|
پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳,May 09 2024 پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳,May 09 2024 پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳,May 09 2024
۱۷ بهمن ۱۴۰۰ " "
کد خبر: 3439

لحظات آغازین دهه مبارکه فجر دفتر امام جمعه شهرستان فسا دیدار مدیران و مسئولان شهرستان فسا

اگر در این زمانه به حسب اقتضائات موجود و باور عمیق مردم[ به انقلاب] ، ما مسئولان، نتوانیم؛ ۱) #شفافیت و صداقت ۲) اخلاق ۳) قبول مسئولیت بر اساس تخصص را در خود، نهادینه کنیم، مطمئن باشیم از سوی مردمی که علاقمند و باورمند به اصول و آرمان‌های انقلاب هستند کنار گذاشته خواهیم شد.

???????? امام جمعه شهرستان فسا :
 ۴۳ سال قبل، ساخت نظری جمهوری اسلامی توسط امام راحل و شاگردان خاصش با پشتیبانی ملت، بسیار محکم پایه‌ریزی شد، چرا که با وجود انبوهی از تکانه‌های عجیب و غریبی همچون جنگ تحمیلی هشت ساله و جنایات منافقین و شورش‌های جدایی‌طلبانه و فتنه های مختلف و آشوب های ناشی از تحریک گسل های اجتماعی در این مدت، با قدرت و استحکام بیشتر و پیشرفت‌های شگرف توانسته به راه خود ادامه دهد.
اگر بنای سستی بود، یکی از این تکانه‌ها برای فروریختنش کافی بود.

???? در این مقطع از انقلاب با دو قشر مواجهیم؛ یکی آن دسته از مردم مؤمنی که دوران انقلاب را درک کرده‌اند.
دوم نسل جوان امروز که آن دوران را ندیده‌اند.
از طرفی، مشاهده می کنیم در این دهه چهارم انقلاب، رسانه دارای نقش بی‌بدیلی‌ هست و در تحلیل این پدیده، بحث‌های مختلفی شده از جمله، مسأله ضریب رسانه است.
مراد از ضریب رسانه، عمیق‌نمایی است. هرچند سطحی‌سازی را هم در این حیطه می‌توان تعریف کرد.
برای توضیح این مسأله، باید عرض کنم؛ این انقلاب که شعارش جمهوری اسلامی بود توسط امام راحل، هوشمندانه به ریشه‌های ایرانی و بومی و فرهنگ ریشه‌دار مردم پیوند زده شد و لذا در طول این بیش از ۴دهه نه تنها مورد بی‌اعتنایی واقع نشد بلکه ترویج هم داده شد. شخصیت‌هایی چون حافظ که رهبری عظیم الشان ما بحث حافظ‌شناسی را مطرح کرد و در همایش بزرگداشت حافظ آن سخنرانی بلند را داشتند و یا فردوسی که رهبری معظم از شاهنامه تعبیر به کتاب حکمت کردند و دیگرانی چون سعدی و مولوی.
یا در سینما ملاحظه کنید از نظر پیشرفت، کیفیت و تولید آثار فاخر چه پیشرفت‌هایی داشته‌ایم که قابل مقایسه با دوران ستمشاهی نیست.
اما رسانه‌ها نه تنها این واقعیات و حقیقت روشن را نشان نمی دهند بلکه سعی در بازنمایی نوعی بی‌اعتنایی نظام و انقلاب نسبت به مظاهر تمدنی و ایرانیت، با تکیه بر شواهد معدود خیلی کور، به عمق‌بخشی این تقابل جمهوری اسلامی با فرهنگ و هنر را دارند.

???? در چنین فضایی، اذهان مردم خصوصاً نسل جوان که آن روزها را ندیده، دچار آشفتگی و پراکندگی می شود و اینجاست که ضرورت جهاد تبیین خود را نشان می دهد.

???? در مسئله تبیین، حرف بسیار است، ولی معتقدم بدترین و سطحی ترین کار در این رابطه آن است که با همایش‌ها و سخنرانی‌ها، جهاد تبیین را تبیین کنیم! حال آنکه باید سوای از آنها با محکمات و مطالعات گسترده و درک عالمانه از اسلامیت و ایرانیت سعی کنیم روایت صحیح از انقلاب و حرکت پرافتخار ۴۳ ساله داشته باشیم.

???? در رابطه با روایتگری و شرایط آن در چندین محفل صحبت‌های مفصلی داشته ام و قصد تکرار ندارم.
اما فقط یک نکته در خصوص جهاد تبیین آنکه؛ به فرموده حضرت آقا، تبیین باید ناظر بر آرمان‌ها و اصول انقلاب باشد، نه اینکه به اختلافات جزیی پرداخته شود.

???? پس دو نکته را بایستی توجه داشته باشیم:
اولا: به استحکام بنایی که امام راحل و مردم ما پایه‌گذاری کردند توجه داشته باشیم  چه که اگر غیر از این بود، دیر زمانی بود که در اثر تکانه‌ها فروریخته بود.
ثانیا: با تکیه به این بنا برای آینده حسب حال زمانه و نقش رسانه برنامه‌ریزی کنیم.

???? باید بدانیم در عصر حاضر، رسانه دو ویژگی را گسترش داده:
یکی- سطحی‌نگری
دوم- احساس همه چیز دانستن که بعضا جهل مرکب است.
نتیجه و ثمره این دو ویژگی، پررنگ‌تر شدن خصلت عجول بودن در مخاطب است هر چند اصل این خصلت بنابه فرمایش قرآن کریم، در انسان هست.

