یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - شهرستان استهبان، بخش رونیز - مسجد جامع
گردهمایی جمعی از بسیجیان و مدیران و مسئولان شهرستانی
امام جمعه شهرستان فسا:
هنگامی که جامعه در معرض نابسامانی، ظلم و ستم، تجاوز و حمله و فشار اعم از داخلی و خارجی قرار میگیرد، افراد آن جامعه در مواجهه با آن ظلم و تجاوز تحمیلی و نابسامانی به چهار دسته تقسیم میشوند؛
دسته اول آنها که بیتفاوت باشند و با شرایط بسازند.
دوم آنان که #مهاجرت را برمیگزینند.
سوم آنان که میمانند و به مبارزه میپردازند اما با اتکاء به سلاح و راهبرد اغیار و بیگانگان.
چهارم آنان که میمانند و عقبنشینی نمیکنند و به مبارزه میپردازند اما با توکل بر خدا و با تکیه بر سلاح خویش اعم از لوازم مادی ، توان جسمی و فکر و اندیشه.
قرآن کریم از این دستهی اخیر به "یجاهدون فی سبیله" - مجاهدت در راه خدا- تعبیر میکند.
در عصر کنونی مصداق اَتَمّ این تعبیر قرآنی قطعاً همان بسیجی است که در کلام امام راحل عظیمالقدر و مقام معظم رهبری مدظله العالی مختصات آن بیان شده است.
نوع اخیر آن ۴ قسم، در قرآن همان عدهی کمی هستند که در مقابلش "اکثرهم لایعقلون" تصویر میشود.
تعداد این انسانهای مجاهد نسبت به دیگران کمتر، ولی به فرمودهی آیه شریفه: " کم من فئة قلیلة غلبت فئة کثیرة " این معدود افراد به حسب آن شرائط خاص، قویتر از جمعیتهای بیشمار است.
جلوه بارز جهاد و ایستادگی بسیجیان و فرهنگ بسیجی را در دفاع مقدس مشاهده کردیم.
میتوان گفت تشکیل بسیج و فرهنگ و اندیشهی حاکم بر آن، در سالهای اول انقلاب یکی از گامهای پیشاتمدنی به سمت تمدن اسلامی مورد نظر امام راحل بود که توسط رهبری معظم آبیاری و پرورانده شد.
ایجاد یک تمدن متوقف بر تلاش فکری و اندیشهایست. مثلا تمدن غرب حاصل حرکت فکری و تلاش چند دهساله دانشمندان بعد از قرون وسطی توسط اندیشمندان غربیست. هر تمدنی بر بستر اندیشه و فرهنگ ساخته میشود.
در کشور ما از دوران صفویه به بعد، جهتگیری تمدنی ما دچار رکود و حتی در دوران پهلوی جهت حرکت کشورمان خلاف جهت تمدن خویش و بیتوجه به اقتضائات فرهنگی و بومی بود.
بعد از انقلاب امام راحل حرکت دوباره ما به سمت تمدن اسلامی ایرانی را آغاز کردند لذا تشکیل بسیج را میبایست در این مسیر دید.
به تعبیر دیگر میشود گفت: امام بزرگوارمان بسیج را برای تضمین همین حرکت تمدنی تشکیل دادند تا با این فرهنگ تمامی زوایای زندگی اجتماعی را جهتدهی کند.
بسبج یک فرهنگ است که تمدن اسلامی را زمینهسازی می کند.
در آن هشت سال دفاع مقدس هم نمونههای عینی خوبی در عرصههای مختلف براي درک آیندهی تمدن اسلامی در اختیارمان نهاد.
سبک زندگی بسیجیان در جبهه که از نظام فکری و فرهنگ آنان نشأت میگرفت در ابعاد مختلف، بسیار جاذب بود.
در جبهه ها ارزشگزاریها به گونهای بود که فقیر و پولدار، صاحب منصب و مردم عادی، تحصیلکرده و دارای مدارج عالیه علمی و بی سواد و کمسواد، کنار هم بدون احساس ضعف و تحقیر یا تبختر، کار و فعالیت میکردند. ملاک و معیار ارزش آدمی، پول و درآمد و مدرک و پست و مقام و جاهطلبی و برخورداری از خانواده کذایی نبود.
ما میتوانیم با آنچه از اندیشه بچههای جبهه دیدهایم، چنین قضاوتی داشته باشیم که همان بچهها در آن زمان، اگر صد سال در جبههها می ماندند و همان جا بنا داشتند معاش خویش را پیگیری کنند و شهری برای خود بسازند، و آیندگان آن شهر را به تماشا مینشستند با نوع زندگی و حتی معماری و شهرسازی مواجه میشدند که جالب و لذتبخش بود. جلوههایی عالی از علم، خلاقیت، هنر و... را میشد قضاوت کرد.
این برخاسته از نوع فرهنگ که همان فرهنگ مجاهد و بسیجی قرآنیست که از تمدن بزرگ اسلامی خبر میدهد. فرهنگی که در آن هنر با همهی اقسامش رشد و تربیت انسان را باعث میشود. معماری با بهرهمندی از پیشرفتها و تجربههای بشری هست ولی نه برهنهنما و خلوتگریز، کما اینکه در معماری غربی میبینیم که نتیجهاش بیحیایی، اختلاط محرم و نامحرم و ... است.
اینکه امام راحل می فرمودند جنگ تحمیلی، برکات زیادی داشت یا رهبری معظم از آن تعبیر به گنجینه ارزشمند کردند بخاطر همین ظهور و بروز فرهنگ بسیجی در جبهه های آن دوران بود.
هفته بسیج بهترین فرصت است تا این فرهنگ را برای جامعه بیان و نهادبنه کنیم تا حرکت به سوی تمدن بزرگ اسلامی را شتاب بخشیم.
در این مراسم که از طرف حوزه مقاومت شهید ساجدی بخش رونیز برگزار شد، امام جمعه و فرماندار شهرستان استهبان، فرماندهی سپاه ناحیه مقاومت شهرستان فسا و استهبان و فرماندهی پایگاه هوایی خرمنکوه حضور داشتند.
در ابتدای این دیدار، فرماندهی سپاه ناحیه مقاومت استهبان، ضمن خیر مقدم به حاضرین، نکاتی پیرامون هفتهی بسیج ارائه نمود.