|
جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳,May 10 2024 جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳,May 10 2024 جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳,May 10 2024
۳۰ شهريور ۱۳۹۹ " "
کد خبر: 3067

خطبه های نماز جمعه 28 شهریور 1399 مصادف با 29 محرم 1442 فسا

خطبه های نماز جمعه  28 شهریور 1399 مصادف با  29 محرم  1442 فسا

خطیب جمعه: حسین جمالی زاده

خطبه اول:

موضوع : صبر و استقامت

بسم الله الرحمن الرحیم

الْحَمْدُ وَ الثّناء لِلَّهِ رَبِّ  الْعَالَمِين،  نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و نَسْتَغْفِرُهُ و َنشکُرُوه و نَتَوَسّل الیه و نَتَوكَّلُ علَيهِ، ثُمَّ الصَّلَاهُ وَ السَّلَامُ عَلَى خَیرِ خَلقِه وَ أفضَلَ بَریَّتِه، حبیبه و سفیره، و صفیه و نجیه، و خِیَرَتِه فی خَلقِه، حافظِ سِرّه و مُبلّغ رِسالاته، سیّدنا و نبیّنا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّد  وَ عَلَی آلِهِ وَ أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ المُنتَجَبین الْهُدَاةِ الْمَهْدِيِّين الْمِعْصومینَ المُکَرَّمین سِیَّما بَقیَّةِ اللَّهِ فِی الأرَضین روحی وَ أَرْوَاحُ الْعَالَمِینَ لِتُرَابِ مَقْدَمِهِ الْفِدَاء، اُوصِيكُم عِبادَ اللّهِ و نَفسی بِتَقوَی الله،

در خطبه اول خودم را و سپس شما نمازگزاران جمعه امروز را توصیه می کنم به رعایت تقوای حضرت پروردگار، ایام اسارت اهل بیت عصمت و طهارت اسرای کربلا علیهم السلام است و امسال مقارن است با هفته دفاع مقدس لذا در خطبه اول تصمیم گرفتم به همین مناسبت در حد وسع و وقت، بحثی قرآنی که در زندگی شخصی و اجتماعی مان اثر کاربردی داشته باشد محضرتان داشته باشم

 در ادبیات دینی و قرآنی و روایی مفهومی داریم که از نظر دین سرآمد تمامی صفات پسندیده و انسانی است جوهره تمام خوبی ها است و میل به کمالات و اهداف عالیه و موفقیت‌ها و پیروزی‌ها و سعادت دنیا و آخرت در گرو تحقق همین مفهوم است مقامات بلندی همچون نبوت و رسالت و امامت نیز جز به دارنده همین خصلت والا داده نشده و نیز بدون تحقق این مفهوم در زندگی من و شما، رسیدن به سعادت و کمالات یکی از محالات است در یک کلام این مفهوم و این خصلتی که بناست در خطبه اول به آن پرداخته شود کلید تمامی فتوحات و پیروزی های بزرگ دنیوی و اخروی، مادی و معنوی است غالب مردم با این مفهوم آشنا هستند بلکه می شود گفت تمام مردم این معنا را می شناسند پیرامون همین خصیصه در کتب مختلف، بسیار نوشته شده، شعر ها و ضرب المثل ها در این رابطه سروده شده، پیرامون این ویژگی با دقت سخن ها گفته شده، همین مفهوم و خصیصه در نهضت کربلای اباعبدالله الحسین علیه السلام نقش کلیدی داشت و در دوران دفاع مقدس به بهترین وجهی از کربلا الگوگیری شد و تا امروز هم کاربردش را در نظام اسلامی مان نظاره‌گر هستیم.

حال، آن واژه و مفهوم و خصیصه و ویژگی چیست؟ آن واژه که همه با آن آشنا هستیم و زیاد هم در این رابطه صحبت کرده ایم و شنیده اید همان واژه صبر و استقامت و مقاومت در برابر مشکلات و ناملایمات است که امروز در خطبه اول با استفاده از آیات و روایات در این لحظاتی که وقت اجازه بدهد آن را به بحث می گذارم.

