|
جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳,May 10 2024 جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳,May 10 2024 جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳,May 10 2024
۷ مهر ۱۳۹۹ " "
کد خبر: 3079

خطبه های نماز جمعه 4 مهر ماه 1399 مصادف با 7 صفر 1442 فسا

خطبه های نماز جمعه  4 مهر 1399 مصادف با  7 صفر  1442 فسا

خطیب جمعه: حسین جمالی زاده

خطبه اول: عقل گرایی و جوزدگی

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الْحَمْدُ وَ الثّناء لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين،  نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و نَسْتَغْفِرُهُ و َنشکُرُه و نَتَوَسّل الیه و نَتَوكَّلُ علَيهِ، ثُمَّ الصَّلَاهُ وَ السَّلَامُ عَلَى خَیرِ خَلقِه وَ أفضَلَ بَریَّتِه، حبیبه و سفیره، و صفیه و نجیه، و خِیَرَتِه فی خَلقِه، حافظِ سِرّه و مُبلّغ رِسالاته، سیّدنا و نبیّنا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّد  وَ عَلَی آلِهِ وَ أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ المُنتَجَبین الْهُدَاةِ الْمَهْدِيِّين الْمِعْصومینَ المُکَرَّمین سِیَّما بَقیَّةِ اللَّهِ فِی الأرَضین روحی وَ أَرْوَاحُ الْعَالَمِینَ لِتُرَابِ مَقْدَمِهِ الْفِدَاء،

قالَ اللَهُ الْحَكيمُ في‌ كِتابِهِ : «يَجْعَلُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لا يَعْقِلُونَ»

اُوصِيكُم عِبادَ اللّهِ و نَفسی بِتَقوَی الله،

در خطبه اول نماز جمعه امروز همانند گذشته اولاً خودم را و سپس شما حضار محترم، خواهران و برادران نمازگزار جمعه را توصیه می کنم به رعایت حدود الهی، انجام واجبات و ترک محرمات و معاصی.

 در خطبه اول در دو جمعه گذشته مطالب متنوعی گفتیم با استفاده از قرآن و روایات امروز احساس کردم در آستانه چهلمین سالگرد دفاع مقدس و آغاز گام دوم انقلاب اسلامی یعنی آغاز چهل سالگی دوم انقلاب که از سال گذشته شروع شد یک بحث قرآنی را در این وقت محدود ارائه دهم، ولی با اثر کاربردی در زندگیمان به‌عنوان آدم‌های پایبند به انقلاب، عزیزانی که برای انقلاب هزینه کردند در این ۴۱ سال گذشته با همه توان در کنار نظام و انقلاب بودند. یکی از مباحث کلیدی و کاربردی که احساس می‌شود جامعه ما در  گام دوم انقلاب چاره ای ندارد جز اینکه اینها را بفهمد و پیگیری کند.

 چند آیه و روایت انتخاب کردم حقیقتاً هم یکی از مطالبات قرآنی است از همه ما و آن این است که این زندگی های ما، رفتار و کردارمان حرف زدن های مان، امر و نهی کردن هایمان، رفیق شدن هایمان، مخالفت کردن هایمان و موضع گیری های مان چیزی که دین می خواهد این است که بر اساس فکر و عقل باشد بدور از احساسات و عواطف و تقلید از این و آن.

