دستبرد در روایت حوادث انقلاب و تاریخ ، ناخواسته به اهداف دشمن -که بیاعتماد کردن مردم است- کمک می کند.
???? امام جمعه شهرستان فسا:
???? از حماسهی ٩دی و حوادث سال٨٨، میبایست روایت صحیح و باورپذیر برای امروز و نسل های آینده داشته باشیم.
روایت صحیح و اختلاف در روایتها از حوادث، در طول تاریخ و به خصوص در دوران کنونی از مهمترین مؤلفهها در جنگ های هیبریدی و ترکیبی میباشد که پیچیدگی منحصر به فرد این نوع جنگ، هوشمندی مضاعفی میطلبد. در علم جامعهشناسی و ارتباطات تعبیر جنگ روایتها به همین مسأله اشاره دارد.
???? در کتابی به نام "جنگ های شبکهای" -که اندیشکده آمریکایی رَند آن را منتشر کرده- آمده:
"در جنگهای فردا، برنده کسی نیست که صرفا بمب و موشک دارد، اگرچه بمب و موشک، مهم و لازم است، بلکه برنده و پیروز کسی است که بهترین روایت را داشته باشد."
???? در جنگ روایتها مهمترین سرمایه اجتماعی یک حکومت - که مردم و افکار عمومی ملت ها هستند- نشانه گرفته می شود.
در جنگ روایتها محدودیتهای زمانی و مکانی و صفبندیهای مشخص -که در جبهه جنگ سخت و نظامی میشناسیم- وجود ندارد و ممکن است به وسعت تمام جهان، در بازهی زمانی نامعین مثلا تا ظهور حضرت ولیعصر(عج) و با صفوف مختلف پیرامون یک یا چند حادثه درگیرد.
مثلا حادثه کربلا با اینکه در زمان و مکان محدود و بین دو جبهه واقع شد ولی روایتهای متضاد، گوناگون و متنوع و سپس تحلیلهای متناقض، تا زمان ظهور حضرت پیرامون آن شکل گرفته و ادامه خواهد داشت.
???? اما سؤال اصلی این است که در جنگ روایتها چگونه میبایست روایت خویش را بر سایر روایتها خاصه روایتهای متضاد و دروغین غلبه دهیم؟
مهمترین شرایط فراگیری یک روایت و مانایی و غلبه آن عبارتند از؛
1️⃣ در نقل حوادث، انصاف و عدالت رعایت شود و از حب و بغض شخصی و گروهی به شدت پرهیز شود
2️⃣ از نگاههای کوتاه مدت در نقل و روایتگری پرهیز شود.
3️⃣ تبیین حادثه بر اساس منطق و استدلال
4️⃣ مصرف نکردن و به خدمت نگرفتن حادثه در منافع و مصالح کوتاه مدت؛
???? در مباحث جاری روز، نباید به حوادث سرنوشتساز گذشته نگاه مصرفی داشت و گرنه ناخواسته در جنگ روایت ها در پازل دشمن افتاده ایم
5️⃣ انسجام در روایتگری
6️⃣ حفظ و حراست از ارکان حادثه اعم از مکان و زمان و نیروی انسانی و احوالات مختلف حاکم بر حادثه و ملاحظه اقتضائات سیاسی و اجتماعی و تاریخی زمان حادثه.
???? یکی از مواضع وقوع جنگ در روایتها مربوط به حوادث متعدد دههی ۶۰ است.
آنچه در آن دهه جریان داشت را بایستی با تمام لوازم و اقتضائات به مخاطب امروز عرضه کرد و در نبود یک روایت دقیق و منسجم میبینیم که امروزه بعد از ۴٠ سال برای نسل امروز شبهاتی مطرح میشود که نمونهای از آن را در رابطه با عملیات کربلای ۴ و برخی دیگر حوادث آن دوران مشاهده میکنیم.
روایتهای متنوع و تحلیلهای ضد و نقیض، حتی بعضی از همان رزمندگان حاضر در فضای آن دوره و عملیات را دچار تردید می کند.
یا در اثر همین روایتهای گوناگون، در انتخابات سال ٩۶ میبینیم آن جریانی که در برابر منافقین در دهه۶٠ ایستاد و باید مدال بگیرند، توسط عدهای از نقشآفرینان در آن دوره زیر سؤال رفته و محکوم میشوند.
???? در روایت از وقایع بایستی مراقب بود که تطورات و تغییرات مثبت و منفی شخصیتها و جریانات و کشورها در طول زمان، سبب تغییر آن واقعه نشود که خطرناک خواهد بود.
???? شخصیت هایی که در حوادث گذشته نقش کمرنگی داشتند و یا در صحنه نبودند را به خاطر نقش فعال و مؤثرشان در زمان کنونی، پررنگ تر از آنچه بودند نشان ندهیم و بالعکس، شخصیت هایی که در حادثهای ذینقش بودهاند به خاطر چرخش آنان فیالحال، کمرنگ نشان دهیم. چنین دستبردهایی در روایت، ناخواسته به اهداف دشمن -که بی اعتماد کردن مردم است- کمک میکند.