 از این واژه صبر تفسیرهای نادرستی هم شده و می‌شود تا آنجا که با چنین تفسیر های نادرستی بعضاً نزد عده‌ای نه تنها نسبت به این واژه صبر روحیه بی‌تفاوتی حاکم شده بلکه به خاطر این چنین تفسیرهای غلطی موجب انزجار جامعه از حقیقت این مفهوم شده‌اند،

فلذا چند نکته ای در این رابطه محضرتان داشته باشم. واژه صبر یک واژه عربی است صبر یعنی خویشتن داری، یعنی بازداشتن نفس از اظهار بی تابی و بی قراری در برابر ناملایمات اما در اصطلاح دین و قرآن به ثبات و آرامش نفس انسانی در برابر مصائب و ناملایمات و پایداری در برابر آنها تفسیر شده.

 مصباح الشریعه از امام صادق علیه السلام در رابطه با تفسیر صبر چنین نقل می کند که حضرت می فرمایند «تَفْسِيرُ اَلصَّبْرِ مَا يَسْتَمِرُّ مَذَاقُهُ وَ مَا كَانَ عَنِ اِضْطِرَابٍ لاَ يُسَمَّى صَبْراً» صبر معنا شده به چیزی که کام انسان را تلخ کند، آن مسائل و حوادثی که برایتان تلخ است شما در برابر آن صبر میکنید و گرنه در برابر خوشی ها و شیرنی ها صبر معنا ندارد.

 دوم امام صادق علیه السلام می فرماید اگر در برابر سختی و تلخی صبر کنید ولی اضطراب درونی داشته باشید، امام صادق علیه السلام می فرماید این صبر گفته نمی شود. به آن حالتی صبر قرآنی و دینی گفته می شود که اضطراب و تشویش خاطر هم نداشته باشید. یک وقت در برابر مصیبت، انسان صبر می کند ولی درونش شعله آتش است. طبق نقل امام صادق علیه السلام به این صبر نمی گویند بلکه خودمان را به حالت صبر زده ایم. در زمان جنگ پدری، دو جوان شهیدش را آوردند انگار نه انگار که فرزندانش شهید شده اند ولی ما ناراحت بودیم و او داشت به ما دلداری میداد امام صادق علیه السلام به این حالت، صبر می گویند ولی اگر درونمان اضطراب و نا آرام باشد نمی‌شود گفت صبر است.

 فلذا در مصباح الشریعه به نقل از امام صادق علیه السلام در برابر صبر، جزع آمده و فرمودند:‌"وَ تَفْسِيرُ اَلْجَزَعِ اِضْطِرَابُ اَلْقَلْبِ وَ تَحَزُّنُ اَلشَّخْصِ وَ تَغَيُّرُ اَلسُّكُونِ وَ تَغْيِيرُ اَلْحَالِ وَ كُلُّ نَازِلَةٍ خَلَتْ أَوَائِلُهَا عَنِ اَلْإِخْبَاتِ وَ اَلْإِنَابَةِ وَ اَلتَّضَرُّعِ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَصَاحِبُهَا جَزُوعٌ غَيْرُ صَابِرٍ" می فرماید: تفسیر جزع، اضطراب قلب است اگر در درون آرامش وجود ندارد در برابر مصیبت و مشکلات و مصائب ، به این صبر نمی گویند به این جزع می گویند، تحزن شخص یعنی اضطراب و حزن و اندوه درونی و همچنین  وَ تَغَيُّرُ اَلسُّكُونِ وَ تَغْيِيرُ اَلْحَالِ ، حال و حرکاتت نشان دهنده آن است که آرامش نداری که به آن صبر گفته نمی شود.

خلاصه، صبر به آن حالتی گفته می‌شود که هم در ظاهر، انسان تحمل دارد و آرام است و هم در درون خود نوعی آرامش دارد. همچنین از این تعریفی که ما کردیم استفاده می شود در دل صبر نوعی استقامت و پایداری نهفته است یعنی به کسی که گفته می‌شود صبور، یک نوع مقاومت هم دارد پایداری و استقامت هم در وجودش شعله‌ور است خود صبر در برابر مصیبت و مشکلات، این یک نوع استقامت لازم دارد و همچنین ضمنا، شخص صابر، حرکت و مسیر و هدف و غایت عملش را گم نمی کند. یعنی کسی که مصیبت می بیند و مشکلات را می بیند و صبر و آرامش دارد و بی تاب نیست این راه را گم نمی کند هدف را گم نمی کند فلذا برنامه ریزی می کند برای رسیدن به آن هدف، بی صبری و بی تابی است که انسان خود و را و هدف را گم می کند و انسان در مسیر گم می شود و نسبت به هدفش بی تفاوت می شود که شکست در پیش دارد ولی آدمی که آرامش درونی دارد هم مسیر حرکتش را و هم فعالیت هایش را و هم هدفش را گم نکند برای رسیدن به آن هدف برنامه ریزی می کند و چنین انسانی، موفق است.

