|
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳,May 06 2024 دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳,May 06 2024 دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳,May 06 2024
۱۵ آبان ۱۴۰۰ " "
کد خبر: 3391

خطبه های نماز جمعه 14 آبان ماه 1400 مصادف با 29 ربیع الاول 1443 فسا

امام جمعه شهرستان فسا: - اجرای طرح ملی مسکن ارزان قیمت برای جوانان که از وعده‌های ریاست‌ محترم جمهور بود و توسط دولت در حال ثبت‌ نام و در سراسر کشور در حال اجراست، در شهرستان فسا گفته شده بخاطر موانعی امکان ثبت نام نیست. مسئولین پیگیری کنند و موانع را برطرف کنند که این فرصت از جوانان و مردم عزیز شهرستان ما گرفته نشود. - در رابطه با جاده‌های مواصلاتی شهرستان خصوصاً فسا به داراب و فسا به جهرم و دیگر جاده‌های شهرستان‌، که مصوب استانی و ملی‌ست و در سفر ریاست محترم جمهوری هم مشمول مصوبات واقع شد تا وقت نگذشته و فصل سرما نرسیده کار با سرعت پیگیری شود. هرچند گفته شده کار در حال انجام است ولی خیلی کُند و با امکانات و نیروی کم که قطعا با نزدیکی فصل سرما نتیجه نخواهد داد. جهت افزایش تجهیزات و امکانات و تسریع پروژه پیگیری لازم است. - در هفته‌ای که گذشت شاهد تصویب طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مجلس شورای اسلامی بودیم. وضعیت رشد جمعیت در کشور ما سالهاست که رو به کاهش رفته و جمعیت کشور به سرازیری کهنسالی و پیری افتاده که از جهات مختلف، تهدید جدی برای آینده کشور است. تلاش کشورهای مختلف، بر تنظیم میانه جمعیتی بر بازه‌ی جوان و سن کار است. کارشناسان هشدار داده‌اند که ما فقط ٨ سال دیگر فرصت جهت جبران داریم. در این مصوبه مجلس، سعی شده تمامی مؤلفه‌های فرهنگی، تربیتی، اجتماعی، رفاهی اعم از ارتقای سطح سلامت و بهداشت، مسکن و تسهیل ازدواج جوانان با تسهیلات متنوع بانکی و مناسب به همراه تشویقات مختلف در نظر گرفته شود. امیدواریم مسئولین با اجرای دقیق و فوری ، این تهدید و خطر مهم آینده کشور را دفع کنند.

خطبه های نماز جمعه  14 آبان 1400 مصادف با  29 ربیع الاول 1443 فسا

خطیب جمعه: حسین جمالی زاده

خطبه اول: تقوا و اخلاص در عمل

 السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

بسم الله الرحمن الرحیم

الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين، ثُمَّ نُصَلّي و نُسَلِّمُ عَلی حَبیبِه و نَجیبِه سیّدنا و نبیّنا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّد صلواتُ اللهِ وَ سَلامُه عَلَیهِ و عَلی آله، الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ، سِیَّمَا بقیةِ الله في الاَرَضین، روحی وَ أَرْوَاحُ الْعَالَمِینَ لِتُرَابِ مَقْدَمِهِ الْفِدَاء. عبادالله اُوصِي نَفسی ﻭﺇﻳﺎﻛﻢ بِتَقوَی الله، و اتِّبَاعِ أَمْرِه وَ نَهَى.

قَالَ الحَکیمُ فِی کِتَابِهِ:

« يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ وَ لا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ‌ »

بندگان خدا اولاً خودم را و سپس همه نمازگزاران جمعه را توصیه می کنم به رعایت تقوا، ملاک قرب الهی و شخصیت انسانی هر کس کار برای خدا انجام دادن است. به درجه اخلاص در اعمال و رفتار برمی گردد. اخلاص هم از قلب نشأت می گیرد. اخلاص زمانی ظهور و بروز می کند که انسان کارش را برای خدا انجام دهد و فقط خدا مدنظرش باشد، انگیزه اش از هر کاری خدا باشد. تقوا این است که انسان واجبات و محرمات را در نظر بگیرد واجبات را انجام دهد، محرمات را ترک کند و همه اش به خاطر خدا باشد نه این که واجبات را انجام دهد، مستحبات را انجام دهد و غیر خدا هم در انگیزه ام بیاید این نیست.