 گاهی وقتها در یک مقطعی جو محل اینجور اقتضا می کند که من همراه جو شوم، یا چون فلانی اینجور می گوید من هم اینجور بگویم. این روش ها خلاف صریح آموزه های دین و قرآن است. در یکی از آیات شریفه قرآن می فرماید «يَجْعَلُ الرِّجْسَ عَلَي الَّذينَ لا يَعْقِلُونَ»  پیغمبر! به مردم بگو من خدا، رجس را که در لغت عرب، آن پلیدی می گویند که ظاهر و باطن، روحی و روانی و اخلاقی و فکری و اعتقادی را در برگیرد. عرب به این پلیدی جامع، رجس می گوید که موجب تنفر دیگران از آدم میشود. اگر یک مکانی یا یک شیءی، فقط پلید ظاهری تنها در آن باشد یا یک نجاستی رویش ببینید یک مقدار سخته نزدیک شویم اما اگر رجس باشد یعنی هم ظاهر و هم باطنش پلید باشه یعنی اگر آدم باشد فکر و اخلاقش پلید باشد دیگر خیلی سخت است به او نزدیک شدن. قرآن می گوید پیغمبرم! ما در دنیا رجس و پلیدی همه جانبه را نصیب یک دسته از آدمها می کنیم و این مختص آدمهای بی ایمان نیست کسی که نماز نمی خواند بگوییم رجس دارد یا روزه نمیگیرد اما یک دسته را خداوند تاکید می کند آنها که کارهایشان بر مبنای عقل و فکر نیست و همینجوری اقدام میکنند . این بصیرتی که حضرت آقا اینقدر رویش مانور  می‌دهند اگرچه ما‌ها اشتباه برداشت می کنیم. بصیرت هم همین است یعنی با فکر و دلیل و منطق.

 پیغمبر آنهایی پلید هستند که من خدا آنها را پلید قرار دادم آنهایی که از روی فکر حرف نمی زنند و تصمیم نمی گیرند. اساس منکرات در دین همین است،  تمام منکرات بر می‌گردد به همین، راه و روش دینداری چون با فکر آمیخته نشده ممکن است دست به هر منکری بزند و برایش مهم نیست برایش جو جامعه مهم است لذا شهید آیت الله مطهری در کتاب بیست گفتارشان وقتی رفتارهای مؤمنين را تقسیم میکند می‌گوید دو جور رفتار ممکن است باشد، یک نوع رفتارها بر مبنای معرفت متفکرانه که هم معرفت در آن است هم فکر، یک نوع رفتار بر مبنای تقلید از این و آن است می‌فرماید آنهایی که رفتار شان بر مبنای تقلید از این و آن باشد خطر دارند، هم برای خودشان هم برای جامعه. معرفت هم دو جور است طرف می‌گوید من اهل مطالعه هستم و با شناخت انتخاب می کنم که یک وقت ممکن است تقلیدی باشد و یک وقت متفکرانه، مگر میشود آدم معرفت داشته باشد، علم و اطلاع و شناخت و آگاهی از دین و معارف دین داشته باشد ولی باز هم تقلیدی باشد که شهید مطهری می فرماید بله، این هم خطر دارد. اینجور آدمهایی هم خودشان در آخر گمراه می شوند و هم جامعه را گمراه می کنند. بعد شهید مطهری می فرماید فقط یک دسته هستند که اینها راه شان درست است آنهایی که اگر معرفت هم دارند معرفت متفکرانه است که مصداق همین آیه شریفه است « فَبَشِّرْ عِبَادِ، الَّذِينَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ»  بشارت بده پیغمبرم یک دسته را، آنهایی که قانع نمی شوند پیش یک دسته بروند و یک کتاب مطالعه کنند، بلکه اقوال و دیدگاههای مختلف را میشنوند اما با فکر خودشان بهترین را انتخاب می کنند. دین و مذهب ما و انقلاب و نظام اسلامی ما آن‌قدر پربار است که اگر هر چقدر هم اهل مطالعه و شنیدن نظرات مختلف باشیم و بنشینیم فکر کنیم می توانیم حق را تشخیص دهیم. چرا فکر نکنیم که فردا با یک بادی منحرف شویم.

 امیرالمومنین فرمودند شیعیان من اگر با قیچی تکه تکه شان کنند اینها دست از محبت من علی بن ابیطالب برنمی‌دارند. ایمان و دینداری بر فکر و بر مبنای عقل و گول ظاهر را نخوردن دین و ایمان ما را محکم میکند.

