فساد امت اسلام را فرا گرفته،
اول عَنْ قَوْلِهِمُ الْإِثْمَ
یکیش گناهی قولی، امت پیغمبر کارش به جایی رسیده کنترل زبان دست خودش نیست. غیبت میکند، تهمت میزند، دروغ می گوید، شایعه پراکنی می کند و هیچکس هم جلویش را نمی گیرد، فساد این است نه نماز نخواندن و روزه نگرفتن نه حج خانه خدا را بجا نیاوردن، میفرماید علمای یهود یکی از عواملی که خدا هلاکشان کرد به خاطر فسادشان، مورد فساد این بوده
وَأَكْلِهِمُ السُّحْت
حرام خوری
چهارم كانُوا لا يَتَناهَوْنَ عَنْ مُنكَرٍ فَعَلُوهُ
منکرات را می بینند بی تفاوت هستند. من در هفته گذشته عرض کردم منتظر نباشید نهی از منکر کردن نیروی انتظامی و دادگاه و ستاد احیا بیایند، خودمان با زبان در جامعه بیایم و جلوی منکرات را در جامعه بگیریم.
من در فرمایشات امام حسین چند مورد دیگر را تیتروار میگویم
دکان باز کردن عده ای با شعارهای دینی جذاب، امام حسین علیه السلام این را فساد میبیند، به اسم دین و به اسم و ظواهر مقدس دکان باز کنند در برابر وحدت اسلامی، در برابر دستگاهی که مرتبط با جامعه است، دوکانداری فساد است و از هر خلاف منکری بدتر است.
امام حسین در مکه است میخواهد برود افراد میآمدند و میگفتند نرو یکی از آنها عبدالله ابن زبیر است، آمد خدمت امام حسین صحبتهایی کرد وقتی رفت امام فرمودند به اصحابشان این دروغ می گوید دلش به حال من و دین جدم نسوخته، ولی مردم مکه دورش را گرفتند به اسم دین جدم پیغمبر
إنّ هذا لیس شیئاً یُؤتاه من الدنیا أحبّ إلیه من أن أخرج من الحجاز إلی العراق
این سوز دارد، این آدم که آمده و به من می گوید نرو دروغ می گوید به خدا قسم برای او هیچ چیز بهتر نیست که من حسین بن علی زود از مکه بیرون بروم
مجالس امام حسین تعطیل شود چون مجلس او شلوغ شود و دور او را بگیرند، وقتی من نباشم او رئیس باشد اینجا و مردم بگویند او محور دین است، محور امت پیغمبر است.
پنجم
فَوَدَّ أنی خرجت لتخلو له
این دوست دارد که من از مکه بروم و دروغ میگوید که نرو
و از این قبیل شخصیت ها ور زمان آنحضرت داریم
پنجمین فسادی که امام حسین علیه السلام روی آن مانور میدهد گرایشات و همراه شدن ها و حمایت کردن ها بر مبنای جوایز و غنایم. میبینیم در امت اسلامی هرکس همراه کسی میشود هدفش پست است، هدفش پول و ریاست است، خدا نیست وقتی پست را به او نمیدهند شروع میکند به فحاشی و توطئه کردن، امام حسین می گوید این هم فساد است.
مقام معظم رهبری فرمودند درسها و عبرتهای عاشورا امروز هم در جامعه موجود است، ببینید چه کسانی دنبال پست هستند. طرف فعالیت می کند در انتخابات، هدفش پست است یا خدا،
نمونه اش در بحارالانوار در دو جا آمده در دو سند هم از امام سجاد زین العابدین و هم از امام صادق علیه السلام
از امام صادق جلد بیست و هفتم صفحه ۱۲۷ از امام سجاد جلد ۲۷ صفحه ۵۶ وفد علی الحسین وفتة و قالوا یا بن رسول الله
قبل از اینکه امام حسین حرکت کند در زمان امامتش بود، عده ای آمدند پیش امام حسین، ما آمدیم سراغ شما ولی یک عده از دوستان ما رفتند پیش معاویه ولی ما نرفتیم و میخواهند منت بگذارند
یا ابن رسول اللّه، إنّ أصحابنا وفدوا إلی معاویة ووفدنا نحن إلیک
ما آمدیم سراغ شما، امام گفتند می دانم مقصود شما چی هست آنها به مال و منال رسیدند من هم به شما قول میدهم به شما هم بدهم آنها گفتند نه، ما به خاطر پست نیامدیم، ما به خاطر خدا آمدیم، محور تو هستی حسین جان ما به خاطر شما که محور دین خدا در مدینه هستی آمدیم به خاطر پست و مقام نیامدیم. مردم فکر کنید افرادی که گرایش پیدا میکنند و دور و بر این و آن جمع میشوند ببینید به خاطر پست است یا به خاطر خداست.