 در سوره ملک یک آیه است، آیه کوتاه است ولی بار زیادی دارد

« الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیاةَ لِیبْلُوَکُمْ أَیکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا » 

مردم ! همه چیز را آفریدیم در این دنیا، هرچه به آن گفته می‌شود حیات و موجود زنده و حتی مرگ موجودات زنده را هم آفریدیم، چرا؟ برای اینکه نیکوترین و زیباترین عمل شما را با امتحان کردن تان ببینیم. بعضی ها را با پول بعضی ها را با سلامتی و مریضی بعضی‌ها را با فقر و گرفتاری به بعضی ها پُست می دهیم می گیریم، همه اینها برای امتحان است.

از امام معصوم علیه السلام پرسیدند این آیه چه می خواهد بگوید. فرمود می‌خواهد بگوید مردم در عمل چقدر اخلاص دارند. در معیارهای کارهای دنیوی و مادی یعنی کاری را از کسی بخواهید انجام دهد ملاک تان این است که چه کسی بیشتر برایتان کار می کند، اما در مسائل معنوی و غیر مادی ملاک، زیاد عمل کردن نیست، کمیت نیست کیفیت است، چقدر برای خدا بوده. خداوند به زیادی عمل نگاه نمی‌کند به کیفیت عمل نگاه میکند فقط و فقط به خاطر خدا بوده یا به خاطر اینکه دیگران بگویند به به

خطاب رسید یا موسی

 یَا مُوسیٰ مَا أُرِیدَ بِهِ وَجْهِی فَقَلِیلُهُ کَثِیرٌ ، وَمَا أُرِیدَ بِهِ غَیْرِی فَکَثِیرُهُ قَلِیلٌ 

هرکس در عمل و عبادت و رفتارش فقط نظر من را جلب کند کم آن هم زیاد است اما اگر غیر من خدا را در کارش شریک کند زیاد هم انجام دهد ارزش ندارد و کم است. لذا در روایات داریم از رسول اکرم محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله و سلم در جنگ خندق

لَضَرْبَةُ عَلِىٍّ(علیه السلام) يَوْمَ الْخَنْدَقِ أَفْضَلُ مِنْ عِبَادَةِ الثَّقَلَيْنِ

 حضرت علی یک کار بیشتر انجام نداد و عمرو بن عبدَوَدْ را کشت. خیلی ها کفار میکشند ولی یک کشتن در تاریخ داریم که از تمام عبادات جن و انس تا قیام قیامت بیشتر است، چون دو چیز در این عمل بود، اول این عمل و رفتار امیرالمومنین در یک موقعیت حساسی بود که اگر علی نمی آمد دیگران هم نمی آمدند. انسان یک کاری را در موقعیت حساس انجام دهد خیلی ارزش دارد، بعضی هستند در موقعیتی نیاز از این ها حرف بزنند و در صحنه بیاید آیند ولی سکوت می کنند. دومین بُعد عمل علی علیه السلام اخلاص بود فقط و فقط برای خدا آب دهان عمر بن عبدود در چهره حضرت می‌اندازد حضرت رهایش می کند که نکند ضربه ای که می زند به خاطر عصبانیت باشد، دور میدان دور می‌زند خوب آرام می شود بعد قصد قربت می کند و می گوید توبه کن و بعد او را می کشد. این می‌شود اخلاص که ارزش دارد و روز قیامت هم خداوند متعال وقتی می‌خواهد به مخلصین پاداش دهد به ملائک می‌گوید به مخلصین، خودم پاداش می دهم چون در دنیا فقط به خاطر من انجام داده.