 احمد بن اسحاق قمی یکی از یاران خاص امام عسکری است نماینده ویژه امام حسن عسکری در قم که عالم و فقیه و مرجع تقلید زمان خودش در ایران و محرم اسرار امام عسکری بود، بعضی وقتها امام عسکری علیه السلام به او نامه محرمانه می نوشتند. وقتی که امام زمان حضرت مهدی متولد شد امام عسکری به چند نفر از خواص و یارانشان پیغام دادند شاهد باشید که خداوند آن فرزندی که وعده داده بود متولد شده که یکی از آن چند نفر احمد بن اسحاق قمی بود. به او نامه نوشت و گفت خداوند به وعده‌اش وفا کرده و آن فرزندی که بناست از من متولد شود و بعد از غیبت طولانی جهان را پر از عدل و داد کند متولد شده.

 احمد بن اسحاق قمی می گوید تصمیم گرفتم بروم سامرا محضر امام عسکری و این نازدانه آقا را ببینم. چند سال گذشت یک عده از رفقای امام عسکری را برداشتم و رفتم سامرا،

"دخلت علي ابي محمد الحسن بن علي صلوات الله عليه و انا اريد ان اسئله عن الخلف من بعده فقال لي مبتدئا: به هر نحوی بود وارد بر امام حسن عسکری شدم برنامه این بود که خدمت آقا می رسیدم در رابطه با امام دوازدهم سوال کنم خواستم بپرسم بعد از شما چه کسی امام دوازدهم هست.  خدمت آقا که رسیدم خود امام عسکری رو کرد به من و سوال کردند ای احمد بن اسحاق قمی خیلی خوش آمدید،

"ان الله تبارك و تعالي لم يخل الارض منذ خلق آدم و لا يخليها الي ان تقوم الساعة من حجة الله علي خلقه، این را بدان خداوند زمین را از زمان آدم ابوالبشر تا پایان عمر دنیا و قیام قیامت خالی از حجت نمی گذارد،

" به يدفع البلاء عن اهل الارض و به ينزل الغيث و به يخرج بركات الارض قال فقلت له: خداوند یک حجت را قرار می دهد چون به خاطر آن حجت است که بلاهای آسمانی و زمینی به خاطر آن از اهل زمین بر می دارد. احمد بن اسحاق می‌گوید من خدمت امام عرض کردم، يابن رسول الله! فمن الامام و الخليفة بعدك؟ الان قبول دارم حجت خدا روی کره زمین شما هستید، ولی بعد از شما چه کسی حجت خداست بر روی زمین، فنهض صلوات الله عليه مسرعا فدخل البيت ثم خرج و علي عاتقه غلام كان وجهه القمر ليلة البدر من ابناء ثلث سنين فقال:  حضرت بلند شدن و داخل خانه شدند یک طفلی را بغل کرده بودند که مثل ماه شب چهارده نورانی و زیبا می درخشید تقریباً سه ساله بود ایشان. امام عسکری این نازدانه سه ساله بغلشان بود و نشستند رو کردند به من و فرمودند احمد بن اسحاق قمی به خدا قسم لو لا كرامتك علي الله عزوجل و علي حججه ما عرضت عليك ابني هذا، اگر آن کرامت و احترامی که خداوند برای تو دارد و همچنین کرامتی که تو نزد حجتهای خدا داری که اگر نبود این جایگاه را نزد ما نداشتی این پسر سه ساله ام را نشانت نمی دادم. انه سمي رسول الله صلي الله عليه و آله و كنيه الذي يملا الارض قسطا و عدلا كما ملئت ظلما و جورا، این هم نام و هم کنیه پیغمبر است و خداوند به وسیله همین عالم را پر از عدل و داد خواهد کرد بعد از اینکه دنیا پر از فساد شده.

احمد بن اسحاق می گوید قال احمد بن اسحق فقلت له: يا مولاي! فهل من علامة يطمئن اليها قلبي فنطق الغلام صلوات الله و سلامه عليه بلسان عربي فصيح فقال: آیا یک دلیل محکمی دارید که من با آن دلیل بفهمم این حجت خدا بعد از شماست، این طفل سه ساله رو کردند به احمد بن اسحاق قمی و با فصاحت و بلاغت گفتند، انا بقيةالله في ارضه و المنتقم من اعدائه و لا تطلب اثرا بعد عمن يا احمد بن اسحق، من بقیه الله هستم من منتقم از دشمنان خدا حضرت مهدی به احمد بن اسحاق می گوید هر سوالی داری از من بپرس تا جوابت را بدهم. احمد بن اسحاق می گوید با این جمله طفل 3 ساله دلم آرام گرفت.

