|
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳,May 03 2024 جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳,May 03 2024 جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳,May 03 2024
۷ دي ۱۴۰۰ " "
کد خبر: 3417

خطبه های نماز جمعه 3 دی ماه 1400 مصادف با 19 ربیع الاولی 1443 فسا

امام جمعه شهرستان فسا: در روایات معصومین علیهم‌السلام و سیره بزرگان آمده که در هنگامه خشکسالی و کاهش نزول باران، متوسل به خداوند متعال با نماز استسقاء و باران می شدند. اگر مردم ما آمادگی داشته باشند صبح دوشنبه همین هفته، همه با هم در کنار آرامگاه مطهر شهدای گمنام فسا این نماز که نوعی توبه و انابه به درگاه الهی هم هست اقامه شود. البته شرایط و آداب خاص خود را دارد و آنهایی که می توانند از صبح شنبه تا دوشنبه به مدت سه روز روزه‌دار باشند.

خطبه های نماز جمعه  3 دی 1400 مصادف با  19 جمادی الاولی 1443 فسا

خطیب جمعه: حسین جمالی زاده

خطبه اول:

 السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

بسم الله الرحمن الرحیم

الْحَمْدُ وَ الثّناء لِلَّهِ رَبِّ  الْعَالَمِين، ثُمَ الصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى البَشِيرِ النَّذِيرِ السِّراجِ المُنِيرِ اَلعَبْدِ الْمُؤَيَّدِ، وَ الرَّسُولِ الْمُسَدَّدِ، أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّد  صلواتُ اللهِ وَ سَلامُه عَلَیهِ و عَلی آله، الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ، سِیَّمَا بقیةِ الله في الاَرَضین، وَ لَعْنَةُ الدائم عَلَی أَعْدائِهِمْ مِنَ الْآنَ، إِلَی قِیَامِ یَوْمِ الدِّین،

عبادالله اُوصِي نَفسی ﻭﺇﻳﺎﻛﻢ بِتَقوَی الله، و اتِّبَاعِ أَمْرِه وَ نَهَى.

در خطبه اول در ادامه بحثی که در دو جمعه قبل داشتیم که به مناسبت ایام فاطمیه فاکتور گرفتیم استفاده از عمر و وقت و زمان فرصت بود در این دوران کوتاه زندگی مان، نکاتی را در رابطه با فرصت و نعمت آن برای هر انسانی که خدا خلق کرده محضرتان ارائه کردم. امروز سری به نهج البلاغه امیرالمومنین علیه السلام در یکی از خطبه های آن حضرت، خطبه ۹۴ می زنیم که حضرت می فرمایند

 " اِعمَلوا رَحِمَكُمُ اللّه ُ " 

در رابطه با استفاده از فرصت تعبیر بسیار زیبایی دارند حضرت، اول می فرمایند بندگان خدا به عمل بپردازید عمل تان را درست کنید، خدا رحمت کند شما را سپس حضرت به مسیر و روش عمل کردن اشاره می‌کنند و می فرمایند آیا هر عمل خوبی با هر شعار کافی است! نه

 " عَلى أعلامٍ بَيِّنَةٍ " 

این عمل خوبی هم که انجام می دهید ببینید بر اساس چه علمی است و چه نشانه دینی است و چه نشانه محکمی که حجت شرعی بر شما تمام بشود دارید خیلی ها عمل خوب انجام میدهند ولی بر اساس علم و نشانه بیّن دینی نیستند و زیر بیرق و علم حجت تمام کن نیستند.

 در مکه و مدینه ایام حج عمره که مشرف میشدید ان شاءالله را باز شود دوباره می بینید آنها چه نماز های طولانی می خوانند، در ماه رمضان شبها هزار رکعت نماز یا مثلا آن حال و هوایی که افطار دارند در مسجد النبی و مسجد الحرام در ماه رمضان دیده اید بین نمازهای صبح و ظهر و عصر میبینید برنامه قران خوانی و تفسیر قرآن دارند، مومنین چرا می گوییم عمل آنها باطل است چون " عَلى أعلامٍ بَيِّنَةٍ " نیست، شما می‌خواهید در یک مجلسی شرکت کنید ببینید می روید آنجا چه علمی بر پاست، آیا علم واقعاً انتساب به دین است، اگر شعار انقلابی داده می شود ببینید حقیقتاً علمش منتسب به انقلاب است یا شعار می دهد و در برابر قرار گرفته. علم انقلاب، علم دین، آنجا که حجت را تمام کند. می‌گوید رفتم فلان محفل یا مجلس یا هیئت همه اش دم از انقلاب زدند ببینید در شهر کجا ها را تقویت می کند، دوکانداران را تقویت می کند یا حقیقتاً نظام و انقلاب را، آنجا که نظام برایت انتخاب کرده برو، آنجا که دین مشخص کرده برو