 بندگان خدا اخلاص در عمل، دنیا چند روز بیشتر نیست خوش به سعادت آنها که اعمال و رفتار ولو کم هم انجام دادند فقط و فقط به خاطر خدا بوده و علاوه بر این که واجبات هم انجام دادند و گناهان را هم ترک کردند

اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ

«قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ ﴿٣﴾ وَ لَمْ يَکُنْ لَهُ کُفُواً أَحَدٌ (۴﴾»

 

خطبه دوم:

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ

 الْحَمْدُ وَ الثّناء لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين، ثُمَّ نُصَلّي و نُسَلِّمُ عَلی حَبیبِه سیّدنا و نبیّنا أَبِی أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّد صلواتُ اللهِ وَ سَلامُه عَلَیهِ و عَلی آله، الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ،

اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى عَلِيٍّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ،

 وَ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ الطَّاهِرَةِ فَاطِمَةَ [الزَّهْرَاءِ] سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ،

 وَ صَلِّ عَلَى سِبْطَيِ الرَّحْمَةِ، وَ إِمَامَيِ الْهُدَى، الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ سَيِّدَيْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ،

 وَ صَلِّ عَلَى أَئِمَّةِ الْمُسْلِمِينَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ، وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ، وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ، وَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ، وَ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى، وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ، وَ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ، وَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ، وَالْخَلَفَ الْقاَّئِمُ الحجة بن الحسن العسکری رُوحِی وَ اَرْواحُ الْعَالَمیِنَ لِتُرابِ مَقْدَمِه اَلْفدَاء

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی من أَعْوَانِهِم و شِيعَتِهِم وَ أَنْصَارِهِمْ و مُحِبِّیهِمْ و المُسْتَشْهَدينَ بَیْنَ يَدِيهِمْ

اوصیکم عباد الله ونفسی بتقوی الله

باز تقوای خدا را توصیه می‌کنیم، خیلی سخت است در این دوره احوال و زمانه انسان تمام رفتار و اعمال و سکنات و حرکاتش را در چهارچوب تقوا قرار دهد، واجبات را به موقع انجام دهد، محرمات الهی را ترک کند آن هم محرماتی که زیاد است، انسان هر کجا می رود و نگاه به هر طرف بیندازد می‌بیند یک حرامی بسترش فراهم است ولی اگر چه سخت است برای آنها که تمرین می کنند و عادت می کنند لذت بخش است.

 هفته ای که گذشت متعلق به نوجوان و جوان و دانش آموز بود برنامه های متنوعی داشتیم اعم از نوجوانان و جوانان بسیجی و غیر بسیجی، در برنامه‌های مختلفی شرکت کردند که اوج آن ۱۳ آبان بود در برنامه میدان مصلی، از همه ی آن عزیزان که شرکت کردند تشکر می شود.

 امروز جمعه چهاردهم آبان روز فرهنگ عمومی نامگذاری شده، فرهنگ عمومی یکی از مقوله هایی است که از اول انقلاب مطرح بوده هم اهمیت و نقش آن و هم تاثیراتش ولی متاسفانه خیلی کار داریم تا برسیم به فرهنگی شدن کشورمان به معنای حقیقی کلمه، یکی از تشکیلات هایی که در سراسر کشور مسائل فرهنگ عمومی را پیگیری می‌کند شورای فرهنگ عمومی است که اگر همه اعضاء و مسئولین که شرکت می کنند در جلسات شورای فرهنگ عمومی و حقیقتاً احساس مسئولیت کنند و مردم هم خصوصاً نخبگان، آنها که دغدغه فرهنگی دارند از طریق آن افراد به شورای فرهنگ عمومی برسانند و همه احساس مسئولیت کنند حقیقتاً زیر بنای خیلی از مسائل در هر منطقه‌ای روی ریل خودش قرار می گیرد. چون اگر اقتصاد است اگر سیاست اگر مسائل عمومی و معیشت مردم است همه برمی گردد به نوع فرهنگی شدن آن مجموعه ها که شورای فرهنگ عمومی می‌توانند کمک دهند به شرطی که مردم اعم از خواص و غیر خواص احساس مسئولیت کنند به صحنه بیایند.

 تصویب طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را در مجلس شورای اسلامی داشتیم. اگرچه دیر شده بعد از ۴۲ سال از انقلاب ولی کار بسیار لازمی بود که مجلس شورای اسلامی انجام داد و شورای محترم نگهبان هم کلیاتش را تصویب کرده اگرچه چندتا ایراد جزئی هم دارد که برطرف خواهد شد.