حالا آور ما بودیم و احمدبن اسحاق اینچنین سوالی را از امام معصوم می کرد چه می کردیم ولی امامان معصوم چجور شیعیان را تربیت می کردند که دنبال دلیل و برهان برای هر مطلبی بروند...

مومنین و مردم و متدینی و دلسوزان انقلاب، در گام دوم انقلاب اگر دلتان به حال انقلاب و خانواده شهدا و خون شهدا می سوزد باید خودمان را عوض کنیم، با فکر و دلیل باید حرف های مختلف را بشنویم ولی راه حق را گم نکنیم و شاخص‌ها را گم نکنیم.

 علامه حلی رضوان الله تعالی علیه بیش از ۷۰۰ سال پیش زندگی می کرده کتاب های علامه حلی الان در کتابخانه ها غوغا است بعد از هفتصد سال هنوز کتاب های علمی ایشان هست و مورد استفاده می باشد. علامه حلی وقتی در حله نجف بود درسش که تمام می‌شد می‌فرمود طلبه ها بروید سر درس ابن ابی الحدید سنی در فلان مسجد تدریس دارد من هم دارم آنجا می روم. چند روز بعد هم عالم سنی گفت من هم پای درس شما می آیم.

 شیعه را اینها حفظ کردند و دست من و شما رساندند. مقام معظم رهبری روش ایشان را ببینید بعضی آدم ها هستند با حضرت آقا زاویه داشتند ولی مقام معظم رهبری تا می توانست می‌خواهد این مراوده حفظ شود، این بصیرتی که حضرت آقا می فرماید گام دوم بر مبنای عقل گرایی که مطرح می‌کنند یعنی همین.

اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله

 

 خطبه دوم

 با موضوع : مناسبت‌ها، وضعیت کرونا

 

 بسم الله الرحمن الرحیم

الْحَمْدُ وَ الثّناء لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين، الَّذِي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ جَعَلَ الظُّلُماتِ وَ النُّورَ ثُمَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ ثم الصَّلوه وَ السَّلام عَلی الهادی البَشیر، السّراجِ المُنیر، سَیدنا سَید الانبیاء وَ المُرسَلین، ابی القاسِم المصطفی محمّد عَلی آله، الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ، الهداة المهدیین،  اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى عَلِيٍّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ، وَ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ الطَّاهِرَةِ فَاطِمَةَ [الزَّهْرَاءِ] سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ، وَ صَلِّ عَلَى سِبْطَيِ الرَّحْمَةِ، وَ إِمَامَيِ الْهُدَى، الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ سَيِّدَيْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ، وَ صَلِّ عَلَى أَئِمَّةِ الْمُسْلِمِينَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ، وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ، وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ، وَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ، وَ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى، وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ، وَ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ، وَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ، وَالْخَلَفَ الْقاَّئِمُ الْهَادِي الْمَهْدِيِّ، حُجَجِكَ عَلَى عِبَادِكَ، وَ أُمَنَائِكَ فِي بِلادِكَ، صَلاةً كَثِيرَةً دَائِمَةً. اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی من أَعْوَانِهِم و شِيعَتِهِم و مُحِبِّیهِمْ وَ أَنْصَارِهِمْ و مُسْتَشْهَدينَ بَیْنَ أَيْدِيهِمْ

اوصیکم عباد الله ونفسی بتقوی الله

در خطبه دوم اولاً خودم را و سپس شما عزیزان را به رعایت تقوای الهی توصیه می کنم.