 امیرالمومنین می فرمایند:

 "اِعمَلوا رَحِمَكُمُ اللّه ُ عَلى أعلامٍ بَيِّنَةٍ" 

نه هر جا گریه کردند و حسین حسین کردند و نه هرجا انقلاب و ولایت و شهدا اسمش آمده، بعضی ها اسم شهدا را میبرند برای اینکه دور خودشان را شلوغ کنند، بصیرت معنایش این است سپس در ادامه می فرمایند

 "فَالطَّريقُ نَهجٌ يَدعو إلى دارِ السَّلامِ " 

این جور روشی تو را به بهشت می رساند.

در ادامه حضرت به فرصت ها در زندگی می‌پردازند و می فرمایند شیعیان

 " وَ أَنْتُمْ فِي دَارِ مُسْتَعْتَبٍ، " 

شما الان در خانه و دنیایی زندگی می‌کنید مُسْتَعْتَبٍ، مُسْتَعْتَبٍ از عتب به معنی ناراحتی، وقتی باب استفعال می رود به معنای ضدش میشود یعنی طلب رفع ناراحتی و به تعبیر دیگر کسب رضایت خالق به این معنا آمده، شما در دنیایی زندگی میکنید که میتوانید با عملتان رضایت خدا را کسب کنید

" عَلَى مَهَلٍ وَ فَرَاغٍ، "

 هم مهلت دارید و هم اوقات فراغت دارید. کسی نمی‌تواند بگوید به من مهلت ندادی خدایا و اوقات فراغت نداشتم کار خوب کنم، امیرالمومنین می فرماید خدا به تو مهلت داده و اوقات فراغت هم داده

" وَ الصُّحُفُ مَنْشُورَةٌ "

فرصت دیگر این است که پرونده ات هم الان باز است و اگر خوب عمل کنی نوشته می شود، بد عمل کنی نوشته میشود بهانه هم  ندارید که خدا پرونده ام بسته شده بود ولی هنگامی که عزرائیل آمد پرونده بسته می شود

 " وَ الْأَقْلَامُ جَارِيَةٌ " 

قلم های کاتبان اعمال خوب و بد هم در حال نوشتن است، بستگی دارد به من و شما چه کار کنیم تا آن قلم ها خوب بنویسند،

 " وَ الْأَبْدَانُ صَحِيحَةٌ "

 فرصت دیگر بدن هایتان است، بدن سالم دارید، بعضی ها در بستر هستند و در بیمارستان و بعضی ها لحظات آخر عمرشان را در دنیا سپری می‌کنند، آنها نمی توانند مثل شما بیایند در این اجتماعات عظیم معنوی و دینی نماز جمعه شرکت کنند

 " وَ الْأَلْسُنُ مُطْلَقَةٌ "

  زبانتان آزاد است، خوب و بد بگویید، عزرائیل که بیاید دیگر زبان دست‌خودمان نیست، آنجا چه جور عمل کردیم زبانمان در قید و بند اعمال گذشته مان است

 " وَ التَّوْبَةُ مَسْمُوعَةٌ "

الان هر کس بخواهد توبه کند خدا قبول میکند، اما وقتی عزرائیل آمد دیگر توبه قبول نمی شود، اینها فرصت است

" وَ الْأَعْمَالُ مَقْبُولَة. "

 هر عمل خوبی انجام دهید خدا به بزرگواری اش می پذیرد مهم این است که با شرایط خودش انجام دهید، اما برای این فرصت تضمین ندادند ممکن است امروز روز آخر باشد، این فرصت ها طور نیست که یک چک سفید امضا به ما داده باشند و بگویند صد سال دیگر همینجور هستید، این سلامتی ها، این لیاقت توبه کردن ها، این زبان آزاد، این وقت آزاد، این فرصت آزاد اینها تضمین شده نیست و تا داریم باید قدرشان را بدانیم.

