|
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳,May 03 2024 جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳,May 03 2024 جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳,May 03 2024
۲۵ مهر ۱۴۰۲ " "
کد خبر: 3875

شنبه ۱۶ مهرماه ۱۴۰۲ - ستاد فرماندهی انتظامی شهرستان فسا

صبحگاه مشترک نیروهای نظامی و انتظامی شهرستان فسا به مناسبت هفته انتظامی

پلیس یک شخصیت مکانیکی یا یک انسان؟

???? حجة الاسلام والمسلمین جمالی زاده امام جمعه شهرستان فسا:
فلاسفه سیاسی در تمام مکاتب رایج بشری(به غیر از مارکسیستها و آنارشیست ها و لیبِرتارِیَن ها) تمامی فلاسفهٔ مکاتب سیاسی جهان، مهمترین فلسفه و علت غایی تشکیل حکومت و دولت را، امنیت می دانند.
امنیت در نگاه دینی هم بسیار مهم است مثلا حضرت ابراهیم علیه السلام بعد از بنای کعبه، از خداوند درخواست امنیت برای آن سرزمین را دارد. قرآن کریم نیز یکی از آثار و ثمرات حکومت صالحان را تأمین امنیت می داند.
برای امنیت مضافٌ‌الیه‌های زیادی گفته شده از جمله: امنیت عمومی، امنیت اجتماعی، امنیت اقتصادی ، امنیت بهداشتی، امنیت روانی و...
و تمام اینها در دین مقدس اسلام مورد عنایت قرار گرفته است.

در نظام اسلامی ما، تأمین امنیت بین چندین دستگاه با شرح وظایف مشخص، تقسیم شده، همچون: سپاه، ارتش، دستگاههای اطلاعاتی، قضایی، که یک بخش آن که در متن مردم و مستقیم با مردم، سروکار دارد همین فَراجا و پلیس است
در نظامات غربی و سکولار، نگاهی که به پلیس است نگاه انسانی نیست بلکه کاملا نگاه مکانیکی ست با وظایف مشخص و در محدوده عمل خاص و معین. حاصل این نگاه، آن می‌شود که در برخی ایالت های آمریکا، نیروهای رباتیک، به جای پلیس، نقش پلیس را ایفا می کنند، در دبی امارات هم در خبرها دیدم که چنین قصدی دارند و حتی در برخی ایالت های امریکا از سگ های رباتیک به عنوان جایگزین پلیس استفاده میشود، یعنی در دنیای امروز که فرهنگ غربی حاکم است و لو ادعای انسان محوری دارند ولی حقیقتا انسان با در نظرگرفتن تمام ابعاد وجودی‌اش، موضوعیت ندارد.
اینچنین نگاهی منحصر به پلیس نیست و همین نگاه را به دیگر اصناف و افراد دارند. یعنی اگر به جای پلیس، دنبال ربات پلیس به عنوان جایگزین هستند
به جای دانشمند هم، هوش مصنوعی را جایگزین می کنند. تا آنجا هوش مصنوعی را توسعه داده‌اند که حتی سازندگان و مروجان هوش مصنوعی همچون: ایلان ماسک (که در رابطه با هوش مصنوعی، هشدار انقراض بشر را داده) و  استیو وازنیک و هاوکینگ هم در این رابطه احساس خطر کرده اند.

ولی نگاه به پلیس در نظام اسلامی اینجوری نیست، انسان با تمام ابعاد و عواطف و احساسات موضوعیت دارد،
لذا در متن پلیس مثل دیگر نیروهای نظامی و امنیتی، بلکه دیگر دستگاه‌های حکومتی نظام، یک سازمانی به عنوان عقیدتی، سیاسی و یا فرهنگی دیده شده که اگر چه فعالیت این عزیران با آنچه توقع ما و نظام است فاصله‌ها دارد ولی وجود چنین تشکیلاتی، جهت در نظر داشتن و تقویت ابعاد روحی و روانی و احساسی و عاطفی و فکری و اعتقادی نیروهای انسانی‌ست که پلیس و هر نیروی انسانی را به یک نیروی خلاق و اهل فکر ارتقا می دهد، لذا پلیس در نظام اسلامی هم می تواند مردم را و هم نسل نو را و هم خانواده های مردم را درک کند.
همین نیروی نظامی و انتظامی‌ست که مخاطب کلام رهبری بزرگوار است که هر چقدر قوی‌تر شود مهربان‌تر میشود.
بنابراین در نظام اسلامی نمیشود جای پلیس را به ربات داد، همچنان که در چنین نظامی نمیشود هوش مصنوعی را جای دانشمند و عالِم و هنرمند قرار داد. مثلا در گوگل هر چه از مسائل دینی و شرعی بخواهید می‌شود پاسخش را پیدا کرد ولی اینها به هیچوجه جای مرحوم آیة الله بهجت و علامه طباطبایی و دیگر اندیشمندان و علمای دین را که دیدنشان  و همصحبت با آنها، دلها را متحول می کند نمی‌شود. هوش مصنوعی جای هنرمندی چون استاد فرشچیان را که از عصر عاشورا، آن تابلو نقاشی ماندگار را خلق می کند نمی گیرد.

???? در این مراسم که به مناسبت هفته انتظامی در ستاد فرماندهی انتظامی شهرستان فسا با حضور جمعی از خانواده های معظم شهدا و مسئولین ادارات و دستگاه‌های مختلف شهرستان برگزار شد جناب سرهنگ قسام فرمانده انتظامی شهرستان، گزارشی از فعالیت‌های یکسال گذشتهٔ سبزپوشان انتظامی شهرستان، ارائه و این هفته را به حاضرین و مردم شهرستان تبریک گفت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

:کلیدواژه‌ها
""
اخبار مرتبط
نام:                       

پست الکترونیک:  
نظر شما:  

فیلم
صوت
پربازدیدترین ها
آخرین اخبار