???? مخاطبی که با تأثیر پذیری از رسانه احساس می کند همه چیز را می فهد و می داند و از طرفی بر اثر پمپاژ و بمباران بی‌امان رسانه‌ فرصت تفکر و تحلیل و تجزیه عقلی را پیدا نمی کند، سطحی‌نگر میشود و برای یافتن پاسخ شبهاتش، عجول می‌شود و در جهت‌گیری حوصله فکر کردن نداشته و به اندک شبهه‌ای سست می‌شود و تغییر نظر می دهد.

???? در این فضا آنچه اسفناک است اینکه دلسوزان و دغدغه‌مندان اعم از مسئول و غیرمسئول را دچار خطای در تحلیل می کند و نمونه‌های زیادی در این مسأله می‌توان شمرد.
به عنوان نمونه همین انتخابات ریاست جمهوری ١۴٠٠.
???? بنا به آمار ۶۰ درصد از شرکت‌کنندگان، در انتخابات شرکت نکرده، یا رأی باطله داده‌اند.
???? خطای تحلیل آنکه بسیاری این ۶۰ درصد را نسبت به آینده ناامید دانستند و بقیه‌ی ۳۸ درصد و ۲ درصد را با عناوین دیگری توصیف کردند.
???? تحلیل ۶۰ درصد به ناامید یا مخالف ناشی از عدم آشنایی تحلیلگران با مسئله‌ای بنام مردم شناسی لایه‌ای‌ست که در اثر رسانه به آن توجه نمی‌شود. سیطره رسانه بر اذهان، ایشان را از داشتن درک لایه‌ای و عمیق از مردم باز داشته است.
✅ مسأله‌ای که بارها امام راحل و مقام معظم رهبری بر همین مسئله تأکید داشته و حرکت‌شان را بر همین اساس قرار داده‌اند.

???? در ۴۳ سالگی انقلاب، نوع استراتژی امام راحل در پیاده کردن جمهوری اسلامی، مردم را به اصل انقلاب و آرمان‌های انقلاب پایبند داشته و مردم ما به حسب مفهومی این انقلاب را از عمق جان دوست دارند.

???? ما در آستانه دهه فجر چهل و چهارمین سالروز انقلاب باید رفتاری داشته باشیم و در خود نهادینه کنیم که مردم ما را پس نزنند.
مردم ما خواه ناخواه ما را بخاطر آن ریشه‌های اصیل ناشی از علاقه به اصل انقلاب، با همان آرمان‌ها محک می زنند.

???? اگر در این عصر به حسب این اقتضائات و باور عمیق مردم نتوانیم چند نکته را اجرایی کنیم مطمئن باشیم از سوی مردمی که علاقمند و باورمند به انقلاب هستند کنار گذاشته خواهیم شد.
در آستانه‌ی چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب، این چند نکته را بایستی توجه داشته باشیم؛

1️⃣ شفافیت و صداقت: این دو ویژگی مهم باعث می‌شود، درک درستی از دارایی‌مان داشته باشیم و نسبت به آنها قدرت تصميم‌گيري پیدا کنیم و نسبت به نداشته‌ها و کم‌داشته‌ها فرصت جبران یابیم.
در روایات از صداقت به نور تعبیر شده و حقاً چراغ راه است. نجات در صداقت است. با صداقت زندگی آسان می‌شود و همین صداقت و شفافیت به دیگران فرصت می دهد که اشتباهات ما را ببینند.
این صداقت و شفافیت از علم و شجاعت ناشی می‌شود، کما اینکه در روایات منشأ کذب، جهل و ترس است.
انسان عالمِ شجاع، است که تن به شفافیت و صداقت می دهد.
رهبری معظم انقلاب بخاطر همین ویژگی، شفافیت و صداقت در سیاست‌ورزی را بارها عملا بروز داده‌اند و همیشه بر آن تأکید کرده‌اند که امیدواریم قدم‌های عملی برای نهادینه کردن آن از سوی متولیان امر برداشته شود.

2️⃣ اخلاق: در دهه چهارم انقلاب هر مسئولی و هر حامی انقلاب و نظام بداند رعایت اصول اخلاقی مهم است. به توجیهات مختلف حتی نیات خوب بعضا نوع رفتارها نه اینکه متناسب با اخلاق اسلامی نیست بلکه با اصول اخلاقی یقینی غیر مؤمن هم سازگاری و تناسب ندارد. زیر و رو کشیدن‌ها، خیانت در امانت‌ها، تظاهر و دروغ و خلف وعده و... به شدت ما را طرد خواهد کرد.
نمونه‌های فراوان اخلاق‌مداری در سیاست ورزی و مدیریت را در زندگی امامین انقلاب و افرادی چون سردار سلیمانی می‌توان مشاهده کرد.

3️⃣ تخصص: آقایان! کاری را که بلد نیستیم قبول نکنیم و مطمئن باشیم، "نمی‌دانم گفتن" ما تبعاتش از اظهار فضل‌ و ابراز دانستن‌های الکی کمتر است چرا که تاوان برخی از این تعلل‌ها را یک نسل باید جوابگو بدهند.

???? البته این را هم بگویم که اگر شفافیت که هم اکنون در دستور کار مسئولان نظام است قانونی شود عرصه بر بی‌اخلاقی‌ها و غیر متخصص‌ها تنگ‌ خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

:کلیدواژه‌ها
""
اخبار مرتبط
نام:                       

پست الکترونیک:  
نظر شما:  

فیلم
صوت
پربازدیدترین ها
آخرین اخبار