???? حدود ۶۰ سال قبل در جمهوری دومینیکن، دیکتاتوری بسیار وحشی و قسی القلب و کم نظیر در جنایت و وحشیگری حکومت میکرد.
مردم این کشور کوچک آمریکای لاتین در ترور این حاکم مستبد جشن و سرور عظیمی برپا کردند.
بعد از ۶۰ سال، روایت از اوضاع آن زمان و شخصیت این دیکتاتور خونخوار آنقدر تحریف داشته که الان بسیاری از جوانان و حتی بزرگسالانی -که آن زمان را درک کردهاند- خواستار بازگشت به زمان او را دارند. چه قدرتی در روایت از آن زمان به کار رفته، که دیکتاتور وحشی را ناجی و دلسوز معرفی میکند. چه طور روایت میشود که تروریست را شهید و شهید برای ملت، تروریست نامیده میشود، ظالم را مظلوم و مظلوم را ظالم برای نسل آینده نشان میدهد؟
???? در مراجعه به تاریخ اسلام و آن روایتهای متناقض، حق می دهیم که چرا شیعه و شخصیتهای تاریخی شیعه مظلوم مانده اند و اگر توجه بزرگان مذهب شیعه، به مقوله روایت نبود معلوم نبود چه بر سر هویت ما در طول تاریخ میآمد.
???? امیرالمؤمنین بعد از قتل عثمان -خلیفه سوم - از باب ضرورت وجود یک روایت دقیق از حادثه آن هم وقتی که فضای جامعه بزرگ اسلامی علیه عثمان و به نفع حضرت است، در خطبهای از چگونگی و چرایی قتل عثمان میگوید و در این روایت حب و بغض شخصی را دخیل نکرده و از مصرف واقعه اجتناب میکند. دور از استخدام احساسات و عواطف مردم و پرهیز از افراط و تفریط، چنین می فرمایند: نه از قتل عثمان حمایت کردم و نه با قاتلین مقابله کردم یعنی نه خوشحال شدم و نه غصهدار. در آن حادثه هم عثمان و حامیانش اشتباه کردند و هم قاتلین."
???? در غرب روزانهنویسی و روایتگریِ لحظهای از واقعه و وقایع نگاری زیاد دیده میشود که به فراگیری روایاتشان کمک شایانی میکند، برخلاف شرق.
✅ اما قسمت آخر صحبت بنده در خصوص روایت حوادث سال ۸۸ تا ۹دی است.
بنده به عنوان امام جمعهای که در سال ٨٨ در استانی مشغول بودم که چهرههای مؤثر سیاسیِ ذینقش در آن حادثه، موطنشان آن استان بود و حتی شهید حاج قاسم سلیمانی هم اهل آنجاست.
اگر بخواهم روایتی از چرایی آن اتفاقات داشته باشم چنین می گویم:
چندسال قبل از سال ٨٨ دولتی روی کار آمد که کشور از نظر رشد اقتصادی همچون تولید مسکن، وضعیت کار و اشتغال پیشرفت چشمگیری را تجربه کرد. در صحنهی بینالملل، آن رئیسجمهور، آرمانهای انقلاب را با قوت در جوامع جهانی سر دست گرفته بود. فضای مدیریت بسته قبل از آن دولت را شکسته و راه برای ورود افراد جدید را باز کرد. محبوبیت ملی دولت بالا رفته و تمام اینها به نام جریانی ولایی در کشور نوشته میشد.
نزدیک است در اذهان عموم مردم، این دولت و این جریان ولایی، تبدیل به قهرمان و اسطوره شود.
خب! بدیهیست عدهای نمی توانند بنشینند و چنین اتفاقی بیافتد لذا همه به میدان میآیند و دشمنان نیز اين فرصت را مقتضی شمردند.
تنش ها و درگیری ها به بهانه انتخابات پیش میآید و تمام جهان توجهشان به اینجاست و عموم مردم با سلیقه های مختلف احساس خطر نسبت به انقلاب کردند و به میدان آمدند و حماسه ٩ دی بوجود آمد و غائله تمام شد
وقایعی که اتفاق افتاد در چنان شرایطی رقم می خورد.
???? چند نکته در روایتها از آن ایام کمرنگ نشان داده میشود. باید بدانیم تحریمهای شدید و مسلسلوار، حاصل همان اتفاقات است و از سال ٨٨ به بعد وضع این تحریمها تسهیل شد. عدهای از داخل برای منافع خویش تقاضای تحریم بیشتر را میکردند.
???? بعد از آن سال دشمنان با تمام توان با شبهه افکنی و ارائه روایات متناقض، بخشی از جامعه و جوانان را هدف قرار دادند که البته برخی دوستان ناآگاه هم بر غلبهی روایات دشمن و پوشاندن حقایق، کمک کردند.
???? نباید با روایتهای غیر دقیق آن حماسه عظیم ٩دی را محدود کنیم تا عدهای احساس کنند نهم دی به آنها ربطی ندارد.
در روایتگری، اعتماد عموم مردم را جلب کنیم و نگذاریم آسیب ببیند تا در نتیجه ٩دی مثل ٢٢بهمن و قدس برای همه برای همیشه زنده بماند.