 این که گفتیم اضطراب درونی با صبر جمع نمی شود با همین نگاه به هدف است که تولید امید می کند برای انسان، یعنی انسان اینچنینی امیدوار به آینده می شود فلذا با جدیت بیشتر به طرف هدف میرود.

 و نیز با این حساب و تعریف راه صبر از ظلم پذیری جدا می شود چون در صبر آرامش درونی است، گم نکردن هدف و مسیر و چاره جویی کردن و دنبال برنامه بودن برای رسیدن به هدف و پیروز شدن است که این با آدمی که تسلیم ظلم ظالم است فرق می کند انسانی که تسلیم ظلم میشود یک نوع خودتحقیری به دنبال دارد و احساس می کند کم آورده فلذا نسبت به آینده ناامید و بی تفاوت می‌شود این جور آدمی برنامه ریزی نمی کند. انسان صبور و صابر برنامه ریزی می کند که یک روزی به حساب ظالم برسد حتی اگر الان نمی‌تواند،

یکی از جاهایی که عده ای در برابر توصیه به صبر واکنش منفی بروز داده اند همین تفسیر صبر به انظلام است. در زندگی های روزمره طرف می‌گوید چرا صبر کنم مشکلات است چه کار کنم این نوعی انظلام است، نوعی خودتحقیری و خودباختگی است. انسان خودباخته چه در خانه باشد چه مدیری در جامعه باشد و چه مسئولی کشوری باشد شکست می خورد این با صبر نمی سازد. صبر یعنی دنبال چاره جویی و برنامه‌ریزی باشد. پس در صبر هم خویشتن داری در برابر ناملایمات بدون هیچ اضطراب درونی وجود دارد با پایداری و استقامت و خود را در مسیر و حرکت گم نکردن و بدون هر گونه ظلم پذیری و خودتحقیری و با حرکت هوشمندانه به سمت و سوی هدف و چاره جویی برای رسیدن به هدف عالیه گام برداشتن، این همان صبری است که تمام پیروزی ها و موفقیت ها و سعادت های دنیا و آخرت هر انسانی را به دنبال دارد.

 نکته دیگر اینکه در قرآن بیش از یک صد بار در ۴۵ سوره قرآنی واژه صبر تکرار شده در روایات هم زیاد در رابطه با صبر سخن گفته شده،

  یک روایتی از امیرالمومنین علیه السلام در نهج البلاغه که می فرمایند: لاَ یَعْدَمُ الصَّبُورُ الظَّفَرَ وَإِنْ طَالَ بِهِ الزَّمَانُ، انسانی که اهل صبر است بداند در نهایت پیروز است ولو اینکه زمان طولانی بر آن بگذرد.

 در قرآن هم در قصه حضرت یوسف پیغمبر علیه السلام وقتی حضرت یوسف در نهایت که جلوی برادران، خود را معرفی کرد و برادران، یوسف را شناختند ایشان فرمودند « إِنَّهُ مَنْ یَتَّقِ وَ یَصْبِرْ فَإِنَّ اللّٰهَ لاٰ یُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ»  برادران ! این نتیجه صبر من است تقوا و صبر، خود نگهداری و توکل بر خدا و صبر حقیقی، من یوسف را به اینجا رسانده.

 قصه بنی اسرائیل هم در قرآن آمده است که وقتی بر فرعونیان پیروز شدند خداوند متعال در قرآن می فرماید اینها نتیجه صبرشان است می فرماید «وَأَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِينَ كَانُوا يُسْتَضْعَفُونَ مَشَارِقَ الْأَرْضِ وَمَغَارِبَهَا الَّتِي بَارَكْنَا فِيهَا ۖ وَتَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ الْحُسْنَىٰ عَلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ بِمَا صَبَرُوا» به خاطر صبری که در کنار موسی بن عمران داشتند خداوند پیروز شان کرد.

 اما با توجه به ایامی که سپری میکنیم من چند شاهد تاریخی هم داشته باشم یکی از آنها واقعه کربلا است، از امام زین العابدین علیه السلام بعد از نهضت عاشورا در ایامی که در مدینه بودند بعدها سوال کردند یابن رسول الله در سفر اسارت شما از کربلا به کوفه و از کوفه به شام و سپس به مدینه کجا بیشتر برایتان سخت گذشت، در مقاتل آمده است حضرت سه مرتبه فرمودند : الشام الشام الشام، یعنی شام خیلی برای ما سخت گذشت.