ششم دنیا طلبی که خود امام حسین فرمودند اِنَّ النّاسَ عَبیدُ الدُّنْیا
و هفتمی هم بیعت شکنی
این هفت فساد جامعه اسلامی را فرا گرفته ولذا امام حسین فرمودند من برای رفع این فسادها قیام میکنم. باز هم من قول نمیدهم این ها برچیده شود ولی بستر را با خونم مهیا می کنم که دیگر مردم خودشان میدانند خواستند بیدار شوند خواستند بیدار نشوند
اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ:
« قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ1اللَّهُ الصَّمَدُ2لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ3وَ لَمْ يَکُنْ لَهُ کُفُواً أَحَدٌ»
خطبه دوم:
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
الْحَمْدُ وَ الثّناء لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين، ثُمَّ نُصَلّي و نُسَلِّمُ عَلی حَبیبِه و نَجیبِه سیّدنا و نبیّنا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّد صلواتُ اللهِ وَ سَلامُه عَلَیهِ و عَلی آله، الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ،
اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى عَلِيٍّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ،
وَ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ الطَّاهِرَةِ فَاطِمَةَ [الزَّهْرَاءِ] سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ،
وَ صَلِّ عَلَى سِبْطَيِ الرَّحْمَةِ، وَ إِمَامَيِ الْهُدَى، الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ سَيِّدَيْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ،
وَ صَلِّ عَلَى أَئِمَّةِ الْمُسْلِمِينَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ، وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ، وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ، وَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ، وَ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى، وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ، وَ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ، وَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ، وَالْخَلَفَ الْقاَّئِمُ الحجة بن الحسن العسکری رُوحِی وَ اَرْواحُ الْعَالَمیِنَ لِتُرابِ مَقْدَمِه اَلْفدَاء
اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی من أَعْوَانِهِم و شِيعَتِهِم وَ أَنْصَارِهِمْ و مُحِبِّیهِمْ و المُسْتَشْهَدينَ بَیْنَ يَدِيهِمْ
اوصیکم عباد الله ونفسی بتقوی الله
مردم تقوای خدا را مد نظر داشته باشید فتنه ها در دوره آخرالزمان زیاد است اگر دقت نکنیم سابقه خوب هم داشته باشیم ما را خواهد برد. ممکن است تا دیشب خوب و پاک بوده باشیم و با یک فتنه در فضای مجازی امروز کلاه سرمان برود.
شمر به زلجوشن بیش از ۲۰ بار از عراق با پای پیاده رفت به طرف مکه و حج خدا را به جا آورد. آقایان یک ابو اصحاق سمیعی است هم در تاریخ مسعودی این قصه آمده، هم در تاریخ طبری آمده، ابو اسحاق می گوید من از نزدیک با شمر رفیق بودم رسم شمر این بود که سه وعده نمازش را در مسجد محال بود ترک کند، ابو اسحاق می گوید من صبح ها که قبل از اذان میرفتم در مسجد کوفه نماز بخوانم حالات عجیب شمر را میدیدم، همیشه عادت شمربن ذی الجوشن این بود قبل از اذان صبح می آمد در مسجد کوفه، نماز را در مسجد کوفه می خواند بعد از نماز صبح در سجاده بلند نمیشد و تا طلوع آفتاب قرآن می خواند و دعا می خواند. ابواصحاق می گوید بعد از واقعه کربلا آمدم مکه حج خانه خدا به جا آورم شمر را آنجا دیدم، دیدم زیر ناودان طلا این پرده کعبه را گرفته و گریه میکند و میگوید خدایا تو شریف هستی و آدمهای با شرافت را دوست داری، خودت میدانی که من چقدر آدم شریفی هستم، دشمن دین تو خدا را سرش از بدن جدا کردم. شما فکر میکنید که شمر مشروب خور بوده، کافر بوده، این شعارها و تعصبات.
اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله
مردم محرم الحرام است از همه شما تشکر می کنم الحمدالله سراسر شهرستان برنامه دارید و مراسم عزاداری دارید قبول باشد انشاالله اما دستورالعملها هم رعایت شود. من یک نکته اینجا عرض کنم در رابطه با مصلی، نماز جمعه دست امام جمعه نیست، دستورالعملی از تهران میآید و برگزار می شود. دستورالعملی که به ما هر هفته می فرستند این است اگر مصلی هایتان سقفش از ۶ متر بیشتر است برگزار کنید، اما فاصله ها هم رعایت شود اینکه ممکن است برایتان شبهه ایجاد شود این را بگویم در سراسر کشور نماز جمعه در مصلی هایی که سقفش از شش متر بیشتر است اگر دستورالعمل ها رعایت میشود نمازِجمعه برگزار شود.
در رابطه با مجالس عزای امام حسین هم، استانداردها رعایت شود. آخرین استاندارد و دستورالعمل که دیروز خودم با معاون استاندار و جانشین ستاد کورونای استان تلفنی تماس گرفتم دستورالعملی که از تهران به استان آمده این است که اتفاقا جایی که سقفش از زمین بیش از ۶ متر است با رعایت دیگر دستورالعمل ها هیچ اشکال ندارد حتی استان به من گفت برگزار کنید، اینجا هم تا دیروز بعد از ظهر کسب تکلیف شد و بدانید اگر مانعی باشد و دستورالعمل جدیدی بیاید، اگر الان برای ما بفرستید ما تعطیل می کنیم. ما تابع هستیم چون مقلد مقام معظم رهبری هستیم.
حضرت آقا چند روز پیش فرمودند هرچه ستاد کرونا گفت، دستورالعملی که دیشب به ما رسید همین است هیچ مشکلی ندارد، ولی برای اینکه خیالمان راحت باشد ما به عزیزانمان در مصلی عرض کردیم مراسم که نمیشود تعطیل شود این مراسم مصلی است و محوریت است و مربوط به نظام و ولایت و مرجعیت است، اما بر فرض اگر دستورالعمل بیاید همین الان بعد از نماز عصر تعطیل می کنم. بداند امام جمعه تابع فرمایشات مقام معظم رهبری کلمه به کلمه است. آقا فرمودند ستاد کرونا هر چه گفت، من هم با ستاد کرونا مستقیم در تماس هستم برای ما حجت است و هرچه گفتند عمل میکنیم. این را بدانید ما تابع ولایت هستیم اما تابع این و آن نیستیم که هر کس جو درست کرد همراه شویم.
نکته آخر هیئت جدید دولت و کابینه آیت الله رئیسی معرفی شده به مجلس، شنبه ظاهراً اعلام وصول می شود. من یک نکته اینجا بگویم الحمدلله احساس می شود حضرت آیت الله رئیسی قدمهای خوبی بر می دارد هم در رفتارشان که از تلویزیون میبینید این روزها امیدوار کننده است و هم کابینه که نسبتاً با این بیوگرافی که داده شد جامع است. اما چیزی که حضرت آقا از کابینه توقع دارند این است که دولتمردان جدید اولین مسئله، مسئله اقتصادی مردم باشد.
مسائل اقتصادی هم در ۵ محور حضرت آقا ترسیم کردند یکی بحث گرانی است، دو بحث تولید داخلی هست تقویت تولید داخل، سوم تقویت پول ملی ...
پنج شاخص حضرت آقا مشخص کردند انشاالله دعا میکنیم مردم هم امیدوار باشند دولت محترم و ریاست محترم جدید امیدواریم با این وزرایی که انتخاب کردند و اگر رای کافی را آوردند در وهلهی اول مسائل اقتصادی و معیشت و زندگی مردم در اولویت اول این عزیزان باشد که حتماً این طور خواهد بود.
اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی اللهب
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
«« وَالْعَصْرِ ﴿١﴾ إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ ﴿٢﴾ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿٣﴾ »»
و السلام علیکم و رحمة الله و برکته.