|
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳,Apr 27 2024 شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳,Apr 27 2024 شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳,Apr 27 2024
۱۴ مهر ۱۴۰۰ " "
کد خبر: 3361

یکشنبه شب، ١١ مهرماه ١۴٠٠ - مدرسه علمیه سفیران هدایت فسا

مراسم عزای پیامبر اکرم و اهل بیت کرامش (صلوات الله و سلامه علیهم) ویژه طلاب و اساتید حوزه

امام جمعه شهرستان فسا : هر قشر و صنفی فلسفه و حکمتی برای کارشان تعریف شده که آنچه متوقع مردم از افراد آن صنف است فعالیت و نقش آفرینی افراد هر صنفی در چهارچوب همان حکمت و فلسفه کارشان است و به تعبیری انطباق رفتار روزانه افراد بر همان حکمت و فلسفه کار و شغلی ست که در آن، خود را مشغول کرده اند در رابطه با ما طلاب و روحانیت و علما هم باید ببینیم حکمت و فلسفه وجودی از کار طلبگی و حوزوی ما چیست و آیا رفتار شبانه روزی ما منطبق بر حکمت از کارمان است یا نه؟ از احادیث حضرات معصومین علیهم السلام استفاده میشود حکمت و فلسفه وجودی شغل و کار طلبگی و حوزوی، ادامه همان کار حضرات معصومین و انبیاء الهی علیهم السلام است که اگر ما همان کار انبیاء و معصومین علیهم السلام و نقش آفرینی آنان را داشته باشیم به وظیفه و مسئولیت‌مان در برابر خدا و مردم عمل کرده‌ایم و در مقابل، هم، مورد عنایت خدا و مردم خواهیم بود و گرنه چنین توقعی، نباید داشته باشیم از آیات شریفه قرآن استفاده می‌شود انبیاء الهی مهمترین وظیفه‌شان، تزکیه و رشد و پرورش اخلاقی و روحی و معنوی و اعتقادی و فکری آحاد امت و تلاوت و یادآوری مستمر و تعلیم معانی و مفاهیم و معارف قرآن و نیز تعلیم حکمت که همان ایجاد نورانیت و ملکه‌ای در نفوس آحاد امت که تمامی کارها و اعمال و رفتار و گفتار و تصمیمات و اقدامات و حرکات و سکنات‌شان متقن و محکم و بدون اشکال و برای دیگران سرمشق باشد که عصاره همه اینها را در همان توصیه خداوند به انبیاء و اولیاء و عموم امت ها که در همین آیه شریفه ی: "اَن اَقیموا الدین" آمده ملاحظه کرد مراد از دین در این آیه شریفه همان دین اسلام است و اقامه دین هم یعنی عملیاتی کردن دین در زندگی خود و جامعه است. طبق اصل مسلم در علم اصول که اگر امری به یک عنوانی تعلق گرفت مُحَصِّل و مقدمات وجودیه آن عنوان هر چه باشد تماماً واجب است و در این مورد جایی برای شک و ظن و وهم و اقل و اکثر و برائت و تخییر و امثال ذلک نیست که این اصل اصولی هم اتفاقی ست بین تمام فقهاء گذشته تاکنون، بنابر این فلسفه وجودی ما حوزویان همان مسئولیت انبیاء علیهم السلام است یعنی ، تربیت و پرورش معنوی و اخلاقی و رفتاری و اعتقادی و فکری آحاد افراد جامعه و در یک جمله اقامه دین یعنی عملیاتی کردن مجموعه دین در تمامی شئون زندگی فردی و اجتماعی ست لذا هرچه که در اقامه دین مدخلیت داشته باشد و لو احتمال ظنی یا وهمی بدهیم که در اقامه دین نقش دارد طبق اصل مسلَّم اصولی واجب است به عبارت دیگر هر معلوم و مظنون و مشکوک و موهوم مُحَصّلی و لو احتمال ضعیف بدهیم که آن، در اقامه دین مدخلیت دارد از قبیل رفتار و گفتار و ابراز سخن و نوشتن و برخورد مثبت و یا منفی و درس خواندن و حضور در فلان مجلس یا عدم حضور و یا سکوت و یا موضع گیری و امثال ذلک، همین که احتمال بدهیم، آن واجب میشود و جا برای بحث برائت و اقل و اکثر نیست و از طرفی خلاف آن میشود حرام که وقتی به رفتار امثال خود نگاه کنیم می بینیم باید تأمل جدی کنیم که العیاذ بالله از متعدّیان به حُرُمات الله محسوب نشویم لذا اگر ما به همین آیه ی اقیموا الدین و نیز آیات تزکیه و تعلیم معارف قرآن و حکمت عمل کنیم به وظیفه شغلی و صنفی خویش عمل کرده ایم و در نتیجه نزد خدا و مردم سربلندیم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار مرتبط
نام:                       

پست الکترونیک:  
نظر شما:  

فیلم
صوت
پربازدیدترین ها
آخرین اخبار