 نکته دیگر در رابطه با فرصت خداوندی که در قرآن خودش را احسن معرفی کرده، احسن الخالقین ما حَسَن داریم و احسن، حَسَن یعنی خوب و اَحسن یعنی نیکوتر و بهتر. خداوند در قرآن خودش را احسن الخالقین یعنی بهترین آفریدگان معرفی کرده، زیباترین آفرینندگان معرفی کرده. از آن طرف انسان را فی احسن تقویم خلق کرده یعنی من و تو انسان در زیباترین و نیکوترین و بهترین شمایل و هیبت آفریده، نکته سوم در این رابطه می فرمایند جهان و این دنیا هم احسن آفریدم

 « الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ »

  هر چه خلق کرده زیباترین وجهش را انتخاب کرده و آفریده، دیگر بهتر از این نمی‌شود. قرآن را هم که به عنوان برنامه سعادت دنیا و آخرتمان معرفی کرده به عنوان احسن الحدیث، احسن القصص، احسن ما انزلنا علیکم عنوان کرده، یعنی زیباترین سخن، بهترین مطلب و بهترین چیزی که ممکن بود از طرف خدا نازل شود. خدا خودش احسن است، انسان را هم احسن آفریده و قرآن را هم احسن کتاب است، می خواهم بگویم چنین خدایی که همه چیزش احسن است توقع از من و شما چه دارد، توقع دارد که بهترین عمل را تحویل دهیم. در قرآن می فرماید

 « لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا ۚ »

  من شما را آفریدم آن کسی که بهترین نوع عمل را می کند می خواهم ببینم کیست ، ببینید رفتارهای من و شما گاهی وقت ها حرام است، بعضی انواع رفتارها حلال است، خدا نمیگوید من عمل جایز و مباح از شما می خواهم، خداوند در این آیات نمی گوید من عمل حلال از شما می خواهم، من خدایی که احسن الخالقین هستم و تو را هم فی احسن تقویم خلق کردم، عالم دنیا را هم الذی احسن کل شیء خلقه، بهترین و زیباترین شکل خلق کردم در دنیا، از تو هم توقع دارم عملی هم که به من تحویل میدهی بهترین نوع عمل باشد، عمل حلال نه! حرام که خدا نکند، برای حلالش هم باید بحث کنیم تا می شود بهترین نوع حلال را تحویل بدیم، این می‌شود « لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلً » از آن طرف فرموده اگر حرف و سخنی هم می خواهید بزنید، سخن خوب و سخن حلال نه! می فرماید

« وَقُلْ لِعِبَادِي يَقُولُوا الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ »

 به همه بگو چه کفار چه مومن چه مشرک اگر می خواهید حرف بزنید اگر میخواهید سخن بگویید، بهترین نوع کلمات را انتخاب کنید، بهترین نوع محتوای سخن را انتخاب کنید چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی. قرآن می فرماید

حرف خوب و خوبترین نوعش را حرفی که در آن قرآن باش،د پیام دین باشد، معارف دین باشد، معروف را منتشر کند و منکرات را بزداید، این جور حرفها خوب ترین نوع حرف است. می فرمایند وقتی در برابر بدی دیگران قرار می گیرید

 «ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ»

  شما زیباترین نوع برخورد را داشته باشید.

آماری اخیراً دست من رسیده در استان فارس در فسا جایی که بالاترین منکرات را گرفته در استان، فسا است از حیث هتاکی علیه دیگران در مرحله اول به آن دادند. چرا بعضی ها با آبروی شهرستان بازی می کنند و ما چرا دنبال روی اینها می شویم و به آنها بها می‌دهیم.