 هفته دفاع مقدس را داریم سپری می کنیم چهلمین سالگرد آغاز جنگ تحمیلی در هفته گذشته مفصل در این رابطه عرائضی را داشتم، امروز هم فرماندهی محترم سپاه ناحیه مقاومت فسا در خدمتشان قبل از خطبه ها بودیم که حتماً در این رابطه سخنانی داشتند. برنامه های خوبی هم در هفته دفاع مقدس در سطح شهرستان برگزار شد، از همه شما تشکر می کنم و تبریک هم محضر یکایک شما خصوصاً خانواده های معزز شهدا و همچنین جانبازان عزیزمان و آزادگان سرافرازمان و همچنین همه شما عزیزانی که در دوران دفاع مقدس به نحوی در جنگ تحمیلی ۸ ساله سهیم بودید به ویژه بسیجیان و جوانان بسیجی امروز ما که زمان دفاع مقدس را درک نکردند، ولی حقیقتاً بعضاً همان روحیه در وجود این عزیزان مشاهده می کند.

 بنابر نقلی امروز هفتم صفر ولادت امام کاظم علیه السلام است و همچنین شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام که به بنا بر نقل شهید اول ایشان تأکید دارند شهادت امام مجتبی علیه السلام چنین روز اتفاق افتاده اگرچه یک نقل هم داریم ۲۸ صفر مرحوم شیخ کلینی در کافی روز آخر صفر را شهادت امام حسن مجتبی می داند. حوزه علمیه نجف در طول تاریخ شیعه امروز را روز عزای امام حسن مجتبی داشته برگزار می‌کنند برنامه‌هایی را در قم هم از زمان تاسیس مدرسه فیضیه زمان آشیخ عبدالکریم حائری یزدی امروز را به عنوان روز شهادت مراسماتی برگزار می کنند. در هر صورت تبریک و تسلیت عرض می کنیم.

 عملیات ثامن الائمه در دوران دفاع مقدس در سال ۱۳۶۰، حصر آبادان ۱۳۵۹، عملیات مسلم بن عقیل ۱۳۶۱، شهادت جمعی از فرماندهان جنگ آن زمان در سال ۱۳۶۰ ، شهیدان سرلشکر فلاحی نامجو کلاهدوز جهان آرا ، شهادت سرلشکر آبشناسان، شهادت شهید حجت الاسلام هاشمی نژاد از رفقا و دوستان حضرت آقا در سال ۱۳۶۰ توسط منافقین. این مناسبت ها در همین ایام اتفاق افتاده و محضر یکایک شما تبریک و تسلیت.

 نکته بعد وضعیت کرونا در شهرستان است، مردم و مدیران وضعیت کرونا الان اینجوری که اطلاع میدهند در کشور نگران کننده است، در شهرستان فسا چند روز است به شدت نگران کننده شده، آمار را نمیشود داد گفتن الان صلاح نیست  گفت ولی بدانید خطر بیخ گوش همه ما و شما است. رعایت کنند مردم عزیزمان وضعیت کرونای الان با سه ماه پیش هم فرق دارد. ما مریضی می‌شناختیم کرونایی بود به مشکل برخورد کرد و خوب خوب شد بعد از ظهر یک مرتبه ایست قلبی میکند پزشکان تعجب می کنند دو هفته ریه اش گرفته بود و خوب شده بود بعد فهمیدن کرونا به قلبش زده، می خواهم بگویم این کرونا ویروسی است که با رنگ ها و شکلهای مختلف از راهی وارد می شود که همه را غافلگیر می کند. الان خبر می‌رسد تا چند ماه پیش به بچه ها وارد نمی شد و مبتلا نمی شوند الان می بینیم بچه های کوچک هم تلف می شوند لذا مردم رعایت کنیم ما اگر ماسک ها را بزنیم و این فاصله ها رعایت کنیم.