 امام معصوم خیلی سختی در این سفر دیده اما همه این سختی ها یک طرف این سختی در شام هم یک طرف، خود حضرت در شام که بودند نقل شده یک بیانی از امام زین العابدین که خیلی جانسوز است حضرت می فرمودند در یکی از روزها که در شام اسیر بودند دیدند آقا در ضمن دعا دارد این جمله را بیان می کند : فیا لیت امی لم تلدنی و لم اکن یزید یرانی فی البلاد اسیر، می فرمودند ای کاش مادرم مرا نزاییده بود و این چنین روزی بر من نیامده بود در شام که یزید بن معاویه مرا اسیر ببیند.

 یک تصویر دومی هم در قصه کربلا محضرتان داشته باشم، صبر خود حضرت امام حسین علیه السلام آنقدر عجیب است که در زیارت ناحیه مقدسه امام زمان حضرت ولی الله الاعظم روحی لتراب مقدمه الفداه خطاب می‌کند به جدش اباعبدالله علیه السلام می فرماید:  قَدْ عَجِبَتْ مِنْ صَبْرِک َ مَلآئِکَةُ السَّماواتِ، حسین جان چه صبر عظیمی داشتی، ملائکة الله در تعجب ماندند از صبر تو.

 یک تصویر سومی هم در کربلا داریم از حضرت ام المصائب زینب کبرا سلام الله علیها چه مصیبت هایی که دید که به این خانم لقب ام المصائب دادند یعنی مادر تمامی مصیبت های عالم، حالا این مصیبت ها را ببینید صبرشان هم ببینید. جلوی ابن زیاد در همان مجلسی که ابن زیاد ترتیب داده بود این اسرای آل الله را وارد می کنند حضرت رو به ابن زیاد می کند و می فرماید «ما رأیتُ الّا جمیلاً» این مصیبت ها برای ما زیبا بود. در حادثه کربلا و این سختی ها خیلی برای ما زیبا بود این صبر حقیقی است یعنی در درون زینب هم این آرامش است که چنین مطلبی را بیان می‌کند و در نهایت در مدینه از امام زین العابدین پرسیدند عاقبت، شما پیروز شدید یا یزید بن معاویه، فرمودند: إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَنْ غَلَبَ وَ دَخَلَ وَقْتُ الصَّلَاةِ فَأَذِّنْ ثُمَّ أَقِمْ، وقت اذان که شد بلند شو اقامه و اذان بگو معلوم می شود چه کسی پیروز شده.

در حادثه کربلا اساس نهضت امام حسین و اسرای کربلا حفظ دین خدا و حفظ نام رسول الله است و هدف بنی امیه و یزیدیان از بین بردن دین است. صبر آن بزرگواران در آن شرایطی که عرض کردم باعث شد اینجور اسم و یادشان و نام دین جدشان پیغمبر بماند. اما اگر بی صبری می‌کردند و در همان کربلا شروع به بی صبری می‌کردند این نتایج و برکات را نمی دیدند. در کربلا در کنار این مسائل این صبر امام حسین و شهدای کربلا و اسرای کربلا علیه السلام این ها باعث شد این نتایج را بدهد.

 در دفاع مقدس ما هم جنگ هشت ساله اگر این صبر و استقامت و پایداری و مقاومت در امام راحل ما و در مردم و در رزمندگان هشت سال دفاع مقدس نبود ما این ثمرات و برکات را نداشتیم......

اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله

 

 

 خطبه دوم:

