|
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳,Apr 27 2024 شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳,Apr 27 2024 شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳,Apr 27 2024
۵ اسفند ۱۴۰۲ " "
کد خبر: 3941

نشست علماء و روحانیون شهرستان فسا با امام جمعه

حجة الاسلام والمسلمین جمالی زاده امام جمعه شهرستان فسا:
سیره علما و روحانیت در طول تاریخ، ایفای نقش سیاسی اجتماعی بر مبنای انجام وظیفه و تکلیف مبتنی بر شرع مقدس بوده است.
در طول تاریخ از قدمای اصحاب تا مرحوم خواجه نصیرالدین طوسی در حدود ٨٠٠ سال قبل به این طرف، می بینیم علما و فقهای برجسته در حد مرجعیت اعلی نسبت به جامعه اسلامی و امور اجتماعی و سیاسی مسلمانان و خاصه شیعیان بی تفاوت نبودند. خواجه نصیرالدین طوسی در زمان حمله و کشتار بی رحمانه مغول زعامت شیعه را عهده‌دار است ولی با سیاست و کیاست در نهایت، حاکم مغول را تحت تأثیر خود قرار می دهد و ریل رفتاری مغول را دگرگون می کند.
بعد از وی، جناب علامه حلی رحمة الله علیه همین مشی را ادامه می دهد و چه ثمرات و برکاتی به نفع شیعیان از خود برجای می گذارد، بعد از علامه حلی، مرحوم محقق کرکی که در زمان شاه صفوی، با آن مقام و عظمت علمی که داشت و لقب مخترع الشیعة در بین فقهای تاریخ به او داده شد در امور سیاسی اجتماعی جامعه آن زمان با شجاعت ورود کرد تا آنجا که با نصب نمایندگان در بلاد مختلف عملاً تئوری ولایت فقیه را توانست به حد مقدور در جامعه پیاده کند.
و یا مرحوم آیة الله العظمی سید محمد مجاهد طباطبایی مشهور به سید مجاهد فرزند سید علی صاحب ریاض المسائل از فقها و مراجع تقلید شیعه در زمان فتحعلی شاه قاجار بود که فتوای جهاد با روس بعد از عهدنامه گلستان را صادر کرد و خود ایشان هم لباس رزم پوشید و از عراق آمد تبریز و به جنگ با روس ها رفت. ببینید، حساسیت نسبت به جان و مال مردم تا کجا؟ نقل است که وقتی از عتبات جهت رزم با روس ها آمد ایران، و از تبریز به جنگ برود، مردم از ته مانده آب وضویش تبرک می جستند ولی وقتی برمی گشت، چون پیروز نشده بودند مردم نسبت به این فقیه بزرگ هتک حرمت می کردند.
ایشان با این روحیه، از نظر علمی و فقاهت برجسته بود که بحث تواتر اجمالی در اصول فقه از ابتکارات ایشان است که در المفاتیح فی الاصول آمده. نمونه ها فراوان است، مرحوم آیة الله العظمی میرزا حسن شیرازی(میرزای بزرگ) از سامرا فتوای تحریم تنباکو را صادر می کند و با این فتوای دو سطری جامعه اسلامی را از نفوذ استعمار بریتانیا نجات می دهد و در ایران زلزله سیاسی به نفع مردم ابجاد می کند.
و یا در عصر مشروطه که به تعبیری قلهٔ علم تاریخ ایران است که نقش علما و فقها و مراجع وقت روشن است و فقهای برجسته‌ای در آن ورود دارند؛ مرحوم آیة الله العظمی آخوند خراسانی و شاگردش مرحوم آیة الله العظمی میرزای نایینی، مرحوم آیة الله العظمی حاج سید محمد کاظم طباطبایی صاحب عروة و مرحوم آیة الله شهید شیخ فضل الله نوری و بزرگانی دیگر.
کتاب رسائل مشروطه دو جلدی که
رساله ها و نامه ها و نوشته های علمای زمان مشروطه، در آن جمع شده مستند مفیدی در این رابطه است.
شهید شیخ فضل الله نوری شخصیت بزرگیست که امام راحل نسبت به او چه احترامی قائل بودند و متأثر از ایشان بودند و در طرف مقابل مرحوم آخوند خراسانی که چه شخصیت بزرگی‌ست و امام راحل هم از ایشان به کوه توحید تعبیر کرده.
یا مرحوم آیة الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی مؤسس حوزه علمیه قم در عصر رضا خان که تأسیس حوزه در قم علاوه بر ایجاد مرکز بزرگ علمی و دینی بلکه کار بزرگ سیاسی اجتماعی بود. نقل شده در اوائل انقلاب به امام راحل گفتند کاری که شما با این انقلاب کردید استادتان حاج شیخ عبدالکریم حائری هم نتوانستند.
امام فرمودند تأسیس حوزه در زمان رضاخان از این انقلاب بالاتر بود.
نمونه‌ها کثیر است و این سیره قطعیه علماء و فقها است که در امور سیاسی و اجتماعی جامعه و مردم و کشور حساسیت و ورود داشته‌اند. شهید آیة الله سید حسن مدرس که فقیه و مجتهدی برجسته بود در زمان رضا خان و یا مرحوم آیة الله سید ابوالقاسم کاشانی در زمان محمدرضا پهلوی و عصر ملی شدن صنعت نفت با آن عظمت علمی وارد این نهضت می‌شود و چه ناملایماتی را به جان می خرد.
تمام اینها و با اختلاف دیدگاههایی که بعضاً بین آنان پیش می آمد عظمت و هیبت و حرمت و نام نیک آنان ماندگار و جاودانه شد آن هم بخاطر حریت و استقلال و پرهیز از هوای نفس و تنها پیروی و عمل به تکلیف و وظیفه.
 تنها هدف آنان در زندگی طلبگی و حوزوی حفظ اسلام بود و بس. و اگر غیر از این بود آن علمای سلف اینچنین در چشم عام و خاص محترم و محبوب نبودند که برای ما بهترین درس و ملاک و معیار است که با رعایت شرع و در چارچوب فقه و بر مبنای ادله فقهیه و شرعیه و با قطع نظر از جو زدگی، نسبت به امور اجتماعی سیاسی جامعه و مردم بی تفاوت نباشیم.