 آماری که دیروز دادن در یک شبانه روز ۱۷۲ نفر از دنیا رفتن به خاطر کرنا و هر روز آمار بالاتر می‌رود، مسئولین محترم، مدیران شهرستان جدا می خواهم جدی‌تر بگیرند. ادارات و زیرمجموعه هایشان اول آنها را رعایت کنند، خدمات دهی به افرادی که رعایت نمیکنند را قطع کنند. ارباب رجوع می آید می بینید رعایت نمی کنند خدمت رسانی نکنید چون با جان مردم در ارتباط است. آنهایی که رعایت نمی‌کند بسته شود تا که می‌خواهند سهل انگاری کنند و لذا از متولیان امر جداً می خواهیم این مسئله را جدی بگیرند. تعزیرات، صنعت و معدن، بهداشت محیط ،نیروی انتظامی، دادستانی، بهداشت شهرستان و ستاد کرونا فکری ‌کنند و با متخلفین در امر کرونا یا سهل انگاران یک جوری کنترل کنند.

 تشکر می کنیم از معاونت بهداشتی خصوصاً جناب دکتر کریمی معاونت محترم دانشگاه علوم پزشکی، مردم این معاونت بهداشتی شهرستانتان در کشور کم نظیر است و لذا شنیدم ایشان می‌خواهند بعد از سالیانی که اینجا خدمت کردند به شهر خودشان بروند ما خواهش کردیم ایشان نروند، واقعا رفتن ایشان ضربه است متدین، بی توقع و شب روزش را گذاشته برای مداوای بیماران کرونایی ایشان در قضیه بهداشت هم جدی هستند با متخلفین در امر توزیع مواد غذایی فاسد برخوردهای خوبی داشتند. میخواهیم جدیدتر برخورد شود صرف اینکه می‌بندند کافی نباشد، مواد غذایی فاسد را به خورد مردم می‌دهند مردم را مریض می کنند و بعد فقط پلوم کنیم، ولی دیگر هم اجازه ندهید این ها باز کنند.

 کسی که در این موقعیتی که مردم گرفتار هستند و این همه بدبختی سر مردم ریخته اعتماد نداشته باشند یک جنس خوردنی سالم بگیرند فلذا بهداشت محیط و ادارات مرتبط با این جور مسائل با آنها اغماض نکنند چون سلامتی مردم خیلی مهم است.

 یک نکته مهم راجع به آموزش و پرورش عرض کنم آموزش و پرورش و اگر چه ما همان اول گفتیم دو هفته پیش یک مقدار بی حساب و کتاب وارد بازگشایی شدند حالا می خواهم بگویم عزیزان آموزش و پرورش شهرستان فسا دارید میبینید نزدیک ۵۰ نفر دانش آموز مظلوم این مردم همراه با معلمانشان اینها در همین دو هفته مبتلا به کرونا شدند. آموزش و پرورش چرا اقدام نمی کنید، چه کسی جوابگو است اگر رئسای آموزش و پرورش ما می توانند جواب دهند جواب این ۵۰ نفر را بدهید. این بچه معصوم که هنوز با درد آشنا نیست مبتلا به این دردهای خطرناک شود، بعد هم عوارضش تا آخر عمرش بماند و هیچ کس هم جوابگو نباشد. من احترام خاصی به آموزش و پرورش قائل هستم ولی به مدیریت محترم آموزش و پرورش عرض می‌کنم، از امروز عصر جمعه فکری کنید با استان هماهنگ کنید الان دارید میبینید امکانات در اختیار بچه بگذارید و بگویید بچه نیایند مدرسه اما از مدرسه دورادور نظارت کنند تا این وضعیت عادی شود آموزش و پرورش خیلی اینجا مسئولیت دارد و مسئولیت سنگینی هم دارد من خواهش می کنم از فردا فکر اساسی شود لذا مدیران و معلمان ترتیبی دهند بچه‌ها مدرسه نیایند تا می‌شود اگر هم می‌خواهند نوبت بندی کنند مثل شهرهای دیگر ۲۰ درصد از کل ظرفیت بیایند .

اوصیکم عبادالله و نفسی به تقواالله

والسلام و علیکم و رحمة الله و برکاته

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

:کلیدواژه‌ها
""
اخبار مرتبط
نام:                       

پست الکترونیک:  
نظر شما:  

فیلم
صوت
پربازدیدترین ها
آخرین اخبار