 موضوع : کرونا، مناسبت‌ها، هفته دفاع مقدس

 بسم الله الرحمن الرحیم

الْحَمْدُ وَ الثّناء لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين، الَّذِي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ جَعَلَ الظُّلُماتِ وَ النُّورَ ثُمَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ ثم الصَّلوه وَ السَّلام عَلی الهادی البَشیر، السّراجِ المُنیر، سَیدنا سَید الانبیاء وَ المُرسَلین، ابی القاسِم المصطفی محمّد عَلی آله، الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ، الهداة المهدیین،  اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى عَلِيٍّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ، وَ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ الطَّاهِرَةِ فَاطِمَةَ [الزَّهْرَاءِ] سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ، وَ صَلِّ عَلَى سِبْطَيِ الرَّحْمَةِ، وَ إِمَامَيِ الْهُدَى، الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ سَيِّدَيْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ، وَ صَلِّ عَلَى أَئِمَّةِ الْمُسْلِمِينَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ، وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ، وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ، وَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ، وَ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى، وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ، وَ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ، وَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ، وَالْخَلَفَ الْقاَّئِمُ الْهَادِي الْمَهْدِيِّ، حُجَجِكَ عَلَى عِبَادِكَ، وَ أُمَنَائِكَ فِي بِلادِكَ، صَلاةً كَثِيرَةً دَائِمَةً. اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی من أَعْوَانِهِم و شِيعَتِهِم و مُحِبِّیهِمْ وَ أَنْصَارِهِمْ و المُسْتَشْهَدينَ بَیْنَ أَيْدِيهِمْ

اوصیکم عباد الله ونفسی بتقوی الله

در خطبه دوم هم خودم را و سپس همه حضار محترم را توصیه می کنم به رعایت حدود الهی آغاز ماه صفر، ماه حزن و اندوه اهل بیت عصمت و طهارت و در آستانه ورود اسرای کربلا به شام را داریم محضر همه شما تسلیت عرض میکنیم.

 سوم صفر دوشنبه را در پیش داریم به نقلی , ولادت امام باقر علیه السلام است  تبریک می گویم محضرتان و بین مردم مطرح است طبق محاسباتی که شده شهادت حضرت رقیه بنت الحسین علیه السلام هم در همین هفته در پیش داریم تسلیت می گویم محضرتان.

 شیوع کرونا تقریباً در کشور افزایش پیدا کرده آمار مرگ و میر در نتیجه شیوع کرونا در سراسر کشور به گوش می رسید که بالا رفته، فصل پاییز هم در پیش داریم در کنار خود این کرونا ویروس بحث آنفولانزا هم هست اینها باعث می‌شود یک مقدار فضا فضای آرامی نباشد، فلزات اولین و مهمترین توصیه عزیزان دانشگاه علوم پزشکی این است که مردم اولاً تشکر میکنیم از همراهی هایتان و ثانیاً تا می توانید رعایت کنید تا مبتلا نشدیم خیال می کنیم که مبتلا نمی شود و دیگران میشوند. وقتی گرفتار شد خصوصاً وقتی وضعیت خطرناک شد آن وقت می بیند کار از دست در میرود مواظب خود و خانواده تان و بچه هایتان باشید.

 روز اورژانس را در پیش داریم محضر عزیزان اورژانس که در این پایگاه ها زحمت می کشند بلکه همه عزیزانی که در زیر مجموعه سلامت و بهداشت هستند تبریک می گویم و خسته نباشید خدمت شان داریم.

 مطلع شدیم جنازه مطهر یکی از شهدای عزیز و بزرگوار این خطه بعد از ۳۱ سال از شهادتش توسط عزیزان کمیته تفحص شهدا و مفقودین کشف شده و شناسایی شده در هفته ای که در پیش داریم در همین شهر تشییع خواهد شد که تاریخ دقیقش را حتماً اعلام خواهند کرد، تقریباً حال و هوای زمان دفاع مقدس در شهرستان زنده میشود، فضای شهر و شهرستان ما معطر به عطر شهدای دوران دفاع مقدس می‌شود همه شما خواهران و برادران با حفظ این دستورالعمل های بهداشتی حتماً در این مراسم شرکت خواهید کرد. تجلیل باشکوهی از این شهید عزیز و والامقام مان داشته باشیم خدمت همه شما به ویژه خانواده شهید والامقام تبریک و تسلیت عرض می کنیم.

 در سال های گذشته جشن شور عاطفه ها مقارن باز گشایی مدارس جهت حمایت و دستگیری دانش‌آموزان محروم برگزار می‌شد امسال شاید آنچنان جشنی نباشد ولی کمیته امداد ایستگاههایی را خواهد زد آماده تحویل کمک‌های نقدی و غیرنقدی شما مردم است حتما شرکت کنید امسال دانش‌آموزان ما خیلی گرفتار هستند علاوه بر کتاب و لباس و امثال ذالک، این بحث فضای مجازی که پیش آمده بعضی خانواده ها واقعاً دچار مشکل هستند بعضی به دفتر مراجعه می کنند که مدرسه از آنها خواسته وسیله‌ای برای استفاده فضاهای مجازی است باید تهیه کنید. بعضی از خانواده ها بد سرپرست و بی سرپرست هستند حتماً کمیته امداد را دستگیری کنید هر که هر چقدر می‌تواند کمک کند.

