|
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳,Apr 27 2024 شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳,Apr 27 2024 شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳,Apr 27 2024
۱۶ بهمن ۱۴۰۱ " "
کد خبر: 3707

چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - دفتر امام جمعه شهرستان فسا

دیدار مدیران و مسئولان شهرستان در اولین روز دهه مبارکه فجر امسال

امام جمعه شهرستان فسا: دهه فجر هر سال باید بهار تفکر و دهه تفکر مدیران و کارگزاران باشد. اگر در بین اجزاء نظام که مدیران و کارگزاران هستند باندبازی و گروه‌گرایی دیده شد، ریشه و اساسش، دور شدن از رشد عقلی و تفکر است.

امام جمعه شهرستان فسا:
انسانِ فانی، در دنیای فانی بعد از پذیرش جهان باقی و حرکت به سمت آن، این سؤال اساسی را دارد که نقش من در کسب سعادت جاودانه و بهره‌مندی از لذات آن دنیای باقی چیست و اینکه آیا تاثیری در کسب سعادت ابدی دارم؟
آدمها در این رابطه چند جور هستند. برخی ابداً نقشی و دخلی برای انسان قائل نیستند و یا بی تفاوتند و برخی قائل به نقش انسان بوده و به فکر آن بقا و تأمین سعادت و لذات آن هستند و سبک زندگی و مکتبی را برای آن تدارک می‌بینند.

 امام راحلِ ما پایه‌گذارِ یکی از همین نقشه‌های انسان برای تحقق سعادت و بهره‌مندی از لذات ابدی بود. عمده‌ی عمرش را به آن مبانیِ فکری -که با زحمات علمی و مطالعات و تأمل در آموزه های وحیانی و کسب فضایل اخلاقی و معنوی به دست آورده بود- اختصاص داد و در نهایت، عَلَمِ انقلاب را بلند کرد و با حمایت و همراهی جانانه و یکپارچه ملت پیروز شد و الان چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب امام است.
حاصل زحمات امام راحل همین نظام اسلامی به عنوان موجودی حیّ و زنده که دستاوردهایی داشته که برخی را مشاهده می‌کنیم و برخی را غافلیم.

 این موجودِ زنده، مرکب از اجزائی است که قوام این نظام و بازدهی و راندمان آن به کیفیت عملکرد این اجزاء وابسته است.
موجودِ زنده نیاز به تقویت و تکمیل دارد و واضح است که عدم حرکت در جهت تقویت، و یا رکود، تضعیف نظام را در پی خواهد داشت.
به عبارت دیگر تضعیف نظام -که نزد عقلاء حرام است- با عدم تقویت هم محقق می شود. عدم حرکتِ رو به تکامل هم مستلزم تضعیف است که جایز نیست‌.
این تقویتِ نظام -که آن را واجب خوانده‌اند- بر عهده اجزاء است و این اجزاء، در حقیقت تمام کسانی هستند که به نحوی امور مردم را عهده دارند مصداق اتمّ آن مدیران و مسئولان در رده‌های مختلف و دستگاه‌های گوناگون و کارگزاران و در درجه بعد علماء و نخبگان و کارمندان و امثالهم می‌باشند.
لذا تمام اجزاء که در درجه اول، مدیران و کارگزاران هستند باید برای تقویت نظام، قیام کنند که مهمترین پیش نیاز آن تفکر است؛ یعنی با فکر و تعقل و تأمل به میدان آمدن.

 دهه فجر هر سال باید بهار تفکر و دهه تفکر مدیران و کارگزاران باشد.
نقطه مقابل تفکر، تعصب و تقلید کورکورانه از این و آن می باشد.
بعد از تفکر لازمه بازدهی این نظام اسلامی ارتباط داشتن و پیوند این اجزاء باهم است که در هر موجود زنده‌ی مرکبی اگر اجزاء به هم مرتبط نباشند آغاز اضمحلال آن موجود است لکن با تفکر است که کیفیت این ارتباط میان اجزاء روشن می‌شود به اینصورت که علی رغم وظایف مختلف، وحدت هدف دارند و برای آن، اهل تعامل با هم و مرتبط و هم‌افزا هستند. باز هم نقش تفکر در اینجا پررنگ است.

 اگر مدیر، اهل فکر و رشد عقلی نباشد قطعأ ضرورت ارتباط میان اجزاء را، رفیق‌بازی و گروه گرایی می‌فهمد و موجبات پایین آمدن راندمان و تضعیف و حتی سقوط نظام می‌شود.
اگر در بین اجزاء نظام که مدیران و کارگزاران هستند باندبازی و گروه گرایی دیده شد، ریشه و اساسش، دور شدن از تفکر و رشد عقلی‌ست.

 در فقه مدیریت از مسلّمات است که یکی شرایط مدیر، برتری از زیردستان در جهات مختلف از حیثیات گوناگون اعم از تخصص، سواد و وسعت نظر، سعه صدر، دقت و تدبیر و... است و از جمله آنها تفکر و تعقل است.

 در این دهه فجر باید مقداری وقت بگذاریم برای فکر و تأمل در رابطه با چگونگی حفظ و تقویت این نظام با برنامه ریزی مسئولانه برای یکسال آینده و برای مردم و کشور تا ان‌شاءالله از طرحی -که امام راحل عزیزمان برای اقتدار ایرانی و شیعه در دنیا داشت و رهبری معظم انقلاب بر آن تأکید دارند- به خوبی حراست کنیم.

در ابتدای این نشست مهندس صفرپور فرماندار ویژه شهرستان ضمن اشاره به افتتاح پروژه های مختلف در سراسر شهرستان در دهه فجر امسال گفت امروز حرکت مدیران در طراز انقلاب اسلامی و  جهادی عمل کردن ، از  مهمترین مولفه هایی ست که لازم است مورد توجه خاص قرار گیرد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

:کلیدواژه‌ها
""
اخبار مرتبط
نام:                       

پست الکترونیک:  
نظر شما:  

فیلم
صوت
پربازدیدترین ها
آخرین اخبار