لذا مهمترین وظیفه امروز ما
اولا در برابر حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و علمای سلف و امام راحل و شهدای والامقام که از جان گذشتند خود را مسئول بدانیم و باور کنیم بازخواست می‌شویم و بدانیم نسل بعدی و حتی بچه ها و خانواده های مان در آینده در رابطه با رفتار و موضعگیری های امروز ما قضاوت خواهند کرد لذا تمام هَمّ و غَمّ مان این باشد به عنوان طلبه در امور اجتماعی سیاسی جامعه و مردم نقش آفرین بوده و رفتار و حرکات و موضع گیری ها و موافقت‌ ها و مخالفت های مان بر طبق ادله شرعیه و چارچوب فقه نه توجیهات دیگر، عمل کنیم که در نتیجه هیچ نگرانی و تحیری سراغمان نخواهد آمد.
 تفاوت فقه حتی با قانون همین است که در قانون ممکن است تحیر باشد ولی به هیچ وجه تحیر و ابهام و اجمال در فقه وجود ندارد بلکه در تحیر هم راه را مشخص می کند.
بدانیم در جامعه‌ای زندگی می کنیم که در رأسش مرجعیت اعلی در کسوت ولی فقیه حاکمیت دارد که مسئولیت ما را مضاعف می کند نظامی که بنابه فتوای امام راحل حفظش از اهم واجبات است که حفظ نظام هم امروز تبعیت محض از ولی فقیه زمان مقام معظم رهبری ست. که مکرر حضور باشکوه در انتخابات و تبیین آن را در جامعه به عنوان امری واجب از ما مطالبه کرده اند لذا هم وظیفه ذاتی ما بنابر سیره علمای سلف ایفای نقش سياسی اجتماعی در جامعه است که مصداق بیّن و روشن آن امروز انتخابات است و علاوه طبق فتاوای مراجع تقلید و رهبری معظم انقلاب واحب عینی ست و از مطالبات جدی ولی فقیه زمان است .
لذا هم شرکت و هم تبیین حضور برای مردم و هم بررسی شناسایی اصلح که زینت نظام و انقلاب و روحانیت و ولایت و فخر مردم و شهرستان و استان باشد و در مجلس شورای اسلامی نماینده همه مردم و شهرستان و نظام باشد و در مجلس خبرگان امید آینده انقلاب و نظام اسلامی و دین مردم باشد را به دور از احساسات بر اساس حجت شرعی در دستور کار خود قرار دهیم.

در این جلسه که حجة الاسلام والمسلمین کشاورزی امام جمعه محترم بخش ششده هم حاضر بود چند تن از روحانیون نقطه نظرات خود را در رابطه با انتخابات مطرح کردند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

:کلیدواژه‌ها
""
اخبار مرتبط
نام:                       

پست الکترونیک:  
نظر شما:  

فیلم
صوت
پربازدیدترین ها
آخرین اخبار