 هفته دفاع مقدس را داریم یادآور آغاز جنگ تحمیلی ۸ ساله عراق  علیه ایران که یادتان هست تقریباً چهل سال قبل در چنین ایامی جنگ تحمیلی عراق آنهم با پشتیبانی همه قدرتهای دنیا اعم از شرق و غرب عالم حمله کردند از زمین و دریا و هوا، آنچه مهم است این است که صدام اعلام کرد در همین روزهای آینده تهران می آید و بقیه برنامه ها را در تهران انجام می دهد. این جور برایشان عادی بود مسئله پیروزی.

 کشور ما هم تازه انقلاب شده بود و اساس و بنیانش متزلزل بود هنوز دستگاه های دولتی و غیر دولتی ما باقی مانده از زمان قبل از انقلاب بود سپاه و بسیج ما این جور شکل نگرفته بود، ارتش ما هم بعضی از فرماندهانش از قبل از انقلاب بود. از نظر تجهیزات هم سفر بودیم حتی شنیده اید حداقل و کمترین سلاح را نمی توانستیم تهیه کنیم، فلذا صدام حق داشت که می گفت من در روزهای آینده تهران می‌آیم اینجور وضعیتی ولی جنگ تکمیلی شروع شد و هشت سال مردم ما به رهبری امام راحل مقاونت کردند در نهایت دشمنان عقب نشینی کردند و این ملت و نظام اسلامی را تحسین و تعظیم کردند بر این استقامت و مقاومت شان و یک وجب از خاک این کشور را نگذاشتیم دست اشغالگران بیفتد. چیزی که عامل این موفقیت بود و سرفرازی بود، اول رهبری امام راحل بود و دوم یکپارچگی ملت همه اقشار با هم رفیق بودند. در جنگ در آن سال‌ها این بحث‌های اختلافاتی که الان می‌بینید در جبهه ها معنا نداشت همه اقشار و مذاهب و اقوام در دفاع مقدس جانانه و مخلصانه شرکت می‌کردند و مهمترین عامل صبر و استقامت و پایداری در تمام اقشار مختلف ملت ما حاکم بود که در راس آن امام راحل، این صبر و روحیه را تزریق کرده بود به بدنه جامعه و مسئولین ما هم به تبع آن و در نهایت دشمن دید عاقبتش چه شد.

 مقام معظم رهبری در آغاز ماه های آغازین زعامت و رهبری شان در اولین هفته دفاع مقدس بعد از جنگ یک پیامی دادند من مطالعه می‌کردم دیدم این پیام حضرت آقا مربوط به ۳۱ سال قبل است می دیدم چقدر حضرت آقا پیشبینی دقیقی کردند چه تدبیر هوشمندانه‌ای، مثل اینکه امروز کشور و نظام را ۳۱ سال پیش در روزهای آغازین رهبری خودشان دیدند. فلذا توصیه‌هایی که در هفته دفاع مقدس کردن تیتروار محضرتان عرض کنم.

 تاکید کردند تقویت بنیه دفاعی با تقویت نیروهای مسلح اعم از سپاه و ارتش با بالابردن آموزش ها و سازماندهی ها و نظم و تمرین ها و مانور ها و مسلح شدن به سلاح های روز و لازم و مدرن، در دستور کار قرار دهید.

 فرمودند دشمن سبکسر جاهل چون ما را ضعیف می پنداشت عادت جنگ هشت ساله را بر ما تحمیل کرد و لذا خودتان و خودمان را تقویت کنیم و تا می توانید قوی کنید تا دشمن دیگر چنین پندار غلطی در آینده نداشته باشد.

 یکی دیگر از نکاتی که حضرت آقا آن زمان توصیه کردند به مسئولین ما فرمودند دفاع از انقلاب و اسلام به دفاع از میهن اسلامی و مرزهای جغرافیایی ما ختم نشود بلکه ما در همه مرزهای اسلام با کفر باید خود را آماده دفاع بدانیم حتی مرزهای سیاسی، فرهنگی و هنری

و سپس فرمودند حفظ آثار جنگ در مناطق جنگی جزو وظایف همه ماست که امروز دارید می بینید حفظ شده در جبهه ها و در شرایط صلح ضمن حفظ آمادگی‌های رزمی باید نیروهای مسلح در خدمت آبادانی و بازسازی کشور قرار گیرند و رسیدگی به وضع نیروهای مسلح و رزمندگان و همچنین بازماندگان شهدا جزء اولویت کاری مسئولان باید باشد.