 قرآن می‌گوید حرف هم که میزنید از نوع زیباترینش باشد یعنی با احترام حرف بزنید، با تکریم دیگران، اگر توهین هم کردند ما توهین نکنیم، زیباترین نوع برخورد را انتخاب کنید در برابر حتاک، در برابر فحاش، در برابر شایعه ساز، حتی در برابر دشمن قرآن می فرماید

 «وَ جادِلْهُمْ بِالَّتي‏ هِيَ أَحْسَنُ»

 شما حق ندارید در مجادله و بحث با دشمن تند شوید، زیباترین نوع بحث کردن باشد و دشمن را جذب کنید این هم در رابطه با دشمن

 می فرماید که اگر کسی سلام به شما کرد و کار خوب هم در حق تان کرد شما مثلش عمل نکنید

«فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها»

 بهترین نوع مقابله به مثل را انجام بده اگر او سلام کرد شما بگو علیکم السلام و رحمة الله، عاقل و خردمند کسی است که در تمام این لحظات عمرش هر کاری که میکند سراغ احسن برود، احسن و زیباترین نوع سخن، احسن و زیباترین نوع برخورد، برخورد با مومنین، برخورد با دشمنان، زیباترین نوع عمل و رفتار، بهترین نوع عبادت که اخلاص است، اینها میشود احسن، احسن که آمد آن وقت می توانم بگویم خدایا دیگر شرمنده نیستم در همین حد توانم بود. اما آنها که قدر فرصت را نمی دانند و نمی بینند این فرصت ها را و بی  برنامه هستند مشخص نیست چه کار می کنند یک بار سرگرم اینجا یک بار سرگرم آنجا، برنامه ریزی کنید، عمرها کوتاه است زود تمام می شود، هم با این عمرها سعادت دنیا را می توانید بخرید و هم خانه ابدی را

اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ

« وَالْعَصْرِ ﴿١﴾ إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ ﴿٢﴾ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿٣﴾ »

 

 

خطبه دوم:

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ

،ثُمَ الصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ علی سیّدنا و نبیّنا أَبِی الْقَاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد صلواتُ اللهِ وَ سَلامُه عَلَیهِ و عَلی آله، الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ،اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى عَلِيٍّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ، وَ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ الطَّاهِرَةِ فَاطِمَةَ [الزَّهْرَاءِ] سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ،

 وَ صَلِّ عَلَى سِبْطَيِ الرَّحْمَةِ، وَ إِمَامَيِ الْهُدَى، الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ سَيِّدَيْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ، وَ صَلِّ عَلَى أَئِمَّةِ الْمُسْلِمِينَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ، وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ، وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ، وَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ، وَ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى، وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ، وَ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ، وَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ، وَالْخَلَفَ الْقاَّئِمُ الحجة بن الحسن العسکری رُوحِی وَ اَرْواحُ الْعَالَمیِنَ لِتُرابِ مَقْدَمِه اَلْفدَاء

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی من أَعْوَانِهِم و شِيعَتِهِم و مُحِبِّیهِمْ وَ أَنْصَارِهِمْ و مُسْتَشْهَدينَ بَیْنَ أَيْدِيهِمْ

اوصیکم عباد الله ونفسی بتقوی الله

در آستانه سالگرد شهدای مظلوم عملیات کربلای ۴ در سال ۱۳۶۵ چقدر شهدای این عملیات مظلوم بودند، از شهرستان فسا هم شهدای عزیز و والا مقامی در این عملیات تقدیم خداوند متعال شد درود میفرستیم بر ارواح پاک شان، یاد و نامشان را گرامی می داریم به همه شما مردم عزیز، مومن و افتخار آمیز شهرستان فسا به برکت شما و دامن‌های پاک شما این شهدا تربیت شدند سعادت پیدا کردید به شما هم تبریک میگویم

امروز روز ثبت احوال را داریم که از دست اندرکاران اداره ثبت احوال فسا تشکر می کنیم من در رابطه با برنامه هایشان چیزی دستم نرسیده ولی می دانم این عزیزان هم زحمت می‌کشند و در موضوعات مرتبط به کار خودشان

 سالروز تشکیل نهضت سواد آموزی به امر امام در این ایام داریم در سال ۵۸ ، امام راحل رضوان الله تعالی علیه دستور تاسیس و تشکیل نهضت سوادآموزی را دادند در شهرستان فسا در سال ۵۸ که امام راحل دستور تشکیل نهضت را دادند ۵۰ درصد از جمعیت شهرستان فسا باسواد بودند و ۵۰% بیسواد، الان به فضل الهی و به همت شما با زحمات عزیزان نهضت سواد آموزی ۸۷ درصد شهرستان باسواد هستند. من پرسیدم آمار بی سوادی در شهرستان چقدر است، به من نوشتند که کمتر از ۱۰۰ نفر، یعنی بی‌سوادهای کل شهرستان به صد نفر هم نمی رسد آنهم به خاطر اینکه یا سن و سالشان بالاست، موفق نشدند در کلاس ها شرکت کنند که جا دارد تبریک بگویم و تشکر هم کنیم از شما و دست‌اندرکاران و معلمان نهضت. برخی از معلمان نهضت سواد آموزی هم هنوز بعد از چهل سال از تشکیل نهضت مشکل استخدامی و حقوقی دارند امیدواریم مشکلات این عزیزان هم برطرف شود.