 من می خواهم بگویم مردم عزیز و بزرگوار و خانواده ها و مسئولین، رشد جمعیت ما در ایران سالهاست که رو به کاهش رفته، جمعیت کشور ما هم اکنون به سرازیری پیری و کهنسالی افتاده، خطر جدی آینده کشور را از جهات مختلف تهدید می کند و تنها نیروی فعال در هر جامعه و کشوری جوانان هستند که متاسفانه امروزه می بینیم جمعیت کشور ما از جوانی عبور کرده. تمام کشورهای دنیا تمام تلاش شان این است میانه جمعیتی خود را روی جمعیت جوان و در سن کار و تولید تنظیم کنند. کارشناسان ما می‌گویند ما فقط ۸ سال دیگر فرصت داریم جهت جبران جمعیت جوان، مصوبه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که در مجلس به تصویب رسید هم در رابطه با جمعیت و رشد جمعیت و هم بها دادن به جوان در کشور و هم در رابطه با حفظ خانواده به عنوان بنیاد مستحکم در یک کشور، در این مصوبه آمده و تمامی مولفه های فرهنگی و تربیتی و رفاهی و ارتقاء حوزه سلامت و بهداشت و ارتقاء آرامش روحی و روانی خانواده ها، مسئله مسکن و ازدواج جوانان و تسهیلات بانکی و تشویقات مختلف در این زمینه ها در این مصوبه مجلس دیده شده. خانواده‌ها و جوانان هم مسئله را جدی بگیرند.

 نکته دیگر در این رابطه این است که خانواده هایی که دارای فرزند کم هستید تا دیر نشده و سن و سالتان اقتضا می کند سعی کنید نسل تان را زیاد کنید هم دشمن نمیخواهد نسل شیعه زیاد شود هم برای آینده خود کشورمان این وضعیت خطرناک است. آنها که در زندگی ها و خانواده هایشان جوان دم بخت و ازدواج دارند آنها هم بیایند تسهیل کنند مسئله ازدواج را و آسان بگیرند و مردم و مسئولین هم کمک دهند. الان در این مصوبه مجلس هم مسئله وام مسکن، وام ازدواج و وام اشتغال و تشویقات دیگری هم دیده شده برای جوانانی که می‌خواهند ازدواج کنند. امیدواریم مسئولان زود مصوبات مجلس را به مرحله اجرا در بیاورند و مردم را توجیه کنند، رسانه ها خصوصاً صدا و سیما به صحنه بیایند اگر در این هشت سال مردم و مسئولین بتوانند کاری کنند جبران گذشته شود وگرنه زندگی سخت خواهد شد.

دو نکته مربوط به شهرستان نکته اول در رابطه با طرح ملی مسکن ارزان قیمتی که ریاست محترم جمهور قبلاً اعلام کردند و دولتمردان هم دنبالش هستند در استان فارس همه شهرستانها اعلام کردند دارند طرح را پیگیری می‌کند ولی در شهرستان فسا گفتند مانع داریم پرسیدم مانع چیست گفتند زمین نداریم، پیگیری شد زمین هست اما تغییر کاربری داده نشده مسئولان در این طرح کشوری که همه شهرستان ها جذب میکنند وسط بیایید و این اشکالات و موانع را برطرف کنید که شهرستان فسا عقب نماند.

دومین نکته مسئله جاده ها است  در رابطه با جاده ها مصوبات ملی و استانی و حتی سفر هیئت دولت را داریم ولی چرا اجرا نمی کنند، الان فصل سرما نزدیک می شود اگر به جاده ها نرسید دیر میشود

 دائماً شعار داده می‌شود در فضای مجازی اما کاری انجام نمی شود. بیایید وسط و این جاده های اطراف را سر و سامان دهید. جاده فسا به داراب و آن طرف هم جاده فسا به جهرم، فلذا از مسئولان می‌خواهیم همین هفته شروع کنند اگر می خواهند کاری کنند برای مردم و شهرستان.

از همه شما تشکر

 اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ:

« وَالْعَصْرِ ﴿١﴾ إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ ﴿٢﴾ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿٣﴾ »

 

و السلام علیکم و رحمة الله و برکته.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار مرتبط
نام:                       

پست الکترونیک:  
نظر شما:  

فیلم
صوت
پربازدیدترین ها
آخرین اخبار