امروز نتیجه آن دستورات و پیش‌بینی‌های حضرت آقا را هم ما عملیاتی کردیم در کشور و نظام مان و هم نتیجه شیرینش را در دنیای امروز می بینیم.

 ولی مردم خیال نکنید هشت سال جنگ بود  همه تسلیم بودند، یک عده در درون کشور بودند تریبون دار بودند صاحب منصب بودند خیلی خون به دل امام کردند اواخر جنگ و عمر امام هم بود سخنرانی می‌کردند و بذر ناامیدی در دلهای مردم می باشید می‌گفتند برای چی ما آمدیم جنگ را ۸ سال طول دادیم خون شهدا را چه کسی جواب میدهد از این مسائل بیایم جلوی دنیا اعلام پشیمانی کنیم امام راحل رضوان الله تعالی علیه در اواخر عمر ایشان بود  پیام دادند فرمودند من از مادران و پدران و خواهران و برادران و همسران و فرزندان شهدا و جانبازان به خاطر تحلیل های غلط این روزها رسماً معذرت می خواهم، از خداوند متعال می‌خواهم که مرا در کنار شهدای جنگ تحمیلی ۸ ساله بپذیرد و فرمودند ما در جنگ برای یک لحظه هم نادم و پشیمان از عملکرد خود نیستیم.

 نکته دوم حضور اقشار مختلف مردم در جبهه بود حتی اهل سنت شهید دادند، حتی این زرتشتیان شهید دادن مسیحیان و یهودیان شهید دادند تمام قشرها، من به سهم خودم می خواهم امروز اشاره بکنم، روحانیت ما هم در جنگ و دفاع مقدس حضور داشت و شهید داد. آن روز تعداد روحانیت و علمای ما در کشور آن قدر زیاد نبود، بیش از پنج هزار روحانی و طلبه در جبهه ها شهید دادیم ما.

فلذا من اشاره ای داشته باشم در بعضی از لشکرها از استانها من شاهد بودم بعضی گردان ها مخصوص طلاب و روحانیون بود. لشکر ثارالله کرمان یک گردان داشتن ویژه طلاب و روحانیون، لشکر محمد رسول الله تهران، این گردان حبیب بن مظاهر که شما می شنوید همه روحانی بودند، لشکر امام حسین اصفهان یک گردان داشت مخصوص طلاب و روحانیون، تیپ ۴۸ فتح، لشکر ۲۵ کربلا یک گردان داشت به همین نام و نشان.

 ۱۴۳ فرمانده شهید روحانیت داشتیم  در جبهه ها، امام جمعه شهید در جبهه ها بالغ بر ۴۰ شهید داشتیم غیر از شهدای محراب

 طلاب اهل سنت، بالغ بر ۸۰ نفر از طلاب غیر ایرانی شهید بالغ بر ۲۸۰ نفر فلذا امروز هم که نگاه می کنید الحمدلله علما و روحانیت ما در کنار مردم در این حوادثی که کرونا داشتیم خواستم بگویم که حقی که کتمان نماند. آن زمان هم علاوه بر این که پشت جبهه آنهایی که تشویق می کردند مردم را به طرف جبهه ها آنهایی که سخنرانی می گردند آنهایی که تشییع می کردند این روحانیون پشت جبهه بودند. در جبهه ها بیش از پنج هزار نفر به شهادت رسیدند. از همه شما حضار محترم تشکر می کنم خدمت همه رزمندگان دفاع مقدس و همچنین سپاه پاسداران ما که امروز جزو پیشکسوتان دفاع و شهادت و سپر دفاع از کشور و نظام و انقلاب هستند در کنار دیگر نیروهای مسلح کشور خدمت همه شما عزیزان تبریک و خسته نباشید عرض می کنیم.

اوصیکم عبادالله و نفسی به تقوالله

 والسلام و علیکم ورحمة الله و برکاته

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

:کلیدواژه‌ها
""
اخبار مرتبط
نام:                       

پست الکترونیک:  
نظر شما:  

فیلم
صوت
پربازدیدترین ها
آخرین اخبار