 نهم دی ماه را در پیش داریم که هفته آینده است و همچنین در آستانه سالروز شهادت سردار عزیزمان حاج قاسم سلیمانی که حتماً جلسه ای گرفته خواهد شد و مراسمی در خور شهید گرفته خواهد شد که بعداً اعلام خواهد شد.

 نکته آخر با توجه به خشکسالی و قطع نزولات آسمانی سیره بزرگان و اولیاء الهی و حتی برخی پیغمبران داریم که وقتی مشکل خشکسالی برایشان پیدا می شد با مردم نماز باران می خواندند با توجه به روایاتی هم که وارد شده است که قطع باران و خشکسالی ها و این مشکلات مربوط به باران و آب و قحطی و غیره معلول برخی گناهان است. خود نماز باران نوعی توبه است و نوعی استغاثه است و نوعی گریه است در آستان مقدس خداوند متعال که از خدا می خواهیم گذشته هایمان که باعث قطع باران شده، آمرزیده شود، درخواست دعا کنیم خداوند لطف و رحمتش را تصیب کند. محضر شما بزرگواران عرض کنم بنایمان بر این است که اگر مردم شهرستان همراهی کنند دوشنبه صبح زیر آسمان در همین شهر فسا نماز باران خوانده شود. آداب و شرایطش هم بپرسید و یک مقدار دعا و گریه میخواهد، اجابتش به عهده خداوند متعال.

 نماز باران مثل نماز عید فطر و قربان است دو رکعت دارد رکعت اول پنج قنوت دارد و در رکعت دوم چهار قنوت دارد. در روایات داریم مستحب است قبل از اینکه روز موعود فرا رسد روزه بگیرید، روز موعود هم که روز سوم است روزه بگیرید با دهان روزه خودش اثر معنوی دارد.

نکته دیگر شب دوشنبه در خانه ها و مسجد هایتان دعایی داشته باشید و خود را آماده کنید، کودکان، بزرگسالان، پیرمردان و پیرزنان و همه به هر نحوی بتوانند خود را آماده کنند پیشنهاد می شود قربانی آن روز داشته باشید.

 پروردگارا اولاً قلب مقدس و نازنین حضرت ولی الله العظم را از ما راضی به دار، تعجیل در فرجش عنایت بفرما، پروردگارا گناهان ما را گناهانی که باعث شده است  رحمت خودت و باران رحمت از ما دریغ کنی بر ما ببخش، پروردگارا گناهانی که موجب قطع باران شده است گناهان شخصی فردی اجتماعی مدیریتی پروردگارا به عزت و جلالت قسم میدهم آن گناهان را ببخش، پروردگارا شهدای مظلوم ما شهدای انقلاب ما شهدای مدافع حرم را مدافعین سلامت را خصوصاً شهدای مظلوم عملیات کربلای ۴ را از ما راضی و با امام حسین مهمان بفرما، پروردگارا امام شهدا امام راه را با پیغمبر محشور بفرما، رهبر عظیم قدر انقلاب را طول عمر با عزت و سلامتی عنایت بفرما، عاقبت امر همه ما را ختم به خیر بگردان، از همه شما برادران و خواهران، علما و روحانیت بزرگوار که وقت و جمعه تان را به نماز جمعه اختصاص می دهید تشکر می کنم

 اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ:

«قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ ﴿٣﴾ وَ لَمْ يَکُنْ لَهُ کُفُواً أَحَدٌ (۴﴾»

و السلام علیکم و رحمة الله و برکته.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار مرتبط
نام:                       

پست الکترونیک:  
نظر شما:  

فیلم
صوت
پربازدیدترین ها
آخرین اخبار